Videoconferinţa “Managementul situaţiei de criză pentru industria energetică şi operatorii de infrastructură critică”Videoconferinţa “Managementul situaţiei de criză pentru industria energetică şi operatorii de infrastructură critică”

Ce se scumpeşte şi ce nu

F.A.
Ziarul BURSA #Macroeconomie /

Creşterea Taxei pe Valoarea Adăugată (TVA) atrage după sine o majorare imediată a preţurilor la multe dintre produsele pe care le consumăm zilnic. O parte dintre comercianţi vin, însă, în sprijinul nostru şi menţin, cel puţin pentru o perioadă, preţurile la acelaşi nivel. Culmea este că, deşi TVA a crescut, de ieri, cu 5%, magazinele de cartier au scumpit, încă din prima zi, mărfurile cu până la peste 50%.

Companiile aeriene menţin tarifele 

Companiile aeriene nu intenţionează să majoreze tarifele, ne-au declarat reprezentanţii "Wizz Bir", "Blue Air", "Carpatair" şi "Tarom".

Paula Ardelean, vicepreşedinte în cadrul departamentului de marketing şi vâzări al "Carpatair" ne-a spus: "Biletele de avion pe parcurs extern nu sunt purtătoare de TVA. În acest sens, nu se justifică o modificare a preţurilor în perioada următoare pentru niciuna dintre cursele "Carpatair", chartere sau individuale. În ceea ce priveşte biletele de avion cu parcurs intern, am hotărât să menţinem tarifele, având în vedere că ponderea determinată de majorarea TVA la acest tip de bilete este puţin semnificativă, raportat la cifra de afaceri a companiei".

Reprezentanţii "Tarom" ne-au transmis că, deşi nu iau în calcul, în prezent, majorarea tarifelor, din aceleaşi considerente expuse de doamna Paula Ardelean, analizează dacă vor majora sau nu, în perioada următoare, preţul biletelor pentru cursele interne.

Antonio Niţu, directorul general al "Aerotravel Lufthansa City Center", a afirmat că se aşteaptă la o majorare a tarifelor pentru transportul aerian în perioada următoare, dar la un nivel care nu va afecta negativ cererea. (Viviani Mirică)

CFR vrea să mărească preţul biletelor cu 9%

Reprezentanţii CFR Călători dis-cută pentru majorarea preţurilor biletelor de tren, potrivit Agerpres. Acest lucru ar afecta, însă, inflaţia, iar Ministerul de Finanţe nu a aprobat, încă, cererea companiei, care vizează o majorare a preţurilor cu circa 9%. Operatorul are probleme cu veniturile, iar problema ar putea fi rezolvată prim majorarea preţului biletelor. Ultima creştere a preţurilor la biletele de tren, cu 8,1%, a avut loc la începutul lunii septembrie, 2007. (F.A.)

RATB şi Metrorex nu scumpesc, deocamdată, biletele

Pentru moment, în Capitală, biletele RATB şi cele de metrou nu se scumpesc, au precizat reprezentanţii companiilor, citaţi de Agerpres. Totuşi, aceştia nu au exclus posibilitatea majorării preţurilor. Astfel, companiile ar putea majora tarifele până la sfârşitul anului, doar în cazul în care nivelul veniturilor şi evoluţia inflaţiei o vor permite. Posibila majorare a preţului biletelor ar putea avea un nivel de 5-7%.

"Deocamdată, nu ştim dacă biletele se scumpesc sau nu. Aşteptăm cifrele să vedem dacă îndeplinim condiţiile care ne permit, conform legii, să majorăm sau nu preţul la bilete", a precizat directorul general al Metrorex, Gheorghe Udrişte. Potrivit legii, preţul la bilete se poate majora dacă există o creştere a inflaţiei cu peste 5% în ultimele 12 luni.

Preţul biletelor de metrou a fost mărit în mai 2009, cu 7%.

RATB nu a modificat, la 1 iulie, preţul biletelor de călătorie cu transportul în comun, decizia urmând să fie luată în Consiliul General al Primăriei Bucureşti. "Biletele sunt la acelaşi nivel şi la 1 iulie. O eventuală majorare va fi discutată în Consiliul General, dar, deocamdată, biletele nu se scumpesc", a spus purtătorul de cuvânt al Regiei, Mihai Vlădărău. (F.A.)

Transportul cu autocarul va fi mai scump

Transportul cu autocarul pe destinaţiile interne s-ar putea scumpi în perioada următoare, ne-a spus Cristian Băciucu, vicepreşedintele Eurolines: "Pe transportul internaţional, nu va fi o creştere a tarifelor, datorită cotei zero de TVA. Pentru transportul intern, va fi o majorare, nu ştiu exact cât, dar cu siguranţă ea va exista. Nu ştiu dacă vor fi luate măsuri imediate, este posibil ca aceste majorări să fie introduse gradual". (V.M.)

Agenţiile de turism nu majorează costurile

Agenţiile de turism membre ale Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism din România (ANAT) nu majorează preţul pachetelor turistice, a transmis Corina Martin, pre-şedintele ANAT: "Decizia este una firească în contextul unei scăderi accentuate a vânzărilor în lunile mai-iunie pe anumite destinaţii, faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent. Aceste scăderi, cuprinse între 20-40%, au fost generate de mă-surile de austeritate anunţate de au-torităţi".

"Prestige Tours" reduce cu 3-6% preţul pachetelor turistice pe destinaţii externe, pentru a veni în întâmpinarea clienţilor cu o putere de cumpărare din ce în ce mai scăzută. Mircea Vladu, directorul şi proprietarul agenţiei, ne-a declarat: "Vrem să dăm un semnal pozitiv în piaţă. Nu numai că nu am crescut preţurile, dar operăm noi reduceri. Ne-am dori ca aceste discount-uri să fie mai mari, însă nivelul actual al comisioanelor nu ne permite acest lucru. Încasăm comisioane şi de 5 sau 4%, pe care trebuie să le împărţim cu partenerii care ne ajută în vânzări. În plus, agenţiile de turism nu pot face reduceri foarte mari, dacă nu au sprijinul hotelierilor şi al transportatorilor". Totodată, ANAT transmite că programul "Zile de vacanţă", prin care turiştii primesc gratuit una sau două nopţi de cazare la 3, respectiv 5 nopţi plătite, continuă. (VIVIANI MIRICĂ)

Unele restaurante măresc preţurile, altele nu

În timp ce unele restaurante preferă să nu umble la preţuri, de teamă să nu-şi piardă clienţii, altele găsesc în majorarea TVA un pretext pentru a opera noi creşteri.

Mircea Vladu, directorul "Prestige Tours", este de părere că restaurantele de lux, care practică adaosuri comerciale şi de 300%, ar trebui să fie ultimele care se gândesc la creşterea preţurilor.

Reprezentantul ANAT ne-a spus: "Am discutat cu proprietarii de restaurante, unii au schimbat tarifele, alţii, nu. Cunosc cazuri în care restaurante de lux recurg la majorări pe principiul că, oricum, cine are bani, o să cheltuiască în continuare". (V.M.)

Ţigările s-au scumpit

Majorarea TVA a adus o nouă creştere a preţului ţigărilor. Reprezentanţi ai companiilor din industrie ne-au explicat că ţigările sunt un produs suprasaturat de taxe (acciză şi TVA), iar orice creştere a acestora atrage un efect considerabil asupra preţului final de desfacere.

Producătorii şi comercianţii de ţigarete se declară dublu afectaţi de această majorare, prin efectul de multiplicare. Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs&Communications JTI România, Bulgaria şi Croaţia, susţine că, "prin excepţie de la regulile fiscale comune, TVA este inclusă în baza de calcul a accizei la ţigarete, iar creşterea accizei este un efect indirect al creşterii TVA".

Andrei Vasilescu, Director Corporate Affairs "Philip Morris" România şi Bulgaria, ne-a declarat că, în ultimul an şi jumătate, preţul la ţigări a crescut cu peste 65% din cauza creşterii fără precedent a accizei cu 48%, la care s-au adăugat diferenţa de curs valutar şi, mai nou, creşterea TVA.

"În mod normal, potrivit Directivei privind taxarea la tutun, în astfel de situaţii excepţionale, când se întâmplă să crească TVA şi, implicit, totalul accizei, guvernele pot să scadă acciza până la nivelul convenit", ne-a mai precizat reprezentanta JTI. Potrivit acesteia, "acum două săptămâni anunţaserăm, pentru 1 iulie, o creştere de 0,4 lei pentru un pachet de ţigări, dar recentele modificări legislative ne-au determinat să reconsiderăm decizia". Astfel, brandurile din portofoliul companiei s-au scumpit, de ieri, cu circa un leu pachetul.

Gilda Lazăr susţine că, "în ciuda scumpirilor din ultimii ani de pe piaţa ţigaretelor, numărul fumătorilor, deci şi consumul, au rămas relativ constante. Aşadar, o consecinţă imediată a scăderii puterii de cumpărare, coroborată cu eventuale măriri de preţuri, va fi orientarea fumătorilor către produse de contrabandă, disponibile la preţuri mult mai mici". (COSMINA CAPALĂU)

Hotelurile nu majorează tarifele de cazare

Hotelurile nu sunt afectate de creşterea TVA, păstrând, în continuare, nivelul de 9% pentru aceas-tă taxă, potrivit legii.

Ofertele de cazare care includ micul dejun rămân neschimbate, în timp ce hotelurile care oferă trei mese la restaurantele din incinta lor pot creşte tarifele, ca urmare a majorării TVA la 24%. (V.M.)

Promoţii şi vouchere la marile magazine

În lunile iunie-iulie-septembrie, "Interex" va suporta diferenţa de TVA pentru toate produsele aflate în promoţie, anunţă un comunicat al companiei. Pe rafturile magazinelor "Interex" pot fi găsite peste 12.000 de sortimente, Reţeaua "CDE R Interex" numărând 12 magazine pe tot teritoriul ţării, în oraşele Ploieşti, Giurgiu, Târgu Jiu, Satu Mare, Râmnicu Vâlcea, Târgovişte, Sibiu, Vaslui, Bîrlad, Târgu Mureş, Alexandria şi Drobeta Turnu-Severin.

Facilitatea de recuperare a procentului de 5% din valoarea facturilor va fi oferită, până la 31 iulie, şi de "Carrefour", această perioadă putând fi prelungită, potrivit reprezentanţilor societăţii. De asemenea, aceştia spun că vor menţine preţurile la acelaşi nivel la toate produsele din catalogul aniversar din perioada 30 iunie-12 iulie: "< Carrefour > face acest lucru pentru a proteja puterea de cumpărare a clienţilor în perioada imediat următoare".

Aceeaşi facilitate a fost lansată, de ieri, şi de "eMAG", cel mai mare magazin online din ţara noas-tră. Prin completarea unui formular online simplu, cu detaliile unei facturi emise şi plătite după 1 iulie, "eMAG" emite automat un voucher de cumpărături egal cu 5% din valoarea achiziţiei efectuate.

Voucherele sunt trans-misibile, pot fi cumulate şi pot fi utilizate în primele şase luni de la emitere, cu condiţia să fie folosite într-o comandă ulterioară, cu o valoare cel puţin egală cu 300 de lei, precizează un comunicat al companiei. (EMILIA OLESCU)

Unii producători de materiale de construcţii vor suporta creşterea TVA

Producătorii de materiale de construcţii îşi fac multe calcule, în aceste zile, dacă pot prelua în costuri creşterea de 5% a TVA. Cei mai puternici doresc să nu scumpească produsele, "internalizând", astfel, majorarea TVA. Cei care nu mai au resurse, vor scumpi produsele, chiar dacă ştiu că vânzările se vor diminua.

Unul dintre producătorii de materiale care intenţionează să suporte în locul consumatorilor creşterea TVA este "AdePlast". Marcel Bărbuţ, proprietarul companiei, ne-a declarat: "Prefer să-mi diminuez profitul decât să nu mai vând. Am discutat cu partenerii mei - mari lanţuri de magazine de bricolaj. Unul dintre aceşti parteneri mi-a răspuns pozitiv şi este dispus să suporte jumătate din majoarea TVA şi cealaltă jumătate o va suporta < AdePlast >. Sper să am un răspuns pozitiv şi de la celelalte lanţuri de magazine de bricolaj şi alţi parteneri prin care îmi distribui produsele".

Marius Marin, directorul general al "Macon-Simcor" şi director executiv al Asociaţiei Producătorilor de BCA, ne-a declarat: "Cred că o să urmeze un moment de confuzie în piaţa de materiale de zidărie. Sigur că toată lumea doreşte să suporte în locul consumatorilor creşterea TVA, dar este foarte greu pe o piaţă cu vânzări în continuă scădere. Unii vor opera majorarea, iar alţii o vor prelua în întregime sau parţial. Materia primă s-a scumpit, este posibil să se scumpească şi gazele şi electricitatea şi deja s-au micşorat marjele de profit pentru că s-au operat deja, în acest an, reduceri de preţ".

Pe piaţa materialelor pentru amenajări interioare, care a cunoscut scăderi considerabile a vânzărilor, este greu de preluat această creştere şi vor fi puţine cazuri în care nu se vor schimba preţurile produselor, apreciază unii jucători pe acest segment. (ALINA TOMA VEREHA)

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatTMPS