Abonament gratuit

ÎN ACESTE ZILEDiscuţii intense la Camera Deputaţilor pe reglementarea pieţei tutunului

A.R
Politică /

Discuţii intense la Camera Deputaţilor pe reglementarea pieţei tutunului

Ministerul Sănătăţii şi-a schimbat punctul de vedere faţă de proiectul de lege care aduce noi restricţii în domeniul tutunului

Proiectul de lege care urmăreşte reglementarea pieţei tutunului este una dintre iniţiativele legislative intens dezbătute în aceste zile în comisiile de specialitate din Camera Deputaţilor.

După ce a trecut de Senat, proiectul USR-iştilor urmează să fie discutat în Comisia de sănătate din Cameră (care este for deciziv), după care deputaţii de specialitate vor aviza raportul comun.

Printre modificările prevăzute de iniţiativa legislativă se numără interzicerea expunerii produselor din tutun în magazine, interzicerea sponsorizării oricăror evenimente şi activităţi de către companiile de tutun şi interzicerea vapatului în locurile publice.

Într-un al doilea punct de vedere pe marginea textului legislativ, Ministerul Sănătăţii (MS) se opune poziţiei exprimată de Guvern, care estimează că adoptarea proiectului ar prejudicia încasările bugetare cu cel puţin două miliarde lei anual.

Poziţia iniţială a Ministerului Sănătăţii era inclusă în punctul de vedere al Guvernului, alături de cea a Ministerului Finanţelor Publice, fiind semnată, în ianuarie 2020, de Nelu Tătaru, la momentul respectiv secretar de stat în MS. Însă, chiar în ziua moţiunii impotriva Ministrului Sănătăţii Nelu Tătaru a fost publicată opinia diferită a ministerului de resort, care pare copiată din expunerea de motive a proiectului de lege.

Coincidenţă sau nu - deputatul USR Emanuel Ungureanu, iniţiatorul proiectului de lege, îl lăuda pe Nelu Tătaru cu o zi înaintea moţiunii: "După catastrofalul mandat al domnului Costache, aţi adus o umbră de siguranţă, aţi mers în teritoriu, aţi făcut ceea ce ar fi trebuit să facă doctorul Costache şi nu a făcut-o".

Despre iniţiativa pe care a promovat-o, Emanuel Ungureanu a declarat public: "Este proiectul doamnei Brad, îl ştim cu toţii (...) nu este asumarea mea, nu am construit eu aceste idei, le-am preluat de la Ramona Brad - România 2035 fără tutun - (...) noi ni le asumăm aşa, într-o formă radicală (...)".

Noua opinie a MS trimisă în Parlament este aproape identică notificării trimise de iniţiatori Comisiei Europene (CE), dat fiind că propunerea introduce restricţii pe piaţa internă a UE.

Textul noii poziţii a Ministerului Sănătăţii şi cel al notificării către CE sunt redactate de Magdalena Ciobanu, expert în cadrul ministerului de resort, fost coordinator al programului "stopfumat", finanţat de MS.

Propunerea aflată în dezbaterea Parlamentului este cel mai radical proiect anti-tutun de până acum, iniţiat fără un studiu de impact economic şi bazându-se pe un argument strict emoţional, şi anume "sănătatea copiilor noştri, consideră reprezentanţii industriei tutunului, care solicită respingerea iniţiativei legislative.

Aceştia apreciază că ascunderea pachetelor în dulapuri, "cu excepţia magazinelor specializate în vânzarea produselor din tutun", gen tutungerie, categorie limitată la doar câteva magazine în marile oraşe, dintr-un total de circa 70.000 în care se comercializează şi ţigarete, va permite vânzătorilor să ofere consumatorilor de sub tejghea, inclusiv produse de contrabandă sau contrafăcute, practică deja răspândită în cartiere, oraşe mici şi în mediul rural.

Industria tutunului şi distribuitorii engros, retailerii, micii comercianţi şi reprezentanţii HoReCa atrag atenţia asupra faptului că iniţiativa legislativă afectează grav un întreg sector economic şi peste 4 milioane de români.

Reprezentanţii Asociaţiei Naţionale a Comercianţilor Mici şi Mijlocii din România au subliniat că 70% din ţigări sunt vândute în magazinele de specialitate, iar 30% din coşul zilnic reprezintă produsele din tutun. Potrivit sursei citate, cheltuielile micilor comercianţi cu implementarea acestui proiect se ridică la 50 milioane euro.

Astfel de reglementări pot duce la creşteri importante ale contrabandei şi la pierderi importante la buget, subliniază şi Asociaţia pentru Combaterea Traficului Ilicit.

Emanuel Ungureanu, iniţiatorul proiectului de lege, a subliniat că proiectul legislativ nu interzice fumatul şi nici vânzarea ţigărilor în supermarketuri, ci doar expunerea lor la vedere în magazine, adăugând că scopul principal este combaterea promovării intense a produselor din tutun, în special a celor de "nouă generaţie", nu doar a ţigărilor clasice, care riscă să "prindă" foarte bine la tineri şi adolescenţi.

Până în acest moment, trei comisii ale Senatului au respins proiectul legislative şi alte trei comisii ale Camerei Deputaţilor, inclusiv comisia juridică, au emis avize negative, iar alte două (Comisia pentru buget şi cea pentru cultură) au emis rapoarte preliminare negative.

Proiectul de lege mai urmăreşte şi extinderea definiţiei fumatului la noile produse din tutun, inclusiv la cele care nu conţin tutun şi nu se fumează (ţigarete electronice).

Conform studiilor Eurostat, România este al treilea mare producător de tutun din UE, industria producătoare contribuind pozitiv la balanţa de plăţi. Industria tutunului este un contribuabil important la bugetul de stat, al doilea pentru ţara noastră, cu circa 3,2 miliarde de euro virate anual . De asemenea, se află în topul investitorilor, cu investiţii de peste 1,5 miliarde euro, care angajează direct peste 5.000 de persoane şi indirect circa 60.000. Potrivit execuţiei bugetare la cinci luni, veniturile din accizele pentru produsele din tutun au consemnat un avans de 18,6%, de la an la an.

Măsurile propuse de iniţiativa legislativă sunt următoarele:

- Actualizarea definiţiilor publicităţii, promovării şi sponsorizării tuturor produselor din tutun, directe sau indirecte şi a definiţiei fumatului în actele normative care reglementează consumul de tutun;

- Introducerea noţiunii de "produs similar produselor din tutun" pentru a reglementa şi acele produse utilizate ca substitut gestual ori social al fumatului (ţigareta electronică fără nicotină, narghileaua fără tutun) ori pentru facilitarea fumatului (dispozitivele care încălzesc tutunul);

- Eliminarea expunerii şi publicităţii produselor din tutun şi produselor similare la punctele de vânzare, cu permiterea expunerii şi publicităţii doar în magazinele special amenajate în scopul exclusiv al vânzării acestor produse;

- Interzicerea acţiunilor de promovare a produselor din tutun şi produselor similare, inclusiv a distribuirii gratuite de mostre, cu excepţia magazinelor special amenajate în scopul exclusiv al vânzării acestor produse;

- Interzicerea acţiunilor de sponsorizare pentru produsele din tutun şi produsele similare;

- Interzicerea fumatului în autovehiculele în care se află minori şi femei însărcinate;

- Introducerea posibilităţii ca persoanele cu afecţiuni psihice internate în unităţi sanitare în baza unei hotărâri emisă de o instanţă de judecată să poată fuma, însă n umai în spaţii special amenajate în exteriorul clădirilor, cu respectarea unor condiţii tehnice;

- Introducerea contribuţiei pentru sănătate aplicate cuprinzător tuturor formelor de produse din tutun conform redefinirii acestora.

---

Efecte secundare ale hiper-reglementării tutunului în alte ţări

World Tax Payers Association, organizaţie care reuneşte grupuri de protecţie a contribuabililor din peste 60 de ţări, atrage atenţia Parlamentului printr-o scrisoare oficială transmisă recent, că prevederile Propunerii Legislative anti-tutun, aflată în dezbaterea Camerei Deputaţilor, vor duce la creşterea pietei negre şi decimarea comertului, fără ca incidenţa fumatului să scadă. În materie de reglementări, ca şi în materie de tratament, "reţetele" prescrise trebuie să ţină cont de efectele secundare, adesea periculoase, care nu pot fi neglijate.

Sursa citată arată că, în Canada, o propunere similară de interzicere a expunerii produselor din tutun în magazine a avut ca efect secundar creşterea pieţei ilegale: "consumatorii nu au perceput achiziţionarea de ţigarete de contrabandă drept ilegală, pentru că nu era nicio diferenţă între a cumpăra produse legale de pe un raft ascuns sau ilegale de sub tejghea. 60% dintre fumătorii din Ontario consideră că nu este ilegal să achiziţionezi ţigarete de contrabandă, iar 41% dintre cei din Quebec au aceeaşi părere (Asociaţia Magazinelor de Proximitate, Tutunul de Contrabandă în Canada - Timpul de a Acţiona, Toronto, 2009).

Scrisoarea World Tax Payers Association arată: "Distorsionarea pietei afectează mai ales micii comercianţi, pentru care vânzările produselor din tutun şi implicit expunerea acestora sunt mult mai importante decât pentru supermarket-uri. Rafturile cu produs la vedere confirmă consumatorilor că şi un magazin de proximitate are o ofertă rezonabilă pentru diversele tipuri de produse din tutun. Prin interdicţia expunerii, situaţia s-a schimbat şi mulţi consumatori au migrat către magazinele mari. Ceea ce a dus la falimentul a 2.300 de magazine de proximitate, o cifră record, reprezentând aproximativ 15% din totalul la nivel naţional (PriceWaterhouseCoopers şi Universitatea HEC Montreal - Prezenta Locala, Punct Forte Naţional: Magazinele de Proximitate din Canada)".

Nici Scoţia un e un exemplu de urmat. Federatia Comerciantilor de Produse Alimentare din Scoţia semnalează, într-un document adresat recent Parlamentului României, că, după interzicerea expunerii produselor din tutun, 640 de magazine alimentare şi-au încetat activitatea, cauzând pierderea a 4.000 de locuri de muncă. În Scoţia existau, înainte de aplicarea restricţiilor, aproximativ 5.000 de magazine alimentare, care ofereau 40.000 de locuri de muncă, tutunul reprezentând 34% din totalul vânzărilor. Comercianţii au fost nevoiţi să achiziţioneze si să instaleze noi sisteme de expunere cu compartimente multiple. Costul final al acestora este dificil de calculat, estimarea iniţială fiind de circa 2.000 lire pe magazin.

În Marea Britanie, produsele din tutun au fost retrase de la expunerea în punctele de vânzare în aprilie 2015. Date KMPG arată că la cinci ani după interzicerea expunerii la raft, contrabanda a crescut de la 10% la 18%.

Deloitte a realizat o cercetare pentru Asociaţia Australiană a Magazinelor Alimentare, care a estimat că interdictia expunerii presupune 15-30 de secunde în plus pentru fiecare tranzacţie. Ceea ce înseamnă un timp suplimentar de aşteptare la coadă pentru toţi clienţii din magazine şi un impact semnificativ. În anumite cazuri, timpul chiar se dublează.

Opinia Cititorului ( 2 )

  1. FSCALIZARE la : ȚIGĂRI, DROGURI, BORDELURI ; eradicare e greu : firele duc SUS....

    Tutunul trebuie scos în afara legii și înlocuit cu țigările electronice astfel încât fiecare sa se poată droga pe cont propriu, fără să-i infecteze și pe ceilalți care poate sunt nefumători.

    Aceasta industrie de adunat o căruță de bani la buget, trebuie reformata din temelii.  

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

DTLAWYERS
BTPay
ADAMA
elco

Curs valutar BNR

23 Noi. 2020
Euro (EUR)Euro4.8732
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.1013
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.5070
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.4820
Gram de aur (XAU)Gram de aur246.1113

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cramele Cotnari
Aratoys
Cotaţii Emitenţi BVBCotaţii fonduri mutuale
Topul firmelor din Bucuresti 2020
Legal Accelerators
Forumul padurilor

ENGLISH SECTION

more articles

Pagini Aurii
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatservicii curatenie