Externalizarea a atins cote maxime în ultimul deceniu al secolului trecut, când o armată de antreprenori şi-a îndreptat privirea spre estul Europei, mutându-şi producţia acolo pentru un avantaj competitiv evident, legat de costurile mult mai mici. În acea perioadă, întregul Nord-Est al Italiei a început să cunoască România ca partener industrial şi ca o nouă locaţie pentru o varietate de fabrici de producţie.
Zona Timişoarei, cea mai vestică parte a ţării şi, prin urmare, cea mai apropiată de Italia (mai puţin de 600 de kilometri în linie aeriană de Trieste), a ajuns să fie identificată ca „a opta provincie a Veneto”. Pentru a sublinia acest concept, asociaţia industriaşilor din Treviso şi-a ţinut prima adunare anuală a noului mileniu chiar la Timişoara.
Parteneriate durabile şi oportunităţi
Treizeci de ani mai târziu, scenariul s-a schimbat radical. Externalizarea „sălbatică”, aşa cum era înţeleasă la vremea respectivă, s-a redus la un fenomen rezidual, dar România şi zona balcanică, în general, rămân strategice pentru sistemul italian de producţie. Există motive noi şi diferite: mulţi antreprenori, de exemplu, în lumina şocurilor geopolitice internaţionale continue, au preferat să scurteze drastic lanţul de aprovizionare, plasând sau găsind în estul Europei ceea ce înainte căutau în Orientul Îndepărtat asiatic.
Mai mult, zona balcanică s-a transformat de-a lungul anilor într-o piaţă bogată în oportunităţi pentru companiile italiene. Şi dacă adăugăm la aceasta viitoarea reconstrucţie a Ucrainei, care nu face parte strict din zona balcanică, dar împărtăşeşte cu România 650 de kilometri de frontieră, bazinul acestor oportunităţi este destinat să se extindă considerabil.
Relaţiile economice Italia-România: Cifre cheie
Câteva date economice pot ajuta la o mai bună înţelegere. Limitându-ne doar la România, principala ţară din zonă, Italia este al doilea partener comercial (primul, desigur, este Germania), schimburile au atins un nivel record de peste 20 de miliarde de Euro, iar Italia este, de asemenea, a doua piaţă de destinaţie pentru exporturile româneşti, care au ajuns la 9,5 miliarde de euro (în special echipamente electrice, auto, componente industriale, încălţăminte şi textile).
În plus, în acest moment, Italia este al patrulea investitor străin în România (cu peste 9 miliarde de Euro în total), iar peste 52.000 de companii cu capital italian sunt active pe piaţa românească.
Oportunităţi strategice şi fiscalitate avantajoasă
În acest moment au fost activate o serie de oportunităţi strategice pentru investiţii în România, datorită memorandumului Sace-Ansaldo în domeniul electric şi nuclear, proiectului Neptun Deep pentru gazoductul din Marea Neagră, şi proiectelor din PNRR-ul românesc care vizează ecologia, sănătatea, digitalul şi cercetarea. În special, într-un context de relaţii bilaterale solide şi în creştere între cele două ţări, sectoarele de interes deosebit pentru 2025 vizează energia, infrastructura şi, mai general, inovaţia.
Maschio Gaspardo - De peste 20 de ani în România
Prezenţa Grupului Maschio Gaspardo în România este un exemplu elocvent al unui parteneriat de lungă durată şi al încrederii reciproce construite de-a lungul anilor. Cu o istorie de peste două decenii pe piaţa românească, prin fabrica sa strategic amplasată în zona Chişineu-Criş, Maschio Gaspardo nu este doar un producător de utilaje agricole, ci un partener dedicat fermierilor din România şi din întreaga regiune.
Mirco Maschio, preşedintele Maschio Gaspardo S.p.A, menţionează că angajamentul Grupului faţă de piaţa locală a depăşit simpla delocalizare a producţiei. "Prin investiţii constante în tehnologie, modernizare şi dezvoltarea personalului local, fabrica din România a devenit un centru de excelenţă, recunoscut pentru calitatea şi fiabilitatea produselor sale. Această abordare a generat o încredere solidă în rândul fermierilor români, care ştiu că utilajele Maschio Gaspardo fabricate în ţară sunt adaptate nevoilor lor specifice şi respectă cele mai înalte standarde internaţionale.”
Această încredere nu se limitează doar la graniţele României. Produsele Maschio Gaspardo „Made in Romania” sunt exportate în numeroase ţări, contribuind la reputaţia României ca pol de producţie industrială de calitate. Faptul că Grupul Maschio Gaspardo este astăzi cel mai mare producător de maşini agricole din ţară subliniază nu doar succesul comercial, ci şi o relaţie profundă, bazată pe un angajament pe termen lung faţă de dezvoltarea agriculturii locale. Prin inovaţie şi adaptare continuă, Maschio Gaspardo demonstrează că un parteneriat durabil aduce beneficii semnificative ambelor părţi, consolidând poziţia României pe harta agricolă şi industrială a Europei.
Văzut de cineva care îl cunoaşte foarte bine, precum Mirco Maschio, piaţa românească este astăzi una consolidată şi strategică: „Credem în potenţialul extraordinar al României şi în capacitatea ei de a deveni un centru agricol şi industrial de referinţă în Europa de Est”.
Mirco Maschio, Preşedintele Grupului Maschio Gaspardo, Pasquale Silvestro, avocat Tonucci & Partners (Trieste/Bucureşti) şi Vicepreşedinte CCIpR, Carlo Scarpa, avocat Tonucci & Partners, cu o cunoaştere profundă a realităţii economice ucrainene, Silvia Sardena, avocat de la Tonucci & Partners (Padova), Adina Lovin, Consul General al României la Trieste, Ervin Bano, avocat la biroul din Tirana, Albania al Tonucci & Partners
(C)
Opinia Cititorului