Boeing a primit vineri aprobarea Administraţiei Federale a Aviaţiei din SUA (FAA) pentru a creşte producţia modelului 737 MAX la 42 de avioane pe lună, după ce timp de aproape doi ani producţia fusese limitată la 38 de unităţi lunar, conform news.ro. Măsura oferă un impuls major eforturilor companiei de a-şi redresa situaţia financiară şi de a depăşi criza legată de siguranţă şi calitate.
Restricţia fusese impusă în ianuarie 2024, după un incident grav în zbor al unei aeronave Alaska Airlines 737 MAX 9, căreia îi lipseau patru şuruburi esenţiale la un panou de uşă, provocând o spărtură uriaşă în fuselaj la o altitudine de 4.900 de metri. Cazul a scos la iveală deficienţe majore de producţie şi control al calităţii la Boeing.
FAA a precizat că inspectorii săi ”au efectuat verificări extinse ale liniilor de producţie ale Boeing pentru a se asigura că această creştere va fi realizată în condiţii de siguranţă.”
Surse citate de Reuters afirmă că directorul FAA, Bryan Bedford, l-a contactat personal pe CEO-ul Boeing, Kelly Ortberg, pentru a-i comunica aprobarea oficială. Boeing intenţionează să accelereze rapid ritmul de producţie, după ce fabricile din zona Seattle s-au pregătit deja prin instalarea de noi echipamente şi linii suplimentare.
”Apreciem munca depusă de echipele noastre, de furnizori şi de FAA pentru a ne asigura că suntem pregătiţi să creştem producţia, cu siguranţa şi calitatea pe primul plan”, a transmis compania într-un comunicat.
Acţiunile Boeing au crescut cu 1,2% după anunţul deciziei.
Deşi compania a produs în trecut peste 50 de aeronave 737 pe lună, lanţul global de aprovizionare este în prezent mult mai tensionat, cu probleme la livrările de motoare, componente şi materiale. În ciuda acestor obstacole, analiştii afirmă că Boeing este mai bine pregătită acum pentru creşterea producţiei decât în anii precedenţi.
Pentru a evita noi blocaje, Boeing a acumulat stocuri de materii prime de peste 11 miliarde de dolari, aproape dublu faţă de 2018. Totuşi, compania are în continuare datorii de 53 de miliarde de dolari şi nu este aşteptată să revină pe profit decât în 2026 - primul an profitabil de la criza din 2018.
FAA a restabilit parţial în septembrie autorizaţia Boeing de a emite certificate de navigabilitate pentru modelele 737 MAX şi 787 Dreamliner, după ani de controale stricte în urma accidentelor fatale din Indonezia şi Etiopia (2019) şi a problemelor de producţie descoperite ulterior.
În paralel, FAA a propus o amendă de 3,1 milioane de dolari împotriva Boeing pentru sute de nereguli de siguranţă identificate la uzina din Renton (Washington) şi la furnizorul Spirit AeroSystems din Kansas.
Incidentul Alaska Airlines din ianuarie 2024 a declanşat, de asemenea, o anchetă penală a Departamentului de Justiţie al SUA, vizând practicile interne de siguranţă ale producătorului american.
Opinia Cititorului