Preşedintele Klaus Iohannis a trimis, ieri, la Curtea Constituţională, sesizarea privind Legea referendumului.
Preşedintele precizează că, deşi a mai făcut obiectul controlului de constituţionalitate, la sesizarea parlamentarilor, el consideră că Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului cuprinde, în continuare, dispoziţii neconstituţionale, care contravin prevederilor art. 1 alin. (5), art. 142 alin. (1), art. 146 lit. a), art. 147 alin. (2) şi alin. (4), art. 150 - art. 152 şi art. 156 din Constituţie.
"Distinct de criticile anterioare de neconstituţionalitate, considerăm că, prin conţinutul său normativ, dispoziţiile art. unic pct. 1 din legea supusă controlului de constituţionalitate încalcă dispoziţiile art. 1 alin. (5) din Constituţie. Din interpretarea gramaticală a prevederilor art. 6 alin. (1) din legea criticată rezultă că singurele dispoziţii aplicabile în ceea ce priveşte iniţiativa şi procedura revizuirii Constituţiei sunt exclusiv cele ale art. 150 şi 151 din Legea fundamentală, pe de o parte, şi cele ale Legii nr. 3/2000, pe de altă parte. În acest sens, conjuncţia «şi» din cuprinsul sintagmei «(...) sunt supuse dispoziţiilor prevăzute la art. 150 şi 151 din Constituţia (...) şi prezentei legi», conduce, fără echivoc, la concluzia că pentru viitor singurele prevederi aplicabile cu privire la iniţiativa şi procedura revizuirii Constituţiei sunt cele stabilite prin art. unic pct. 1 din legea criticată. Această reglementare contravine însă principiului legalităţii prevăzut la art. 1 alin. (5) din Constituţie, sub aspectul componentei sale referitoare la claritatea şi previzibilitatea legii şi este de natură să înfrângă principiul securităţii juridice", se arată în sesizare.
Preşedintele subliniază că prevederile art. 6 alin. (1) din legea criticată introduc un tip de norme ce nu fac obiectul Legii referendumului. Astfel, obiectul de reglementare al Legii nr. 3/2000 îl constituie organizarea şi desfăşurarea referendumului, atât a celui naţional, cât şi a celui local. "În mod firesc, norme cu privire la iniţiativa şi procedura de revizuire a Constituţiei nu pot face obiectul acestei legi decât în măsura în care acestea prezintă relevanţă pentru referendumul privind revizuirea Constituţiei. Din această perspectivă, Legea nr. 3/2000 nu poate include - fără a depăşi obiectul ei de reglementare - în mod exhaustiv norme privitoare la iniţiativa şi procedura de revizuire a Legii fundamentale", apreciază Klaus Iohannis.
"Considerăm că prevederile art. unic pct. 1 din legea supusă controlului de constituţionalitate sunt neclare, lipsite de previzibilitate întrucât, deşi declarativ - prin prezenţa conjuncţiei «şi» - iniţiativa şi procedura de revizuire sunt supuse acestei legi, în realitate legiuitorul nu epuizează în conţinutul normativ toate aspectele referitoare la materia enunţată", se arată în sesizare.
Conform documentului, circumscrierea regimului juridic al iniţiativei şi procedurii de revizuire la art. 150 şi 151 din Constituţie şi la Legea nr. 3/2000 exclude de la aplicare alte norme incidente - cum ar fi cele ce privesc exercitarea iniţiativei legislative de către cetăţeni (Legea nr. 189/1999) ori cele din regulamentele parlamentare ce detaliază procedural unele dintre aspectele constituţionale ale procedurii de revizuire. Mai mult, modul imprecis de redactare conduce la interpretarea că sunt excluse de la aplicare şi dispoziţii constituţionale relevante - cum ar fi cele ale art. 152 alin. (3) - ce împiedică derularea procedurii de revizuire pe durata instituirii stării de asediu sau a stării de urgenţă ori în timp de război. Prin caracterul limitativ al normelor ce urmează să contureze cadrul legislativ al iniţiativei, şi în absenţa în cuprinsul legii criticate a unor norme de natură să stabilească acest cadru legislativ, prevederile art. unic pct. 1 din legea supusă controlului de constituţionalitate afectează securitatea raporturilor juridice, încălcând astfel dispoziţiile art. 1 alin. (5) din Constituţie, se arată în sesizare.