ÎN CONTEXTUL RĂZBOIULUI DIN UCRAINAGuvernul a decis modernizarea infrastructurii de cale ferată din Portul Constanţa

GEORGE MARINESCU
Ziarul BURSA #Politică / 15 aprilie

Guvernul a decis modernizarea infrastructurii de cale ferată din Portul Constanţa

Guvenul a aprobat, ieri, un memorandum şi o hotărâre pentru stabilirea unor măsuri de eficientizare a activităţii de transport feroviar de marfă din zona Portului Constanţa. Măsura a fost luată, conform textului memorandumului, având în vedere faptul că, în contextul conflictului din Ucraina, Portul Constanţa a devenit un obiectiv de importanţă deosebită pentru fluxurile de marfă din Marea Neagră, deoarece porturile ucrainene Odessa, Mykolaiv, Chernomorsk, Pivdenniy şi Ochakiv nu mai pot opera transporturile de marfă pe cale maritimă. De aceea, mărfurile ce urmau a fi descărcate în aceste porturi, având ca destinaţie finală Ucraina şi Republica Moldova, sunt descărcate în prezent în Portul Constanţa (acesta fiind, ca distanţă, cel mai apropiat de Ucraina şi Republica Moldova), pentru a fi tranzitate pe cale ferată şi rutieră către destinaţia finală.

"Am discutat despre măsurile pe care le-am luat astfel încât portul Constanţa să-şi mărească tot ceea ce ţine de infrastructura de operare. În această infrastructură, componenta feroviară joacă un rol foarte important. Am identificat banii necesari şi alocăm 200 de milioane lei pentru a putea să operaţionalizăm ceea ce ani buni de zile a fost blocat de vagoanele care au zăcut efectiv pe liniile din interiorul infrastructurii feroviare din Portul Constanţa şi, prin această măsură, vom continua să asigurăm ritm şi capacitate tuturor activităţilor de transport din port", a declarat premierul Nicolae Ciucă la debutul şedinţei de guvern.

La rândul său, vicepremierul Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, a afirmat la finalul şedinţei Executivului:

"Bugetul CFR SA va fi suplimentat cu 200 de milioane de lei din Fondul de Rezervă bugetară aflat la dispoziţia Guvernului. Această sumă va fi folosită pentru următoarele obiective: finanţarea integrală a lucrărilor pe 35 de linii care vor fi eliberate în perioada imediat următoare; asigurarea bugetului pentru demararea licitaţiilor şi pentru contractarea lucrărilor pentru celelalte linii aflate în port; plata lucrărilor executate în primele luni după contractare. Programul de reabilitare are ca scopuri facilitarea preluării fluxurilor de marfă suplimentare inclusiv a celor provenite din zona de conflict şi dezvoltarea transportului multimodal, şi implicit a activităţii Portului Constanţa, cu efecte imediate pentru susţinerea economiei".

Până în prezent, importurile şi exporturile de cereale în şi din Ucraina se realizau în proporţie de 80% prin porturile proprii ţării vecine. În acest moment, Portul Constanţa se află în situaţia de a prelua un flux de marfă suplimentar semnificativ, numai că problema principală este legată de faptul că portul este destinat tranzitului de mărfuri şi nu depozitării acestora pe termen lung.

Raportat la lungimea căilor de comunicaţie ferate şi rutiere, Portul Constanţa a fost proiectat pentru afluire de marfă cu o pondere de circa 66% căi ferate şi 33% rutier. Numai că în acest moment în staţiile Constanţa Port Zona A, Constanţa Port Zona B şi Constanţa Port Mol 5 există linii de cale ferată care nu se află în exploatare, care au restricţii sau pe care staţionează 743 de vehicule feroviare, ce nu mai sunt apte de circulaţie, dintre care un număr de 376 nu pot fi mutate printr-o manieră clasică, fiind defecte sau în stare de degradare. Toate acestea conduc la blocaje în activitatea de primiri/expedieri trenuri, în activitatea de manevră şi în formarea trenurilor pentru expediere.

Potrivit memoriului aprobat ieri de Guvern în prezent unui tren de marfă îi sunt necesare între 35 şi 48 ore pentru efectuarea unei manevre complete în raza portului Constanţa.

De aceea, Guvernul a fost nevoit să adopte un plan de măsuri urgente în vederea creşterii capacităţii de transport feroviar în zona portuară, ceea ce va asigura şi preluarea fluxului de marfă suplimentar provenit din zona de conflict şi nu numai.

Astfel, în primă etapă CFR Marfă a demarat mutarea în alte staţii, pe liniile libere, a 367 de vagoane - care îndeplinesc condiţiile tehnice pentru siguranţa circulaţiei - din totalul de 743 vagoane staţionate pe liniile din portul Constanţa, această acţiune urmând a fi finalizată astăzi.

Pentru restul de 376 de vagoane inutilizabile ce vor rămâne în Portul Constanţa se va stabili o valoare de piaţă şi vor fi executate silit de către ANAF în contul datoriilor pe care CFR Marfă le înregistrează la bugetul de stat.

În acelaşi timp, CFR SA va demara un amplu program de lucrări de reparaţii şi întreţinere necesare la infrastructura feroviară publică, pentru darea în exploatare a aproximativ 95 de linii de cale ferată închise circulaţiei, aflate în Staţiile Constanta Port Zona A, Constanţa Port Zona B şi Constanţa Port Mol 5, dintre care trebuie introduse urgent în circulaţie 35 de linii din cauza conflictului din Ucraina.

De aceea, pentru cele 35 de linii, CFR SA va organiza o achiziţie de lucrări prin negociere, fără invitaţie prealabilă la o procedură concurenţială de ofertare. Ulterior, pentru restul lucrărilor pentru 60 de linii de cale ferată, CFR SA va organiza o achiziţie prin iniţierea unei proceduri concurenţiale, conform prevederilor Legii nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale.

Totodată se va asigura şi unitatea funcţională a terminalului ferry-boat prin integrarea pasajului superior peste calea ferată şi a racordului peste DN39 la complexul de linii din Portul Constanţa şi la infrastructura portuară.

Pe scurt

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

csalb.ro
Electromagnetica
arsc.ro

Curs valutar BNR

18 Aug. 2022
Euro (EUR)Euro4.8793
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.8008
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.0325
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7839
Gram de aur (XAU)Gram de aur272.7882

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro