Decizia Uniunii Europene de a dubla tarifele la importurile de oţel şi de a reduce drastic cotele fără taxe vamale a stârnit îngrijorare profundă în Marea Britanie şi nemulţumire în rândul producătorilor auto europeni, transmite Reuters.
Comisia Europeană a anunţat marţi un plan de reducere cu 47% a cotelor tarifare pentru importurile de oţel, comparativ cu nivelurile din 2024, şi de majorare a taxelor vamale de la 25% la 50% pentru importurile care depăşesc aceste limite.
Executivul european a explicat că măsurile răspund cererilor venite din partea angajaţilor, industriei şi mai multor state membre ”de a oferi o protecţie puternică şi permanentă sectorului siderurgic european, pentru a apăra locurile de muncă şi a sprijini decarbonizarea industriei.”
Noul sistem va înlocui actualul mecanism de protejare a oţelului, care urma să expire în iunie 2026.
Reacţia din Regatul Unit a fost imediată. Industria britanică a oţelului, deja afectată de închideri de combinate, mii de concedieri şi tarifele de 25% impuse de SUA exporturilor britanice, avertizează că măsura UE ar putea declanşa o criză fără precedent.
”Aceasta este, probabil, cea mai mare criză cu care s-a confruntat vreodată industria oţelului din Marea Britanie. Guvernul trebuie să folosească toate pârghiile posibile pentru a negocia cote separate pentru Regatul Unit în relaţia comercială cu Uniunea Europeană, altfel ne confruntăm cu un dezastru.”, a declarat Gareth Stace, directorul general al organizaţiei UK Steel.
Emily Sawicz, analist principal la RSM UK, a descris anunţul UE drept ”o ameninţare semnificativă” pentru sectorul britanic.
”Uniunea Europeană reprezintă aproximativ 80% din exporturile de oţel ale Marii Britanii, iar aceste tarife riscă să taie accesul la cea mai importantă piaţă de desfacere, exact într-un moment în care industria este deja sub presiune din cauza concurenţei globale şi a costurilor ridicate ale energiei”, a declarat ea pentru CNBC.
Măsura Bruxellesului urmează unei tendinţe globale. SUA şi Canada au impus, la rândul lor, tarife suplimentare la oţelul importat, în special din China, acuzând dumpingul de oţel ieftin pe pieţele internaţionale.
Preşedintele american Donald Trump a dublat în 2025 tariful la majoritatea importurilor de oţel şi aluminiu, de la 25% la 50%, iar Canada a introdus un supratax de 25% pentru oţelul de origine chineză.
China a respins acuzaţiile de dumping, afirmând că nu inundă pieţele globale cu oţel subvenţionat.
Uniunea Europeană a subliniat că ”supracapacitatea din industria oţelului este o problemă globală care necesită acţiuni comune şi coordonate din partea tuturor partenerilor.”
Totuşi, sectoare dependente de acest material, în special industria auto, avertizează că noile cote şi tarife ar putea duce la creşteri semnificative de preţuri şi la scăderea competitivităţii europene.
Opinia Cititorului