SCANDAL LA MINISTERUL TRANSPORTURILOR:Peste 380 de firme, în pericol de insolvenţă

GEORGE MARINESCU
Ziarul BURSA #Companii / 30 octombrie 2018

Peste 380 de firme, în pericol de insolvenţă

Operatorii de transport din zona Bucureşti-Ilfov vor înceta activitatea

Ioan Comuşi, COTAR: "Dacă ministrul Lucian Şova va emite ordinul de liberalizare, multe dintre firmele de transport de persoane vor intra în insolvenţă de la 1 ianuarie 2019"

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) a anunţat, ieri, într-un comunicat de presă, că transportul public de persoane între Bucureşti şi localităţile din Ilfov va fi suspendat, începând de mâine, 31 octombrie, din cauza faptului că nu mai există nicio autoritate care să reglementeze această piaţă.

Operatorii susţin că ministrul transporturilor, Lucian Şova, a decis soarta a peste 100.000 de români care folosesc în fiecare zi autobuzele şi microbuzele între Bucureşti şi localităţile din Ilfov. Deşi, în ultimii ani firmele care operează curse între Bucureşti şi Ilfov au investit peste 20 milioane euro în 170 de autobuze urbane care stau în garaj şi pentru care se plăteşte leasing fără să circule pe vreun traseu. Acest lucru ar fi cauzat de faptul că, în urmă cu şase luni, ministrul de resort a decis desfiinţarea Autorităţii Metropolitane de Transport. Astfel, atribuţiile în privinţa serviicilor de transport persoane Bucureşti-Ilfov s-au transferat în sub-ordinea Primariei Capitalei, respectiv la Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Trans-port Public. În prezent, nu există nicio procedură de atribuire pe traseele care fac legătura între Bucureşti şi localităţile judeţului Ilfov, deoarece asociaţia respectivă nu a luat nicio decizie în acest sens, deşi licenţele de traseu expiră la 1 ianuarie 2019. Conducerea COTAR susţine că atitudinea celor din Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public este cauzată de faptul că, din luna noiembrie, se preconizează preluarea transportului în zona Bucureşti-Ilfov de către autobuzele Societăţii de Transport Bucureşti (fosta RATB). Operatorii de transport precizează că doresc ca autorităţile să le răspundă dacă mai este nevoie de ei sau nu, pentru a se reorienta către alte pieţe, deşi ceea ce se preconizează a se întâmpla în perioada următoare nu ar fi corect din punct de vedere concurenţial.

Ioan Comuşi, prim-vicepreşedintele COTAR, a declarat pentru ziarul BURSA că transportatorii de persoane din zona Bucureşti-Ilfov le-au cerut autorităţilor locale să le plătească un euro/km, fiind gata să asigure gratuitatea transportului cetăţenilor, în timp ce pentru Societatea de Transport Bucureşti primăriile şi Consiliul Judeţean Ilfov ar plăti între 2 şi 3 euro/km, sumă la care se adaugă preţul de 1,5 lei pentru fiecare bilet vândut călătorilor.

Dan Leasă, prim-vicepreşedinte al COTAR - filiala Ilfov, susţine: "Refuzul autorităţilor de a derula o procedură transparentă de atribuire a traseelor şi licenţelor, pe rutele de transport între Bucureşti şi Ilfov, ascunde sub preş un abuz ce va urma începând cu 1 ianuarie 2019. Credem că se urmăreşte interesul societăţilor de transport nou înfiinţate şi finanţate de bugetele locale ale primăriilor din oraşele reşedinţă de judeţ. Transportatorii nu au primit niciun leu pentru achiziţia de autobuze, suportă integral achiziţia de mijloace de transport. Se încalcă principiul liberei concurenţe privind condiţiile de acces la piaţa transportului de persoane.

Referitor la achiziţia de autobuze noi şi la viitorul ordin al minis-trului transporturilor, Lucian Şova, prin care se va liberaliza piaţa de transport de persoane, conducerea COTAR susţine că acesta va avea un impact socio-economic major.

Ioan Comuşi, prim-vicepreşedinte COTAR, a declarat pentru ziarul BURSA: "Trebuia făcut un studiu de impact pentru că sunt foarte mulţi oameni implicaţi. Dacă ordinul va fi emis până la sfârşitul anului, începând din 1 ianuarie 2019 peste 20 de firme de transport din zona Bucureşti-Ilfov vor intra în insolvenţă. Iar dacă acest ordin se va aplica în continuare, 380 de firme din întreaga ţară vor avea aceeaşi soartă. În loc să aşezăm lucrurile, ministerul loveşte în cei care plătesc impozite şi taxe. 50% din veniturile noastre actuale se duc către stat, prin plata salariilor, achiziţionarea de motorină şi plata unor taxe şi impozite suplimentare. Măsura va afecta aproape 80.000 de persoane care lucrează în acest domeniu".

Conducerea COTAR mai susţine că apărările pe care ministrul de resort le are în faţa doleanţelor operatorilor de transport nu sunt reale, deoarece multe dintre lucruri sunt imputabile chiar acestuia. Astfel, Ioan Comuşi precizează că dintre cele 600 de reclamaţii primite de minister pentru cele 870.000 de curse interjudeţene efectuate anual, cele mai multe critică întârzierile în trafic, iar, în opinia operatorilor de transport, aceste nereguli nu cad în sarcina lor, ci în aceea a autorităţilor publice şi ministerului de resort, care nu se ocupă de infrastructura rutieră şi nici nu au terminat lucrările la Centura Capitalei.

Pe scurt

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

GALA BURSA 2022
Avocat Ianul Alexandra
Apanova
BTPay
Electromagnetica
DIGI
arsc.ro
roovi.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

06 Dec. 2022
Euro (EUR)Euro4.9126
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.6804
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.9667
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.6911
Gram de aur (XAU)Gram de aur266.7598

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
thediplomat.ro
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro