Interzicerea smartphone-urilor în şcolile din Olanda a dus la un mediu de învăţare mai bun şi la o creştere a interacţiunii sociale între elevi, arată un studiu comandat de guvernul olandez, citat de The Guardian, care afirmă cele ce urmează. Măsura, aplicată din ianuarie 2024, recomandă ca telefoanele să nu fie folosite în timpul orelor, iar majoritatea şcolilor s-au conformat.
Conform datelor, două treimi dintre licee cer elevilor să-şi lase telefoanele acasă sau în dulapuri, iar în 20% dintre şcoli acestea sunt colectate la începutul orei. Dintre directorii intervievaţi, 75% au observat o îmbunătăţire a concentrării elevilor, 59% au remarcat o atmosferă socială mai bună, iar 28% au sesizat rezultate şcolare mai bune.
„Cea mai vizibilă schimbare a fost la nivelul interacţiunilor dintre elevi”, a declarat dr. Alexander Krepel, cercetător la Institutul Kohnstamm. „Nu mai e posibil să faci pe ascuns o poză cu cineva şi s-o trimiţi pe WhatsApp. A crescut sentimentul de siguranţă socială. În pauze, elevii nu mai stau cu ochii în telefoane, ci vorbesc între ei - chiar dacă mai apar şi conflicte, atmosfera generală este considerată mai bună.”
Iniţial, măsura a fost întâmpinată cu scepticism. „Au existat proteste şi multe întrebări legate de aplicare”, a declarat Freya Sixma, purtătoare de cuvânt a consiliului pentru educaţie secundară VO-raad. „Dar acum majoritatea actorilor din sistem - elevi, profesori, părinţi - sunt mulţumiţi.”
În şcolile speciale, unde dispozitivele sunt uneori necesare pentru sprijin educaţional, jumătate dintre respondenţi au considerat interdicţia pozitivă sau foarte pozitivă. În şcolile primare, unde utilizarea smartphone-urilor era oricum redusă, un sfert au apreciat măsura ca benefică, conform sursei citate.
Ministrul Educaţiei, Mariëlle Paul, a subliniat că ghidul naţional a oferit claritate şi autoritate profesorilor: „Înainte, interzicerea telefoanelor era negociabilă şi dificil de aplicat, mai ales pentru cadrele didactice tinere. Acum, cu o regulă clară, e mai uşor de impus.”
Opinia Cititorului