Isărescu contra BNR

Cornel Codiţă
Ziarul BURSA #Editorial /

Cornel Codiţă

Ce vor de fapt Dragnea şi tabăra care domină actualmente PSD-ul, iar pe cale de consecinţă electorală, Parlamentul şi Executivul României? Capul actualului guvernator al BNR, Mugur Isărescu? Să îşi pună omul "reprezentativ" la conducerea BNR, împlinindu-şi programul de căpuşare a tuturor centrelor de putere instituţională, disponibile? Să controleze deciziile critice de la nivelul BNR? Să cas-treze instituţional BNR, luîndu-i capacitatea de a mai ridica obstacole în calea "politicilor guvernamentale" care ţin cont doar de interesele electorale ale PSD? Să îşi augmenteze triumful, aducînd în lesă pe urmele carului său singura instituţie care, cel puţin în teorie, este pusă la adăpost, prin lege şi statut, de voinţa discreţionară şi ingerinţele puterii? Sau toate acestea la un loc, dacă ar fi posibil?

Capul actualului guvernator, Mugur Isărescu, ar fi un trofeu... dar nu chiar cine ştie ce! Omul, oricum, se pregăteşte să predea "postul", chiar dacă nu o face nici de plăcere, nici de bunăvoie şi foarte probabil, nici cu inima uşoară. Ştie prea bine "obiceiul pămîntului". Tot ceea ce, la un moment dat, a fost ţinut ca fiind o valoare socială, trebuie şi este tîrît cu voluptate în mocirlă atunci cînd nu mai este de folos, ori nu se mai poate apăra. Şi nimeni nu se ţine mai cu rîvnă de aceste obiceiuri, la noi, decît PSD-ul. "Eu te-am făcut om, eu te fac neom" este principiul de fier al "politicii de cadre" prin care vătafii aflaţi la conducerea PSD-ului continuă şi desăvîrşesc tradiţia înaintaşilor bolşevici. Isărescu a primit toate mandatele sale, din 1990 şi pînă la cel care se apropie acum de expirare, prin votul PSD-ului şi al aliaţilor săi. Cînd Dragnea l-a chemat pe Isărescu să facă slujul ritual pentru un eventual nou mandat, s-a trezit în ochi cu scuipatul unui refuz, ambalat, desigur, într-o elegantă mapă de corespondenţă cu antetul istoricei instituţii. Lupta a devenit una personală, de putere şi de orgolii şi nu va mai putea fi rezolvată decît atunci cînd unul dintre ei va muşca ţărîna. Sau... amîndoi!

Practic, oamenii PSD-ului ocupă, de multă vreme, cele mai importante func-ţii în conducarea BNR. Singura problemă, astăzi, este aceea că ei nu sunt neapărat "oamenii lui Dragnea". Nici Isăres-cu, nici Georgescu, nici Voinea. Iar această "desincronizare istorică" ar putea fi rezolvată acum, odată cu ieşirea din scenă a guvernatorului Isărescu. "Eu sunt jupînul, omul meu va fi acolo unde decid eu!!" Pentru Dragnea, este un exerciţiu obligatoriu, altfel statutul lui de "mascul alfa" al PSD-ului este în pericol. Şi este în pericol, permanent!

Poate fi controlată politica BNR, pot fi influenţate deciziile viitoare ale Consiliului său de Administraţie, prin instalarea unui vasal al lui Dragnea în funcţia de Guvernator? Răspunsul este mai degrabă negativ! Iar exemplul cel mai revelator este chiar Florin Georges-cu, omul pe care PSD-ul l-a pus la BNR în postura de lider al partidei de vioară a doua şi mijlocul cel mai sigur de control asupra lui Mugur Isărescu. În realitate, Florin Georgescu s-a ocupat mai mult să explice diferitelor guverne PSD ce, cum şi de ce greşesc atunci cînd măsurile BNR au contrat diferite "politici", derapaje sau aberaţii guvernamentale, decît să împingă deciziile BNR-ului acolo unde ar fi vrut unul sau altul dintre premierii puterii psdiste. Dacă ar fi să fac un pariu, aş miza mai degrabă pe "forţa de normalizare" instituţională dezvoltată de BNR asupra oricui ocupă vreunul dintre posturile din consiliul de adminis-traţie, decît pe capacitatea PSD-ului şi mai ales a lui Dragnea de a instrumentaliza pe termen lung un cal troian trimis între zidurile cetăţii BNR.

Şi atunci, care este tîrgul lui Drag-nea? Vrea capul lui Isărescu şi pentru acest trofeu este gata să lase BNR-ul în boii ei, sau vrea controlul asupra BNR-ului şi pentru acest trofeu se obligă să nu tulbure mandatul "în retragere" care i se pregăteşte actualului guvernator? Indiferent ce vrea, Drag-nea s-ar putea să afle că deşi le poate comanda, nu se poate înfrupta din nici unul dintre aceste două meniuri! Cineva la bucătărie sau vreunul dintre chelneri o să întîrzie cu comanda pînă ce îi va expira şi jupînului rezervarea pentru locul din fruntea bucatelor! Mă rog... părerea mea!

Opinia Cititorului ( 20 )

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

  1. Draga domnule Codita,

    mai pazit decat reteta ingredientelor bauturii Coca Cola este modul de implementare a calcului ajustarii la inflatie in raportarea contabila. Prima luare de pozitie fundamentala a avut o domnul guvernator Georgescu in perioada in care a fost ministru al finantelor prin OMFP 1286 per 2012. Punerea in practica a avut loc in anul 2013 de catre Petrom prin implementare OMFP 213 per 2013 emisa de catre domnul Chiritoiu. Prin aceasta rezervele de capital ale societatii Petrom au crescut in aprilie 2013 cu 13 miliarde RON. Intreaga tevatura Oltchim este in sir de inadvertente pe care domnii Pongal, Georgescu , Chiritoiu le-au oferit Comisiei Europene. siderata de modul in care in septembrie 2012 nu s-a cont de decizia de transformare a datoriilor in capital propriu. Cum este posibil astazi ca CEC Bank sa aiba in capital social d echivalent ca valoare cu cel Al Oltchim. De ce bancile arata in rapoartele financiare trimise catre ANAf la rubrics in care se calculeaza SUMA DE CONTROL valoarea ZERO. Este cumva sugerata o reclama pentru Coca Cola Sugar Free sau este incercarea de a denatura prezentarea financiara pentru a nu atrage atentia asupra pierderilor raportate care sunt cuantifiacate marit exact cu valoarea cu care ajustarea la inflatie mareste capitalul social. Ce parere aveti atunci cand rezultatul reportat este in cazul BCR influentat negativ cu 1 miliard 327 milioane RON. Oare cu cat s-ar to vandut participatia SIF Oltenia daca administratorul ar fi stiut ca participatia der 6% ar fi crescut proportional cu acelasi procent inmultit 1'327 miliarde RON prin implementarea OMFP 213 per 2013.

    Verificati formularele ANAF 1045, 1047 , 1040 si veti observa cum suma de control este imaginea Coca Cola Sugar Free.  

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

    1. Totusi când lucram am lucrat și la banca națională. Nu din Bucuresti ci din alt judet. Am fost subofițer și stiu. Chiar și ce zice comentariu. Nu este adevărat. Pensia mea nu a crescut tot 6000 de v lei. Asta este bătaie de

      joc. Habar nu are. 

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

    Javra de Isărescu și toată conducerea BNR trebuie demiși, ei au distrus romania.

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

    1. Subminarea economiei nationale!

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

      Un coleg care lucra la BNR a fost dat afar pentru ca a facut un raport din care reiesea acest lucru!...

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

      BNR îl sfătuieşte pe Daniel Zamfir, promotorul mai multor legi care lovesc puternic în băncile comerciale, să citească cu atenţie documentele oficiale, în loc să lecturez superficial articole de opinie.

      Banca centrală face referire la textul redactorului şef al unei publicaţii economice, în baza căruia Zamfir a decis să îl cheme pe Mugur Isărescu la parlament pentru a explica de ce abia acum recunoaşte că băncile comerciale au ţinut România în stare de subdezvoltare. 

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

      1.Camera Deputaţilor e paralizată de scandaluri interminabile în loc să adopte legile împotriva camatariei...

      2.Reprezentan tul Băncii centrale se referă la articolul cu „Opinie Sorin Pâslaru, redactor-şef al ZF. Premieră: BNR afirmă că, prin strategiile lor, marile bănci menţin deliberat România în stare de subdezvoltare financiară”, publicat de Ziarul Financiar, vineri, 14 decembrie. 

      3.„CINEVA VA TREBUI SĂ RĂSPUNDĂ!!! Aşadar, e pentru prima dată când BNR ne informează că opt bănci străine care operează în România, au avut o strategie să menţină România în stare de sub-dezvoltare economică!!! E o concluzie de o gravitate extremă! Firesc, se nasc nişte întrebări legitime: 1. A fost sau nu înţelegere de tip cartelar între cele opt bănci? În orice variantă, seamănă a subminare a economiei naţionale! 2. BNR a constat acest lucru abia acum? Această strategie e doar de un an? De ce nu a intervenit până acum? Dacă a aflat abia acum, înseamnă că trebuie demis întreg Consiliul de administraţie, iar dacă au ştiut şi au tăinuit, e şi mai grav. Pentru a ne lămuri, l-am invitat pe guvernatorul Isărescu, marţi la ora 12.30, la Comisia economică a Senatului!”, a scris Zamfir, în cea de-a doua postare de pe Facebook referitoare la acest subiect. 

      4.„Bogdan Chiritoiu a muşamalizat ani de zile această ticăloşie! Opt bănci au avut o strategie comună să nu lase România să se dezvolte economic, iar Consiliul Concurenţei nu numai că a îngropat raportul de control, dar i-a lăsat, în continuare, pe bancheri să-i jecmănească pe români! P.S. Cum ne-au minţit ei - BNR, băncile, Consiliul Concurenţei - ani de zile că riscul ţară e cauza creditării scumpe, când de fapt ei erau înţeleşi să ne sărăcească... #vremdreptate”, a mai susţinut sâmbătă seara, Zamfir, pe Facebook. 

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

    Eu am comandat gamberi dar cand m-am intors de la baie mi s-a spus ca au anulat comanda... am stat prea mult la baie, aveam aparatul galvanic cu mine si am facut un masaj facial, prifitand de oglinda.... 15 minute maxim...nu durase cat rezervarea ! Surprizele pot fi diverse! Morala o trageti singuri!

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

    1. Apa ai tras-o tu, nu?.

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

      NU, IN ACEST CAZ, CHELNERUL A ANULAT COMANDA! Cine a fost chelner in viata lui?!GHici ghicitoarea mea!

      E doar un exemplu de situatie posibila! 

      Lasand gluma la o parte, morala este ca statul ar trebui sa isi recapete dreptul regalian de a bate moneda, drept furat de bancile comerciale! 

      Indivizi, state se imprumuta de la niste persoane fizice private, paradoxal! In acest mod suntem manipulati, controlati de cei ce se ascund privirilor noastre!

      Culmea, bancile comerciale creeaza bani virtuali, din neant, fara vreo acoperire. Asta ar putea reglementa BNR, daca s-ar dori acest lucru de catre BCE. 

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

      Adrian Vasilescu a declarat, marți, pentru DC News, că guvernatorul BNR nu avea niciun motiv să meargă la Comisia Economică a Senatului atât timp cât acea comisie nu are în sfera ei de activitate nici Banca Națională, nici sistemul bancar.

      "În legătură cu decizia guvernatorului Băncii Naționale de a nu fi astăzi în Parlament la invitația președintelui Comisiei Economice, nu pot să spun decât un punct de vedere personal și m-aș opri la un singur aspect. Guvernatorul a fost convocat în Parlament, nu de Parlament, este o nuanță care cred că este foarte importantă. A fost convocat în Parlament de președintele Comisiei Economice, o comisie care nu are în sfera ei de activitate nici Banca Națională, nici sistemul bancar. În această situație, cred că era firesc să considere că nu are de ce fi prezent. E un punct de vedere", a declarat Adrian Vasilescu. 

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

       

      Adrian Vasilescu a răspuns acuzațiilor confrm cărora BNR nu a intervenit în interesul cetățenilor. Consilierul BNR a explicat și ce s-a întâmplat cu adevărat între bănci, în ce a constat "înțelegerea" dintre ele, așa cum a fost expusă în spațiul public.  

      "Vă dau un răspuns legat de ce trebuie să facă și ce nu trebuie să facă Banca Națională. Sunt două legi importante, legea 213/2004 și OUG numărul 99/2006 care specifică obiectivele, atribuțiile Băncii Naționale și obiectivele, atribuțiile sistemului bancar. Banca Națională are printre responsabilități, printre cele legale, supravegherea prudențială a sistemului bancar. Și aș vrea să mă refer la două articole, la Ordonanța 99/2006 care este, într-un fel, legea băncilor comerciale, a insituțiilor de credit. Există în această ordonanță un articol care spune că instituțiile de credit trebuie să își organizeze activitatea în conformitate cu regulile practicei și prudenței bancare și să asigure sănătatea sistemului bancar. Ei bine, când o bancă să împrumută cu dobândă mai mare decât putea să obțină de la Banca Națională, aceast gen de a rezolva un lucru nu se încadrează în sfera prudenței. Ce cifre luăm în discuție când vorbim despre prudență? Banca Națională are între instrumentele sale dobânda de politică monetară, dobânda cheie. În momentul de față, această dobândă este de 2,5. Această dobândă de 2,5 se încadrează într-un coridor al dobânzilor, care are o maximă și o minimă, maxima deasupra dobânzii de 2,5, legea prevede creșere cu un punct procentual peste dobânda efectivă, adică cea de 2,5, aldică ajunge la 3,5. Asta în teoria sistemului bancar se numește dobânda lomabardă. Este dobânda la care orice bancă, îndeplinid condițiile legale se poate împrumuta la banca națională după ce a încercat orice alte soluții de a-și face rost de bani la sfârșitul zilei, bani cu care să înceapă activitatea cu care să deschidă tranzacțiile a doua zi. Sunt cazuri în care o bancă rămâne la sfârșitul programului fără bani", susține Adrian Vasilescu. 

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

      Consilierul susține că există bănci care au încălcat legea prin optarea de a se împrumuta mai scump de la alte bănci decât de la BNR, cum era normal să se întâmple. "În prima instanță, banca apelează la suratele ei, la celelalte bănci, la un împrumut. Acest împrumut se face în funcție de rata ROBOR-ului, ROBOR-ul fiind dobânda la care băncile se împrumută între ele, dobânda medie. Când o bancă nu vine la Banca Națională să se împrumute la 3,5 pe care o poate face repede și se împrumută la o altă bancă cu mult peste această limită, ce concluzie tragem de aici? S-a întâmplat chiar ieri, o bancă s-a împrumutat peste limita lombardului și, normal, șeful Direcției de supraveghere a intervenit, i-a cerut băncii să intre în legalitate pentru că făcând așa ceva, un funcționar al băncii, sau conducerea băncii, care este executivă, risipește averea acționarilor. Și Banca Națională este obligată să intervină într-o asemenea situație. (...) Deci Banca Națională este oblicată să acționeze, dar asta nu înseamnă că da dacă aduci o bancă în legalitate pentru ea a dus dobânda mai sus decât era normal să o ducă, periclitând fondurile băncii. Au fost mai multe cazuri în care Banca Națională a intervenit prin direcțiile de supraveghere pentru ca băncile respective să fie aduse în limita legii și în limita prudențialității bancare", mai spune consilierul.

      În momentul în care au fost prinse, băncile au oferit răspunsuri care au făcut ca situația să fie mult mai gravă. "În situația nominalizată de Comisia Economică, de astăzi, dobânzile urcau în cer într-o situație în care acele bănci care se împrumutau între ele foarte sus puteau să vină la Banca Națională să ia la această dobândă lombard, care înseamnă rata dobânzii pentru împrumuturi de urgență și s-a pus întrebarea a fost limpede: De ce au făcut așa ceva? Răspunsurile au fost uneori hilare, unele bănci au zis că nu au avut titluri de stat. Când o bancă nu a avut titluri de stat, nu se poate împrumuta că nu are garanție, dar când au venit trezorieri care au spus că nu au știut că puteau să vină să se împrumute la lombard, deja lucrurile nu mai erau în ordine și normal că Banca Națională a intervenit să le aducă în ordinea firească a lucrurilor. Dar atenție, atunci era vorba despre împrumuturi între bănci și nimic mai mult pentru că dacă astăzi nivelul ROBOR-ului, care este rata de dobândă la care băncile se împrumută între ele și care este stabilită în condiții specificate de lege, atunci nu era lege în privința folosirii ROBOR-ului ca indicator pentru stabilirea costului creditului. Nu era așa ceva, acum este așa ceva. Și anume ordonanța 50 din 2010 stabilește că dobânda la credite înseamnă ROBOR plus marja băncii", mai spune Vasilescu. 

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

      Consilierul guvernatorului a mai spus că cerința BNR de a interveni în cazul sistemului de reglementare al ratei ROBOR nu poate avea finalitate atât timp cât există o lege.  

      "Sunt fel de fel de discuții pe piață că Banca Națională intervine, că băncile sunt interesate, ca să încaseze mai mult de la cei care au plătit rate. Mă întorc și spun că această cerință este stabilită în lege și ca să dispară din viața bancară trebuie să fie scoasă din lege. Băncii Naționale i s-a cerut imperativ ca de mâine să schimbe sistemul de reglementare a ratei ROBOR. Păi cum să schimbe Banca Națională de mâine sistemul de reglementare al ratei ROBOR, cât acest sistem este reglementat prin lege?", a conchis Adrian Vasilescu. 

       

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

    Comisia Europeană a dezvăluit că mai multe bănci sunt suspectate că au format un cartel pe piaţa tranzacţionării bondurilor guvernamentale din zona euro.

    Autoritatea antitrust a Uniunii Europene a acuzat opt bănci că în perioada 2007 - 2012 au format un cartel în domeniul tranzacţionării bondurilor guvernamentale din zona euro, transmit DPA şi Reuters. Numele celor opt bănci nu au fost date publicităţii. Unii traderi ai băncilor au schimbat informaţii sensibile din punct de vedere economic şi au coordonat strategii de tranzacţionare a bondurilor denominate în euro, în special prin camere virtuale online, a precizat Comisia Europeană. Companiile care încalcă reglementările UE pot primi o amendă de până la 10% din cifra lor globală de afaceri. 

    Comisia Europeană apreciază că cele opt bănci au format, în perioada 2007 - 2012, un cartel menit să distorsioneze concurenţa când achiziţionau şi tranzacţionau bonduri guvernamentale europene. Traderii angajaţi de bănci au schimbat informaţii sensibile din punct de vedere economic şi au coordonat strategii de tranzacţionare a bondurilor. Aceste contacte ar fi avut loc în special, dar nu exclusiv, prin camere virtuale online', se arată într-un comunicat al executivului comunitar. 

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

    Teoreticienii care susţin în prezent sistemul liberei întreprinderi bancare continuă în greşeala de a accepta şi justifica practica rezervei fracţionare fără a vedea că o asemenea concesie nu numai că va duce inevitabil la reapariţia băncii centrale, ci va produce şi crizele ciclice, dăunătoare economiei şi societăţii.

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

    1. Dempsey indică în mod special că împrumuturile generate ex nihilo de către bănci, datorită exercitării activităţii cu rezervă fracţionară, presupun crearea unei capacităţi achizitive care nu se bazează pe nici o economisire voluntară sau sacrificiu anterior. Aceasta cauzează producerea unui important prejudiciu unui număr foarte mare de terţe persoane care asistă la diminuarea capacităţii achizitive a propriilor unităţi monetare ca urmare a expansiunii inflaţioniste a băncilor.

      Conform lui Dempsey, această creare ex nihilo de capacitate achizitivă, care nu presupune pierderea anterioară a capacităţii achizitive de către alte persoane, contrazice principiile esenţiale de drept, aşa cum au fost ele înţelese chiar de către Molina şi Lugo, şi, în acest sens, ar fi condamnabilă. Concret, Dempsey afirmă că 

      „Putem conchide din aceasta că un scolastic al secolului al şaptesprezecelea pus în faţa problemelor monetare moderne ar susţine prompt un plan de adoptare a rezervelor 100% sau o limită temporală asupra validităţii banilor. O masă monetară fixă, sau o ofertă modificată doar în funcţie de obiective şi criterii calculate, este condiţia necesară pentru un preţ just şi coerent al banilor.”

      Dempsey insistă asupra faptului că expansiunea creditului generată de bancă depreciază puterea de cumpărare a banilor, astfel încât băncile tind să returneze depozitele de bani care le sunt solicitate în unităţi monetare a căror capacitate achizitivă este din ce în ce mai redusă. Aceasta îl duce la concluzia că dacă membrii Şcolii de la Salamanca ar fi beneficiat de o înţelegere teoretică detaliată a funcţionării şi implicaţiilor procesului economic pe care îl declanşează activitatea bancară cu rezervă fracţionară, chiar Molina, Lesio şi Lugo ar fi condamnat acest proces vast, dăunător şi ilegitim de camătă instituţională 

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

      Conchidem, alături de Murray N. Rothbard, că într-un sistem de piaţă liberă:

      „Bancherii unui sistem cu rezerve fracţionare nu trebuie trataţi ca nişte simpli antreprenori care au luat decizii nefericite în afaceri, ci ca falsificatori şi şarlatani care ar trebui striviţi cu toată puterea legii. Plata obligatorie către toate victimele şi perioade substanţiale după gratii ar trebui să servească drept descurajare şi, de asemenea, drept pedeapsă pentru această activitate penală.” (Murray N. Rothbard, „The Present State of Austrian Economics”, Journal des Economistes et des Etudes Humaines 6, nr. 1, martie 1995, p. 80–81; republicat în Rothbard, The Logic of Action I,Edward Elgar, Cheltenham, U.K.,1997, p. 165.) 

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

      Jesús Huerta de Soto - Moneda, creditul bancar şi ciclurile economice

      Capitolul VIII: Teoria băncii centrale şi a liberei întreprinderi bancare 

      Una dintre tezele centrale ale acestei cărţi este aceea că teorema imposibilităţii socialismului, împreună cu analiza realizată de Şcoala austriacă asupra inevitabilelor efecte de discoordonare socială produse de coerciţia instituţională şi acordarea de privilegii contrare principiilor de drept, sunt direct aplicabile sistemului financiar care s-a dezvoltat în economiile noastre. Acest sistem este bazat pe activitatea băncilor private cu rezerve fracţionare şi este controlat de o instituţie oficială (banca centrală) care a devenit arhitectul politicii monetare. 

      În chestiunile bancare şi ale creditului ne aflăm, prin urmare, în situaţia care a caracterizat până recent economiile din blocul estic, care au încercat să îşi coordoneze deciziile şi procesele economice printr-un sistem de planificare centrală. Cu alte cuvinte, „planificarea centrală” a devenit ceva comun în sectorul bancar şi de credit al economiilor de piaţă, astfel încât este firesc să aibă loc în acest domeniu efectele de discoordonare şi ineficienţă care afectează socialismul. În continuare, vom studia mai amănunţit aplicarea teoremei imposibilităţii socialismului la trei cazuri distincte de organizare intervenţionistă şi/sau cu privilegii a activităţii bancare, anume: (a) cazul cel mai general, al băncii centrale care îşi exercită tutela asupra unui sistem bancar bazat pe rezerve fracţionare; (b) cazul băncii centrale care acţionează într-un sistem bancar care operează cu o rată a rezervelor de 100%; (c) cazul unui sistem al liberei întreprinderi bancare (lipsit de reglementări şi de bancă centrală), dar care operează cu privilegiul de a păstra doar o fracţie a rezervelor. 

      Se ajunge la concluzia că „organizarea sistemului bancar este mult mai apropiată de o economie socialistă decât de una capitalistă 

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

    Domnul Mugur Isarescu este un bun administrator pentru BNR si bancile comerciale si total lipsit de viziune pentru Romania.Este expirat /

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Gala BURSA 2019

DIN ACEEAŞI SECŢIUNE

Editorial

Citeşte toate articolele din Editorial

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatTMPS