Crypto

Întîiul sfătuitor al ţării

Cornel Codiţă
Ziarul BURSA #Editorial / 28 octombrie 2015

Cornel Codiţă

Prima fază a preşedinţiei sale a fost marcată de joaca pe reţelele de comunicare socială, unde, din cînd în cînd, a postat mesaje scrise de alţii. Mai avea puţin şi ţinea şi şedinţele CSAT pe facebook, linkedin şi twitter! În urma rezultatelor spectaculoase ale acestei etape, Preşedintele Iohannis a făcut un pas înainte pe drumul descoperirii valenţelor mandatului său public. Şi-a exersat îmbufnarea, ca atunci cînd s-a supărat pe paltonul pe care nu i-l lua nimeni din mînă, şi l-a aruncat pe capota maşinii sale oficiale! Mai nou, se supără, ca şi alţii, pe Ponta. Ba îl şfichiue şi îl arată cu degetul - "crede că a uitat lumea că e cercetat de DNA?!", ba îl pune la colţ, sarcastic, după diferite întîlniri internaţionale, cum a fost cea recentă, de la Sofia: s-a dus să se plimbe în weekend! În sfîrşit, Preşedintele Iohannis şi-a mai găsit o vocaţie, cea de sfătuitor... mă rog, Prim-sfătuitor al Naţiei. Pe care cum îl apucă, îl şi sfătuieşte! Pe acelaşi Ponta, bunăoară, cam o dată, de două ori pe lună, îl sfătuieşte să-şi dea demisia, iar mai nou a găsit de cuviinţă că acelaşi sfat i-ar veni ca o mănuşă şi vicepremierului Oprea; omul salvator al politicii româneşti care, de presat ce este, sub greutatea răspunderilor "naţionale", nici la privată nu poate să meargă fără coloană oficială! Mai mor oamenii, nu-i aşa! Iar, gropile, cîtă frunză şi iarbă ale asfaltului cu care este dotată minunata noastră capitală, nu fac parte din dosarele de "securitate naţională" de care răspunde înaltul demnitar, aşa că nu e treaba lui cine şi cum îşi rupe gîtul pe străzile Bucureştilor, pe unde coloana sa de vehicule motorizate, perfect legală, se antrenează pentru formula I, ca nu cumva timpul "Nepreţuitului" să fie risipit de ameţiţii de bucureşteni fîţîitori pe străzi, aiurea-n tramvai, fără nici o treabă cu interesul naţional!!! Ei bine, ceva trebuia făcut cu Oprea? N'est pas? Ba, spa! Aşa că Preşedintele Iohannis l-a chemat, cam peste vreo săptămînă după ce a făcut boacăna, şi ce credeţi că i-a făcut? I-a dat un sfat!!! Cum, care sfat? Cel cu demisia, de care Preşedintele nostru, al tuturor cetăţenilor acestei ţări, s-a legat sufleteşte, atît de mult! Observatorii atenţi şi "comentanţii" exerciţiului prezidenţial iohannisian prevăd că, după ce o să termine de sfătuit "copiii teribili" ai Guvernului României, este de aşteptat ca întîiul stătător să îşi extindă activitatea de sfătuire şi asupra altor instituţii şi personalităţi. Ar putea sfătui Parlamentul care, fie vorba între noi, calcă în gropi de la o lege la alta, ori Curtea Constituţională, ori DNA-ul, CNA, Consiliul Concurenţei, Primăria din Găeşti, ba chiar şi pe baba Safta, pierdută cum e în meandrele concretului şi prin îmbulzelile de la moaştele tuturor sfinţilor, plictisiţi să mai stea cuminţi în calendar şi scoborîţi cu toţii în racle, întru miluirea turmei mioritice! Care va fi următoarea etapă a mandatului prezidenţial, nimeni nu poate nici bănui, măcar! Nu pentru că ar avea prea mult timp liber la dispoziţie, dar aşa, de dragul exerciţiului, l-am ruga, totuşi, pe Preşedintele Iohannis, să ceară de undeva, de pe la vreun consilier, ori de la biblioteca Cotrocenilor, cărţulica aceea pe coperţile căreia scrie Constituţia României; eventual, e bună şi varianta în limba germană! Cu creionul în mînă şi un caiet de noţiţe alături, l-am ruga pe Preşedintele nostru să citească buche cu buche ce stă scris pe acolo, măcar la capitolul Preşedintele României. Ar fi mare nevoie să afle că instituţia al cărui rol l-a luat în primire, cu mandatul majorităţii cetăţenilor acestei ţări, nu este nici agenţie de turism inter-ţări, nici oficiu de sfătuire a cetăţenilor ţării, nici scenă pentru reprezentaţii de modă, de îmbufnare, ori sarcasm, ci o instituţie a puterii executive!!!! În numele mandatului primit şi al atribuţiilor, clare, stabilite de Constituţie, Preşedintele României FACE, are obligaţia să facă, tot felul de lucruri care ţin de atributele puterii executive ori de altele care i-au fost date în legătură cu celelalte puteri ale amărîtului nostru de stat, cum ar fi cea legislativă şi judecătorească. La o reflecţie mai inovativă asupra textului Constituţiei, Preşedintele ar putea descoperi că are mijloace să suspende sau chiar să obţină demiterea unui membru al Guvernului, fără să-i mai dea sfaturi ori să se roage de cel în cauză!!! Oricum, are mijloace de a crea presiune politică asupra Primului Ministru pentru a forţa retragerea unui mandat ministerial, mult dincolo de "rugăminţi" şi "sfaturi". Cît despre ciondănelile cu Ponta pe marginea acţiunilor internaţionale, de cînd e România, Românie, nu s-a mai pomenit spectacolul de bîlci, sinistru, pe care cei doi "înalţi demnitari" l-au dat în faţa ţării şi a lumii întregi!!! Acuzaţiile reciproce de exercitare frauduloasă ori lipsă de exercitare a mandatului internaţional sunt fără precedent în zbuciumata noastră istorie şi, chiar dacă, pe fond, nu au substanţă mai multă decît o gîlceavă de chivuţe care şi-au pus fustele în cap, arată dincolo de orice îndoială rezonabilă că cei doi sunt la ani lumină de înţelegerea responsabilităţilor publice pe care le exercită, de înţelegerea limbajului şi a comportamentului minim civilizat cerute de exerciţiul unei funcţii publice, de prevederile Constituţiei care le-a încredinţat, în diferite forme şi soluţii de cooperare, planificarea şi exerciţiul politicii internaţionale şi de securitate a României!!! Oricine ar fi scris ori ar mai scrie de acum înainte un text constituţional, încă întreg la minte, nu poate construi soluţii pentru ipoteza în care doi oameni de stat, la acest nivel de răspundere publică, chiar şi cînd au poziţii politice radical diferite, chiar şi cînd au păreri ori soluţii de politică internaţională şi de securitate diferite, nu vor găsi limbajul comun pentru a exercita prin cooperare funcţiile respective, aşa cum cere interesul cetăţenilor acestei ţări şi prin ei, "Interesul Naţional". Aşa ceva nu se poate!! De la mandatul Băsescu am aflat că se poate, iar acum mandatul Iohannis face din ceea ce ar fi trebuit să rămînă o regretabilă şi de nerepetat greşeală, un obicei! Unul în faţa căruia cei cîţiva oameni ai politicii mari, din Europa şi din America, încă interesaţi de România, se închină şi dacă au trecut cumva între timp la islamism!!! Nu din evlavie, ci de Ucigă-l Toaca!!!

Opinia Cititorului ( 19 )

  1. Poti avea sentimentul ca nu cresti sau ca nu evoluezi multumitor, poate fiind nesatisfacut de perceperea esecurilor tale, dar lucrurile au nevoie de timp ca sa evolueze si, in loc sa fie grabite, mai degraba au nevoie sa se dezvolte in ritmul lor. Este important sa incepi de la ceva mic si sa te dezvolti.

    Inceputurile marunte si ferme pot conduce la o frumoasa inflorire. Avertisment impotriva grabei de a castiga bani. 

    Negativ

    A incerca sa faci lucruri incomplet pregatite. A te grabi si a pierde din vedere aspectele vitale ale situatiei. 

    1. Sfatul catre presedinte

    Aripile vulturului din nord vor fi tăiate, și ghearele șlefuite. 

    Tot Basescu e de vina! 

    1. korect

      ok

    PENTRU A FI CREDIBILA PENTRU CETATENII SAI UE ar trebui sa aibe prioritate asigurarea GUVERNANTEI SOCIALE...asa cum propunea si profesoruld e relatii internationale Bertrand Badie intr-o conferinta de la BCU.

    Eu am numi-o guvernanta umanista pentru securitate umana si dezvoltare durabila... 

    Guvernanta economica se democratizeaza dar nu este o solutie trebuie sa se vorbeasca macar despre guvernanta sociala. 

    Nu numai Ue dar si Organizatiile Internationale Interguvernamentale sau non-guvernamentale.

    Chiar daca propunem noi nu cred ca politica de dictat ne lasa mana libera. 

    1. The hypothesis: for all the progress in the construction of the new identity of European Union, the European Civil Society (resistance against the coercive European Political Society) cannot accept “the embedded neo-liberalism” (the EU’s actual hegemonic Project) without finding real solutions for so-called “social fracture” of globalisation and this represents a big threat to the soft security model of Europe.

      We have to challenge the statuesque by examining the connections between power in production including social power, power in the state, and power in international relations and proposing a new project by shifting from a paternalistic policy paradigm of “embedded neo-liberalism” towards a new and more enlightened policy paradigm towards integration, in the frame of a comprehensive humane security concept in Europe and humane governance, from a feminine perspective, by adapting the emergent geo-governance to the realization of human rights. 

      Some humane security concerns can no longer be kept hidden from critical scrutiny. The performance of governments and international organisations will be judged increasingly by the extent to which they seriously and effectively deal with humane security concerns. We hope that Europe could marry again, economic efficiency with social justice, in a feminin perspective different of masculin anglo-saxon perspective.

      Some humane security concerns can no longer be kept hidden from critical scrutiny. The performance of governments and international organisations will be judged increasingly by the extent to which they seriously and effectively deal with humane security concerns. We hope that Europe could marry again, economic efficiency with social justice, in a feminin perspective different of masculin anglo-saxon perspective 

      Sustainable development and Humane security transform the global geogovernance concept in Humane geogovernance

      In order to find a global humane governance system, we need first a constitution developed around the following functions: disarmament, involving the protection of human rights; social justice, environmental protection; economic and social development; and the regulation of international processes such as trade, transportation and communication. What the new world-order models have in common is a commitment to the basic human values as fundamental criteria of world order. They begin with common problems and then formulate functional institutions to cope with those problems. In today’s nation-state competition, those values that conflict with national security goals have little chance to become operative on any significant scale. 

      The starting point of each Model or governance is the necessity to have as a common denominator but the problem is which one? Sustainable development and Humane security for all actors of international system and the Right to development can be the key words, as integrative concepts of all human needs for the humanity as a whole. In public policy debates, few argue openly in terms of their own self-interest. Everything is couched in terms of general interest.  

      In sum, Humane governance emphasizes people-centered criteria of success, as measured by declines in poverty, violence and pollution and by increasing adherence to human rights and constitutional practices, especially in relation to vulnerable segments of society, as well as by axiological shifts away from materialist/consumerist and patriarchal conceptions of human fulfillment. The perspectives of humane governance stress the accountability of elites and the participation by the peoples of the world and their directly elected representatives.

      Globalisation, as it has been advocated, often seems to replace the old dictatorship of national elites with new dictatorship of international finance and this is big threat for the state and personal sovereignty. To overcome the theoretical impotence, we need a theoretical model able to explain integration and to democratize the actual geo-governance for the realization of human rights. The humane governance prospect is urgency

      The social dimension of Economic and Monetary Union (EMU) has too often been neglected, due to the

      implicit assumption that making EMU more “social” would somehow hamper the economic performance 

      of the euro area. Nothing could be further from the truth. Not coincidentally, the recent financial crisis 

      proved that countries with more dynamic and inclusive labour markets – as well as a better skilled labour 

      force and interventionist social systems – are more resilient: they better withstand shocks and recover 

      more quickly. 

      The social costs inflicted by the crisis continue to weigh heavily on the euro area’s performance and internal 

      cohesion (see Box on page 4). They also reveal a dramatic divergence between Member States – be it in 

      unemployment rates, which vary from 4.7% in Germany to 23% in Spain, or the share of low-skilled in the 

      workforce, which ranges from 15.1% in Estonia to 56.3% in Portugal. Such divergence is not sustainable in

      the context of a common currency union and therefore must be urgently addressed. 

      Dynamic and Inclusive Labour

      Markets are Key for Convergence 

      High-performing, inclusive labour markets need 

      to be at the heart of the social dimension of EMU. 

      Thus, in line with the logic of ‘flexicurity’, the key 

      to ultimate success is finding the right balance 

      between protection and flexibility. Incentive 

      structures for individuals, firms and countries need 

      to be rethought in order to better link social and 

      economic outcomes. 

      Skills Acquisition: Best Protection 

      from Poverty 

      Human capital is one of Europe’s undisputed strengths, 

      but emerging economies are quickly catching up, 

      threatening to erode our basis of competitive 

      advantage and source of high living standards. That 

      is why Europe needs to prioritise skills acquisition and 

      retention, for instance by developing a strong skills 

      agenda that sees human capital enhancement as an

      investment rather than an expenditure. 

      Building Resilience for the Next Crisis

      Framework conditions for reforms will not get better 

      than they are now: low oil prices, quantitative easing 

      and a low exchange rate invite policy makers to 

      use the current ‘breathing space’ to reform and 

      modernise. Only effective social security systems 

      can successfully master the challenge of overcoming 

      mass unemployment and growing social exclusion, 

      with the ultimate goal of recovering from the 

      crisis and boosting social resilience before the next

      asymmetric shocks hit. 

      Toti sunt penali

      Mesajul nu apartine cititorului Cristi C.

      Iesti moldovean? 

    Daca tot s-a initiat un ciclu al presedintilor, redau mai jos, un comentariu pe care am incercat sa-l postez la editorialul anterior si, din motive pe care nu le cunosc, mi-a fost imposibil.

    Domnul Codita afirma: “În mai 1990, Ion Iliescu era cu toţi sacii în căruţă”. Asta ar putea insemna ca Iliescu avea posibilitatea sa priveasca senin, linistit, ba chiar cu optimism prezentul si viitorul. Din pacate pentru el era departe de o asemenea pozitie. In principal datorita faptului ca a dat tara pe mina gruparii criminale Brucan, Militaru and & si n-a avut abilitatea si puterea de a se desprinde din ghearele cumplite ale acestei grupari. Ca urmare a facut greseala dupa greseala pina la victoria finala. Crimele facute de acestia pot fi comparate in grozavie si ferocitate doar cu cele care au avut loc in secuime. Si pentru ele n-a platit inca nimeni. Mi-e greu sa-l consider pe Iliescu un criminal cu singe rece, de genul celor amintiti mai sus. Dar crimele s-au infaptuit si Iliescu are o datorie uriasa fata de neamul romanesc si ar fi bine, pentru viitorul neamului, sa plateasca macar o mica parte din ea. Cel mai bine pentru el ar fi sa borasca in fata anchetatorilor tot ce stie, ca tot e la moda si alta cale mai simpla pentru aflarea adevarului nu prea exista. Mizeria adunata in suflet imposibil sa nu-i faca rau la stomac, asa ca acest lucru ar putea sa-i faca bine. 

    A promis multe, ar fi putut sa faca multe, dar prin cele facute ne-a facut saracii Europei. 

    Dupa Marian Munteanu, in 13 iunie, in piata mai “erau o suta de derbedei”, “o suta de vagabonzi” care nu trebuiau sa fie o problema pentru structurile statului, mai mult ca, dupa el, “derbedeii si vagabonzii”erau naimitii acestor structuri. 

    PS: Am descoperit cu ajutorul Redactiei ca acest comentariu n-a aparut pentru ca am folosit un… semn. Am inlocuit acest semn cu ”and” si, iata-l!

    1. O moarte nu se acoperă cu zeci de morti. O incompetență nu se acoperă cu Antena 3.

DIN ACEEAŞI SECŢIUNE

Editorial

Citeşte toate articolele din Editorial

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Crypto

Supliment dedicat pieţei monedelor digitale
Dezbaterea online “Exporturile, în primul rând!”
BTPay
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
BITCOIN ROMANIA

Curs valutar BNR

05 Mar. 2021
Euro (EUR)Euro4.8831
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.0924
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.4065
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.6478
Gram de aur (XAU)Gram de aur223.0612

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Hidroelectrica
Concurs de idei de afaceri inovative ”Money is Funny” – ÎNSCRIERI
www.hipo.ro
HackITall2
Women Professionals in the Automotive Industry
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro