China inundă piaţa auto din Brazilia cu automobile electrice ieftine

S.B.
Internaţional / 19 iunie, 16:08

China inundă piaţa auto din Brazilia cu automobile electrice ieftine

Cea mai mare navă specializată în transportul de automobile, cu o suprafaţă comparabilă cu 20 de terenuri de fotbal, a terminat voiajul inaugural la finele lunii trecute, când a andocat în portul brazilian Itajai, însă nu toată lumea a salutat venirea navei, potrivit news.ro.

BYD, cel mai mare producător chinez de automobile electrice şi hibride, oferă brazilienilor posibilitatea de a cumpăra automobile ieftine pe o piaţă unde tranziţia la automobile ecologice este încă într-o fază incipientă. Oficialii din industria auto braziliană şi liderii de sindicat se tem că valul de autoturisme marca BYD şi de la alţi constructori chinezi va afecta producţia locală de automobile şi va duce la pierderea de locuri de muncă.

BYD a decis să recurgă la o flotă proprie de nave cargo pentru a-şi accelera expansiunea peste hotare, iar Brazilia a devenit ţinta principală, arată o analiză Reuters. Nava care a ajuns la finele lunii mai a fost a patra navă a constructorului auto chinez care a andocat în Brazilia în acest an, ceea ce duce numărul total de automobile BYD care au ajuns în Brazilia la 22.000 de vehicule.

BYD este doar unul dintr-un grup mai mare de producători chinezi care mizează pe Brazilia pentru creştere. Potrivit estimărilor principalei asociaţii a constructorilor de automobile din Brazilia, importurile de vehicule produse din China ar urma să crească cu aproape 40% în acest an, până la aproximativ 200.000, adică aproape 8% din numărul total de autoturisme înmatriculate în Brazilia.

În acest context, oficialii din industria auto braziliană şi sindicatele avertizează că China profită de tarifele vamale reduse temporar de Brazilia pentru a-şi majora exporturile, în loc să investească în construcţia de uzine şi crearea de locuri de muncă în Brazilia. De aceea, oficialii şi sindicaliştii fac lobby pe lângă Guvernul brazilian să accelereze, cu un an, planul care vizează majorarea tarifelor braziliene la importurile de automobile electrice până la 35%, de la 10% în prezent, în loc să introducă treptat tarife mai mari.

'Ţările din toată lumea au început să îşi închidă porţile în faţa chinezilor, numai Brazilia nu face asta. China profită de asta', spune Aroaldo da Silva, lucrător la o uzină Mercedes-Benz şi preşedintele IndustriALL Brasil, o confederaţie sindicală care regrupează şase sectoare industriale.

Brazilia este o destinaţie atragătoare graţie pieţei sale mari, a şasea cea mai mare piaţă auto din lume în funcţie de volum, unde jucătorii existenţi, precum Volkswagen, General Motors şi Stellantis, construiesc de decenii autoturisme. Guvernul brazilian a introdus politici destinate să impulsioneze vânzările de automobile electrice şi hibride iar BYD a profitat de asta.

În alte locuri, traiectoria de creştere a BYD este mult mai limitată, atât la nivel intern cât şi peste hotare. Acasă, compania este implicată într-un război de preţuri agresiv în urma căruia a fost nevoit să taie preţurile pentru modelul entry-level Seagull până sub 10.000 de dolari, ceea ce i-a redus marjele de profit.

Peste hotare, guvernele au început să impună bariere vamale pentru autoturismele chineze, inclusiv o taxă de 45,3% în Europa şi tarife de peste 100% în SUA, la care se adaugă un embargou pentru software-ul chinez în autoturisme.

Ministerul brazilian al Industriei a precizat pentru Reuters că o cerere venită de la Asociaţia industriei auto din Brazilia (ANFAVEA), şi de la alte organizaţii, pentru a introduce mai repede tarifele mai mari, este analizată în prezent. 'Calendarul pentru reluarea treptată a tarifelor, împreună cu reducerea cotelor, a fost introdus pentru a permite companiilor să continue cu planurile lor de dezvoltare şi să respecte maturitatea sectorului manufacturier din ţară', a adăugat un purtător de cuvânt al ministerului.

În 2015, Brazilia a eliminat tarifele pentru constructorii de genul BYD, în ideea de a stimula adoptarea de vehicule electrice, dar anul trecut a reintrodus o taxă de 10% pentru vehiculele elecrtice, pentru a încuraja investiţiile în industria auto locală. Aceste tarife sunt programate să fie majorate la fiecare şase luni, pentru a ajunge la 35% în 2026.

De asemenea, BYD şi alte companii chineze profită şi de o schemă din Brazilia care le permite să importe, fără taxe, automobile hibride în valoare de 169 de milioane de dolari, şi automobile electrice pe baterie în valoare de 226 milioane de dolari, până în luna iulie 2025. Asta a stimulat accelerarea livrărilor de automobile pentru a profita la maximum de cotele fără tarife, până în momentul în care vor expira.

În anul 2023, oficialii guvernamentali din Brazilia au salutat planurile BYD de a prelua o fostă uzină Ford din statul Bahia, ca o modalitate pentru a crea locuri de muncă şi a accelera tranziţia verde a ţării. Însă o anchetă cu privire la abuzurile la care sunt supuşi muncitori ide pe şantierul uzinei a amânat momentul în care uzina va deveni complet funcţională, pentru luna decembrie 2026.

Un alt constructor auto chinez, GWM, a amânat cu mai mult de un an planurile sale de a începe să producă autoturisme la o fostă uzină Mercedes-Benz.

'Sprijinim venirea unor noi branduri în Brazilia pentru a produce, a promova sectorul de componente, a crea locuri de muncă şi a aduce noi tehnologii. Însă în momentul în care un exces de importuri provoacă o diminuarea investiţiilor în producţia din Brazilia, asta ne îngrijorează', a declarat preşedintele ANFAVEA, Igor Calvet.

Opinia Cititorului ( 1 )

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

  1. Foarte bine!

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
eximbank.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

19 Iun. 2025
Euro (EUR)Euro5.0317
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.3859
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3674
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8878
Gram de aur (XAU)Gram de aur475.3017

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
letapeseries.com
aiiro.ro
BURSA
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb