TradeVille: Tesla - între AI, robotaxi şi reglementări fiscale

F.A.
Ziarul BURSA #Companii #Auto / 29 iulie

TradeVille: Tesla - între AI, robotaxi şi reglementări fiscale

Tesla Inc. din SUA a raportat rezultate financiare mixte aferente trimestrului al doilea din 2025, pe fondul scăderii livrărilor de vehicule. Compania mizează pe investiţii prudente în vederea maximizării flotei globale de vehicule, dezvoltării software-ului de autonomie şi a afacerii din domeniul energiei, în ciuda unui mediu macroeconomic incert, determinat de tarife comerciale în schimbare. Ulterior raportării rezultatelor financiare, acţiunile Tesla au scăzut cu peste 8%, pe fondul îngrijorărilor privind costurile mai mari din tarife şi expirarea creditelor fiscale federale pentru vehicule electrice, ce pot impacta rezultatele financiare viitoare, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.

Tesla este o companie americană de tehnologie şi energie. Aceasta se ocupă în principal de fabricarea de vehicule electrice de înaltă performanţă, de sisteme de stocare a energiei şi de panouri solare. Compania a fost fondată de către Martin Eberhard şi Marc Tarpenning, în iulie 2003, alegând numele său ca un omagiu adus inventatorului şi inginerului electrician Nikola Tesla. Tesla este cunoscută pentru vehiculele sale electrice inovatoare, precum Model S, Model X, Model 3 şi Model Y. Vehiculele Tesla dispun de o gamă largă de caracteristici tehnologice avansate, cum ar fi un sistem de conducere autonomă, un ecran tactil de înaltă rezoluţie şi actualizări regulate ale software-ului care îmbunătăţesc experienţa de conducere. Pe lângă vehiculele sale electrice, Tesla produce baterii de stocare a energiei, sub marca MegaPack. Compania este lider în revoluţia mobilităţii electrice şi în tranziţia către energia din surse regenerabile.

Elon Musk este CEO-ul Tesla din anul 2008, fiind şi cel mai mare acţionar individual, cu aproximativ 20,3% din totalul acţiunilor. Notorietatea lui Musk şi investiţia sa semnificativă au jucat un rol esenţial în stabilirea credibilităţii companiei aflate la început de drum şi în atragerea altor investitori. Printre investitorii instituţionali ai Tesla regăsim Vanguard Group, cu o participaţie de 7,11%, şi Blackrock - cu 5,9%.

Industria auto la nivel global - vânzări în creştere

Conform Statista, vânzările de maşini la nivel mondial au ajuns la aproximativ 78 de milioane de automobile în anul 2024, în creştere cu 4% de la 75,3 milioane de unităţi în 2023, depăşind nivelurile înregistrate înainte de pandemie. Veniturile provenite din vânzările auto se estimează că vor atinge 2,6 miliarde de dolari în 2025 şi 2,8 miliarde de dolari până în 2029, cu o creştere anuală compusă (CAGR) de 2,25% în perioada 2025 - 2029.

În ceea ce priveşte maşinile electrice, vânzările au depăşit 17 milioane de automobile la nivel global în 2024, atingând o cota de piaţă de peste 20%, conform Agenţiei Internaţionale pentru Energie (IEA). China şi-a menţinut poziţia de lider, maşinile electrice reprezentând aproape jumătate din totalul vânzărilor de profil în 2024. În Europa, vânzările au stagnat în 2024 pe măsură ce schemele de subvenţii şi alte politici de sprijin au scăzut, dar cota de piaţă a maşinilor electrice a rămas în jur de 20%, vânzările mai puternice din unele ţări compensând scăderile din altele. În SUA, vânzările de maşini electrice au crescut cu aproximativ 10% faţă de anul precedent, ajungând la mai mult de 1 din 10 maşini vândute.

Totuşi, deciziile noii administraţii Trump vor schimba semnificativ dinamica pieţei. La începutul lunii aprilie, Trump a impus tarife de 25% nu doar pentru autoturismele construite în străînătate, ci şi pentru piesele auto importate. Tarifele se aplică oricărui vehicul care nu este asamblat în SUA, ceea ce reprezintă 46% din cele aproximativ 16 milioane de vehicule vândute anul trecut pe piaţa americană. Impactul tarifelor este deja vizibil în piaţă: vânzările auto în primele trei luni din 2025 au fost peste aşteptări, pe fondul cumpărărilor înainte de scumpirile anticipate. Preţul mediu al unui vehicul nou este de circa 48.000 de dolari, dar Bank of America estimează că acesta ar putea creşte cu până la 10.000 de dolari dacă tarifele sunt transferate integral consumatorilor.

Analiştii estimeza că vânzările auto din SUA şi Canada ar putea scădea cu 1,8 milioane de vehicule în acest an şi să rămână stagnante în următorul deceniu, dacă războiul comercial global se intensifică. Astfel, dacă tarifele actuale rămân în vigoare până în 2035, vânzările de vehicule uşoare în SUA şi Canada ar fi cu aproximativ 7 milioane de unităţi mai mici decât cele 24,6 milioane estimate într-un scenariu fără conflicte comerciale şi cu o creştere economică solidă.

Tesla - livrări în scădere

Pentru al doilea trimestru din 2025, Tesla a raportat venituri totale de 22,5 miliarde de dolari, în linie cu aşteptările analiştilor, dar în scădere cu 12% faţă de acceaşi perioadă a anului trecut, pe fondul diminuării livrărilor de vehicule, dar şi a veniturilor din credite de reglementare. Veniturile din sectorul auto pentru Tesla au fost de 16,7 miliarde de dolari în al doilea trimestru, în scădere de la 19,9 miliarde de dolari în acelaşi trimestru al anului trecut, ca urmare a reducerii preţului mediu de vânzare al vehiculelor.

TradeVille: Tesla - între AI, robotaxi şi reglementări fiscale

În segmentul ”Servicii şi altele” al Tesla, care include veniturile din staţiile de încărcare pentru vehicule electrice, profitul brut a crescut cu 17% faţă de anul trecut, ca urmare a volumului crescut, fiind adăugate peste 2.900 de staţii Supercharger noi, o creştere de 18% faţă de anul anterior. Compania are acum 7.377 de staţii Supercharger în reţeaua sa de încărcare.

Profitul net a scăzut la 1,17 miliarde de dolari sau 33 de cenţi/acţiune în al doilea trimestru, de la 1,4 miliarde de dolari sau 40 de cenţi/acţiune în urmă cu un an. Totuşi, acesta este de apropae trei ori mai mare decât profitul net realziat în primul trimestru al anului, datorită câştigurilor din deţinerile de Bitcoin. Tesla şi-a modificat, de asemenea, unele aspecte ale lanţului de aprovizionare pentru a face faţă tarifelor impuse de Trump. ”Având în vedere schimbarea bruscă, avem o aprovizionare limitată de vehicule în SUA, în acest trimestru”, a spus CFO-ul Tesla, Vaibhav Taneja, menţionând: ”Este posibil să nu putem garanta livrarea comenzilor plasate spre sfârşitul lunii august şi ulterior”.

”Probabil am putea avea câteva trimestre dificile. Nu spun că vom avea, dar este posibil”, a spus, la rândul său, CEO-ul Elon Musk.

Perspective

În iunie, Tesla a început testarea unui serviciu de robotaxi în Austin, Texas, care operează într-o zonă limitată, cu un însoţitor uman la bord. Serviciul este disponibil momentan doar pentru anumiţi utilizatori, însă conducerea a afirmat că acest serviciu va fi îmbunătăţit şi extins, mai multe vehicule care acoperă o zonă mai mare, eventual fără un însoţitor de siguranţă. Musk a reiterat ideea potrivit căreia obiectivul Tesla este ca serviciul autonom de transport la cerere să fie disponibil pentru aproximativ jumătate din populaţia SUA până la finalul acestui an, ”în funcţie de aprobările de reglementare”.

Compania a anunţat că a lansat Model Y în India, în luna iulie, marcând intrarea sa pe a treia cea mai mare piaţă auto din lume. În China, producătorul american de maşini electrice a precizat că continuă pregătirile pentru lansarea extinsă a sistemului FSD (Supervised) în cursul acestui an, în aşteptarea aprobărilor de reglementare, notează TradeVille

Compania continuă să îşi extindă gama de vehicule, inclusiv cu primele construcţii ale unui model mai accesibil, cu producţie în masă planificată pentru a doua jumătate a anului 2025 şi continuă dezvoltarea modelelor Semi şi Cybercab, ambele planificate pentru producţie de volum în 2026.

Conducere a confirmat, de asemenea, faptul că fabrica de rafinare a litiului şi cea de producţie de catod rămân în grafic pentru a începe producţia în 2025, aducând procesarea materialelor critice pentru baterii pe teritoriul SUA, până la finalul acestui an.

Pentru anul 2025 analiştii estimează raportarea de către companie a unor venituri în sumă de 92,69 miliarde de dolari, în scădere cu 5% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, şi un câştig pe acţiune (EPS) de 1,72 dolari vs 2,42 dolari (2024).

Tesla pe grafic: declin în 2025

Acţiunile Tesla (TSLA) au înregistrat, în ultimul an, una dintre cele mai bune performanţe din grupul celor şapte magnifici, +39%, peste creşterea indicelui american S&P 500 (+23%), dinamica de la începutul lui 2025 (YTD) fiind una negativă, -19,5%. În ceea ce priveşte competitorii Tesla, de la începutul anului aceştia afişează evoluţii mixte: Rivian şi Nio au crescut cu 4,30%, respectiv 6,15%, în timp ce Lucid Group a scăzut cu 1,32%. Acţiunile TSLA au atins, în decembrie 2024, ulterior câştigării alegerilor prezidenţiale de către Donald Trump, un nou maxim istoric de 488,44 dolari. Rezultatele financiare în scădere raportate de companie şi tensiunile generate de politica tarifară a SUA au dus la scăderea cotaţiei TSLA cu peste 40% în primele patru luni ale acestui an. În perioada aprilie - iunie, cotaţia a revenit pe trend ascendent, în ton cu creşterile generale din piaţa americană, marcând o apreciere de 59%, însă cotaţia nu a mai reuşit să revină în zona maximului istoric, pe fondul tensiunilor apărute între CEO-ul Tesla şi administraţia Trump, dar şi al adoptării legii care a anulat stimulentele pentru vehiculele electrice.

Ulterior raportării rezultatelor financiare aferente trimestrului al doilea, în şedinţa din 24 iulie, acţiunile Tesla au scăzut cu peste 8% după comentariile directorului general Elon Musk şi ale directorului financiar Vaibhav Taneja despre costurile mai mari din tarife şi expirarea creditelor fiscale federale pentru vehicule electrice.

În prezent, acţiunile se tranzacţionează la 305,30 dolari, sub mediile mobile de 50, respectiv 200 de zile. Nivel important de suport regăsim la 290 de dolari, iar rezistenţa în zona 350 de dolari.

TradeVille: Tesla - între AI, robotaxi şi reglementări fiscale

Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Tesla

Oportunităţi

Diversificare: Tesla îşi extinde activitatea dincolo de segmentul auto, investind în energie regenerabilă şi mobilitate autonomă. Această diversificare poate susţine o creştere mai stabilă a profitului pe acţiune şi poate reduce dependenţa de veniturile din vânzarea vehiculelor electrice, care sunt puternic influenţate de condiţiile de piaţă.

Full Self-Driving (FSD): Tesla a lansat serviciul de conducere autonomă nesupravegheată (FSD) contra cost în Austin, Texas, în luna iunie. Dacă tehnologia FSD se dovedeşte scalabila şi fiabilă, ar putea deveni o sursă importantă de venit recurent, poziţionând Tesla drept un jucător major în industria mobilităţii autonome.

Rating: Preţul ţintă mediu pentru acţiunile TSLA este de 314 dolari, cu 4% peste preţul actual din piaţă, consensul analiştilor WSJ fiind de ”Hold”.

Magnificent 7: Tesla face parte din grupul celor 7 magnifici, ce reprezintă şapte dintre cele mai mari şi influente companii tech din lume, cunoscute pentru rolul lor de lideri în industrii precum inteligenţă artificială, cloud computing, vehicule electrice şi social media, fiind unele dintre cele mai mari şi mai lichide companii din lume.

Riscuri

Evaluare: Conform AlphaSpread, valoarea intrinsecă a acţiunii Tesla este de 59,47 dolari, cu 80% faţă de preţul din piaţă.

Legislaţie: Incertitudinea de pe pieţele auto şi energetice continuă să crească, pe fondul politicilor comerciale în continuă schimbare care afectează negativ lanţurile globale de aprovizionare şi structura costurilor pentru Tesla şi companiile similare. Această dinamică, împreună cu schimbarea sentimentului politic, ar putea avea un impact semnificativ asupra cererii pentru produsele Tesla, pe termen scurt.

Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: tesla.com, Yahoo Finance, CNBC, IEA.org, Statista, Reuters, AlphaSpread, Investopedia, WSJ.

Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

28 Iul. 2025
Euro (EUR)Euro5.0704
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.3443
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.4328
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8297
Gram de aur (XAU)Gram de aur466.3382

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
industrylink.eu
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
targulnationalimobiliar.ro
industrylink.eu
connecting.careers
BURSA
Comanda carte
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb