Ţara noastră ocupă unul dintre primele locuri în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte studiul limbilor străine în şcoli, însă piaţa muncii continuă să resimtă bariere lingvistice majore, potrivit unui comunicat emis redacţiei. Conform Eurostat, în 2021, peste 86% dintre elevii români din ciclul primar, 98,5% din gimnaziu şi 91% din liceu studiau cel puţin o limbă străină. Totuşi, la nivelul adulţilor, România se află pe locul al doilea în UE în rândul celor care declară că nu vorbesc nicio limbă străină (peste 64% dintre cetăţeni).
Această realitate se reflectă direct în piaţa muncii: 60% dintre locurile de muncă publicate în România în 2025 au menţionat explicit cunoaşterea unei limbi străine drept cerinţă obligatorie, în special engleza (peste 48.000 de joburi), urmată de germană (8.100), franceză (3.400) şi italiană (2.400). Tot mai mulţi angajatori solicită chiar şi la nivel entry-level competenţe de comunicare în engleză, iar companiile multinaţionale caută angajaţi care vorbesc limbi mai rare, precum olandeză, portugheză, greacă sau slovacă.
„Competenţele lingvistice nu mai sunt doar un atu, ci cheia prin care deschidem drumul spre performanţă şi încredere. Când le împletim cu grija pentru wellbeing, formăm echipe reziliente, motivate şi pregătite să transforme provocările viitorului în oportunităţi. Investiţia în oameni devine astfel cea mai puternică strategie de creştere, iar dezvoltarea lingvistică a angajaţilor se traduce nu doar în retenţie şi competitivitate globală, ci şi în curajul de a conduce schimbarea. Companiile care aleg să facă din acest aspect o prioritate îşi asigură nu doar adaptabilitatea, ci şi avantajul strategic în faţa competiţiei”, a declarat Delia Dragomir, cofondatoare Eucom.
Fondată în 2002 de Delia şi Silviu Dragomir, Eucom este liderul pieţei de educaţie lingvistică pentru sectorul corporate din România şi are un portofoliu bogat de specialişti lingvişti, dintre care o parte sunt specializaţi şi pe programe de dezvoltare a competenţelor.
Eucom a dezvoltat o metodologie proprie, testată şi validată în mediul de business. Astfel, programele Eucom sunt personalizate în funcţie de tipologia cursanţilor, stilul lor de învăţare şi nevoile de dezvoltare pe competenţe. Livrarea cursurilor se face online, hibrid sau onsite, în funcţie de specificul fiecărei companii. Reţeaua naţională de colaboratori şi procesele de recrutare continue asigură implementarea rapidă şi eficientă a programelor, inclusiv pentru angajaţii care lucrează remote sau în organizaţii cu acoperire naţională.
Conform sursei, compania colaborează cu peste 200 de companii pentru programe de training lingvistic şi cu peste 100 de clienţi pentru servicii de evaluare, acoperind industrii diverse precum banking, retail, energie şi gaze naturale, pharma, shared services, IT, automotive, turism, industria alimentară şi industria grea.
De asemenea, Eucom are avantajul competiţional de a livra aceste programe în limbile de circulaţie cele mai folosite în corporaţiile din România. Eucom oferă cursuri de limba engleză pentru toate nivelurile, de la A1 la C2, conform standardelor internaţionale. Programul este conceput pentru a dezvolta abilităţile de comunicare, punând accent pe înţelegerea limbii şi utilizarea ei în contexte cotidiene şi profesionale.
Conform evaluărilor interne ale Eucom, pentru angajaţi, printre avantajele imediate ale învăţării unei limbi străine se numără creşterea productivităţii, reducerea timpului de rezolvare a taskurilor, dar şi şansa să acceadă mai repede în roluri de middle şi top management. Din perspectiva angajatorilor, unul dintre avantaje este pregătirea succesiunii pentru viitorii lideri ai organizaţiilor.
Potrivit comunicatului, la finalul anului 2024, Eucom a livrat 180.000 de ore de instruire şi evaluare lingvistică, având peste 45.000 de cursanţi şi evaluări. În total, compania a influenţat pozitiv cariera şi viaţa profesională a peste 160.000 de adulţi din România. Cu un portofoliu de peste 200 de companii-client din domenii precum IT, pharma, banking, retail, energie, automotive sau turism, Eucom a dezvoltat programe personalizate, de la cursuri intensive şi cluburi de conversaţie pe teme de business, până la programe de wellbeing organizaţional.
În perioada ianuarie-august 2025, peste 16.000 de români au ales să participe la cursurile de limbi străine oferite de Eucom, iar limba engleză continuă să fie cea mai solicitată, cu 9.186 de cursanţi. Pe locul al doilea se situează germana, cu 2.712 participanţi, urmată de franceză, pentru care au optat 1.976 de cursanţi. De asemenea, cursurile de italiană au atras 1.721 de persoane, iar pentru modulele de spaniolă s-au înscris 1.107 de participanţi.
Pentru a răspunde direct nevoii companiilor de a dezvolta echipe sănătoase, motivate şi performante, Eucom integrează pentru prima dată în România trainingul lingvistic cu programe de wellbeing organizaţional (nutriţie, coaching şi sănătate emoţională).
În această toamnă, Eucom va lansa două programe-cheie care vor constitui elemental central al dezvoltării companiei în 2026. Primul program, EN Business (B2C), vizează introducerea de cursuri de engleză adaptate profesioniştilor care îşi doresc avansare rapidă în carieră. Al doilea modul, 3D Lifestyle Program (B2B), este un pachet integrat de training lingvistic, wellbeing şi soft skills, dedicat companiilor care investesc în echipe performante şi sănătoase.
„Succesul Eucom se datorează metodologiei proprii, adaptate la specificul fiecărei companii şi la nivelul de competenţă al cursanţilor, precum şi flexibilităţii în livrarea programelor (online, hibrid, in-house). Un alt diferenţiator cheie este integrarea competenţelor lingvistice cu dezvoltarea soft skills şi wellbeing, ceea ce consolidează cultura organizaţională a clienţilor. Noi punem accent pe oameni! Parteneriatul, ca valoare esenţială a Eucom, aduce în prim plan omul, pe de o parte, specialiştii noştri prin intermediul cărora prind viaţă sistemele de evaluare şi dezvoltare, iar pe de altă parte, beneficiarul direct al serviciilor noastre (cursantul, candidatul), a cărui dezvoltare, retenţie şi eficienţă reprezintă însuşi ROI-ul promis companiei angajatoare”, a adăugat Delia Dragomir.
Potrivit comunicatului, Eucom a iniţiat HeRoe.s HRing Podcast, un proiect care aduce împreună comunităţile de HR şi Business. Sub moderarea Deliei Dragomir, specialişti din resurse umane oferă soluţii concrete la provocările pieţei muncii, atât pe plan local, cât şi global. Podcastul se adresează profesioniştilor care urmăresc excelenţa în HR, dar şi celor interesaţi de tendinţele pieţei muncii din România şi de evoluţiile profesionale internaţionale.
Totodată, în 24 septembrie, Eucom va organiza un eveniment dedicat profesioniştilor din HR şi liderilor de echipe, HR Evolution - Live Experience, o sesiune interactivă menită să sprijine construirea unor organizaţii performante, sănătoase şi sustenabile. Evenimentul se adresează profesioniştilor HR, L&D, Talent Acquisition, liderilor de echipe, managerilor şi antreprenorilor interesaţi de optimizarea proceselor de recrutare şi retenţie şi de dezvoltarea echipelor autonome şi responsabile, şi va fi găzduit de Silviu Dragomir, Co-Founder Eucom, alături de Alina Filote, PCC (ICF).
Opinia Cititorului