Franţa a devenit prima ţară din lume care testează o autostradă capabilă să încarce vehiculele electrice în timp ce circulă, potrivit publicaţiei Interesting Engineering. Proiectul, intitulat „Charge as you drive”, a fost lansat pe autostrada A10, la circa 40 de kilometri sud-vest de Paris, şi marchează o inovaţie majoră în transportul electric european.
Iniţiativa este derulată de un consorţiu format din VINCI Autoroutes, Electreon, VINCI Construction, Universitatea Gustave Eiffel şi Hutchinson, care combină expertiza în infrastructură, tehnologie şi cercetare aplicată. După testele din laborator, sistemul a intrat în faza de trafic real, fiind utilizat de un camion, o autoutilitară, un autoturism şi un autobuz, toate monitorizate atent în condiţii de drum obişnuit.
Primele rezultate arată că încărcarea inductivă dinamică poate atinge puteri de vârf de peste 300 kW, nivel comparabil cu cel al staţiilor rapide convenţionale. „Implementarea acestei tehnologii pe principalele reţele rutiere din Franţa va accelera electrificarea flotelor de vehicule grele şi va reduce emisiile de gaze cu efect de seră”, a declarat Nicolas Notebaert, CEO-ul VINCI Autoroutes.
Sistemul funcţionează prin bobine montate sub carosabil, care creează un câmp magnetic captat de o bobină receptor aflată pe vehicul, generând curent electric ce alimentează motorul sau bateria. Astfel, maşinile se pot încărca „din mers”, fără opriri la staţii sau conectare la priză.
Proiectul oferă avantaje multiple: reducerea timpilor de staţionare, baterii mai uşoare şi mai ieftine, precum şi eficienţă crescută pentru transportul de marfă. Totodată, sistemul promite să scadă presiunea asupra reţelei de staţii ultra-rapide, optimizând infrastructura energetică.
Franţa se alătură astfel unui grup restrâns de ţări care experimentează drumuri electrificate, printre care Germania, Italia, Suedia şi SUA. Deşi unele guverne, precum cel suedez, au renunţat la extinderea naţională a acestor proiecte din cauza costurilor, Franţa vede în ele o miza strategică pentru reducerea dependenţei de combustibili fosili şi materii prime importate.
Segmentul de 1,5 kilometri de pe autostrada A10 reprezintă doar începutul. Cercetătorii vor evalua în lunile următoare durabilitatea, costurile de întreţinere şi performanţa energetică a sistemului. Dacă rezultatele confirmă aşteptările, proiectul ar putea deveni modelul pentru viitoarele autostrăzi europene, capabile să alimenteze maşinile direct în timpul deplasării.




















































Opinia Cititorului