Concernul german Rheinmetall, care deţine în ţara noastră Automecanica Mediaş şi va construi şi o nouă fabrică de pulberi în oraşul braşovean Victoria, intră în domeniul naval, potrivit presei germane (Frankfurter Algemeine Zeitung şi ARD 1). Intrarea colosului din industria de apărare în acest sector de activitate are loc în urma achiziţiei diviziei navale a grupului Lurssen din Bremen, Naval Vessels Lurssen (NVL), care reuneşte unele dintre cele mai importante şantiere navale din nordul Germaniei: Blohm+Voss şi Norderwerft din Hamburg, Peene-Werft din Wolgast şi Neue Jadewerft din Wilhelmshaven, la care se adaugă puncte de lucru în Bulgaria, Croaţia, Egipt şi Brunei.
O tranzacţie de o asemenea amploare, asupra căreia cele două companii au convenit să nu comunice public preţul achiziţiei, marchează practic o intrare cu forţă a Rheinmetall în construcţia de nave, un domeniu pe care până acum îl completa prin furnizarea de artilerie navală, sisteme de armament şi module laser. Cifrele vorbesc de la sine: NVL are aproximativ 2.100 de angajaţi la nivel global şi a generat în ultimul exerciţiu financiar venituri de aproape un miliard de euro, cu un portofoliu de comenzi ce se ridică la şapte miliarde euro, incluzând contracte pentru Marina Germană şi pentru alte state.
Rheinmetall, care operează la rândul său cu peste 40.000 de angajaţi şi o reţea de 174 de locaţii la nivel global, a înregistrat anul trecut venituri de aproape 10 miliarde euro, iar acţiunile sale au atins recent un maxim istoric de 1.949 euro pe unitate, în contextul creşterii cererii globale de armament după invazia Rusiei în Ucraina. De la începutul războiului, valoarea bursieră a companiei s-a multiplicat de aproape douăzeci de ori, confirmându-şi statutul de principal furnizor de armament pentru Ucraina, cu sprijin financiar parţial al guvernului federal german.
Pentru nordul Germaniei, această mutare are rezonanţă istorică, întrucât şantierele respective sunt legate de peste un secol de tradiţie navală. Mai mult, corveta Köln se află chiar acum în reparaţii la docul 10 al şantierului Blohm+Voss din Hamburg, simbol al unui know-how naval pe care Rheinmetall îl absoarbe şi îl integrează în propria strategie de diversificare. În spatele cifrelor şi al anunţurilor oficiale se conturează o ambiţie strategică clară: Rheinmetall vrea să nu mai fie doar un titan terestru al industriei de apărare, ci şi un actor de prim rang pe mările lumii.
Tranzacţia, care urmează să fie aprobată de autorităţile de concurenţă, este prevăzută să se finalizeze la începutul anului 2026. Până atunci, atenţia se va concentra pe modul în care acest transfer masiv de know-how, personal şi infrastructură va fi integrat în structura Rheinmetall, dar şi pe potenţialul enorm pe care îl deschide dezvoltarea de nave autonome, un segment al viitorului naval unde compania germană poate dicta ritmul. Este, fără îndoială, un moment de cotitură care întăreşte poziţia Rheinmetall ca gigant militar global şi marchează începutul unei noi ere pentru construcţia navală germană.
Opinia Cititorului