Greva eternă

Cornel Codiţă
Ziarul BURSA #Editorial / 31 mai

Cornel Codiţă

Întrebarea este: de ce nu se mai termină odată greva profesorilor? Şi-o pun, în primul rînd, acei părinţi, nu puţini, dar nici cîţi ar fi de dorit, care încă mai cred că mersul la şcoală al copiilor lor, în fiecare zi, cu manualele şi caietele în ghiozdan şi cu temele de acasă rezolvate, înseamnă un cîştig educaţional. Nu contează că lucrurile nu stau deloc aşa, că beneficiile parcugerii procesului şcolar, în România de azi, sunt din ce în ce mai puţine şi teribil de inegal împărţite între diferite categorii de elevi, că ele nu sunt disponibile, de fapt, decît pentru o minoritate privilegiată, iar că pentru restul, pentru un număr înspăimîntător de mare de elevi din România, prezumatul beneficiu rămîne doar o promisiune rareori şi aproape deloc îndeplinită. Ceea ce contează este speranţa, încrederea oarecum neraţioanală a părinţilor care poartă grija copiilor lor că "dracul" nu este niciodată chiar atît de negru pe cît se spune şi că, oricum, rău cu rău, dar mai rău fără rău! N-or învăţa ei cine ştie ce, dar e mai bine şi mai sigur să meargă copiii la şcoală, decît să stea acasă pe televizor, telefon, laptop sau să umble haihui, te miri pe unde, prin labirintul iadului urban. Ce să le spui acestor oameni, îngrijoraţi, pe bună dreptate, nu doar pentru simplul fapt că procesul şcolar, prin natura lui continuu, a fost supus unei sincope pe timp nedeterminat, ci şi de faptul că întreaga maşinărie a verificărilor, examenelor şi trecerii dintr-un ciclu într-altul este înţepenită şi ameninţă să fie cu totul dată peste cap, fără ca cineva dintre cei responsabili să spună limpede, aşa cum ar fi firesc şi legal, cînd şi cum se vor rezolva aceste probleme care sunt în primul rînd ale elevilor, dar nu pot fi rezolvate de către ei şi nici de părinţii lor, ci revin birocraţiei ministerial-inspectorale şi administraţiei-profesorilor din şcoli?

Singurul răspuns la orizont: Habar n-avem, om trăi şi om vedea, la mica improvizaţie! Doar nu o să stea lumea în loc pentru greva profesorilor! Şi, fie vorba între noi, nici o grevă nu ţine o eternitate. O să se termine ea, cîndva, cumva. Întrebarea însă stăruie: cum şi cînd?

Ca să putem aproxima răspunsul, vorba lui Tache Farfuridi, trebuie să vedem mai întîi ce este aceea o grevă. Merci de explicaţie, stimabile, ştim! Cei ce ar trebui să lucreze nu se mai duc la lucru sau se opresc din lucru şi ies în stradă la proteste! Eventual au loc nişte negocieri cu autorităţile de care depinde rezolvarea cererilor greviştilor, se încheie un acord şi gata greva. Vedeţi dumneavoastră, nu-i chiar atît de simplu. O grevă generală, mai ales una a profesorilor, este ca un fel de transatlantic din vremurile Titanicului, ale imenselor vase cu aburi. E greu şi cere timp să aprovizionezi măgăoaia cu tot ceea ce-i trebuie ca să o pui la cale, durează uneori săptămîni, dacă nu luni întregi pînă aduni toate cele necesare călătoriei, mărfuri şi pasageri, echipaj şi comandă. După care, odată ce ai ridicat ancora şi ai dus nava în larg, gigantul nu mai poate fi oprit în loc, fără riscul unei dramatice scufundări. Ori ajunge cu bine în portul de destinaţie, ori dacă nu, în caz extrem, se întoarce în cel de plecare. Între aceste "extreme" pîndeşte o singură posibilitate: vasul s-a scufundat sau a eşuat, undeva, pe un ţărm necunoscut. Şansa ca Titanicul grevei profesorilor noştri să ajungă la destinaţie, adică la împlinirea cererilor şi solicitărilor pentru care a fost declanşată greva este minimă. De fapt, nulă! Dacă este vorba despre celebrul 6% din PIB, el va rămîne de-a pururi o simplă "figură de stil" pe care nişte deputaţi "glumeţi" au pus-o într-un text de lege pe care nici un guvern al României nu s-a simţit obligat să îl respecte vreodată. Nu o va face nici guvernul care se află azi la Palatul Victoria şi nu o va face nici cel care se va afla mîine. Dacă este vorba despre măriri semnificative de salarii, nici acestea nu vor fi obţinute. S-a văzut din aşa zisa ofertă a guvernului la negocieri: tot ceea ce se poate face este o pomană de o mie-două de lei, pînă la sfîrşitul anului. Adio, regrete eterne şi să-i fie ţărîna uşoară. Învăţămîntului, desigur! Despre alte revendicări, cum ar fi schimbarea radicală a bazei tehnico-didactice pentru învăţămîntul din România, de aducerea la zi a condiţiilor de civilizaţie, de logistică şi activitate socială în şcoli... cai verzi pe pereţi. Marele Minister al Educaţiei, primăriile şi tot ceea ce mai mişcă prin administraţia locală şi centrală din România nu găseşte bani şi resurse să încheie procesul eliminării veceurilor din fundul curţii şcolii, darămite să aducă internetul şi terminalele necesare la fiecare şcoală, clasă şi bancă în care se aşează un elev, ori un profesor competent, harnic şi dedicat pentru materia pe care o predă, pentru şcoală şi pentru elevii săi. Poate peste vreun secol două, dacă... dacă nu, o să ne zbatem şi atunci cu aceleaşi probleme ca şi azi pentru că... nu-i aşa, de unde bani pentru învăţămînt cînd avem de risipit şi de împărţit pe hălci bruma de buget care nu mai ajunge nici măcar pentru haita de rechini a unui singur partid, darămite pentru două, trei sau mai multe! Soluţia întoarcerii în portul de origine, adică încheierea grevei pur şi simplu, ar fi desigur ideală pentru guvern, dar inacceptabilă pentru comandanţii de pe puntea "Titanicului" grevei profesorilor. Nu se pot întoarce cu coada între picioare la cei pe care i-au mobilizat în speranţa obţinerii unor avantaje profesionale şi materiale, spunîndu-le că trebuie să stea din nou cuminţi în banca lor şi să aştepte alte vremuri mai bune, în care revendicările lor ar putea fi tratate cu mai multă bunăvoinţă de politicieni şi guvernanţi. Ce mai rămîne atunci? După părerea mea, doar naufragiul. Tot ceea ce mai lipseşte este o torpilă "bine simţită" de la Cotroceni şi pe urmă "scapă fiecare cum poate"! Pînă se inventează "greva eternă", alte posibilităţi nu există.

Opinia Cititorului ( 25 )

Secţiunea de comentarii la articolele domnului Cornel Codiţă este abuzată grav, continuu, de unul şi acelasi cititor, de ani de zile, motiv pentru care, în acord cu autorul, am limitat textul oricărui comentariu la maximum 500 de semne.

  1. Pe Farfuridi il cheama Tache?

    1. Salarizarea unitara din sistemul bugetar trebuie sa puna pe aceeasi treapta salariala profesorul debutant, medicul stagiar, inginerul debutant, magistratul debutant si sublocotenentul din M.Ap.N si M.A.I si, de asemenea, sa puna pe acelasi nivel profesorul, magistratul, doctorul, inginerul cu vechimea maxima si colonelul.

      Peste aceste salarii de baza, care echivaleaza foarte bine atat pregatirea cat si importanta si respectul cuvenit acestor categorii, se pot stipula sporurile care sa tina cont de stresul si de riscurile fiecarei categorii bugetare, cu conditia ca suma cumulata a acestor sporuri sa nu depaseasca 30% din salariul de baza.

      Intre aceste 2 extreme - debutantul si cel cu vechime maxima - se stabilesc corespunzator salariile pentru ceilalti bugetari, urmand ca pentru alte categorii - invatatorul, educatorul, personalul nedidactic, asistentul medical, subinginerul, tehnicianul, grefierul, subofiterul, maistrul militar etc sa se stabileasca salarizarea in mod similar si prin raportare corespunzatoare la categoria din care fac parte.

      Odata stabilite aceste grile, profesorul nu va mai iesi in strada pentru ca medicului i s-a majorat venitul si nici medicul nu va mai iesi in strada pentru ca magistratului ii sunt acordate venituri uriase.

      Trebuie ca toata lumea si in special guvernantii trebuie sa inteleaga foarte bine ca totul este relativ pe lumea asta si ca NU CONTEAZA cu cat se va majora salariul profesorului ci CONTEAZA unde se va situa acesta cu salariul in raport cu ceilalti bugetari cu pregatire similara. 

      APLICATI PRINCIPIUL: LA PREGATIRE SIMILARA = SALARIZARE SIMILARA si va fi liniste in tara.

      Altfel, vom asista la cicluri continue de greve si de majorari salariale nesfarsite.

      Nu este nicio greutate in stabilirea unei grile de salarizare echitabile! 

      Rezolvarea este simpla, dar trebuie putina vointa politica, care se pare ca nu exista. Se poate face un tabel in excel, cu cate o coloana pentru fiecare domeniu (invatamant, sanatate,justitie, aparare, interne etc. si la sfarsit coloana coeficientilor), iar pe linie sa se treaca pozitiile din nomenclatorul fiecarui domeniu de activitate, echivalarea lor si coeficientul (din salariul mediu sau minim pe economie luat ca referinta) acordat. In plus, pentru fiecare categorie...

      In plus, pentru fiecare categorie se va mentiona (in mod corect si nu nejustificat cum se intampla acum in multe institutii) sporurile permise si procentele acceptate astfel incat cumulate sa nu depaseasca 25...30% din venitul de baza (sau 0,25...03 in termeni de coeficienti) Odata facuta aceasta echivalare in mod echitabil, nu se vor mai justifica grevele pe teme salariale pentru ca orice modificare a salariului minim/mediu pe tara se va reflecta in mod similar asupra...

      Odata facuta aceasta echivalare in mod echitabil, nu se vor mai justifica grevele pe teme salariale pentru ca orice modificare a salariului minim/mediu pe tara se va reflecta in mod similar asupra tuturor categoriilor de bugetari, fara diferentieri sau partiniri.

      eu nu sunt din sistemul sanitar, dar nu mi se pare normal ca u profesor debutant sa aiba acelasi salariu ca un medic stagiar, intre aceste persoane este o diferenta substantiala privitoare la efortul depus pentru pregatirea academica

    Grevele sunt generate de inechitatile din sistemul bugetar de salarizare. Magistratii au veniturile exagerat de mari, iar profesorii au salariile (ca alte venituri cum ar fi sporurile, ca in cazul altor categorii bugetare, nu au) exagerat de mici. In invatamant salariile au fost majorate foarte greu si la sfarsit de ciclu de majorari salariale asa incat in permanenta au fost la coada sistemului bugetar.

    Salarizarea unitara din sistemul bugetar trebuie sa puna pe aceeasi treapta... 

    1. Adică să aibă un salar ca un magistrat, care are un venit special.

      Salariile sa fie aceleasi pentru bugetarii cu pregatire si vechime similare!

      De exemplu, coeficientul 1 sa fie echivalentul salariului mediu pe economie, iar debutantii cu studii superioare (indiferent de domeniul in care lucreaza) sa aiba coeficientul 1, iar la cealalata extrema, cei cu vechime maxima, indiferent de domeniul in care lucreaza (invatamant, sanatate, justitie, armata. politie etc.) sa aiba coeficientul 2 sau 3 sau cat se va stabili prin lege, dar toti sa aiba... 

      acelasi coeficient ca sa nu mai existe diferente nejustificate. Ulterior se vor adauga sporurile care vor face diferenta, insa acele sporurui nu trebuie sa fie exagerate (un maxim de 25%, eventual 30% ar fi arhisuficient ca sa faca diferenta intre categorii, in functie de specificul fiecarei activtati si fara sa genereze intre categorii tensiuni sau nemultumiri generatoare de greve si revendicari salariale).

      ce special? mai special e magistratul ca profesorul care l-a facut magistrat. mai terminati cu special.

    In mediul privat daca ai salariu mic intereseaza pe cineva ? Profesorii se raporteaza la salariile specialilor care sunt nemeritate. Daca ar fi echitate sociala salarii asemanatoare nimenii nu ar avea motive . Ideea e ca doar inghetarea anului scolar ne mai lipsea pentru bunastarea tarii. Directia e spre faliment.

    1. Salariile mici din mediul privat sunt mai mari decat salariile mici ale profesorilor.

      Daca le comparam insa cu cele ale doctorilor, magistratilor, ministerialilor si parlamentarilor, atunci putem spune ca multe dintre ele sunt mici, cu mentiunea ca in cazul doctorilor salariile mari se justifica atat timp cat nu au pretentii si la spagi. Celelalte, nu au nicio baza reala si nici etica care sa le justifice.

      Lucrezi in privat cumva? Io cre'ca nu !!!!

      Cine impiedica angajatii din mediul privat sa-si faca sindicat? Bineinteles ca un simplu angajat nu are puterea de a lupta cu angajatorul de la egal la egal. Si tocmai pentru a compensa acest dezechilibru exista sindicate. In Romania din pacate, lumea e dizinteresata si nu oamnii ori nu vor sau nu le este teama (stiu din propria experienta).

      Si da, in mediul privat, la o responsabilitate, importanta, pregatire similara se castiga mult mai bine, parerea mea. Depinde cu ce compari.... 

      Am cautat in privat salariu mai mic decat al profesorului debutant (2500 lei net) si nu am gasit nici macar la magazinul de la colt de strada unde vanzatoarea avea 3000 lei net anul trecut.

      In Auchan, Lidl si Kaufland nici macar cei care aranjeaza marfa pe raft nu au mai putin de 2500 lei net la care se adauga bonurile de masa (la profesori bonurile de masa sunt incluse in salariu, adica in cei 2500 lei ai debutantului). In consecinta, nu mai bate campii cu salariile din... 

      In consecinta, nu mai bate campii cu salariile din privat. Vrei sa iti spun cat costa in privat o instalare de aer conditionat care dureaza maxim 3 ore (500 lei), sau un reglaj de centrala termica de 15 minute (200 lei), sau o reparatie de tevi la baie de 3 ore (450 lei), sau un transport de mobilier 3 etaje (8% din costul mobilei), toate fara chitanta?

      Nu salariile sunt problema in privat ci faptul ca acolo, spre deosebire de unele posturi din sistemul... 

      Nu salariile sunt problema in privat ci faptul ca acolo, spre deosebire de unele posturi din sistemul bugetar, chiar se munceste si mai ales, ca treaba facuta de un angajat din privat, la stat este facut de 5 angajati din care 2 lucreaza efectiv si ceilalti 3 sunt platiti degeaba.

    Credeam că veșnică pomenire...

    La noi multi profesori nu sunt titulari. E o strategie veche a școlii și inspectoratului sa tina oamenii la mila lor: fara catedra și cu reînnoire anuală de contract.

    Drept urmare nu avem nici greva pentru că ei nu sunt membrii de sindicat. 

    Oricum, greva pare cam simulată. Sindicatele nu mai sunt ca acum 30 de ani să aibă ceva putere. 

    Mai degrabă zici că i-au lăsat de la guvern să mai facă niște... 

    ... eu cred ca nu-i despre 500 de caraktere ... eu cred ca-i despre 500 la stanga sau la dreapta ... noroc cu caragiale ... draga! ea de istorie ... ne spune cum ii scoatem in strada pe rand ... cu procente, desigur ... si greve - lupu-si schibmba ...

DIN ACEEAŞI SECŢIUNE

Editorial

Citeşte toate articolele din Editorial

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Apanova
BTPay
Electromagnetica
Apanova
hidroelectrica.ro
asbis.ro
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

27 Sep. 2023
Euro (EUR)Euro4.9743
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7112
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.1393
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7209
Gram de aur (XAU)Gram de aur287.0737

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
ahkawards.ro
roenergy.eu
cnipmmr.eu
gotech.world
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb