Homo mercabilis şi decăderea democraţiilor moderne

Cornel Codiţă
Ziarul BURSA #Editorial /

Cornel Codiţă

Oricine se poate întreba cu uimire şi o doză bună de tristeţe dacă mai poate fi oprită în vreun fel incontinenta revărsare diluviană de maculatură ideologică din spaţiul nostru public. De la mediile de (dez)informare în masă, la discursul pseudo-ştiinţific şi academicoid al "specialiştilor" şi de la propaganda tîmpă care le iese pe gură politicienilor zilei, pînă la trăncăneala fără sfîrşit care ne mai eliberează de frustrări, asistăm la un gigantic efort de confiscare, de interzicere, de dis-trugere a oricărei posibilităţi de gîndire critică. Pentru cei mai puţin familiarizaţi cu domeniul, e bine să spunem că funcţia esenţială, primordială, definitorie a oricărui construct/produs ideologic este să inventeze o "realitate virtuală", credibilă, care falsifică parţial sau total realitatea căreia îi este destinată să se substituie în mintea oamenilor, în numele unor obiective şi pentru a servi interese politice particulare, partizane, adesea sectare.

În ziua de astăzi, nimeni nu mai poate ascunde sub nici un fel de văl ideologic degradarea substanţială, dacă nu chiar decăderea sistemelor democratice de guvernare, în cele mai importante dintre societăţile occidentale, acolo unde sistemul a fost creat, perfecţionat şi aplicat, cu specifice variaţii locale, pe o parte semnificativă de istorie a modernităţii. Democraţiile, liberale prin esenţa valorilor pe care se întemeiază şi pe care le promovează în societate, ca şi prin natura funcţionalităţii lor, sunt asaltate şi înlocuite, în ritm susţinut, de forme ale "democraţiilor iliberale". Din Italia, pînă în Statele Unite şi din Germania şi Marea Britanie pînă în zonele "periferice" ale Europei, în grade diferite şi sub culori politice diferite, virusul iliberalismului roade substanţa democraţiilor post-modernităţii, înlocuind-o, încet dar tot mai profund şi extins, cu aşa zise soluţii alternative. De la post-democraţii dominate de ideologii fragmentare, profund divizante, izolaţionist-carcerale, în care excelează aşa zisă "doctrină Trump", pînă la populis-mele cu iz pronunţat fascistoid cocoţate frumuşel la guvernare, cum este cazul Italiei, ideologiile care domină acest spaţiu-timp al schimbării de paradigmă tehnologică, politică şi geo-politică, economică, socială, psihologică, în care trăim, nu îşi mai ascund deloc resentimentele faţă de "slăbiciunile şi eşecurile vechilor democraţii", pe care s-au pornit "salvator" să le demoleze şi să le înlocuiască cu variante de ale guvernării "de mînă forte"!

Undeva, într-un spaţiu tot mai restrîns al lucidităţii, o ceată de "dinozauri" ai atitudinii iscoditoare şi gîndirii critice caută răspunsuri cu privire la cauzele şi rădăcinile procesului, uneori, la problema spaţiului teoretic în care ar putea fi formulate soluţii viabile, capabile să stopeze şi, poate, să facă reversibil procesul erodării sistematice a democraţiilor moştenite de la "Modernitate". Altundeva, entuziaştii "acţiunii directe" s-au apucat să altoiască democraţia reprezentativă şi disfuncţională cu elemente consistente ale democraţiei directe, în speranţa că, prin încercări şi erori, vor obţine hibridul optim sau vor reuşi înlocuirea cu totul a vechiului model, cu unul încă şi mai vechi, dar mai bine adaptat, poate, post-modernităţii.

Mai nou, pe reduta anti-modernităţii şi a luptei împotriva democraţiei, s-a ridicat falnic steagul anti-globalizării! Toate, dar absolut toate relele şi pacostele lumii în care trăim se datorează blestematei de globalizări, inventată şi propagată de obsedaţii complotişti-satanişti ai "Noii Ordini Mondiale" şi ai "Guvernului Global". Citatele nu lipsesc şi nici trimiteri la "lucrări de referinţă". Canalele Youtube sunt pline! Prima grijă, distrugeţi instituţiile: ONU, Uniunea Europeană, Organizaţia Mondială a Comerţului, tratatele şi organizaţiile regionale, marile tratate de dezarmare nucleară! A doua obsesie: ridicaţi ziduri! Trump vrea cu orice preţ o inexpugnabilă barieră de beton, fier şi ţepuşe, la graniţa cu Mexicul, care să-i poarte numele; în Europa se închid graniţe, iar Marea Britanie încearcă să convingă pe toată lumea că, sufocată aşa cum era în mediul închis al UE, se afla în pragul colapsului. Noroc cu aerul proaspăt şi revigorant adus de Brexit! Cortine de fier în calea relaţiilor comerciale înfloresc între parteneri strategici, cum sunt SUA şi China sau UE şi SUA; internetul este fracturat ori chiar înlocuit cu "produse" locale, ba de China, ba de Rusia, ba de Iran etc.

Ar putea, toate acestea, să îşi aibă originea într-un mănunchi restrîns de cauze? Raţionaliştii incurabili cred că da! Mai zilele trecute, scormonind ca de obicei, din obligaţie profesională, "presa zilei", am dat peste un superb gînd teoretic înflorit într-o metaforă care indică o astfel de posibilă cauză a cauzelor. Oamenii post-modernităţii, iar românii sunt, cum au fost mai mereu în istorie, oameni ai timpurilor lor, uită altfel. Mai repede, mai sacadat, profund, programatic, profilactic şi profesional! "Dacă, pînă acum, am dovedit că ne putem uita trecutul, de aici înainte, sîntem pregătiţi să ne uităm viitorul"! (Traian Ungureanu). Propoziţia, în mod vădit, nu este valabilă doar pentru noi, carpato-danubiano-ponticii! Dintr-o perspectivă diferită, vă propun un alt termen de explicaţie.

Pivotal pentru sistemul economic al modernităţii este sistemul pieţei (mercato), iar activitatea esenţială pentru sistemul pieţei este tîrguiala, negocierea, afacerea (negotio). El presupune elasticitate şi are drept caracteristică esenţială recurenţa. "Mai lasă stăpînul, mai dă jupînul", totul este negociabil. Ciclul se reia fără greş, neîntrerupt, cu excepţia unor condiţii şi evenimente rare, catastrofice. Dacă ai cîştigat astăzi, de ce să nu cîştigi şi mîine, iar dacă nu ai cîştigat astăzi, poate că mîine este rîndul tău. Totul este să fii în piaţă! Omul plastilină, dispus să negocieze orice, oricînd, nu este însă omul care a pus piatra de temelie şi a ridicat edificiile modernităţii. Acela este un om al credinţei şi al principiilor, al unui set de valori nenegociabile, pentru care nu ezită să moară, decît să se dezică de ele, odată ce le-a acceptat şi însuşit ca valori personale, definitorii. Tensiunea, concurenţa şi ciocnirea dintre cele două modele, sunt prezente în societăţile moderne mai devreme decît am putea crede (vezi Shakespeare, Neguţătorul din Veneţia). Victoria finală aparţine, însă, lui Homo Mercabilis, omul care vinde şi cumpără orice, care se vinde şi poate fi cumpărat oricînd. Omul perfect adaptat "condiţiilor pieţei"!!! Aici este originea societăţii "fără prinţipuri" şi raţiunea pentru care nu le are!! Democraţiile sunt sisteme de guvernare bazate pe principii şi reguli nenegociabile. Încet dar sigur, în numele "măririi capacităţii de adaptare la condiţiile vremii", oamenii politici ai modernităţii tîrzii şi ai post-modernităţii au purces la ocolirea, ocultarea, "îndoirea" şi eliminarea principiilor constitutive ale democraţiilor. Pe rînd, unul cîte unul sau mai multe deodată. Carapacea formelor a rămas pe dinafară, conţinutul a fost omorît şi substituit. Învingător în necruţătoarea "luptă pentru supravieţuire", luptă în care reuşesc doar cei mai bine adaptaţi, Homo Mercabilis secretă o lume compatibilă cu el şi cu structurile sale fundamentale, de gîndire şi acţiune.

Opinia Cititorului ( 31 )

  1. Neguţătorul din Veneţia ascunde solutia paradigmatica, evul feminismului.,,,societatea care are calitati feminine. Ea invinge, ea este viitorul umanitati.

    Inspiratoarea, feminitatea mediatoare – acest tip de feminitate este impregnata de spiritul epocii, de inconstientul colectiv, exprimand pentru ceilalti „ceea ce este in aer”, punand in joc intuitia, empatia, inspiratia. Ea reprezinta aspectul profund subiectiv, intuitiv al femininului, „oracolul” care este deschis catre aspectele subtile si intangibile ale vietii. Imaginea mitologica a feminitatii inspiratoare este reprezentata de Vesta. 

    Feminitatea este deopotriva: femeia ca mama, femeia ca hetaira, femeia ca amazoana si femeia ca inspiratoare.

    Ea lupta pentru viata si nu cu viata! 

    1. Frumos comentariu! Din pacate dupa ce l-am citit, din ideile exprimate, am inteles ca Keovesi nu e femeie!

      In legatura cu articolul, Make, eu cred ca Cornel Codita iti injura sefii! 

      Esti al doilea microb pe ziua de azi, caruia ii las neatinsa opinia, desi Regulamentul prevede sa fie eliminata, iar tu stii asta.

      Ideea tolerantei este sa te las sa te compromiti prin propria impertinenta, lipsa de civilitate si prostie deliberata. 

      Ma refeream la calitatile feminine! Si barbatii pot avea aceste calitati! Trebuie sa existe un echilibru intre calitatile feminine si cele masculine pe Terra. Ratiunea si intuitia trebuie sa fie in echilibru.. sa se completeze!

      "It is therefore evident that in the world of humanity the greatest king and sovereign is love.

      If love were extinguished, the power of attraction dispelled, the affinity of human hearts destroyed, the phenomena of human life would disappear." 

      "In truth, the fruit of human existence is the love of God, for this love is the spirit of life, and the eternal bounty. 

      If the love of God did not exist, the contingent world would be in darkness; if the love of God did not exist, the hearts of men would be dead, and deprived of the sensations of existence; if the love of God did not exist, spiritual union would be lost; if the love of God did not exist, the light of unity would not illuminate humanity; if the love of God did not exist, the East and West, like two lovers, would not embrace each other; if the love of God did not exist, division and disunion would not be changed into fraternity; if the love of God did not exist, indifference would not end in affection; if the love of God did not exist, the stranger would not become the friend. 

      The love of the human world has shone forth fr om the love of God and has appeared by the bounty and grace of God." 

      ~ 'Abdu'l-Baha', 

      sel ection fr om the Writings of the Baha'i' Faith 

      Actrita Lynn Collins crede ca profunzimea piesei lui Shakespeare nu poate fi trivializata din prisma rasismului. "Vreau ca oamenii sa inteleaga ca este o poveste despre iertare, despre faptul ca ne putem depasi conditia, putem sa trecem dincolo de diferente. Nu sunt crestinii contra evreilor. Este o poveste umana si personala." crede ca profunzimea piesei lui Shakespeare nu poate fi trivializata din prisma rasismului. "Vreau ca oamenii sa inteleaga ca este o poveste despre iertare, despre faptul ca ne putem depasi conditia, putem sa trecem dincolo de diferente. Nu sunt crestinii contra evreilor. Este o poveste umana si personala."

      "Cred ca iertarea este esentiala. Orice religie se hraneste din iertare. Daca nu ierti, atunci cu siguranta vei avea probleme. Cred ca este o piesa despre anti-semitism, nu o piesa anti-semita. Nu este genul de piesa care sa scoata lumea in strada sau sa ii determine pe oameni sa ii urasca pe evrei. Este extraordinara, pentru ca este relavanta pentru zilele noastre. Ceea ce cred ca ne invata aceasta piesa este ca fundamentalismul de orice tip nu functioneaza. Pentru ca Shylock devine nebun si razbunator, ajunge la un punct in care pana si prietenii nu sunt de acord cu ceea ce face. Trebuie sa fii rezonabil - este singura cale pentru a merge inainte."

      Filmul arata conditiile grele in care traiau evreii in acea perioada, in "orasul inundat". Evreii erau obligati sa traiasca intr-un spatiu delimitat, numit ghetou, pe care nu aveau voie sa il paraseasca dupa lasarea intunericului, iar daca ziua erau zariti prin oras, erau nevoiti sa poarte pe cap o palarie rosie, astfel ca lumea sa stie ca sunt evrei si sa ii ocarasca "asa cum meritau". Evreii erau urati de catre crestini pentru ocupatia lor "amorala" - camata, dar necesari orasului si de aceea tolerati - crestinii nu aveau voie sa imprumute bani cu dobanda, lucru fara de care economia orasului nu putea functiona.

    Imaginea de ansamblu este 'trista", "prafuita", ce reflecta doar imaturitatea unei societati care nu reuseste sa se "reprogrameze" pe un alt nivel a propriei constiinte. Si de ce sa nu fim sinceri cu noi insine, ne-am "creat" realitatea cu totii si nu putem sa ne plangem la nesfarsit. Mi-ar place Dle Codita sa stiu o parere personala, daca se poate bineinteles, ce faceti Dvs. pentru a participa la aceasta schimbare, necesara, imperativa, a societatii romanesti. Fiti mai concret in editorialele Dvs., oamenii care au nevoie sa fie convinsi inainte sa aiba propria credinta ca fac ceva concret si autentic de a schimba ceva la ei insisi, nu vor ajunge la maturitatea de a schimba ceva in jurul lor.

    1. Nivel al propriei constiinte e corect. Mi-ar placea e corect. At fi util sa invatati din greselile proprii si apoi sa va ocupati de altii. Merci

      Cursul dl Ignatenko chiar despre asta doreste sa ne vorbeasca si mai multe sa creeze orase ale viitorului in Romania, capabile sa faca schimbarea necesara pentru a reprograma viitorul planetar! Daca puteti sa veniti ar fi o mare oportunitate pentru a ne schimba pe noi insine si pe altii!...schimbarea incepe cu noi insine! Secretul consta in a ne transforma in canale de iubire pentru noi si pentru semenii nostri! Paradigma asta tine de paradigma democratiei spirituale bazata pe iubire!...eu cred in puterea ei de schimbare! Nu uitati la hotel Continental pe 23 februarie, de la 9-19, modulul 1 iar pe 24, modulul 2.

    Felicitări, frumos scris; finalul articolului mă trimite cu gîndul la... moluscă...

    1. Pacino a fost atentionat asupra uneia dintre principalele probleme legate de aceasta piesa: "Am simtit mereu ca exista un punct slab al acestei piese, si anume anti-semitismul, si cred ca acest lucru se regaseste si in lumea contemporana. Am simtit ca are o amploare foarte mare in aceasta piesa, asa ca n-am stiut daca sa accept rolul, dar in acelasi timp mi-am dat seama ca piesa nu poate fi data deoparte. Apoi, pe masura ce am analizat piesa cu mai multa atentie, am vazut relatia dintre ea si lumea actuala, am realizat ca in centrul ei este acest personaj care a fost persecutat, si care are o reactie exagerata fata de aceasta pesecutie, la care oricine ar fi putut fi supus."

    Editorialul, in structura de suprafata prezinta cele doua paradigme, cea a sistemului demoratic liberal in decadenta nascut din idealurile de negociat ale ganditorilor ce au ca obiect de reflectie otio si cealalta paradigma rod al mercantilismului, secretat de cei care au obiect de activitate negozio, care au inlocuit continutul omorat si au pastrat doar forma. Principiile sunt nenegociabile si de aceea au fost ocolite de catre cei obisnuiti sa negocieze orice, cei adaptati pietei!

    In structura de adancime edtorialul aduce elogiu iubirii, de ziua indragostitilor prin trimiterea culturala facuta, Negutatorul din Venezia. Natura duala a piesei - comedie si tragedie - rezulta din intrepatrunderea a doua sfere si a doua tipuri de scene si trairi: scenele calde, de dragoste, alterneaza cu disperarea, ura si vinovatia. Este "semnatura" lui Shakespeare... La fel se intampla si in aceasta piesa, al carei liant il reprezinta Antonio, negutatorul din Venetia secolului al XVI-lea.  

    1. New type of relationship between western great powers and transnational capitalist actors is called geo-governance. In this case geopolitical axis will certainly shift fr om statist field, balance of power, stability, self-defense, spheres of influence and alliances to global market concerns with competitiveness, financial flows, capital sources, trade expansion, coordinating mechanism of labour market.

      Asta am scris asta in 2001-2003, cand eram la Venezia la studii de drepturile omului si democratizare, un masterat european la Academia Drepturilor Omului. Am studiat despre ceva ce nu exista cu adevarat, nici democratie si nici drepturile omului, traim doar o iluzie pentru noi visatorii!

      Our hopes must continue to rest on the democratic energies of the peoples of the world, acting in all their diversity, yet conscious both of the threats that confront them and of the historic necessity to adapt the emergent geo-governance to the realization of human rights, transforming it in humane governance for human security and human sustainable development. 

      Daca am avea un vis comun la nivel planetar l-am realiza cu totii! 

      Visele pot deveni realitate! Dau exemplul meu personal. 

      Mi-am dorit sa ajung la Venezia dupa ce am vazut un film de dragoste, care se petrecea acolo. Dorinta s-a indeplinit si chiar am reusit sa

      realizez ca sunt indragostita acolo! Asa ca am dedicat lucrarea celui iubit si celor iubiti, semenilor mei! 

      Autorul editorialului direct si indirect aduce schimbare. Pentru mine a adus schimbare la nivel rational dar si spiritual. Dansul m-a invatat sa inteleg ce inseamna sistem international dar si ce inseamna spiritualitate, dansul fiind o persoana extrem de spirituala.

      Domnul decan Codita m-a initiat in domeniul securitatii internationale in cadrul studiilor academice de la SNSPA 1997-1999, dupa calatoria mea initiatica in India, pentru a studia sanscrita si hindi in 1996-1997, studii care au reprezentata apogeul studiilor limbilor straine inceputa la facultatea de limbi Straine si la Litere in perioada 1990-1996; 

      Are mult talent pedagogic si stie sa comunice cu studentii. Rezultatul a fost ca multi studenti au continuat munca, spre bucuria dansului. Este un profesor apreciat si iubit de catre studenti.Pentru mine este un model de profesor si jurnalist.Am avut multi profesori in viata mea.pe toti i-am iubit, ei mi-au modelat personalitatea, profesoara de fizica mi-a dus dosarul la Liceul pedagogic, pentru ca si eu la randul meu sa devin dascal.Si profesorii de la liceul pedagogic au fost de calitate.Profesorii din Romania au vocatie! Din pacate standardul de calitate a scazut. la intalnirea de 35 de ani de la terminarea Liceului, profesorii s-au plans de calitatea elevilor si motivatia lor de a invata. 

      Domnul decan Codita m-a recomandat pentru a putea obtine admiterea la Universitati Internationale si Europene de prestigiu din Elvetia, Italia, Belgia, Germania, Marea Britanie, Cehia si Franta. Asa am putut vedea si nivelul profesorilor dar si al studentilor europeni. Ma simteam ca intre copii acolo. Putini erau maturi in gandire, ma refer la studenti..asa ca mereu am fost cea mai avansata datorita profesorilor mei din Romania.  

      Eu si alti studenti de-ai dansului am dus mai departe ideile forta primite de la dansul.Inca mai avem multe de invatat de la domnia sa! Pentru mine a fost, este si va fi o sursa vesnica de intelepciune si inspiratie! Ii multumesc, pe aceasta cale! A ramas cel mai bun profesor al meu din Europa si America. Inca nu am gasit unul care sa il poata depasi. Eu sunt o fiinta extrem de critica prin prisma studiilor mele in domeniul psihologiei si pedagogiei dar si al metodicii predarii dar si a profesiei de fost inspector scolar.profesoara mea de matematica din generala a fost dezamagita cand am venit in inspectie in fosta mea scoala generala, pentru ca nu am continuat matematica si am facut limbi straine.Numai un bun matematician poate studia limbile straine a fost comentariul ei. 

      De cate ori am venit de la studii din afara tarii l-am cautat ca sa ii arat ce am reusit sa mai produc.La doctorat nu a reusit sa fie alaturi de mine dar mi-a imprumutat carti, mi-a trimis materiale, chiar daca nu era conducatorul meu stiintific de doctorat sau de master. Mereu a fost alaturi de mine. Ce alt profesor ar mai face acest lucru pentru studentii sai?Foarte putini. Doar profesorul de matematica, fost meu invatator mai tinea legatura cu bunicul meu ca sa se intereseze de mine. Bunicul era indragostit de istorie, primul meu contact cu istoria a fost Compendiul de istorie a lumii in date a dansului, motiv pentru care am ales o alta specializare, istoria relatiilor internationale pentru doctorat, ca sa ii indeplinesc dorinta. lui si a profesoarei mele de istorie din liceu. 

      Domnul profesor Codita a onorat invitatia facuta de catre ADIRI in 2006, la sugestia mea, sa imi prezinte una dintre cartile publicate in Romania, semn al continuarii muncii domniei sale. Dansul a modelat sute de studenti si inca o mai face, prin editorialele din bursa, prin emisiunile de radio si cursuri. 

      Viziunea din lucrarea mea de master de la Venetia dedicata paradigmei feminitatii in relatiile internationale capabila sa asigure drepturile omului si democratizarea la nivel planetar a fost larg diseminata de catre conducatorii mei stiintifici de master si doctorat din Europa dar si de catre profesorii mei bahai din America, la nivel de organizatii internationale, deoarece aceasta a fost credo-ul tezei mele, in perioada 2002-2003. 

      Nici eu nu am ramas pasiva in aceasta directie a diseminarii in vederea influentarii deciziei si am continuat studiul in domeniu si chiar am diseminat larg rezultatele, in toate DG de la Comisie in 2007, ideile forta despre aceste concepte pe care se bazeaza strategia guvernantei umaniste pentru dezvoltare umana durabila si securitate umana. 

      Presedintia Romaniei este o alta oportunitate pentru a putea promova larg aceste concepte si a le face sa devina realitate. Am participat, din partea societatii civile atunci cand MAE ne-a consultat folosind intalnirea mea cu fost ministru delegat la un forum al societatii civile, in care i-am scris pe flipch art ce doream noi de la presedintia Romaniei, infiintarea unei Autoritati de Munca, care sa aiba in centru Pilonul European.al Drepturilor Sociale, sa implementeze legislatia. Ministrul mi-a multumit pentru idee si a si preluat-o in 5 decembrie 2017. Autoritatea a fost aprobata, de curand si speram sa aiba sediul la Bucuresti. 

      Temă transversală a presedintiei Romaniei la CUE 

      Pilonul European al drepturilor sociale având în centru securitatea umană a cetățeanului european,dezvoltarea durabilă și guvernanța umanistă, consecință cu prioritate maximă a Brexit-ului 

      OBIECTIV GENERAL 

      - Intărirea identității europene prin introducerea aspectului comunitar european in cultură, educație, formare profesională și ocupare , consecință cu prioritate maximă a Brexit-ului 

      Motivare 

      Întrucât, în mod îngrijorător, extremismul pare a căpăta amploare în Europa, sporirea vizibilității numeroaselor beneficii ale Europei în satele, orașele și regiunile noastre este cel mai bun mod de a combate intoleranța, egoismul și forțele de autodistrugere pe care le generează extremismul. 

      Extinderea domeniului de aplicare al actualului Fond european de ajustare la globalizare astfel încât acesta să sprijine, de exemplu, strategiile de reconversie ale regiunilor; prin rezervarea unei sume nealocate de finanțare care va fi mobilizată pentru evoluții neprevăzute, prin crearea unui set unic de reguli pentru finanțare sau chiar prin creșterea cofinanțării europene pentru a stimula asumarea responsabilității in domeniul educatíei pentru preventie in sanatate si formarii profesionale in domeniul preventiei in sanatate la nivel european. 

      Guvernanta europeana/globala pentru dezvoltare si securitate umana reprezinta element esential pentru o pace structurala pe continent si in lume in scopul evitarii exit-urilor Europene 

      Securitatea individuală nu mai poate fi satisfacută numai prin măsuri militare; este necesară o înţelegere multidimensională. 

      Securitatea umană este dificil de realizat în sistemul internaţional existent, dominat în special de state suverane. Un sistem axat pe state nu poate asigura securitatea şi bunăstarea. Statele-naţiuni riscă să-şi piardă suveranitatea externă şi internă. Conform logicii noastre privind securitatea umană, statele-naţiuni trebuie sâ-şi reordoneze priorităţile; problema este: după ce criterii? Acestea ar putea fi: suveranitatea persoanei umane, participarea la luarea deciziilor şi răspunsul la necesităţile umane neîndeplinite.

    Intelepciunea este sa transformam informatiile negative in pozitive! In asta consta esenta acestei noi paradigme care trebuie insusita de catre elita lumii!

    Cum sa lucram cu informatiile negative? Pentru securitate informationala ce trebuie sa faci? 

    Cele mai periculoase meserii sunt ale medicilor, jale jurnalistilor si ale politicienilor pentru ca ei lucreaza cu informatii negative!...asta ii imbolnaveste! 

    Un reprezentant al elitei trebuie sa stie care este misiunea lui pe Terra. 

    Ce este Universul? Ce este el fata de Univers?

    Femeia asta, salomeea, este nevorbită. Trebuie înțeleasă. Orice femeie este o comoară! Adânc îngropată , cât mai adânc pt. a nu fi descoperită ! Succes prieteni! Despre codiță....un alt graur la scara istoriei!

    1. Invata sa te adresezi politicos. Doamna profesor Salomeea vorbeste foarte mult la cursuri si scrie la fel de mult. Nu am cunoscut oameni mai dopritori sa cunoasca cat mai mult decat dansa. Cel mai important este ca ne ofera si noua informatia.Toti cursantii o iubesc si stimeaza pentru ca emana energie pozitiva a iubirii, ne respecta si ne ajuta pe toti sa crestem.

    ...la bani mărunți, ideologule! Citez: "În ziua de astăzi, nimeni nu mai poate ascunde sub nici un fel de văl ideologic degradarea substanţială ..." Moșule, după" ascunde" pui virgulă...după " ideologic" pui virgulă. E greu nu .? În ebraică e mai ușor. Mai departe...

    Funcția primordială nu poate fi esențială...))) continuăm)))

    "să le demoleze şi să le înlocuiască cu variante.." de ale" guvernării...etc? " de ale guvernării"...ce vb. moșule))))

    ... guvernării "de mînă forte"!...corect cf. Doom, mână...nu mînă...greu moșule, greu...la marea moartă e mai ușor...ebraica e mai accesibilă)))

    Undeva, într-un spaţiu tot mai restrîns al lucidităţii, o ceată de "dinozauri" ai atitudinii iscoditoare şi gîndirii critice...moșule, după"critice" se pune virgulă....))))

    ...spaţiului teoretic în care ar putea fi formulate soluţii viabile, capabile să stopeze şi, poate, să facă reversibil....tataie, merge la marea moartă, aici, la noi, dupa conjuncția "și" , ....nu se pune virgulă))))

    1. In acest context se pune virgula dupa conjunctia si.

    Hai să ne mai distram...)))cu nea cațel...pardon, codiță))))

    Tataie, habar nu ai despre susținerea dl. Președinte Trump ,legat de acest subiect, în societatea americană. Zidul!...vorbești complet în afara înțelegerii societății SUA!

    Nu mă miră! 

    1. Cum iti permiti sa te adresezi astfel domnului profesor Codita? Rusine!

    Badie Codita, ai grija, domnita asta Salomeea este singurul tau comentator si mai incearca sa-ti salveze si imaginea. Comenteaza prea mult si isi creeaza prin asta propriul ei editorial. Pertinenta este o arta.

DIN ACEEAŞI SECŢIUNE

Editorial

Citeşte toate articolele din Editorial

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

BTPay
Hidroelectrica

Curs valutar BNR

15 Ian. 2021
Euro (EUR)Euro4.8737
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.0172
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.5274
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.4853
Gram de aur (XAU)Gram de aur239.4568

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Video
Pagini Aurii
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro