Abonament gratuit
EDUCAŢIA 2020

SPECIALIŞTI:"Gazoductul BRUA va avea aceeaşi soartă ca Nabucco - va muri"

EMILIA OLESCU
Ziarul BURSA #Companii #Energie /

"Gazoductul BRUA va avea aceeaşi soartă ca Nabucco - va muri"

Proiectul BRUA este nefinanţabil, după ce Ungaria a anunţat că acesta ar urma să se oprească pe teritoriul maghiar, spun sursele noastre

Gazoductul BRUA, care ar fi urmat să treacă prin Bulgaria, România, Ungaria şi Austria, va avea aceeaşi soartă ca Nabocco, adică nu va mai fi construit, consideră unii specialişti din piaţă.

Afirmaţia vine în contextul în care, vineri, operatorul maghiar de transport al gazelor FGSZ a anunţat că BRUA nu va mai ajunge până în Austria, ci se va opri în Ungaria.

Sursele noastre opinează: "Uniunea Europeană (UE) este pusă în situaţia în care un proiect finanţat de ea să nu mai fie realizabil şi încearcă să-şi dea seama de ce. Cel mai probabil că în decizia Ungariei sunt implicaţi şi ruşii. Este clar că Gazprom este deranjat de acest proiect, aşa cum Grupul OMV a fost deranjat de Nabucco şi, în final, acesta din urmă nu a mai fost realizat.

În cazul Nabucco, OMV se angajase la 10 miliarde metri cubi de gaze, care făcea proiectul fezabil, după care a anunţat Azerbaidjan că nu mai doreşte decât un miliard de mc de gaz, ceea ce a condus la închiderea proiectului.

Dacă Nabucco nu a reuşit pentru că o ţară nu şi-a respectat promisiunile, atunci probabil că aşa se va întâmpla şi cu BRUA - nu va mai fi construit.

Totodată, trebuie să ţinem cont că urmează să înceapă TurkStream şi a început şi TANAP-TAP - două oleoducte care se construiesc sub mâna Rusiei, care nu are niciun interes pentru BRUA.

În aceste condiţii, este clar că BRUA va avea aceeaşi soartă ca Nabucco, pentru că un proiect european nu are aceeaşi forţă să concureze cu celelalte proiecte mari.

Problema este că, acum, Transgaz are două licitaţii în curs de desfăşurare - una pentru achiziţia de ţevi, iniţiată la finalul lui decembrie 2016, şi una deschisă recent, pentru partea de manoperă. Transgaz spera că acestea vor fi finalizate în octombrie, dar, în noile condiţii, business planul nu se mai potriveşte, iar licitaţiile trebuie ţinute pe loc.

Suntem într-o situaţie neclară, proiectul, în acest moment, nefiind bancar. Conducta BRUA este nefinanţabilă, pentru că nicio bancă nu dă bani pentru realizarea ei, în actualele condiţii.

Toată lumea aşteaptă clarificări, iar ungurii nu se vor răzgândi aşa uşor".

Transgaz: "Obiectivele şi proiectele asumate privind dezvoltarea pe teritoriul României a infrastructurii BRUA rămân neafectate"

Obiectivele şi proiectele asumate privind dezvoltarea pe teritoriul României a infrastructurii BRUA rămân neafectate, consideră conducerea Transgaz.

Aceasta a transmis, în cadrul unui comunicat: "Având în vedere importanţa proiectului BRUA la nivel naţional, regional şi european,Transgaz va acţiona astfel încât să nu fie afectat în niciun fel termenul de începere a operării comerciale a acestei surse de gaze".

Comunicatul Transgaz menţionează: "La data de 18 iulie 2017, Transgaz a primit o scrisoare din partea operatorului sistemului naţional de transport gaze naturale al Ungariei - compania FGSZ - referitoare la procesul de sezon deschis angajant planificat să se desfăşoare pentru alocarea capacităţilor aferente coridorului de transport gaze naturale România - Ungaria - Austria.

