Ministerul Educaţiei şi Cercetării a publicat spre consultare publică, patru proiecte normative care vizează reorganizarea structurii şi funcţionării învăţământului preuniversitar, în contextul aplicării Legii 141/2005 privind unele măsuri fiscal-bugetare.
• Reglementări pentru clasele simultane şi reorganizarea unităţilor şcolare
Primul proiect de ordin vizează modificarea metodologiei privind organizarea claselor în regim simultan, un model de organizare prezent în special în mediul rural, acolo unde numărul elevilor este insuficient pentru a forma clase distincte pe ani de studiu. Scopul documentului este de a aduce mai multă claritate şi coerenţă în aplicarea regimului simultan, inclusiv în privinţa încadrării cadrelor didactice şi a susţinerii procesului de învăţământ. Un alt proiect reglementează procedurile de reorganizare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, alături de modalitatea de constituire a normei didactice de predare, având în vedere nevoia de eficientizare a resurselor şi de adaptare la realităţile demografice.
• Norme privind degrevarea cadrelor cu funcţii de conducere
Ministerul propune şi un proiect de ordin pentru aprobarea normelor metodologice privind stabilirea degrevării de normă didactică în cazul personalului care ocupă funcţii de conducere, îndrumare şi control. Aceste norme sunt menite să asigure o distribuţie echitabilă a sarcinilor de predare, în paralel cu responsabilităţile administrative sau de coordonare pe care le implică aceste funcţii. Proiectul clarifică obligaţiile de predare ale directorilor, inspectorilor sau altor cadre didactice care desfăşoară activităţi de îndrumare metodologică, în conformitate cu legislaţia actualizată.
• Perioadă de consultare: 10 zile calendaristice
Ministerul a anunţat că propunerile şi sugestiile privind cele patru proiecte pot fi transmise în termen de 10 zile calendaristice de la data publicării documentelor pe site-ul oficial. Acestea vor fi analizate înainte de forma finală a actelor normative.
Iniţiativele se înscriu într-un proces mai amplu de adaptare a sistemului de învăţământ la realităţile bugetare şi demografice actuale, dar şi de profesionalizare a actului managerial în şcoli. Legătura cu Legea 141/2005 relevă faptul că Ministerul urmăreşte o optimizare fiscal-bugetară, fără a compromite calitatea actului educaţional.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2025, 12:31)
Proiectul privind masterul didactic cu termen de consultare inițial poimâine nu mai era ieri pe internet la edu