FLORIAN LIXANDRU, SECRETAR DE STAT, MINISTERUL EDUCAŢIEI"Apariţia pandemiei ar trebui privită atât ca ameninţare, cât şi ca oportunitate"

S.B.
Ziarul BURSA #Miscellanea / 20 ianuarie 2022

"Apariţia pandemiei ar trebui privită atât ca ameninţare, cât şi ca oportunitate"

Apariţia pandemiei ar trebui privită atât ca ameninţare, cât şi ca oportunitate, dacă ne uităm la digitalizarea sistemului de învăţământ, potrivit lui Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educaţiei.

În cadrul conferinţei online "România fără ghişee", organizată de Asociaţia Română pentru Smart City, Florian Lixandru a vorbit despre importanţa digitalizării sistemului de educaţie şi despre provocările pe care pandemia de COVID-19 le-a adus în acest proces.

"Pentru sistemul de educaţie din România, dezvoltarea competenţelor digitale, atât la elevi, cât şi la cadrele didactice, a reprezentat şi reprezintă o prioritate, iar acest lucru s-a putut observa încă din 2016, odată cu aprobarea noilor planuri-cadru pentru gimnaziu în care, pentru prima dată, disciplina TIC a căpătat statutul de disciplină obligatorie. Apariţia pandemiei, din punctul meu de vedere, ar trebui privită atât ca o ameninţare, dar şi ca o oportunitate. Practic, pandemia de COVID-19 a produs mutaţii în ceea ce priveşte modul de organizare a actului educaţional. Am fost nevoiţi să mutăm actul educaţional din clasă, în mediul virtual. Acest lucru nu a fost uşor de gestionat, atât din punctul de vedere al managerilor de şcoli, al cadrelor didactice, dar şi din punctul de vedere al autorităţilor publice, atât locale, cât şi centrale", a declarat secretarul de stat.

Acesta susţine că digitalizarea sistemului educaţional este inevitabilă şi că trebuie să cuprindă tot sistemul de învăţământ, iar elevii trebuie să îşi dezvolte abilităţile digitale la fiecare materie şcolară, nu doar în cadrul unei discipline specializate.

"Pentru a face faţă acestei provocări, s-au făcut eforturi serioase, în această perioadă, în ceea ce priveşte adaptarea actului educaţional la cerinţele unui învăţământ online de calitate. Chiar dacă de multe ori acest proces a lăsat de dorit, nu putem să nu semnalăm faptul că s-au făcut eforturi pentru achiziţionarea de device-uri pentru elevi şi pentru dotarea unităţilor de învăţământ şi a cadrelor didactice. Drumul este anevoios, fără întoarce. Vrem, nu vrem, calculatorul face parte din viaţă noastră. În 2021 nu ar fi trebuit să mai existe laboratoare de informatică. Dezvoltarea competenţelor digitale trebuie să se regăsească la fiecare obiect de studiu. Practic, nu mai putem discerne o disciplină fără a acceptă computerul, fără a avea acces la internet", a mai adăugat Florian Lixandru.

Acesta a discutat şi despre catalogul digital, amintind proiectul Primăriei Sectorului 3 din Bucureşti, prin care catalogul digital a fost implementat ca o paralelă a catalogului fizic şi a declarat că, în acest moment, Ministerul Educaţiei a demarat un proiect-pilot de implementare a catalogului digital în unităţile de învăţământ care îşi doresc să treacă la catalogul digital.

"Atunci când am fost inspector şcolar la Bucureşti, am pus în discuţie problema catalogului virtual pe care Primăria Sectorului 3 dorea să îl implementeze în toate unităţile de învăţământ de pe raza sectorului. La acel moment, catalogul digital s-a implementat doar ca o soluţie paralelă cu catalogul tradiţional. În acest moment, Ministerul Educaţiei a demarat un proiect-pilot prin care unităţile de învăţământ care au dorit să intre în acest proiect au posibilitatea să gestioneze situaţia şcolară a elevilor printr-un catalog virtual. Ne propunem ca acest lucru să se extindă la nivelul tuturor unităţilor de învăţământ, în contextul în care prin PNRR vor fi alocate bugete semnificative pentru digitalizarea educaţiei" a declarat Lixandru.

"Ne dorim cu toţii ca digitalizarea în educaţie să se întâmple. Vorbim de copiii care s-au născut în era digitală. Ei nu concep existenţa fără un device, fie că vorbim de smartphone, fie că vorbim de tabletă. Facem toate demersurile astfel încât să asigurăm copiilor aceste competenţe care le vor fi utile pe tot parcursul vieţii", a conchis Florian Lixandru.

Şapte din zece români au nevoie de o zi de concediu pentru a sta la coadă la ghişeu

În cadrul conferinţei, s-a mai discutat şi despre situaţia birocraţiei din România. Potrivit unui studiu recent efectuat de Asociaţia Română pentru Smart City, cu sprijinul Dell Technologies, Şapte din zece români sunt nevoiţi să-şi ia o zi de concediu pentru a rezolva probleme ce ţin de interacţiunea cu statul iar 8 din 10 români declară că, de obicei, nu rezolvă problema pentru care au venit, de la prima vizită. De asemenea, potrivit aceluiaşi studiu, principalele obstacole pe care le-au întâmpinat în acele situaţii sunt: faptul că nu aveau toate documentele (47,03%) şi defecţiuni tehnice sau erori umane din cadrul instituţiei (46,85%)

Totodată, 6 din 10 români consideră că România este o ţară birocratizată excesiv, iar reducerea birocraţiei ar spori şanşele de a urca în clasamentul ţărilor cu acces la servicii digitale.

Dintre toate interacţiunile pe care le-au avut în trecut cu instituţiile statului, 35,9% dintre respondenţi spun că nici una dintre acestea nu au avut loc în mediul digital. 21,89% declară că doar o interacţiune a avut loc în mediul digital şi 16,93% au avut 2 interacţiuni la care nu au fost nevoiţi să se deplaseze.

Mai mult, majoritatea respondenţilor nu dau mari şanse digitalizării complete a instituţiilor administrative ale statului, în viitorul apropiat: 27,87% consideră că acest lucru se va întâmpla peste 10 ani, 22,68% peste 5 ani iar 20,63% sunt de părere că digitalizarea nu va avea loc deloc. Concluziile sunt îngrijorătoare, având în vedere că 88,66% dintre români obişnuiesc să interacţioneze cu instituţiile statului pentru plata taxelor şi impozitelor, iar 67,01% pentru obţinerea sau reînnoirea unor acte sau documente oficiale.

Pe scurt

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Avocat Ianul Alexandra
cautavocat.ro
BTPay
danescu.ro
arsc.ro

Curs valutar BNR

30 Ian. 2023
Euro (EUR)Euro4.9030
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4936
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.8925
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.5798
Gram de aur (XAU)Gram de aur278.6082

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro