Masteratul didactic, unul dintre pilonii actualei Legi a învăţământului superior, se află în centrul unor dezbateri intense în comunitatea academică şi educaţională. Ministrul Educaţiei şi Cercetării, Daniel David, a reacţionat printr-un mesaj public în care a confirmat că a primit numeroase propuneri şi poziţionări din sistem privind forma şi rolul acestui program de formare iniţială a cadrelor didactice.
• O comisie de experţi a iniţiat consultarea: „Nu sunt decizii, sunt propuneri”
Ministrul a subliniat că materialul privind masteratul didactic a fost lansat în transparentizare decizională, fiind vorba doar de propuneri redactate de o comisie formată din specialişti de la marile universităţi din România. „Chiar dacă focalizarea mea principală este acum pe măsurile fiscal-bugetare pentru ca sistemul educaţie-cercetare să funcţioneze din toamnă, am urmărit cu atenţie semnalele primite. Ne aflăm într-o etapă consultativă, în care se aşteaptă sugestii formale şi argumentate din partea celor implicaţi în sistem”, a precizat Daniel David.
• Deschidere spre revizuire
Ministrul Educaţiei şi-a reafirmat disponibilitatea pentru dialog, menţionând că este deschis inclusiv la modificări legislative, dacă acestea vor fi necesare pentru a asigura o formare didactică de calitate, compatibilă cu bunele practici europene. „Aştept sugestiile constructive în timpul legal. Vom căuta cea mai bună soluţie, chiar şi cu unele modificări la nivel de lege, dacă va fi cazul. Trebuie să construim temeinic, fără grabă, cu eficienţă şi rigoare instituţională”, a declarat ministrul.
• Dublă formare: provocarea echilibrului între pedagogie şi specializare
Daniel David a atras atenţia asupra necesităţii de a păstra echilibrul între pregătirea didactică şi cea de specialitate, subliniind că acestea nu trebuie să se excludă reciproc, ci să se potenţeze. „Pregătirea didactică universitară trebuie să fie adecvată, europeană şi complementară formării de specialitate. Scopul nostru este să pregătim cadre didactice de înalt nivel, fără a afecta însă calitatea formării academice pe disciplină”, a adăugat el.
Poziţia ministrului Daniel David vine într-un moment în care reforma formării iniţiale a profesorilor este contestată de o parte a actorilor educaţionali, care invocă posibile blocaje sau rigidităţi în actuala formulă a masteratului didactic. Prin deschiderea exprimată, ministrul invită la un proces participativ real, care să conducă la o viziune coerentă şi sustenabilă asupra carierei didactice.
1. fără titlu
(mesaj trimis de prostul scolii în data de 25.07.2025, 11:54)
master,doctorat,daca le dai o problema de clasa a cincea,le patineaza mintea multor dastepti cu teancuri de diplome ale caror lucrari se rezuma la punerea ghilimelelor si ale cuvintelor liant!
ce mai descopera masteranzii si doctoranzii in RO educata?
mai nimic,cu exceptia masteranzilor si doctoranzilor de la bujet,din armata,care descopera cat face nimicul la puterea n factorial!
cunosc un electrician f bun ,care a avut ambitia sa faca o facultate,total diferita de ce face zi de zi si acum vreo 10 ani a facut si masterul!
e productiva fabrica de cartoane,profesorii universitari mai batrani de la poli calculatoare,sunt incredibil de bine ancorati in realitatea tehnologica,la fel si curiculara,adaptata vremurilor noi cu NOI,!?
daca nu ar fi studenti excelenti,din elevi participanti la olimpiade si mai ales a asistentilor dintre studenti platiti jignitor de prost fata de talibani,altfel ar arata facultatea!