
Este o întrebare legitimă. De ce, în condiţiile în care operaţia militară chirurgicală, care cu certitudine va intra în analele istoriei, nu s-a încheiat la fel de fulgerător cum a fost declanşată? În definitiv, după cum declară şi unii, şi ceilalţi, prin loviturile aplicate principalei capacităţi nucleare iraniene, aceasta ar fi fost compromisă. De ce, totuşi, în aceste condiţii, presiunea Israelului nu scade, ci, dimpotrivă, se intensifică?
Răspunsul la această întrebare, care îi frământă în cel mai înalt grad atât pe analiştii militari, cât şi pe analiştii economici, este relativ simplu de dat. În realitate, Iranul este încă capabil să fabrice şi să utilizeze armament nuclear. Pentru că doar unul dintre cele două centre de fabricaţie a fost neutralizat şi nici acesta în totalitate. Deloc întâmplător, Benjamin Netanyahu, în timp ce previne întreaga lume asupra faptului că războiul va mai dura, exercită presiuni fără precedent asupra administraţiei americane pentru a coopera în eliminarea celei de-a doua baze de fabricare a uraniului îmbunătăţit, indispensabil armei atomice, care se află amplasată sub un munte, la o mare adâncime. În prezent, în lume, doar americanii deţin bombe de penetrare care ating o asemenea performanţă. Statele Unite nu sunt însă dispuse să pună la dispoziţia Israelului acest armament ultra-performant. Singura soluţie, aşadar, în viziunea lui Benjamin Netanyahu, este ca Washingtonul să se angajeze în mod activ în acest război şi să anihileze acest al doilea centru subteran, în care specialişti iranieni sunt pe cale de a produce arma atomică. Din multe puncte de vedere, asistăm, aşadar, la un cerc vicios.
Dar timpul nu aşteaptă. Unul dintre efectele perverse ale războiului declanşat de Israel împotriva Iranului şi motivat de voinţa de supravieţuire a acestui stat curajos este creşterea exponenţială a preţului petrolului. Din această perspectivă, bursele au explodat literalmente. Iar economia Federaţiei Ruse, care, în urma războiului, ajunsese aproape pe butuci, se revigorează cu un dinamism absolut spectaculos, în condiţiile în care barilul de petrol s-a scumpit cu 20%. Din această perspectivă, cel puţin, Statele Unite şi Uniunea Europeană sunt interesate ca acestui război să i se pună capăt cât mai repede posibil. Dar cum, în condiţiile în care, aparent cel puţin, singura soluţie ar fi angajarea Washingtonului în război? Evident, există şi o soluţie diplomatică. Dar ea depinde de disponibilitatea Iranului de a trece urgent la negocieri, care să nu fie tărăgănate, ci, dimpotrivă, finalizate în câteva zile. Până la urmă, cheia acestui război se află la Teheran şi este deţinută de Ayatollah, care deţine, la propriu şi la figurat, autoritatea supremă. Iranul, care, prin Constituţia sa, ameninţă existenţial Israelul şi constituie, în condiţiile în care devine putere nucleară, un pericol pentru întreaga regiune şi pentru întreaga lume, are posibilitatea de a semna un acord solicitat de majoritatea statelor lumii, prin care să renunţe efectiv la cursa nucleară în care s-a angajat în mod disimulat. Un asemenea acord ar trebui să prevadă acceptarea unor inspecţii la faţa locului, asigurate de specialiştii instanţelor internaţionale din acest domeniu, iar în urma respectivelor inspecţii, sub asistenţă internaţională, autorităţile iraniene trebuie să demonteze şi să distrugă toate instalaţiile militare destinate fabricării rachetelor purtătoare de armament nuclear şi, evident, trebuie oprite şi demontate centrifugele prin care uraniul este îmbogăţit peste limitele unei exploatări industriale. Iar problema problemelor este că Iranul tărăgănează adoptarea unei asemenea soluţii. Tocmai din acest motiv, strategii de la Tel Aviv au luat o decizie extrem de periculoasă, prevenită în ultimul moment de către Donald Trump, şi anume asasinarea Ayatollahului Khamenei.
În special din motivele expuse mai sus, acest război va continua „cât va fi necesar”, indiferent de costurile sale - ca să adopt şi eu retorica lui Netanyahu. Cu toate costurile şi cu toate consecinţele aferente. Este însă important de reţinut un lucru, care se vede cât se poate de limpede pe tabla de şah geostrategic: Iranul nu are nici cea mai mică şansă de a ieşi în câştig din acest război. Mai devreme sau mai târziu, dar cu pierderi considerabile înregistrate în toate taberele, vom avea o soluţie de pace. Ceea ce ruşii câştigă sub aspect financiar, pierd sub aspect militar, pentru că, în condiţiile date, Iranul nu-şi mai poate îndeplini obligaţiile de cel mai important furnizor de drone şi rachete pentru armata Federaţiei Ruse.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 16.06.2025, 11:02)
Razboiul abia incepe .Este o doua etapa intr-un context mondial cu mult mai mare .In curind intra in malaxorul raboinic si Turcia .Tot ceea ce cindva a fost parte a imperiului Macedonian trebuie sa revina la patria mama .
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 16.06.2025, 11:15)
Israelul va fi invins, nu Iranul. De ce? Geografia. Suprafata tarii 22.000 km patrati, de 10 ori mai mica decat Romania, cam cat 3-4 judete de la noi.
Populatie densa, 9 milioane. Comparam cu Rep Moldova, 2 milioane pe suprafata mai mare ca Israel, cca 33.000 km 2.
Cateva rachete ce-si ating tinta si sunt terminati. Ce e acum in GAZA ar putea fi in scurt timp Israel. Moloz si caramizi toata tara. Deja Tel Aviv si Haifa sunt lovite. Netaniahu , n-am cuvinte cat e de dus cu pluta. Si pt genocidul facut in Gaza si pt razboiul cu Iran.
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.06.2025, 11:34)
Deosebirea e ca pana acum Israelul a tintit chirurgical tinte militare...daca e "care pe care", niveleaza Iranul de poti sa faci o parcare acolo in viitor:-)
2.2. Cu totul de acord (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de Dan_Bruma în data de 16.06.2025, 12:23)
Am aceeasi analiza privind influenta geografiei asupra rezultatului conflictului. Fara sa mai vorbim de imaginea negativa pe care si-o face Israelul prin ipocrizia pe care o arata în privinta armelor nucleare. Arme de care dispune se pare. In acelasi timp neaderand la nici un tratat international care le reglementeaza.
2.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.06.2025, 12:54)
Înțeleg că au fost 370 rachete, vreo 30 au țintit.
Deci o eficacitate a apărării de peste 80 la sută. Ceea ce nu w rău.
Iranul ar avea se zice 2000 bucăți rachete.
Sa fie 4000
Fa un calcul.
Pot ucide vreo mie de israelieni și districte câteva sute de clădiri.
Deja aviația Israelului bzaie de câteva zile in Iran LIBER.
Imaginează ti că îi toaca luni de zile.
2.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.06.2025, 12:57)
În privința pierderilor iraniene aceste vor fi MULTIPlCATE, vezi cum a fost după atentatul din Gaza
Deja au pierdut doar generali 6 bucăți, în acel regim opac , ei recunosc sute de decese.
Pot fi mii de fapt.
Israel poate distruge poduri, rafinării etc
Pot fi milioane de refugiați din marile orașe către rural, Turcia etc.
Mare noroc au avut cu ayatollahul lui peste .
2.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.06.2025, 13:14)
Dacă putea Iranul sa facă asta, o făceau deja. Nu au cu ce, sunt doar vorbele de ei.
2.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.06.2025, 13:31)
Nu poti sa scrii in constitutie ca ai ca obiectiv distrugerea altui stat!In fata acestui argument,conducerea iraniana nu are nicio scuza!Ce sa faca Israelul,sa intoarca si celalalt obraz?I-a jucat destul prin intermediul teroristilor din jur!Ce-au fost si ce-au ajuns persii,sa se inhaiteze cu niste teroristi!
2.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.6)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.06.2025, 14:09)
Persii sunt in declin continuu de la islamizare, acum mai bine de 1000 de ani. In ultima perioada si mai accentuat cu republica islamica, in loc sa valorifice radacinile persane, care i-au facut imperiu, merg pe islamismul asta de tip terorist, inapoiere, fuste , barbi si ura. Ce poate iesi de acolo?
2.8. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.7)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.06.2025, 14:40)
Nici nu li se potriveste aceasta religie,sincer,ei nu sunt arabi!
2.9. Sa vedem cat tin astia 80% (răspuns la opinia nr. 2.3)
(mesaj trimis de Dan_Bruma în data de 16.06.2025, 20:47)
Dar a aspune ca Israelul face si drege fara a tine cont ca de fapt e întretinut ca un al 51-lea stat american de Trump e complet fals. De fapt Trump face si drege, nu Israelul. Iar SUA e pe resurse care se epuizeaza. Si monetare si industriale si tehnologice.
2.10. Se intelege gresit (răspuns la opinia nr. 2.6)
(mesaj trimis de Dan_Bruma în data de 16.06.2025, 20:49)
Iranul nu are nimic impotriva Israelului atâta timp cat îsi va lua bagajele si se va muta acolo unde îi elocul si nume in USA.
2.11. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.10)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.06.2025, 21:53)
Ce treaba are Iranul cu Israelul?Palestinienii sunt palestinieni,iranienii sunt iranieni!De ce le-ar sta Israelul in coasta?De cand si pana cand?De cand puterea in Iran a fost preluata de catre lideri religiosi.Lor le stau in gat si celelalte state musulmane sunnite dar intai au vrut sa se ocupe de Israel,motiv pentru care sunt ipocriti si au gasit motivul asta cu cauza palestiniana.Si pe sauditi ii considera dusmani si concurenti.Vrea mos Ali arma nucleara sa faca el legea in regiune si nu numai ,daca se poate!Bine a facut Netanyahu ca a atacat acest regim ,sper ca iranienii nu vor da cu piciorul sansei de a scapa de dictatura religioasa.Oamenii sunt liberi sa creada ceea ce vor,nu trebuie sa vina gorilele revolutiei sa le dicteze ce si cum!
2.12. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.11)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.06.2025, 21:57)
Fuoamea de putere si la popa Khamenei.
2.13. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.12)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.06.2025, 22:06)
Da,in cauta moartea pe acasa si el vrea,,mucleara"!
3. fără titlu
(mesaj trimis de Vîjeu el Condor! în data de 16.06.2025, 13:31)
Roșca nesimțeală și-o ales candidatul greșit, el s-o dus taman după un schizofrenik netratat și pe urmă și-o luat un huligan de peluzar pe care — împreună cu Gaby Oprea, siguranță de buzunar — vruse să-l inșurubeze drept președinte !
:
incultule și inculpatule !
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.06.2025, 14:16)
iar ai intrat in sevraj , in weekend doctorii lipsesec si o iei razna !
:
Balaceanca
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 16.06.2025, 14:12)
Cum o dai cum o intorci iar se duc drk visele imbecililior de sabotare a Rusiei pretul petrolului creste la fel si incasarile Rusiei indiferent de incercarile de grădiniţă ale UE cu plafonare de pret si "sanctiuni" care n a u functionat nicio data, dapai acum,
inafara de asta importurile de hidrocarburi rusesti au crescut mult, cu peste 20%,
restul propaganda goala
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.06.2025, 09:15)
Rusnacule, cand inveti limba romana?
4.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.06.2025, 09:31)
romule cand inveti romanes ?
4.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.06.2025, 09:37)
Agent nazist, cand inveti sa suporti ADEVARUL ?
4.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.06.2025, 09:40)
Doar un rusnac putea sa dea o replica atat de stupida.
Ba, printre voi exista unii care sa si gandeasca?
4.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.06.2025, 09:43)
Ai uitat sa scrii si fascist.
Oricum, Putin vrea razboi si nu pace
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 16.06.2025, 14:21)
De ce continuă războiul Israel-Iran?
numai ca sa faca de ciuda,actorasului planetar.
5.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.06.2025, 15:06)
Scrie in articol de ce continua. Iranul are laboratoare atomice sapate in munte, care sunt intacte. Sunt si filmari cu acele bunkere la adancime de sute de metri.
5.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.06.2025, 17:28)
Asa se "povestea" si despre ARMELE BIOLOGICE Irakiene,
apoi dupa bombardarea si macelul din Irak,
s a aflat ca de fapt NU EXISTA asa zise arme biologice,
nimic nou sub soarele,agresiunii militare.
5.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.06.2025, 21:58)
Ma da Iranul se lauda singur, ai filme facute de ei pe X, sau youtube.
6. fără titlu
(mesaj trimis de Sica în data de 16.06.2025, 16:23)
Eu ii astept pe o parte din evrei sa se mute la noi.sa ne invete demnitatea si curajul,sa ne scape de naparcile care ne conduc si de stapanii lor externi.sa (ne) rupa ei lanturile coloniale,ca noi nu suntem capabili.noi suntem aia cu capul plecat pe care sabia,cica nu-l taie.
6.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.06.2025, 16:59)
Nici evreii n-ar face nimic daca nu l-ar avea pe Trump in spate.
6.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.06.2025, 17:28)
Nici pomeneala, daca era dupa Trump nu atacau, o tineau mai departe cu "negocierile" pana iranienii terminau prima bomba pe care o si aruncau,
israelul e tare cu ei nu te joci
6.3. Chiar nimic fara unchiul Sam (răspuns la opinia nr. 6.1)
(mesaj trimis de Dan_Bruma în data de 16.06.2025, 20:57)
De fapt USA dicteaza deocamdata. Dar cartile încep sa se redistribuie. Si USA începe sa scârtaie pe la încheieturi. De ce Netanyahu a vrut sa atace acum ? De frica. Si pentru ca nu stie cat îl ai tin bracinarele pe unchiul Sam care începe sa fie înnecat în nevoi si probleme : imigratie cu duiumul, metale rare si petrol pe duca, prieteni din ce în ce mai putini, dusmani din ce în ce mai multi. Nasol. Din fericire Trump are simtul spectacolului si reuseste sa mai întretina iluzia.
6.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.06.2025, 21:48)
SUA nu dicteaza nimic ca altfel ar fi continuat negocierile, Israelul a lovit
6.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.06.2025, 09:29)
Eu cred ca vrei sa ne invete razboiul.
Evrei sunt mereu in razboi cu cineva.
Asa sunt ei INTOTDEAUNA asuprit si DOAR trebuie sa se apere.
Ei nu fac absolut NICIODATA nimic rau
6.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.06.2025, 09:33)
da , da , nu te joci , cu americanii in spate nu te joci !
7. Comentariu eliminat conform regulamentului
(mesaj trimis de Redacţia în data de 16.06.2025, 18:32)
...
8. Istoria se repetă?
(mesaj trimis de Gogu în data de 16.06.2025, 20:00)
Răscoala de la 1907 este cunoscută drept o revoltă eminamente ţărănească îndreptată împotriva abuzurilor arendaşilor. Dincolo de faţa cunoscută a răscoalei, există şi realităţi despre care s-a vorbit puţin. Printre acestea, revolta antisemită din târgul Botoşaniului şi luptele de stradă cu evreii şi armata.
În primăvara anului 1907, pe moşiile ţinute în arendă de fraţii Fischer, la Flămânzi, judeţul Botoşani, izbucnea ultima mare răscoală ţărănească din Europa. În doar câteva luni, focul răscoalei s-a întins în toată ţara, fiind înregistrate izbucniri violente la adresa moşierilor, distrugeri şi atacuri. În cele din urmă, Guvernul de la acea vreme a trimis armata pentru potolirea răscoalei, înăbuşind-o sângeros în câteva locuri, inclusiv cu folosirea artileriei. Dincolo de lucrurile bine ştiute despre răscoala de la 1907, prezentate inclusiv în manualele de istorie, există şi episoade puţin cunoscute, dar bine scoase în evidenţă de documentele vremii. Printre altele, publicului larg îi este puţin cunoscut faptul că în timpul evenimentelor de la sate, din primăvara lui 1907, a avut loc şi o revoltă antisemită în târgul Botoşaniului, adică municipiul Botoşani de astăzi. A fost practic o revoltă urbană, în plină răscoală ţărănească. Aşa cum arată documentele, a avut o amploare considerabilă, sfârşind cu lupte de stradă.
8.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 8)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.06.2025, 09:37)
Cred ca ai scris textul cu AI.
Mereu repeti aceleasi lucruri. Adica:
În 1907 a existat si o revolta antisemită.
Asa, si mai departe? Cauzele, cum s-a desfasurat, ce treaba aveau evreii? Nimic.
Ca sa nu mai spun ca doar tu vezi legatura dintre razboiul dintre Iran Israel si rascoala din 1907