Prin această scrisoare am fost informaţi asupra faptului că FGSZ nu poate derula procedura planificată din cauza lipsei aprobării necesare din partea Consiliului de Supraveghere al companiei, motivată de probleme de eficienţă economică. Partea ungară a propus, în schimb, derularea procesului de sezon deschis angajant doar pentru punctul de interconectare RO-HU, urmând ca volumul de gaze de 4,4 miliarde mc/an, care ar proveni dinspre România, să fie distribuit din Ungaria înspre Slovacia, Ucraina, Croaţia sau Serbia. În paralel, FGSZ ar urma să continue discuţiiile cu operatorul de transport gaze din Austria (Gas Connect), pentru a identifica în continuare posibilităţi de transport fizic dinspre Ungaria înspre Austria. În contextul situaţiei descrise şi analizând această propunere, Transgaz informează acţionarii şi potenţialii investitori regionali că, din perspectiva companiei, obiectivele şi proiectele asumate privind dezvoltarea pe teritoriul României a infrastructurii BRUA rămân neafectate. Transgaz va avea în vedere ca planificarea şi desfăşurarea procesului de sezon deschis să ţină seama de toate obiectivele pe care coridorul BRUA şi le-a propus, inclusiv pentru asigurarea alimentării sale cu gazele prezumat a fi produse în Marea Neagră.

Faţă de reacţia operatorului nostru de transport al gazelor naturale, unii specialişti consideră: "Transgaz vrea să spună că nu s-a întâmplat nimic şi că noi ne continuăm proiectul. Compania susţine că, dacă Ungaria procedează aşa cum a anunţat, vom avea posibilitatea să ajungem şi altfel în Austria, cum ar fi prin Croaţia sau Serbia. Dar şi Serbia va tărăgăna, pentru că şi ea este tot sub influenţa Rusiei".

Comunicatul companiei noastre de stat mai menţionează: "Transgaz va acţiona pentru realizarea acestui proiect în condiţii de eficienţă economică şi într-un timp cât mai scurt, în conformitate cu obiectivele stabilite la nivelul Uniunii Europene. Aceasta este o confirmare clară a faptului că Transgaz îşi respectă riguros angajamentele europene, programele de dezvoltare a infrastructurii, inclusiv în ceea ce priveşte asigurarea capacităţii de export".

Transgaz a transmis, în 20 iulie, o scrisoare Comisiei Europene, în care a precizat că singura îngrijorare a sa este legată de impactul pe care schimbările aduse de Ungaria îl va avea asupra evoluţiei viitoare a proiectului.

"Este foarte important pentru noi să avem certitudinea că această schimbare nu are un impact negativ pe evoluţia proiectului", se arată în documentul citat de Hotnews.ro

Comisia Europeană spune că rămâne angajată în proiectul conductei BRUA

Comisia Europeană rămâne angajată în proiectul conductei BRUA, după cum ne-au transmis reprezentanţii CE, răspunzând solicitării Ziarului BURSA.

Oficialii europeni ne-au precizat: "Comisia încurajează cu tărie operatorii de transport de gaze din Ungaria, România şi Austria şi instituţiile naţionale care reglementează pieţele energetice să discute rapid noua propunere şi să facă modificările în conceptul de infrastructură în strânsă colaborare cu companiile interesate, astfel încât să evite întârzierile şi să se asigure că noul concept răspunde nevoilor pieţelor".

Purtătorul de cuvânt al CE pentru Energie şi Climat, Nicole Bockstaller, a menţionat: "Odată terminată, conducta va permite diversificarea surselor în statele membre ale UE conectate, un obiectiv-cheie al politicii Uniunii Energetice. BRUA e în interesul regiunii central-est europene şi al UE în ansamblu, astfel încât viitoare noi surse interne de gaz, precum cel din Marea Neagră, să contrabalanseze nevoile crescânde de importuri ale Uniunii Europene".

UE a investit 179 milioane de euro în acest proiect, care va servi pentru interconectarea României, Bulgariei şi Ungariei. "Eforturi importante sunt necesare mai ales pentru operatorul român, dar şi pentru cel ungar, pentru a realiza proiectul la timp", a mai spus sursa citată, adăugând: "Propunerea din partea operatorului ungar nu modifică obiectivul general al creării de rute de transport pentru a duce gazul din Marea Neagră şi alte surse (de exemplu, gaz lichefiat, Coridorul Southern Gas etc.) pe pieţele regionale".

Comisia Europeană a anunţat că este pregătită să asiste operatorii naţionali şi instituţiile de reglementare în discuţiile care vor avea loc pe marginea proiectului BRUA.

Proiectul BRUA este dezvoltat în contextul diversificării surselor de alimentare cu gaze naturale a ţărilor europene, creşterii securităţii alimentării cu gaze naturale a României prin acces la noi surse, facilitării accesului pieţei din Centrul şi Sud-Estul Europei la resursele de gaze naturale din regiunea Caspică. Potrivit informaţiilor Transgaz, proiectul va asigura: pe direcţia Bulgaria - o capacitate de transport în ambele sensuri de curgere de 1,5 miliarde mc/an şi, pe direcţia Ungaria - o capacitate de transport de 1,75 miliarde mc/an în faza I şi 4,4 miliarde mc/an în faza a II-a.

În prezent, Transgaz se află în plin proces de implementare a fazei I a proiectului, beneficiind şi de suportul financiar din partea Uniunii Europene.

Dacă BRUA nu va mai ajunge în Austria, atunci companiile aşteptate să exporte gaze din Marea Neagră, inclusiv ExxonMobil din SUA sau OMV din Austria ar putea fi blocate în privinţa exporturilor regionale.

Opinia Cititorului ( 7 )

  1. nici o problema, exista loc pentru consum intern al gazului in cativa ani

    1. asa ca puneti banii jos si faceti din gaz benzina si asta pana nu vine concurenta

      (doar sunt atatia bani in piata !)  

    Ce specialisti sunt daca nu isi dau numele?

    In primul rand nu se compara brua cu nabucco 

    Aici e vorba doar de romania, noi avem gaz si il exportam in alte tari, conteaza mai putin ca in austria, ucraina, banii s-au primit deja de la ue, noi trebuoe sa ajungem cu conducta la granita cu ungaria,

    Transgaz su comisia ue spun ca totul ramane in picioare ca inainte, dar specialistii anonimi spun ca e altfel 

    1. nu al doamnei Radulescu. Mai exista unul al doamnei Gheorghe.E doar un razboi al divelor. Apropos fiinte sagalnice, stiati ca Romania este singura tara de pe planeta unde OMV atesta o capacitate calorica a gazului cu 10% mai Mare decat in orice alta locatieunde concernul extrage gaze? Cel mai simpatic o sa fie cand intra in productie cazul din teritoriul Urengoy. O sa schimbe domnul Putin si la dumnealui densitatea la 5400 sau accepta calculatia domnilor Rutenstorfer, Roiss si Seele. E daca vreti un duel al gigantilor Mendeleew versus Sima...

    de ce nu spune nimeni ca gazele si petrolul nu ar trebui sa se exporte? sa dai gaze vecinilor care ne sunt dusmani pe fata inseamna sa cresti niste serpi la sin , se cheama strategie nationala asa ceva ? strategie inseamna sa nu exporti nimic din resursa energetica epuizabila decit poate pe aur fizic ori alte materii prime absolut necesare , romaniia trebuie sa isi securizeze aceste resurse cit mai rapid ,in 10 15 ahi va incepe adevarata criza energetica daca nu mai repede prin epuizarea acestora , un parc solar se poate face in dobrogea unde sint soluri saracacioase care ar putea sa asigure suficienta energie chiar si iarna in mare parte prin acumulare daca se poate in baterii de mare capacitate ori altceva, solutii sint numai sa se vrea

    se grabesc sa exporte aceasta mare bogatie a tarii, in loc sa caute s-o valorifice pe plan local, in folosul amaritilor din tara in care salariul mediu net este sub 500 de euro.

    Porcilor! 

    1. PS

      Noroc cu ungurii. :)) 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

EDUCAŢIA

De la tablă la tabletă
DTLAWYERS

Curs valutar BNR

05 Aug. 2020
Euro (EUR)Euro4.8336
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.0757
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.4832
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.3448
Gram de aur (XAU)Gram de aur267.2285

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Business Card
Cotaţii Emitenţi BVBCotaţii fonduri mutuale
BTPay
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
myTEX.ro
Pagini Aurii
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatservicii curatenie