DUPĂ CE GUVERNUL A BLOCAT VÂNZAREA CĂTRE DAMENSindicaliştii îi cer lui Tudose să expună viziunea statului pentru dezvoltarea şantierului naval Mangalia

A.A.
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital / 16 ianuarie 2018

Sindicaliştii îi cer lui Tudose să expună viziunea statului pentru dezvoltarea şantierului naval Mangalia

Doar în 2017 peste 600 de salariaţi au plecat din cadrul companiei

Actualizare 10:55 Daewoo Shipbuilding spune că negociază cu partea română pentru şantierul naval Mangalia

Concernul sud-coreean Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. a anunţat astăzi că poartă negocieri cu partea română pentru vânzarea şantierului naval Mangalia.

Compania 2 Mai Mangalia deţinută de statul român a informat, la data de 5 ianuarie 2018, grupul Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. de intenţia sa de a-şi exercita dreptul de preemţiune pentru acţiunile pe care grupul sud-coreean le deţine la şantierul naval Mangalia. Acest şantier este un joint venture între Daewoo Shipbuilding şi societatea 2 Mai Mangalia, care deţin fiecare 51% respectiv 49% din acţiunile şantierului naval.

Grupul Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. a informat că poartă negocieri cu societatea 2 Mai Mangalia în vederea ajungerii la un acord, dar nu a oferit alte detali, informează agenţia de presă Yonhap.

(D.I)

------------

Federaţia Sindicatelor Libere din România (FSLR) împreună cu afiliatul său, sindicatul Liber Navalistul, sindicat reprezentativ la nivelul SC Daewoo Mangalia Heavy Industries SA (DMHI Mangalia), i-au scris o scrisoare deschisă premierului Mihai Tudose, prin care îşi exprimă îngrijorarea cu privire la deteriorarea accelerată a situaţiei economice şi sociale din cadrul companiei DMHI Mangalia.

Reacţia vine după ce premierul Mihai Tudose a declarat, săptămâna trecută, că Guvernul, prin Ministerul Economiei, vrea să răscumpere acţiuni de la Daewoo Mangalia pentru a deschide un şantier naval al statului unde ar putea fi construite fregate pentru Armată.

Astfel, după ce, toamna trecută, coreenii de la Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) au decis să îşi vândă participaţia de 51% la Daewoo Mangalia către olandezii de la Damen Shipyards Group (acţionarii şantierului Damen Galaţi), statul român, care are, prin intermediul Şantierului Naval "2 Mai" Mangalia (STNM), o participaţie de 49% din DMHI, i-a notificat că vrea să îşi exercite dreptul de preemţiune.

Sindicaliştii i-au scris premierului: "Am luat act de declaraţiile dumneavoastră, domnule Prim - Ministru, prin care ne înştiinţaţi că vreţi să faceţi din şantierul naval din Mangalia o companie 100% românească. Practic, există un mix de elemente care poate asigura dezvoltarea şantierului din Mangalia, judecând după avantajele competitive pe care acesta le deţine: poziţia geografică, forţă de muncă bine pregătită cât şi echipamente tehnologice şi infrastructură care permit construcţia de nave de mare tonaj. Considerăm că este cel puţin ineficient să irosim toate aceste avantaje doar pe construcţia unor bărcuţe! Sperăm că strategia managerială a Guvernului cu privire la şantierul naval Mangalia se bazează pe mai mult decât atât şi sperăm că intervenţia dumneavoastră publică a conţinut doar o exprimare nefericită. În continuare ne exprimăm neîncrederea în capacitatea statului de a administra eficient şi de a dezvolta compania. În calitatea sa de acţionar minoritar, a fost martor şi chiar a contribuit la degradarea situaţiei companiei. Este scandalos şi inadmisibil ca o companie care a livrat performanţe industriale notabile în ceea ce priveşte numărul de nave construite sau a standardelor de calitate, să aibă în acest moment datorii de 1,1 miliarde de euro, acest lucru nefiind posibil decât cu complicitatea directă a reprezentanţilor statului român.

Singura noastră preocupare o reprezintă prezentul şi viitorul economic şi social al şantierului, fapt care ne îndreptăţeşte să vă invităm, domnule Prim-Ministru să avem un dialog constructiv în această perioadă. Vă invităm să veniţi în mijlocul nostru, să ne expuneţi viziunea statului român pentru funcţionarea şi dezvoltarea şantierului naval din Mangalia, să ne prezentaţi planul de afaceri pentru anul în curs, previziunile pentru viitor, investiţiile pe care statul român şi le asumă odată cu preluarea pachetului majoritar de acţiuni, să ne transmiteţi dacă şi cum putem ajuta şi să ne transmiteţi daca mâine, peste 6 luni sau peste un an, vom mai avea un loc de muncă în cadrul şantierului".

Potrivit sindicatelor, în prezent, DMHI Mangalia mai numără aproximativ 1.700 de salariaţi, numărul acestora fiind în scădere zilnică din cauza stării de incertitudine în ceea ce priveşte viitorul acestei companii cât şi din cauza micşorării veniturilor salariaţilor: "Doar în 2017 peste 600 de salariaţi au plecat din cadrul companiei sporind numărul total de lucrători care nu se mai regăsesc pe platforma societăţii la circa 5.000 de persoane (inclusiv salariaţi din societăţile subcontractoare).

Părinţii noştri au construit o parte din flota deţinută de România înainte de anii '90, iar noi, generaţia următoare, am continuat să construim nave considerate a fi cele mai mari din categoria lor. În ultimii 20 de ani, am livrat cel puţin 155 de nave comerciale, 50 de barje, 10 nave de foraj marin şi alte structuri plutitoare, ajungând astfel pe primul loc în Europa în ceea ce priveşte construcţia de nave comerciale de mare tonaj. Salariaţii companiei au fost şi rămân un partener dedicat, onest şi responsabil, un partener care a contribuit în mod direct la dezvoltarea companiei. Cele aproximativ 1 milion de ore suplimentare efectuate în anul 2016 au constituit sacrificii realizate de salariaţi, generatoare de consecinţe asupra sănătăţii şi vieţii de familie, sacrificii care au făcut din Şantierul Naval Mangalia un partener economic serios şi responsabil, etalon pentru industria navală europeană. În tot acest interval de timp, eforturile şi sacrificiile salariaţilor pe care îi reprezentăm au fost anulate de un management ciudat, un management care a avut ca principal obiectiv transferarea profiturilor în ţara de origine a actualului acţionar majoritar. Dosarele de spălare de bani ale reprezentanţilor acţionarilor în managementul companiei, dosarele de evaziune fiscală cât şi plângerile penale depuse până în prezent nu au generat efectele aşteptate.

În cei 20 de ani de existenţă a societăţii mixte am asistat la un comportament tolerant din partea acţionarului minoritar, statul român. Am sperat că, măcar acum, în acest proces de schimbare a acţionariatului, uzând de dreptul său de preempţiune, statul român prin reprezentanţii săi va juca un rol pozitiv în ceea ce priveşte viitorul acestei companii. Până în acest moment, am constatat cu îngrijorare menţinerea unei atitudini ezitante, dublate de declaraţii politice superficiale care, în opinia noastră, întăreşte starea de incertitudine cu privire la situaţia companiei".

Anunţul lui Tudose că statul preia Şantierul Naval Mangalia a venit în condiţiile în care Şantierul Naval "2 Mai" Mangalia (listat sub simbolul STNM) a anunţat, pe 19 decembrie, printr-un raport la Bursa de Valori Bucureşti, că Adunarea Generală a Acţionarilor a decis ca societatea să nu îşi exercite dreptul de preemţiune, în lipsa unei decizii de la Guvern.

Un raport privind răzgândirea Guvernului nu a fost transmis şi Bursei de Valori Bucureşti, aşa cum ar fi fost normal, având în vedere că Şantierul "2 Mai" este listat pe piaţa noastră de capital.

Ministerul Economiei nu a comunicat oficial pe subiect şi nu ne-a răspuns solicitării să clarifice situaţia. Nici Autoritatea de Supraveghere Financiară nu ne-a transmis, deocamdată, clarificări, deşi este vorba despre informaţii contradictorii legate de un emitent listat.

Pe scurt

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

csalb.ro
Electromagnetica
arsc.ro

Curs valutar BNR

18 Aug. 2022
Euro (EUR)Euro4.8793
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.8008
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.0325
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7839
Gram de aur (XAU)Gram de aur272.7882

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro