DISCRIMINARE LEGISLATIVĂ?Situaţie dificilă pentru oraşele şi municipiile fără arhitect-şef

George Marinescu
Ziarul BURSA #Miscellanea / 9 noiembrie 2021

Situaţie dificilă pentru oraşele şi municipiile fără arhitect-şef

Jumătate din municipiile ţării, peste 140 de oraşe, 17 consilii judeţene şi 2843 de comune nu au în acest moment un arhitect şef definitiv sau temporar, ceea ce reprezintă o adevărată problemă în privinţa eliberării autorizaţiilor necesare în domeniul construcţiilor, eliberării certificatelor de urbanism, dar şi pentru realizarea unor proiecte de infrastructură locală, potrivit unei situaţii întocmită de Asociaţia Oraşelor din România.

Guvernul a căutat că reglementeze această situaţie şi a aprobat OUG 79/2021 privind modificarea legii 350/2001, numai că textul actului normativ care astăzi va fi dezbătut în Comisia pentru Administraţie Publică şi Amenajarea Teritoriului, din Camera Deputaţilor, în cadrul discuţiei pe PLx 359/2021, este unul care ar instaura discriminarea de tratament, la nivel administrativ, între comune şi oraşe.

Conform OUG 79/2021, "pentru comunele care nu pot asigura ocuparea funcţiei de arhitect-şef şi nu aparţin unei asociaţii de dezvoltare intercomunitară, constituite în condiţiile legii, în vederea furnizării în comun a serviciilor publice privind planificarea urbană şi teritorială, eliberarea certificatelor de urbanism şi a autorizaţiilor de construire, atribuţiile arhitectului-şef vor fi îndeplinite de către un funcţionar public definitiv din aparatul de specialitate al primarului, absolvent al cursurilor de formare profesională continuă de specialitate în domeniul amenajării teritoriului, urbanismului şi autorizării construcţiilor".

Actul normativ nu reglementează aceeaşi situaţie pentru oraşe, municipii şi municipiile reşedinţă de judeţ, ci trimit administraţiile publice din aceste localităţi, în cazul lipsei arhitectului şef definitiv sau temporar, să îşi avizeze documentele la arhitectul şef al consiliului judeţean.

Reprezentanţii structurilor asociative din administraţia publică locală susţin că şi în acest caz pot apărea probleme, mai ales că 17 consilii judeţene din ţară nu au încă un arhitect-şef.

"Considerăm că este o legislaţie cu dedicaţie pentru comune. Mai ales că în cazul lipsei arhitecţilor şefi în mai multe localităţi dintr-o anumită regiune, se recomandă ca unităţile administrativ-teritoriale să înfiinţeze o asociaţie de dezvoltare intercomunitară (ADI) care poate să angajeze un arhitect-şef ce va răspunde de toate comunele, oraşele şi municipiile din apropiere. Dar, după cum ştim, singurele ADI-uri viabile sunt cele din domeniul managementului deşeurilor şi managementului apei, care sunt alcătuite din peste 100 de unităţi administrativ-teritoriale, care plătesc cotizaţii ce sunt folosite pentru plata angajaţilor asociaţiei respective. În cazul de faţă, nu va constitui nimeni vreo ADI pentru a angaja un arhitect-şef, deoarece comunele nu sunt interesate, atât timp cât îşi pot angaja în funcţia respectivă un funcţionar public definitiv, iar oraşele şi municipiile vor rămâne descoperite în această problemă", ne-au spus unii membri ai Asociaţiilor Oraşelor din România.

Ei consideră că, pentru reglementarea situaţiei, este nevoie de includerea unui amendament care să prevadă aceeaşi situaţie şi pentru oraşe şi municipii, precum aceea prevăzută pentru comunele din ţara noastră.

"Nu credem că poate exista vreo argumentaţie care ar convinge pe cineva că această prevedere ar trebui să se aplice doar comunelor, excluzând oraşele şi municipiile. Prin textul de la acest aliniat din OUG 79/2021 s-a ajuns la situaţia, deloc acceptabilă, în care, atunci când oraşele şi municipiile care nu pot asigura ocuparea funcţiei de arhitect-şef şi nu aparţin unei asociaţii de dezvoltare intercomunitară, (...) acestea (oraşele şi municipiile) sunt trimise la structura de specialitate de la nivel judeţean sau al municipiului Bucureşti, pentru sectoarele acestuia, pe bază de convenţie. Nu credem însă că va fi posibil ca un astfel de amendament, ce ar include oraşele şi municipiile, să fie asumat de parlamentarii din Comisia pentru Administraţie Publică şi Amenajarea Teritoriului. Este nevoie de o decizie politică, la nivelul conducerii PSD şi PNL", ne-au transmis membrii AOR.

Ei arată că se poate reglementa de asemenea prin lege, ca situaţia respectivă - de angajare, fie şi temporară, a unui funcţionar definitiv ca arhitect şef - să fie delimitată în timp, pentru ca în perioada respectivă oraşele şi municipiile să aibă timp pentru a îşi angaja un arhitect şef definitiv pe baza unui concurs şi care să respecte criteriile de pregătire profesională stabilite în legislaţia curentă.

Pe scurt

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Avocat Ianul Alexandra
cautavocat.ro
BTPay
danescu.ro
arsc.ro

Curs valutar BNR

03 Feb. 2023
Euro (EUR)Euro4.9005
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4823
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.9076
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.4945
Gram de aur (XAU)Gram de aur275.3749

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro