Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (C.O.T.A.R.) a intrat în posesia unor documente transmise de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) Parlamentului, pentru modificarea Legii RCA, care se elaborează în secret, potrivit unui comunicat remis redacţiei.
ASF pregăteşte, în colaborare cu unii parlamentari, modificări legislative care vor distruge şi îngenunchea definitiv piaţa RCA şi drepturile celor circa 8 milioane de asiguraţi români pe această piaţă, precum si Transporturile - sector economic din care vin 15 procente din PIB-ul României anual.
COTAR trage un nou semnal de alarmă privind intenţiile îngrijorătoare făcute de actuala conducere a sectorului de asigurari din ASF, care a transmis Parlamentului României un set de modificări legislative menite să restrângă grav drepturile pagubitilor RCA, în timp ce firmele de asigurări vor avea pâinea şi cuţitul. Aceste propuneri legislative ar transforma piaţa RCA într-un mecanism de abuz legalizat asupra celor 8 milioane de asiguraţi români, care plătesc o poliţă RCA obligatorie şi nu un RCA facultativ, aşa cum este în SUA.
Propunerile transmise de către ASF includ măsuri de o gravitate extremă nemaiîntâlnită în nicio ţară din UE şi nici în cele rămase comuniste: Devizul de reparaţie nu va mai fi calculat de către unitatea reparatoare, ci de compania de asigurări, care va stabili cât plăteşte, fără ca păgubitul să mai aibă dreptul de a contesta valoarea calculată de firma de asigurări.
Soluţia tehnică de reparaţie şi alegerea calităţii pieselor de schimb vor fi decise exclusiv de firma de asigurări. În acest caz, service-ul auto nu va mai putea garanta siguranţa lucrării, nici calitatea reparaţiilor şi nici valoarea autovehiculului după reparaţie (valoarea autovehiculului înainte de accident). Păgubiţii RCA vor deveni coplătitori ai reparaţiei dacă vor alege alt service decât cel impus de firma de asigurari. Firma de asigurari va despăgubi la o valoarea calculată de ea, valoare acceptată doar de service-urile auto partenere.
„Condiţiile contractuale dintre service-ul partener şi firma de asigurari presupune că ne putem lua adio de la piesele originale, de la vopseaua de calitate, de la salarii decente pentru mecanici. Valoarea despăgubirilor face imposibilă efectuarea unei lucrări de calitate, dacă va fi calculată de firma de asigurări. În Germania, convenţiile de colaborare dintre firmele de asigurări şi service-urile auto sunt interzise dintr-un motiv evident: un astfel de contract afectează grav interesele păgubitului RCA. Practice, va stabili asigurătorul cât vrea să plătească din despăgubire. În România, actualul consiliu al ASF doreşte ca aceste reparaţii să fie realizate doar în service-urile auto partenere ale firmelor de asigurări - adică se calcă în picioare şi Legea concurenţei” - a declarat Vasile Stefanescu, preşedinte COTAR.
Din informaţiile obţinute de COTAR reiese că ASF va propune şi interzicerea păgubiţilor RCA de a împuternici prin mandat o persoană fizică sau un service care să se ocupe de reparaţie şi efectuarea tuturor procedurilor birocratice stufoase cerute de firma de asigurări pentru analiza dosarului de daună. Această situaţie va duce, inevitabil, la blocarea vehiculelor în service luni la rând, la mai mult efort, mai mult timp pierdut şi un test al nervilor şi răbdării păgubiţilor RCA care vor fi puşi pe drumuri între service şi sediile firmelor de asigurări.
De asemenea, din informaţiile noastre reiese că se va propune diminuarea cu aproape 70% a penalităţilor de întârziere aplicabile asigurătorilor rău platnici, aceasta fiind în prezent singura metodă de presiune asupra asigurătorilor care întârzie nejustificat plata despăgubirilor.
Din toate aceste măsuri care vor fi incluse în Legea RCA reiese, în mod evident, că singurii beneficiari ai acestui demers al ASF sunt firmele de asigurări - care, în lipsa unui sistem de coerciţie efficient, vor putea amâna plata despăgubirilor într-o manieră mult mai abuzivă decât în prezent.
Nu în ultimul rând, păgubiţii RCA vor pierde dreptul de a închiria o maşină similară cu cea avariată pe perioada reparaţiei. Cam aşa arată grija ASF-ului pentru şoferii plătitori de poliţe RCA. În tot acest timp, firmele de asigurări îşi freacă mâinile de bucurie ca au găsit asemenea marionete care să le facă un cadou legislativ care le va dubla profiturile, profituri care de 3 ani de zile sunt în creştere şi considerate istorice.
La fel de istoric a ajuns şi preţul RCA astăzi. Acestea sunt doar câteva dintre zecile de modificări nocive pregătite de ASF în vederea modificării Legii RCA, în urma cărora cei 8 milioane de şoferi vor rămâne captivi, dezgoliţi de sprijin legal în relaţia cu firmele de asigurări, buni doar să plătească un RCA care se scumpeşte de la lună la lună şi fără soluţii legale în faţa abuzurilor firmelor de asigurări.
„La masă vor sta firmele de asigurări, în timp ce ASF, pe post de chelner al lor, le oferă tacâmurile, alături de friptura de pe masă, care este şoferul român. Parlamentul României este deplin responsabil din acest moment de soarta celor 8 milioane de şoferi. PSD, PNL şi UDMR poartă acum deplina responsabilitate a acestui proiect legislativ, ei având majoritate în Parlament, cele 3 partide politice având reprezentanţi în conducerea ASF. Ce faceţi, concret, cu Legea RCA şi cat de mult îi mai permiteţi ASF-ului să îşi bată joc de şoferii români?” - întreabă Vasile Stefanescu, presedintele COTAR.
COTAR solicită Parlamentului României, în special partidelor PSD, PNL si UDMR, care au numit actuala conducere a ASF, să respingă propunerile care sunt vădit împotriva consumatorilor, transmise de către ASF pentru modificcarea Legii RCA. De asemenea, cerem din nou Parlamentului să îl destituie de urgenţă pe vicepreşedintele ASF, Sorin Mititelu, pentru abuz de putere, lipsă de transparenţă şi legături personale nepermise cu companiile de asigurări.
Reamintim Parlamentului României că în mandatul actualului vicepresedinte al sectorului de asigurari din cadrul ASF, tarifele RCA au crescut, în realitate, cu peste 50%, în timpul plafonării preţurilor, până în luna Iulie 2025, iar în ultimii 5 ani tarifele poliţelor RCA au crescut inexplicabilm cu 300% sub "atenta supraveghere a ASF".
Opinia Cititorului