Creşteri semnificative ale impozitelor pe clădiri, terenuri şi mijloace de transport, în principal pentru persoane fizice, sunt incluse în proiectul de modificare a Codului fiscal din cel de-al doilea pachet legislativ pentru care guvernul şi-a asumat răspunderea în parlament, conform unui comunicat de presă al PwC Romania, remis redacţiei. De asemenea, sunt eliminate multe facilităţi privind taxele locale atât la persoane fizice, cât şi la persoane juridice.
Impozitarea proprietăţilor imobiliare este o măsură aflată de câţiva ani pe agenda executivului ca parte a angajamentului luat prin PNRR la capitolul reforma fiscală, fiind totodată o propunere înaintată şi în analiza sistemului fiscal realizată de Banca Mondială. De altfel, există un act normativ care vizează modificarea impozitului pe clădiri, publicat încă din 2022, respectiv Ordonanţa nr. 16/2022 care prevede determinarea valorii impozabile a clădirilor pe baza studiilor de piaţă. Aplicabilitatea acesteia a fost însă succesiv amânată, fiind justificată de necesitatea dezvoltării unui sistem informatic specific.
În contextul actual, având în vedere intenţia Guvernului de a modifica regimul de impozitare aplicabil clădirilor, prevederile incluse în cel de-al doilea pachet legislativ al recentei reforme fiscale, deşi nu complet neaşteptate, generează implicaţii semnificative pentru toate categoriile de contribuabili.
Cea mai importantă modificare dintre cele ce vizează persoanele juridice o reprezintă, in opinia noastră, majorarea cu aproximativ 170% a valorii impozabile pe metru pătrat pentru terenuri deţinute de persoane juridice pentru că va genera un impact fiscal semnificativ, în special, pentru companiile cu portofolii extinse de terenuri. Această creştere poate afecta direct cash-flow-ul şi planificarea bugetară, în contextul în care impozitul pe terenuri reprezintă o componentă fixă şi recurentă a costurilor operaţionale.
Având în vedere amploarea modificării, nu excludem ca această măsură să genereze un număr crescut de litigii privind anularea hotărârilor consiliilor locale (HCL), fiind cunoscut faptul că, în practică, unele instanţe au anulat în trecut hotărâri ale autorităţilor locale care nu erau fundamentate legal sau care aplicau majorări disproporţionate. De asemenea, contribuabilii au contestat deciziile de impunere emise în baza unor astfel de HCL-uri, iar unele instanţe au admis cererile, anulând inclusiv obligaţiile fiscale stabilite în mod nelegal. În plus, credem că la nivelul contribuabililor persoane juridice, redevine de actualitate, în contextul acestor modificări, posibilitatea reevaluării clădirilor deţinute in proprietate, pentru asigurarea unei impozitări corecte, raportat la perioada curentă.
Pentru a facilita înţelegerea modificărilor introduse, sintetizăm mai jos principalele noutăţi în funcţie de categoria vizată: persoane fizice, persoane juridice, precum şi aspectele relevante pentru sectorul agricol.
Modificări care vizează persoanele fizice
Se majorează valoarea impozabilă pe mp pentru clădirile rezidenţiale cât şi pentru terenuri, cu circa 170%. Cota de impozit nu poate fi mai mică decât cea stabilită pentru anul 2025.
Valoarea impozabilă pentru mijloacele de transport înmatriculate înregistrează o majorare între 5% şi 146%, în funcţie de norma de poluare (inclusiv pentru hibride). Se introduce un impozit fix de 40 lei/an pentru autovehiculele electrice.
Creşte impozitului special pe bunurile imobile şi mobile de valoare mare (clădiri rezidenţiale cu o valoare impozabilă mai mare de 2,5 milioane lei şi autoturisme cu o valoare de achiziţie mai mare de 375.000 lei) de la 0,3% la 0,9%. Pentru bunurile imobile, baza de impozitare la care se aplică cota de 0.9% o reprezintă valoarea impozabilă stabilita pentru taxele locale, care înregistrează o creştere semnificativă aşa cum am menţionat mai sus.
Se abrogă reducerile suplimentare pentru impozitul pe clădire acordate în funcţie de vechimea construcţiei.
Se abrogă facilităţile pentru terenurile utilizate pentru servicii turistice.
Se elimină scutirile/reducerile proprietăţi deţinute de persoane cu venituri mici, donatori de sânge, persoane cu handicap şi pentru anumite terenuri (e.g. degradate, poluate, fond forestier tânăr, terenuri din situri arheologice, terenuri extravilane din arii naturale protejate).
Se reduc facilităţile pentru impozitul pe clădiri destinat activităţilor sportive.
Modificări care vizează persoanele juridice
Se majorează valoarea impozabilă pe mp pentru terenuri cu circa 170%.
Valoarea impozabilă pentru mijloacele de transport înmatriculate înregistrează o majorare între 5% şi 146%, în funcţie de norma de poluare (inclusiv pentru hibride).
Se introduce un impozit fix de 40 lei/an pentru autovehiculele electrice.
Se elimină o serie de scutiri pentru anumite categorii de clădiri, precum cele deţinute de fundaţii culturale/umanitare, instituţii sub coordonarea Ministerului Educaţiei sau federaţii sportive.
Se introduc noi categorii de clădiri şi terenuri scutite (e.g. clădiri noi şi terenul aferent din investiţii în industria prelucrătoare, depozitare si logistică - scutire pe 2 ani de la recepţie).
Se abrogă facilităţile pentru terenurile folosite pentru servicii turistice.
Consiliile locale nu mai pot acorda scutiri/reduceri pentru terenuri ale unor categorii speciale (terenuri din situri arheologice, terenuri extravilane din arii naturale protejate etc.).
Pentru terenurile intabulate pe cheltuială proprie, scutirea se acordă pe 2 ani (faţă de 5 ani anterior doar pentru extravilane).
Se elimină scutirile pentru anumite mijloace de transport (ale instituţiilor educaţionale, pentru transport stupi, pentru intervenţii de urgenţă, autovehicule electrice şi autovehicule second-hand înregistrate ca stoc de marfă).
Pentru navele fluviale şi bărcile din Delta Dunării, reducerea este de maxim 50% (faţă de scutire totală anterior).
Modificări care afectează sectorul agricol aplicabile pentru persoane fizice şi juridice
Se abrogă cota fixa de 0.4% pentru clădirile care sunt utilizate pentru activităţi din domeniul agricol.
S-a eliminat scutirea privind impozitul pe clădiri pentru sere/solare/silozuri, care mai pot beneficia de o reducere de maxim 50%.
Creşte nivelul impozitării pentru sectorul agricol, descurajând investiţiile în acest domeniu. Reamintim că potrivit legislaţiei curente se datorează un impozit de 80% pentru terenurile agricole care se vând înainte de împlinirea a 8 ani de la momentul achiziţiei.
Modificările propuse în cel de-al doilea pachet legislativ privind impozitele locale marchează o schimbare substanţială în politica fiscală, cu efecte directe asupra tuturor categoriilor de contribuabili. Majorările semnificative ale valorilor impozabile şi eliminarea unui număr considerabil de facilităţi fiscale conduc la o creştere accentuată a presiunii fiscale, în special pentru persoanele fizice. În paralel, măsurile de protecţie introduse sunt limitate şi vizează preponderent investiţiile noi în anumite sectoare economice.
În acest context, este esenţial ca toţi contribuabilii - fie persoane fizice, juridice sau din sectorul agricol - să analizeze cu atenţie noile prevederi şi să evalueze impactul asupra propriilor obligaţii fiscale. Totodată, autorităţile locale vor trebui să-şi adapteze politicile de impozitare şi să asigure o implementare coerentă, în concordanţă cu noile reglementări.
Opinia Cititorului