LANSEAZĂ "ACŢIUNEA MOLDOVA"Asociaţiile "Împreună pentru A8" şi "Moldova vrea autostradă" strâng semnături pentru A8 şi A7

Alina Vasiescu
Ziarul BURSA #Companii #Construcţii /

Asociaţiile "Împreună pentru A8" şi "Moldova vrea autostradă" strâng semnături pentru A8 şi A7

Asociaţiile "Împreună pentru A8" şi "Moldova vrea autostradă" au lansat, ieri, o campanie civică de strângere de semnături pentru construirea autostrăzilor A8 şi A7, infrastructură care, potrivit acestora, reprezintă o condiţie obligatorie pentru dezvoltarea durabilă economică şi socială a Moldovei, dar şi pentru recuperarea decalajului faţă de restul ţării, potrivit unui comunicat al celor două organizaţii.

"Vom merge din oraş în oraş şi din sat în sat. Vom străbate regiunea de la nord la sud şi de la est la vest.

Presiunea pe decidenţi trebuie să crească. Noi vrem autostrăzi în Moldova acum, nu peste o sută de ani", a afirmat domnul Ionel Apostol, preşedintele asociaţiei "Împreună pentru A8", care ne-a spus că această campanie este împărţită în două etape, a câte trei luni. "În funcţie de rezultate, acţiunea se va desfăşura pe durata a trei sau şase luni", ne-a mai declarat domnul Apostol.

Organizatorii acţiunii au anunţat duminică: "Vă aşteptăm de mâine (luni - n.r.), în Piaţa Palatului Culturii din Iaşi, să semnaţi pentru susţinerea construirii Autostrăzilor A7 şi A8. Facem apel la toţi locuitorii regiunii, la toţi moldovenii, la toţi românii din ţară şi din Diaspora, să se alăture acestei acţiuni pentru a forţa Guvernul Româ-niei să deblocheze construirea acestor autostrăzi cu fondurile nerambursabile oferite de ani de zile de Uniunea Europeană.

Împreună vom pune presiune pe decidentul politic care amână construirea A8 şi A7 de aproape 11 ani şi cerem imperativ:

- Construirea Autostrăzii A8, Ungheni - Iaşi - Paşcani - Târgu Neamţ - Ditrău - Târgu Mureş până la 1 decembrie 2026;

- Tronsonul Ungheni - Iaşi - Paşcani - Târgu Neamţ - finalizare 1 decembrie 2024. Trecerea proiectului acestui tronson de la Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză înapoi la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) şi Ministerul Transporturilor România; renunţarea la realizarea acestui tronson prin sistemul Parteneriat Public Privat (PPP); realizarea Studiilor de Fezabilitate şi Proiectare prin finanţare din fonduri europene şi cofinanţare de la bugetul naţional până la 15 octombrie 2020; realizarea construcţiei prin finanţare din fonduri europene şi cofinanţare de la bugetul naţional până la 1 decembrie 2024".

Cele două asociaţii mai cer: "Tronsonul Târgu Neamţ- Ditrău - finalizare 1 decembrie 2026, respectiv realizarea Studiilor de Fezabilitate şi Proiectare prin finanţare din fonduri europene şi cofinanţare de la bugetul naţional până la 15 octombrie 2020; realizarea construcţiei prin finanţare din fonduri europene şi cofinanţare de la bugetul naţional până la 1 decembrie 2026".

În ce priveşte tronsonul Ditrău - Târgu Mureş, semnatarii cer finalizare la 1 decembrie 2025, respectiv realizarea Studiilor de Fezabilitate şi Proiectare prin finanţare din fonduri europene şi cofinanţare de la bugetul naţional până la 15 octombrie 2020; realizarea construcţiei prin finanţare din fonduri europene şi cofinanţare de la bugetul naţional până la 1 decembrie 2025.

Totodată, asociaţiile vor construirea Autostrăzii A7, Siret - Suceava - Paşcani - Bacău - Focşani - Buzău - Ploieşti până la 1 decembrie 2025; modificarea încadrării construcţiei din Drum Expres în Autostradă, încă din faza de proiectare; introducerea în proiect şi a sectorului Siret - Suceava - Paşcani/A7, "acum absent, ceea ce lasă Suceava şi Botoşani în izolare"; autostrada A7 să se termine la graniţa României cu Ucraina, la Vama Siret; finalizarea Studiilor de Fezabilitate şi Proiectare - până la 15 octombrie 2020, cu finanţare din fonduri europene şi cofinanţare de la bugetul naţional; realizarea construcţiei prin finanţare din fonduri europene şi cofinanţare de la bugetul naţional până la 1 decembrie 2025.

Semnatarii solicită stabilirea unui dialog operaţional, a unui contact permanent între decidenţii politici şi societatea civilă, prin cele două asociaţii civice - "Împreună pentru A8" şi "Moldova Vrea Autostradă" - şi a unei comisii de monitorizare a proiectelor A8 şi A7.

"Declanşăm, astfel, Acţiunea Moldova - semnături pentru A8 şi A7 şi împreună, toţi locuitorii acestei regiuni şi ai acestei ţări, vom smulge de la acest Guvern de rea-credinţă ceea ce ni se cuvine: infrastructură modernă şi şansa unui viitor prosper", potrivit comunicatului lansat duminică.

Amintim că, în luna iunie, reprezentanţii asociaţiilor "Împreună pentru A8" şi "Moldova vrea autostrăzi" s-au deplasat la Bruxelles, să ceară sprijin la Comisia Europeană şi la Parlamentul European pentru demersul lor legat de dezvoltarea Moldovei, respectiv de construcţia autostrăzii Iaşi - Târgu Mureş (A8), în condiţiile în care bani europeni există, dar nu pot fi accesaţi pentru că Guvernul nu a depus la Executivul comunitar proiectul în cauză.

Atunci, cei prezenţi la Bruxelles au întins bannere în faţa instituţiilor europene, după ce, în urmă cu numai câteva săptămâni, au fost primiţi cu ostilitate de autorităţile de la Bucureşti, când au venit să-şi susţină cauza: construcţia A8.

În luna iulie, cele două asociaţii amintite, alături de asociaţia "Pro Infrastructură" din Bucureşti, au făcut un apel către Instituţia Prezidenţială, personal către preşedinte Klaus Iohannis, pentru implicarea într-un proces de mediere care să conducă la luarea unei decizii la nivel guvernamental pentru demararea lucrărilor la Autostrada A8.

Acum, domnul Cătălin Urtoi, vicepreşedintele asociaţiei "Împreună pentru A8", declară: "După ce ne-am întors de la Bruxelles şi am spus că UE ne dă bani pentru A8, nici un politician din Moldova sau de la Bucureşti nu ne-a băgat în seamă! Conmisarul european pentru Politică Regională, Corina Creţu, «i-a tras recent de urechi pe politicienii noştri», iar aceştia se reactivează pe subiectul în cauză cu declaraţii de tot felul. Opoziţia acuză de parcă ar fi făcut mare lucru, iar partidele de la putere ies cu declaraţii de genul: «...în ultimele şase luni am deblocat acest proiect»...

Eu spun doar atât: Minţiţi fără pic de jenă! Să vă fie ruşine!"

În plus, domnia sa susţine că, vineri, 12 octombrie 2018, la CNAIR nu era nominalizată nicio echipă care să lucreze strict pentru caietele de sarcini la A8, în vederea lansării licitaţiei pentru Studiul de Fezabilitate până la sfârşitul anului, aşa cum reprezentanţii companiei promiseseră în vară.

"Fără această licitaţie nu putem accesa fonduri europene pentru Studiul de Fezabilitate şi Proiect, iar fără acestea nu vom putea accesa în 2021 fonduri europene pentru construcţie", a avertizat domnul Urtoi.

"Noi, membrii celor trei asociaţii, care luptă pentru această autostradă - «Împreună pentru A8», «Moldova Vrea Autostradă» şi «Pro Infrastructura» spunem că sunt bani şi că Europa doreşte realizarea acestui proiect, de peste un an şi jumătate! De 11 ani, nimeni nu a făcut nimic pentru Moldova şi în general pentru Româ-nia! Avem obligaţia să nu-i mai lăsăm să-şi bată joc de noi!", au declarat recent reprezentanţii asociaţiilor menţionate.

---

Luna aceasta, asociaţia "Împreună pentru A8" informa că Executivul de la Bruxelles (Comisia Europeană) nu agreează varianta propusă de Guvernul României privind realizarea tronsonului de autostradă Iaşi - Târgu Neamţ prin parteneriat public-privat.

Opinia Cititorului ( 1 )

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

  1. Lansati si pe internet o campanie de strângere de semnături! Va sustin!

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatTMPS