GEORGE NICULESCU, SECRETAR DE STAT ÎN MINISTERUL ENERGIEI:"Producţia de energie regenerabilă nu a mai avut niciun fel de investiţii în ultimii ani"

A.V.
Ziarul BURSA #Companii #Energie / 27 mai

"Producţia de energie regenerabilă nu a mai avut niciun fel de investiţii în ultimii ani"

"Sectorul a fost pe un trend foarte bun în primul val al investiţiilor, dar în 2013-2014 acestea s-au sistat din cauza lipsei de predictibilitate"

"Tranziţia din modul convenţional de producţie spre unul regenerabil se va face cu nişte costuri"

Dezvoltarea sectorului energiei regenerabile din ţara noastră, în următorii zece ani, necesită atenţie, întrucât lipsesc investiţiile, potrivit domnului George Niculescu, secretar de stat în Ministerul Energiei, care atrage atenţia: "Trebuie să ne uităm cu atenţie la ceea ce s-a întâmplat în primul val al procesului de investiţii în sectorul regenerabil, sector care a fost pe un trend foarte bun atunci, şi să vedem ce avem de făcut ca să nu repetăm greşelile din trecut. Trebuie să fim sinceri şi să recunoaştem că lucurile au funcţionat bine din punct de vedere al investiţiilor, dar observăm că în ultimii ani nu am mai avut niciun fel de investiţii în sectorul producţiei de energie din resurse regenerabile. Acestea s-au sistat de prin 2013-2014".

Domnia sa a menţionat ieri, în cadrul evenimentului de lansare a primului Cod de Bune Practici pentru energie regenerabilă în România, că investiţiile nu au mai avut loc pentru că lipseşte un cadru legislativ predictibil. George Niculescu a subliniat: "Apetitul investitorilor a fost tăiat din cauza deselor modificări legislative. Spre exemplu, la Legea 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile numărasem aproximativ 14 modificări în doi ani de zile. Deci, predictibilitatea nu exista, practic, în acest context. Lucurile acestea trebuie să intre pe un făgaş normal, sectorul energiei regenerabile trebuie pus în contextul pactului european Green Deal.

România şi-a asumat nişte ţinte pentru anul 2030 - să creştem capacitatea instalată în eolian de la circa 3 GW la aproximativ 5 GW, iar în solar de la 1,3 GW la aproape 5 GW. Sunt ţinte ambiţioase pe care ni le-am aumat şi pe care va trebui să le atingem. Trebuie, în acest context, să ţinem cont şi de mixul energetic pe care ţara noastră îl are în prezent. Trebuie să luăm în considerare şi schimbările climatice şi mediul înconjurător atunci când vorbim despre formarea acestui mix. Mai multă energie regenerabilă în acest mix ne ajută, bineînţeles, astfel încât impactul asupra mediului înconjurător să nu fie unul negativ".

Conform reprezentantului ministerului de resort, tranziţia - în sectorul energetic naţional - din modul clasic şi convenţional spre unul verde, regenerabil, se va face cu nişte costuri, aşa cum s-a întâmplat şi în perioada primului val de investiţii. Domnia sa a precizat: "Tranziţia către sistemul energetic regenerabil se va face cu nişte costuri şi de aceea contractele pentru diferenţă reprezintă o schemă de sprijin care le va oferi investitorilor predictibilitatea în asigurarea veniturilor, iar tranziţia se va face într-un mod cât mai corect pentru toţi actorii implicaţi.

Acest lucru nu trebuie să se facă într-o competiţie cu sectorul privat, ci printr-o cooperare cu agenţii privaţi, pentru că în primul val de investiţii ei au fost campioni în sectorul de energie regenerabilă. În concluzie, contractele pentru diferenţă pot fi un stimul pentru aceste investiţii".

George Niculescu a amintit că, pe tema contractelor pentru diferenţă, Ministerul Energiei lucrează cu BERD, iar părţile speră ca în 18 luni să fie gata să poată implementa această formă de sprijin pentru stimularea investiţiilor în sectorul energiei regenerabile.

Codul de Bune Practici urmăreşte să ghideze investitorii în procesul de instalare a parcurilor eoliene şi solare

RWEA (Asociaţia Română de Energie Eoliană) a lansat, ieri, primul Cod de Bune Practici pentru energie regenerabilă din România, care să susţină noul val de investiţii în domeniu.

Potrivit RWEA, Codul urmăreşte trei obiective esenţiale: să ghideze investitorii în procesul de instalare a parcurilor eoliene şi solare din România, de la autorizaţii şi relaţia cu comunitatea, până la conectare la reţea şi retehnologizare; să transmită o propunere de colaborare către autorităţile publice, sugerând modalităţi de integrare a ambiţiilor europene în planurile naţionale ale României, în beneficiul general al economiei şi populaţiei; să încurajeze dezvoltarea industriilor conexe şi să atragă noi jucători în lanţul naţional de producţie şi servicii.

Conform RWEA, anul 2021 marchează începutul unei perioade de efervescenţă în industria regenerabilă din România, iar noul val de investiţii va fi mobilizat de viziunea UE de a decarboniza continentul până în 2050.

Planul naţional publicat de Ministerul Energiei angajează România la instalarea unei capacităţi de 6,9 GW de energie verde până în 2030, în plus faţă de cei 4,5 GW deja instalaţi. Potrivit planului, investiţiile totale necesare pentru acest proces de transformare se ridică la mai mult de 22 de miliarde de euro (incluzând investiţiile în domenii conexe, precum reţeaua de transport).

Etapa anterioară de dezvoltare i-a adus ţării noastre investiţii asociate de peste 8 miliarde de euro, conform sursei, care subliniază că, la momentul respectiv, mediul de afaceri autohton nu era pregătit să absoarbă o pondere semnificativă din valoarea creată - dezvoltarea, operarea şi mentenanţa au fost în general în sarcina actorilor locali, însă majoritatea componentelor au fost importate.

"Industria a ajuns acum într-un punct de maturitate, iar un obiectiv esenţial al noului val este dezvoltarea unui lanţ naţional de producţie", precizează RWEA, adăugând: "Pe de-o parte, parcurile existente au nevoie de lucrări de întreţinere din ce în ce mai complexe şi se pregătesc pentru operaţiuni de retehnologizare. În plus, România are nevoie de resurse semnificative (financiare, umane şi tehnice) pentru instalarea de noi capacităţi".

BOGDAN CHRIŢOIU:

"Mare parte din investiţiile făcute în regenerabile au sprijinit economia americană sau altele similare"

România a atras multe investiţii pe zona de regenerabile, însă noua schemă pe acest segment nu trebuie să fie extrem de generoasă, pentru că pe schema precedentă instabilitatea a fost mare, a declarat, ieri, într-o conferinţă de specialitate, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, citat de Agerpres.

Bogdan Chiriţoiu a menţionat: "România are un climat pentru a se lua măsuri atractive pentru investiţii. Dacă vorbim despre deschideri de investiţii în România, de relocalizări de business-uri în România, avem o schemă atractivă pentru investiţii străine, schemă care e competitivă în regiune şi care şi-a dovedit utilitatea în alte industrii. De exemplu, am atras foarte multe investiţii pe zona de industrie auto, atât producţie - Ford şi Renault, cât şi furnizori ai lor. Faptul că n-am reuşit acelaşi lucru în zona de regenerabile este unul dintre regretele mele şi avem de învăţat din lecţiile de la precedenta schemă, schema mare de regenerabile care a fost iniţiată prin Legea din 2008. Atunci ne-am gândit că, din moment ce vor fi investiţii atât de mari, în special în zona de eolian, ar avea sens să avem o producţie în România. Din varii motive nu am reuşit să atragem producţia în România. Mare parte din investiţiile acestea gigantice care au fost în zona de regenerabile au ajuns să sprijine economia americană sau economia daneză sau altele similare. Sper ca de data aceasta să facem lucrurile mai bine. Şi ca să le facem mai bine, trebuie să fim o piaţă atractivă, o piaţă mare internă activă şi atunci oamenii vor veni şi vor investi la noi, pot să şi exporte în alte ţări, cu atât mai bine".

Preşedintele Consiliului Concurenţei a adăugat că schema pentru regenerabile nu trebuie să fie extrem de generoasă, "pentru că pe schema precedentă instabilitatea a fost mare": "Trebuie să fim predictibili, să înţeleagă investitorii că piaţa românească va fi, într-adevăr, mare şi atractivă. O condiţie însă este că, pentru ca schema să fie stabilă, nouă ne trebuie dialogul cu autorităţile, mergând pe stabilitate guvernamentală pe care sper să o avem în perioada următoare. În acelaşi timp, schema nu trebuie să fie extrem de generoasă, pentru că pe schema precedentă instabilitatea a fost mare. Sper că acum vom reuşi să facem o schemă care să fie atractivă dar, în acelaşi timp, să fie rezonabilă din punct de vedere al costurilor. Cadrul legal va fi definitivat în curând, iar faptul că mergem pe licitaţii care sunt neutre tehnologic este un lucru bun şi un model mai bine gândit din punct de vedere economic. Contractele pentru diferenţă sunt în lucru la Ministerul Energiei într-un program de asistenţă tehnică. O să contribuim şi noi la momentul oportun. În general, legislaţia pe energie va fi revizuită, în cursul acestui an. Pentru investiţii noi am rezolvat deja problema contractelor bilaterale. Ele sunt prevăzute într-una dintre modificările legislative de anul trecut şi am toată convingerea că actuala majoritate parlamentară va susţine Ordonanţa Guvernului din anul anterior. România a atras multe investiţii pe zona de regenerabile, dar trebuie să învăţăm cum să facem lucrurile mai bine şi pentru asta trebuie să ne concentrăm să aducem şi parte de producţie în ţară, să asigurăm stabilitate la un cost rezonabil pentru economie".

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Dtlawyers
BTPay
Apanova
anahotels.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

04 Aug. 2021
Euro (EUR)Euro4.9184
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.1486
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.5849
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7813
Gram de aur (XAU)Gram de aur241.9139

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Allview
Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Pagini Aurii
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro