ICT

SCANDALUL RCACOTAR cere sancţionarea asigurătorilor pentru fiecare încălcare a legii

Gheorghe Iorgoveanu
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 26 august 2020

COTAR cere sancţionarea asigurătorilor pentru fiecare încălcare a legii

Modificarea, prin ordonanţă de urgenţă, pe care Guvernul ar urma să o facă privind modul de calculare a valorii poliţei RCA şi a plăţii despăgubirilor acordate, a iscat o adevărată furtună în rândul patronatelor din transportul rutier de mărfuri şi persoane. Dacă în ediţia de ieri vă prezentam punctul de vedere al Federaţiei Operatorilor Români de Transport şi amendamentele depuse de aceasta cu privire la proiectul de act normativ iniţiat de Ministerul Finanţelor publice, astăzi vă informăm în legătură cu poziţia exprimată de Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) în legătură cu viitoarea ordonanţă de urgenţă.

Mai ales că actul normativ se va adresa unei industrii în care activează peste 500.000 de angajaţi şi care contribuie la bugetul de stat cu aproximativ 15% din Produsul Intern Brut al României.

COTAR nu a fost invitată la dezbaterea publică a proiectul de ordonanţă de urgenţă organizată în urmă cu două zile, deşi reprezintă principala confederaţie sindicală în transportul rutier de persoane, în domeniul şcolilor auto şi a service-urilor auto, şi, din acest motiv, a ales să trimită o sesizare către Ministerul Finanţelor Publice în care arată motivele pentru care nu este de acord cu actuala formă a viitorului act normativ.

Documentul trimis ministerului de resort de Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR, arată: "Acceptarea propunerilor formulate de societăţile de asigurare, precum şi de alţi terţi, de modificare şi/sau completare a Legii nr. 132/2017 este de natură să aibă consecinţe dezastruoase atât pentru transportatori, cât şi pentru consumatorii deţinători de poliţe RCA, precum şi pentru toţi deţinătorii de autovehicule din România. Considerăm că modificările aduse Legii nr. 132/2017 ar trebui să se limiteze în mod exclusiv la cerinţele Comisiei Europene transmise prin scrisoarea de punere în întârziere cu privire la procedura de infringement, cu atât mai mult cu cât înţelegem că acest proiect de OUG a fost elaborat tocmai în vederea evitării acestei proceduri de infringement. În cazul în care se doreşte completarea proiectului de act normativ, singura modificare relevantă ar fi reprezentată de introducerea unor dispoziţii suplimentare în cuprinsul Legii nr. 132/2017 privind sancţionarea punctuală a societăţilor de asigurare din România pentru fiecare încălcare a legislaţiei în domeniul RCA, astfel încât să fie descurajate numeroasele abuzuri întâlnite în prezent pe piaţa RCA. Orice alte completări şi/sau modificări ar necesita atât dezbateri ample, la care să participle în mod activ asociaţiile de transportatori şi de consumatori din România, cât şi efectuarea unor studii de impact relevante".

Conform confederaţiei patronale, din propunerea de act normativ iniţiată de Ministerul Finanţelor trebuie eliminate punctul 22 indice 1 al articolului 2, alineatul 2 litera d al articolului 11, alineatul 3 al articolului 14 şi alineatul 2 indice 1 al articolului 22.

Refeeritor la prevederea privind preţul de referinţă, manoperă, piese, materiale şi chirie, transportatorii consideră că despăgubirile acordate de asiguratori vor acoperi doar parţial prejudiciul, iar păgubiţii vor suporta o coplată pentru reparaţii şi chirie.

Patronatele din transport mai susţin că limitarea sau plafonarea privind plata despăgubirilor prevăzută de articolul 11 este nejustificată şi reprezintă de fapt o expropriere efectivă, că RCA-ul plătit nu va acoperi prejudiciul real, că va interveni astfel o reducere a valorii de piaţă a autovehiculelor şi că va scădea calitatea serviciilor, fapt care va avea un impact negativ asupra siguranţei în trafic.

În legătură cu plafonarea valorii despăgubirilor pentru reparaţii, transportatorii arată că aceasta va cauza întârzierea nejustificată a reparaţiilor şi acordării vehiculului la schimb, că va creşte numărul litigiilor, cu câteva mii de dosare, privind recuperarea prejudiciilor, că vor interveni dificultăţi majore pentru consumatori la reparaţii şi închiriere şi că asigurătorii vor acorda despăgubirile în mod arbitrar şi abuziv.

Referitor la dispoziţiile din alineatul 2 indice 1 al articolului 22, operatorii de transport susţin că ele instituie o condiţionare injustă privind acordarea vehiculului la schimb. Conform lor, prin prevederea respectivă, preţurile de referinţă vor deveni preţuri fixe încălcând astfel legea concurenţei. Mai mult, reglementarea respectivă ar încălca articolele 101 şi 102 din Tratatul de Funcţionare a Uniunii Europene şi articolele 44, 45, 53 şi 135 din Constituţia României, precum şi legislaţia altor state membre ale UE.

Amintim că la dezbaterea publică din urmă cu două zile, Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT) a prezentat două amendamente la proiectul de act normativ şi a ameninţat că, dacă ministerul de resort nu va ţine cont de ele, membrii acesteia vor protesta în Piaţa Victoriei.

Cele două amendamente propuse de FORT sunt:

- Completarea articolului 21 cu un nou alineat cu următorul cuprins: "Penalităţile sunt legate în mod esenţial de persoana terţului prejudiciat, urmând a fi plătite direct acestuia pe bază de cerere".

- Completarea articolului 23 cu un alineat nou: "Dreptul de despăgubire este legat în mod esenţial de persoana terţului prejudiciat".

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Dtlawyers
Apanova
BTPay
Boromir

Curs valutar BNR

07 Mai. 2021
Euro (EUR)Euro4.9262
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.0800
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.4941
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.6770
Gram de aur (XAU)Gram de aur238.7720

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Tohani
Cotaţii Emitenţi BVB
Concurs de idei de afaceri inovative ”Money is Funny” – ÎNSCRIERI
Cotaţii fonduri mutuale
Energy CEO forum awards
Pagini Aurii
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro