Conflictul tot mai intens dintre Israel şi Iran determină o creştere semnificativă a costurilor de asigurare pentru navele care tranzitează Marea Roşie şi Golful Persic, reflectând o deteriorare accentuată a mediului de securitate din regiune, relatează CNBC, potrivit căruia transmitem informaţiile de mai jos.
Potrivit datelor companiei Marsh McLennan, cel mai mare broker de asigurări din lume, asigurarea pentru navele care intră în Golful Persic a crescut la 0,2% din valoarea navei, faţă de 0,125% înainte de atacul-surpriză al Israelului asupra Iranului de săptămâna trecută.
Şi în Marea Roşie s-a înregistrat o creştere a tarifelor pentru riscuri de război, în timp ce poliţele pentru porturile din Israel s-au triplat, ajungând la 0,7%. În acelaşi timp, valabilitatea ofertelor de asigurare a fost redusă la doar 24 de ore, comparativ cu 48 de ore anterior.
”Deşi situaţia rămâne deocamdată limitată la regiune, riscurile continuă să fie acoperite pentru a permite fluxul de mărfuri”, a declarat Marcus Baker, director global al departamentului marin, cargo şi logistică din cadrul Marsh.
Totuşi, unele companii au început să evite Strâmtoarea Ormuz, punct strategic vital pentru exporturile de petrol, semnalând nelinişte în industrie.
Jakob Larsen, şeful departamentului de securitate al Bimco, organizaţie care reprezintă armatori la nivel global, a menţionat că tensiunile au dus la ”o scădere modestă” a numărului de nave care traversează zona.
Strâmtoarea Ormuz, situată între Iran şi Oman, conectează Golful Persic cu Marea Arabiei şi este considerată unul dintre cele mai sensibile puncte de tranzit pentru aprovizionarea globală cu petrol. Blocarea acesteia, chiar şi temporară, poate duce la scumpiri semnificative ale energiei, creşteri de costuri în transportul maritim şi întârzieri majore în livrări.
Opinia Cititorului