
După o lungă conferinţă de presă, vicepremierul Dragoş Anastasiu şi-a dat demisia. A spus într-o oră şi jumătate ce putea să spună în cinci minute. Restul a fost umplut cu explicaţii. Ar fi trebuit să le dea din timp, preferabil înainte să fie numit consilier prezidenţial şi apoi vice-prim-ministru. În fine...
La un moment dat, Dragoş Anastasiu s-a oprit din vorbit, după ce a spus că familia dânsului s-a uitat la televizor. Apoi i-au dat lacrimile. Îl înţeleg. Nu este uşor deloc. Dar sincer să fiu, nu am simţit nici un fel de simpatie pentru domnia-sa. Prin tot ce a făcut şi ce a spus, şi-a atras singur toată această furtună mediatică.
De unde să încep? Mai întâi, de la partea cea mai şocantă. Înţeleg, din ce a declarat dânsul, că omul chiar a dat şpagă la ANAF. Nu am înţeles prea bine dacă el sau asociatul său, singuri sau împreună. Ce contează însă, pentru că, din câte a rezultat, firma era a lor. Banii proveneau din contabilitatea firmei? Dacă este aşa, atunci ce contează dacă i-a dat insul celălalt?
Dragoş Anastasiu vine cu o explicaţie. Aceea era, vezi Doamne, "spagă de supravieţuire”, pe care a fost obligat să o dea din cauza unei inspectoare corupte de la ANAF. Posibil ceva e adevărat din această poveste, sunt unii funcţionari ai statului care acţionează abuziv, însă aceea nu era "şpagă de supravieţuire”, era "şpagă de îmbogăţire”. Nu poate să îmi explice nimeni că Dragoş Anastasiu, cu milioane de euro în buzunar, nu putea angaja un avocat. Mai ales dacă era cu actele în regulă la firmă...
Mă mai miră ceva în afacerea asta. Dragoş Anastasiu a declarat, în termeni neclari: "Dacă ăsta este standardul, atunci să îl aplicăm”. Este cumva o referinţă la situaţia lui Marian Neacşu, alt vicepremier în guvernul Bolojan? Dacă este aşa, de ce nu vorbeşte pe româneşte? Situaţia lui Marian Neacşu este încă şi mai gravă. Individul a fost chiar condamnat penal, definitiv, la şase luni de închisoare. Cu suspendare, dar ce contează? Cum este posibil ca un infractor să ajungă vice-premier al României?
PSD a dus o campanie de demolare a lui Dragoş Anastasiu. Ţinta era corectă, însă aici avem un caz scandalos. Pentru PSD, faliţii lor sunt mai buni decât faliţii celorlalţi. Nu-i vorbă, că şi celelalte partide par să acţioneze conform aceleiaşi logici. Dar rămâne problema lui Neacşu. Prim-ministrul actual pare timorat de PSD, văd că nu a scos o vorbă despre demiterea acestui personaj.
Să revenim însă la Dragos Anastasiu. Omul ne-a spus ce planuri mari avea la Guvern. OK, înţeleg că vrea să dea "o mână de ajutor”. Dar acesta nu este un motiv să ajungi membru al Guvernului. Vă garantez că aici, pe scara blocului în care stau, sunt 30 de oameni care, dacă ar fi chemaţi să fie miniştri, s-ar oferi imediat să dea "o mână de ajutor”.
Domnul Anastasiu a enumerat reformele pe care le avea în vedere. Învăţământ, spre exemplu. De acord, e un temă importantă. Dar ce calificare are domnul Anastasiu să vorbească despre ea, cu sigla Guvernului României în spate? Ce ar zice dacă subsemnatul ar ţine o conferinţâ de presă în care aş explica cum trebuie reformat turismul?
Dragos Anastasiu a făcut bani tăind bilete de autocar pentru cei care doreau să călătorească în Germania. Foarte bine, dar asta e o calificare pentru a ajunge vicepremier? În alte timpuri, miniştri ajungeau profesori universitari, generali a căror competenţă fusese dovedită pe câmpul de bătălie, oameni de cultură sau avocaţi celebri. Acum, domnul Anastasiu se poartă ca şi cum ar crede că a dirija câteva autocare este suficient.
Mai este ceva, ce a rămas nespus la conferinţa de presă. Înţeleg că Dragos Anastasiu a vândut, acum trei ani, afacerile sale din turism firmei Dertour. Ca să înţelegeţi unde apare problema, puţină istorie.
În 1942, naziştii au declanşat Operaţiunea Reinhart, primul pas în anihilarea evreilor europeni. Mii de "trenuri ale morţii” au preluat evrei, mai ales din Polonia, dar şi din ţări precum Franţa sau Olanda, şi i-au dus în lagărele de exterminare (Belzec, Sobibor, Treblinka). Desfide imaginaţia, dar călăii cumpăraseră bilet victimelor. Trenurile erau ale căilor ferate germane (Deutsche Reischsbahn). Deşi erau transportaţi cu vagoane de marfă, evreii mergeau cu bilet. Primeau discount de grup: 4 pfenigi per adult per kilometru. Copiii sub patru ani mergeau gratis. Cinism fără limite!
Biletele erau achiziţionate de un birou din cadrul SS-ului şi erau cumpărate de la... o agenţie de turism. Mitteleuropäische Reiseburo (MER) Biroul de Turism Central-European era cea mai mare agenţie din Germania, al cărei acţionar principal era Deutsche Reischsbahn. Pentru rolul său în Holocaust, MER a fost obligat de Aliaţi, în 1945, să îşi schimbe numele în Deutsches Reiseburo. Aceasta este firma din care se trage Dertour.
Am publicat deja aceste informaţii pe paginea mea de Facebook. Mulţi citiori au fost îngroziţi. Câţiva, pe care nu îi dă inteligenţa afară din casă, s-au găsit să îmi reproşeze că îl acuz pe Anastasiu de colaborare cu naziştii. Nu, ar fi absurd. El nici nu se născuse pe atunci.
Alţii s-au găsit să spună că ce treabă are un eveniment de acum 80 de ani. Are. Deutsche Reischsbahn, din câte ştiu, a plătit compensaţii. Tot din câte am aflat, Dertour nu a plătit nimic. Dar dincolo de compensaţii, rămăne chestiunea responsabilităţii istorice şi colective.
În fine, câţiva au arătat despre alte firme care au colaborat cu naziştii. Dar cazurile acelora sunt foarte diferite. Hugo Boss a făcut uniforme pentru SS şi pentru Wehrmacht. Foarte rău. Nu a fost însă singurul şi nu el a desenat, aşa cum cred unii, uniformele pentru SS. Dar ce au făcut Deutsche Bahn şi MER ţine de un cu tot alt nivel al criminalităţii. Au fost 1,5 milioane de oameni ucişi imediat după ce au fost daţi vor din tren. Femei şi copii au fost mânaţi cu biciul (la propriu) în camerele de gazare.
Nu scuz companii precum Volkswagen, dar este clar că una-i una, alta alta. Când eu, ca client, cumpăr o maşină Volkswagen, dau bani unei firme care a fost întemeiată pe vremea nazismului, dar care a vândut atunci doar câteva maşini nenorocite, pe cupoane. (Succesul comerial al firmei VW a venit după război şi se datorează, parţial, autorităţilor britanice de ocupaţie). Sau când cumpăr o sticlă de Fanta eu cumpăr un produs al cărui nume a fost sugerat, este drept, de propaganda nazistă, dar care era fabricat de o firmă americană, Coca Cola Germania. Alta este să ajungi bogat cu banii unei firme care vânduse bilete pentru "trenurile morţii”...
Cred că nu este ilegal să faci afaceri cu Dertour, dar o minimă responsabilitate - dacă tot veni vorba despre asta la conferinţa de presă - cerea o poziţie faţă de aceste orori. Ştia domnul Anastasiu aceste lucruri? Păi... ceva-ceva scrie chiar pe pagina oficială a Dertour (unde compania germană o dă cotită, pretinzând că vinovatul aici este Deutsche Reischsbahn). Dragoş Anastasiu a locuit mulţi ani în Germania. A făcut facultatea acolo, vorbeşte germană, e cetăţean german. Îmi vine greu să cred că nu a deschis Der Spiegel sau vreun ziar, unde scandalul era cât casa. Deutsche Reiseburo era un fel de ONT, avea birouri în toată Germania. Domnul Anastasiu a făcut bani în turism. Dacă nu ştia, atunci ce fel de om este acesta, care nu deschide un ziar în ţara în care locuieşte? Cum a ajuns premier? Sau dacă ştia, mai poate dormi liniştit? Sau faliţii altora nu mai sunt problema noastră, chiar dacă am bătut palma cu ei şi ne-am umplut de bani?
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 29.07.2025, 05:44)
Daca e cetatean german ce cauta in guvernul Romaniei? Interesele cui le apara? Si ce fel de lege este aia care permite celor cu multiple cetatenii sa ocupe pozitii in fruntea statului?
1.1. Interesele corporatiilor vestului (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 29.07.2025, 07:53)
Interesele corporatiilor vestului care iau pielea de pe poporul roman. Anastasiu a fost instalat de OMV in Guvern, sa ne intelegem. Romania bubuie de coruptie institutionalizata, corporatista.
Vor mai pica si alte capete din adunatura de escroci de la varfu statului roman, e doar inceputul.
2. Comentariu eliminat conform regulamentului
(mesaj trimis de Redacţia în data de 29.07.2025, 06:01)
...
3. The Essence !
(mesaj trimis de Vîjeu el Condor în data de 29.07.2025, 08:01)
Nu poate să îmi explice nimeni că Dragoş Anastasiu, cu milioane de euro în buzunar, nu putea angaja un avocat !