Daniel David, ministrul Educaţiei şi Cercetării, a propus, în plenul Senatului, semnarea unui pact naţional pentru un deceniu dedicat educaţiei şi cercetării. Ministrul a lansat ideea unui pact pe zece ani, bazat pe trei direcţii principale: Bugetul educaţiei şi cercetării să nu scadă de la un an la altul; Menţinerea educaţiei şi cercetării împreună, ca domenii interdependente - „generarea cunoaşterii nu se poate separa de diseminarea ei”; Alinierea măsurilor majore la standardele Uniunii Europene şi OECD. „Dacă vrem să facem ceva pentru educaţie, avem nevoie de un angajament comun pentru un deceniu al educaţiei şi cercetării”, a declarat Daniel David.
• Critică la adresa paradigmelor vechi
Ministrul a subliniat că problemele actuale ale şcolii româneşti îşi au rădăcinile în trecut:
„Paradigmele din sistemul nostru educaţional vin din perioada comunistă. Avem profesori dedicaţi şi copii la fel de inteligenţi şi creativi ca cei din Vest, dar nu pot funcţiona într-un sistem învechit”. El a avertizat că nivelul ridicat de analfabetism funcţional - aproape 50% - reprezintă un risc de securitate naţională.
• Pericolul unei „civilizaţii eşuate”
Daniel David a atras atenţia că lipsa reformelor reale poate conduce la efecte dramatice:
„Dacă nu suntem atenţi, ţara va deveni o civilizaţie eşuată, sub obscurantism în educaţie. În cercetare-dezvoltare vom ajunge o colonie tehnologică”, a spus ministrul.
În contextul criticilor privind reorganizarea şcolară şi reducerile bugetare, ministrul a precizat că nicio catedră de titular nu a fost pierdută şi că suplinitorii calificaţi au rămas în sistem. „Nu dăm oameni afară şi nu tăiem salarii. A fost o condiţie cheie pentru mine”, a subliniat David. De asemenea, măsurile luate ar asigura plata salariilor şi burselor până la sfârşitul anului.
• Rezultatele la Bacalaureat, „nedrept de imputat”
În replică la criticile opoziţiei privind rezultatele slabe de la sesiunea a doua a Bacalaureatului, ministrul a precizat că nu poate fi făcut responsabil pentru examenele derulate înainte sau imediat după preluarea mandatului. „Sunt ministru din 24 decembrie. Nu pot să îmi asum rezultatele care nu au legătură cu mandatul meu”, a afirmat el.
Daniel David a recunoscut că educaţia românească suferă de probleme sistemice care s-au acumulat în decenii, fără a fi abordate în mod coerent. „Cu toţii ştim că educaţia are probleme. Dar când un sistem de învăţământ obligatoriu transformă 50% dintre copii în analfabeţi funcţional, atunci avem de-a face cu o criză sistemică”, a conchis ministrul.
Opinia Cititorului