Ministerul Culturii, pus la zid de artişti, producători, manageri

O.D.
Ziarul BURSA #Cultură / 29 ianuarie

"Mai mult decât oricând, sectorul cultural are nevoie de perspectivă şi de predictibilitate. Un dialog constructiv, bazat pe realitatea epidemiologică şi realizat împreună cu specialiştii din sănătate, ne va ajuta să depăşim această perioadă dificilă şi să înaintăm spre normalitate", a transmis Ministrul Culturii, Bogdan Gheorghiu.

"Mai mult decât oricând, sectorul cultural are nevoie de perspectivă şi de predictibilitate. Un dialog constructiv, bazat pe realitatea epidemiologică şi realizat împreună cu specialiştii din sănătate, ne va ajuta să depăşim această perioadă dificilă şi să înaintăm spre normalitate", a transmis Ministrul Culturii, Bogdan Gheorghiu.

Pandemia a produs daune majore în activităţile din domeniul artistic. Mulţi oameni care activează în domeniul cultural s-au trezit fără niciun venit şi fără nicio urmă de sprijin din partea autorităţilor. Artişti, producători, manageri, tehnicieni, lucrători în domeniul artistic şi reprezentanţi ai companiilor de scenotehnică susţin că schema de ajutor de stat propusă de Ministerul Culturii este "un eşec total", care nu ajută artistul direct, ci pe organizatorii de mari festivaluri. Tudor Chirilă, Daniel Klinger, Bogdan Nedelcu, Mişu Cernea, Răzvan Ailenei, Cristi Beiu au fost de părere, în cadrul unei conferinţe de presă, că Ministerul Culturii nu este interesat de compensarea artiştilor şi lucrătorilor din sectorul cultural.

Actorul Tudor Chirilă a precizat: "Atunci când aşa-zisa schemă de stat a apărut în luna noiembrie, când am contestat-o, schema care reprezenta 100 de milioane de euro fonduri pentru organizatorii de concerte de care avea să beneficieze tot sectorul cultural, aşa se vindea povestea asta, aşa se vinde şi acum, am primit un mesaj de la Ludovic Orban care a spus că-şi doreşte să repare acest lucru. Au urmat întâlniri la Guvern cu Raluca Turcan.

În urma întâlnirilor de la Guvern s-a constituit un grup care să adune toate propunerile de identificare ale nevoilor şi după aceasta să se facă propuneri ca lucrătorii să primească o schemă de ajutor real (...). Artiştii nu au acum nevoie de bani pentru proiecte ce urmează să aibă loc, ci au nevoie să acopere ceea ce nu s-a putut întâmpla, ceea ce se numeşte compensare, care să includă toţi angajaţii sectorului cultural, care să nu fie distribuit prin intermediere. Când am început să punem întrebări pe grupul de lucru, nu am primit niciun răspuns. Este revoltător ca după o lună de zile să fim minţiţi de Ministerul Culturii.

În toată perioada de lucru, nici ministrul, nici Bogdan Trâmbaciu, director - UMP nu au participat la aceste grupuri de lucru (...). Schema de ajutor de stat nu se adresează tuturor reprezentanţilor lor".

Bogdan Nedelcu, preşedintele Asociaţiei Lucrătorilor din industria de spectacol, membru în grupul de lucru, a subliniat: "Avem nevoie de finanţare pentru compensarea tuturor evenimentelor care nu au avut loc. Constatăm în ultima săptămân[ o încercare de manipulare a opiniei publice. Este de fapt o schemă de ajutor pentru relansare. Banii care ar fi distribuiţi de organizatori sunt pentru nişte prestări de servicii, în niciun caz un ajutor pentru acei oameni. Vedem cum se comunică că 60% din acest buget merge către sectorul independent şi doar 20% către organizatori, librării, biblioteci (...), ceea ce este total fals, microgranturile fiind destinate unor ONG-uri şi SRL-uri. 20% acoperă nevoilor tuturor organizatorilor din România. Bugetul necesar să acopere schema este de 12, 13 milioane de euro şi practic pentru ei este în regulă. Am cerut o schemă în care banii să fie distribuiţi echitabili pentru nevoile oamenilor, care se află într-o situaţie gravă. Lucrătorii din acest domeniu sunt într-o situaţie foarte gravă, la fel ca artiştii, nu au bani de mâncare sau să-şi susţină familiile. Am pierdut 30% din forţa de muncă pentru acest sector".

Mişu Cernea, care conduce CREDIDAM împreună cu Ştefan Gheorghiu, o asociaţie ce reprezintă 16.000 de artişti, care a participat la cele 15 întâlniri ale grupului de lucru a precizat că: "Mi-am dat seama că suntem minţiţi permanent. După 64 de ani pe scenă, mi-am dat seama că Ministerul Culturii nu are nicio legătur[ cu noi şi cu cultura pe care o prezentăm noi. S-a prefăcut că aduce tot felul de explicaţii. Ne-au minţit permanent. N-au trimis nimic la Ministerul Finanţelor, Economiei. Este primul proiect care a declanşat scandalul care acum continuă. Este ceva premeditat. Pentru mine este suspect totul, să susţină la infinit cu orice risc acea schemă defavorabilă nouă total. Artistul trebuie să fie primul, tratat cu atenţie, şi după el urmează toţi ceilalţi, organizatori, tehnicieni. În Arenele Romane, 400 de oameni lucrează în spate. Gândiţi-vă că avem de-a face cu nişte angajaţi ai MC care habar nu au, nu-i interesează nimic, nu înţeleg ce-i cu noi, nu au nici cea mai mică empatie pentru noi, cred că suntem o gaşcă de primitivi care poate fi minţită la infinit. În tot proiectul lor, au omis total impresarii artistici. La etajul doi din Ministerul Culturii este o organizaţie care se ocupă cu atestarea, sunt peste 1.200 de impresari atestaţi de MC. Habar nu au de ăştia. Sunt doi, trei oameni acolo care se consideră Dumnezei şi că pot modifica destine. (...) Din primul moment, am spus că vânzarea de bilete nu poate fi un criteriu. Artiştii nu vând bilete, nu poate fi un criteriu. Mă supără că această schemă a fost creată pentru organizatorii de mari festivaluri, Untold şi Neversea. Pentru ei a fost creată toată asta. Dar toată lumea ştie asta. Ceva e murdar, nu miroase a bine, iar MC apără această soluţie, ne ţine de vorbă degeaba şi face tot ce ştie". Bogdan Nedelcu, a precizat că printre propunerile înaintate a fost şi ca toate ajutoarele să fie raportate la venituri. O altă propunere a reprezentanţilor artiştilor a fost ca "artistul să prezinte ce venituri a obţinut şi în funcţie de acestea să i se acorde ajutor". Participanţii la discuţii au spus că aşteaptă ca autorităţile că implementeze două scheme de ajutor. În ultimele luni reprezentanţii mediului artistic au tras mai multe semnale de alarmă, dar răspunsurile autorităţilor nu le-au satisfăcut aşteptările.

Bogdan Gheorghiu: "Sectorul cultural are nevoie de perspectivă şi de predictibilitate"

La începutul acestei săptămâni, Ministerul Culturii a anunţat că a pregătit un pachet de măsuri menit să sprijine reluarea activităţii operatorilor din domeniu şi, implicit, relansarea ofertelor culturale pentru publicul larg. Ministerul Culturii a iniţiat discuţii cu Ministerul Sănătăţii şi cu alte ministere de resort asupra condiţiilor şi elaborării unui calendar concret care să ofere predictibilitate operatorilor culturali. "Mai mult decât oricând, sectorul cultural are nevoie de perspectivă şi de predictibilitate. Un dialog constructiv, bazat pe realitatea epidemiologică şi realizat împreună cu specialiştii din sănătate, ne va ajuta să depăşim această perioadă dificilă şi să înaintăm spre normalitate", a transmis Ministrul Culturii, Bogdan Gheorghiu. Conform unui comunicat al ministerului: "Susţinerea financiară a sectorului cultural a constituit o prioritate pentru Ministerul Culturii. După mai bine de două luni de consultări şi peste 15 runde de întâlniri organizate la nivel de Guvern, în 2020, cu reprezentanţii sectorului cultural, sub coordonarea viceprim-ministrului, Ministerul Culturii a centralizat şi analizat propunerile înaintate şi a elaborat un pachet de sprijin financiar care urmăreşte relansarea activităţii culturale a aproximativ 5.700 de beneficiari: 1. Schemă de ajutor de minimis, dedicată exclusiv sectorului cultural independent din România, oferă posibilitatea profesioniştilor (artişti, muzicieni şi alţi operatori culturali înregistraţi ca ONG sau SRL) de a accesa un microgrant nerambursabil în valoare fixă de 8.000 de euro care să le asigure continuitate în domeniul cultural în care activează; 2. Schemă de ajutor de stat cuprinde 4 tipuri de granturi şi vine să sprijine financiar evenimentele culturale, festivalurile, librăriile şi editurile grav afectate de efectele pandemiei COVID-19. Banii vor fi alocaţi pentru proiecte viitoare, iar valoarea granturilor va fi determinată de numărul de bilete sau cărţi vândute de fiecare operator cultural în 2019. Mai mult decât atât, Ministerul Culturii se va asigura ca sprijinul financiar acordat la nivel de proiect să ajungă la beneficiarii finali prin delimitarea categoriilor de cheltuieli eligibile, respectiv ca avansul acordat să fie imediat transferat prestatorilor (artişti, tehnicieni şi alţi lucrători din sectorul cultural). (...) În ceea ce priveşte alocările financiare aferente celor două scheme, sectorul cultural independent va beneficia de aproximativ 60% din suma totală alocată, evenimentele culturale şi festivalurile de aproximativ 20%, iar librăriile şi editurile de restul de 20%. " Imediat după asigurarea finanţării pentru schemele de ajutor dedicate sectorului cultural, Ministerul Culturii va lansa în consultare publică actul normativ de aprobare a acestora.

Ministrul Culturii, Bogdan Gheorghiu a făcut câteva precizări: "Ministerul Culturii îşi propune să asiste financiar relansarea proiectelor culturale. Doar astfel ne putem asigura că atât artiştii independenţi, cât şi operatorii culturali vor putea crea noi produse culturale sau vor continua cu noi ediţii pentru evenimentele sau festivalurile care şi-au câştigat de-a lungul anilor faima europeană şi mondială (...) Activitatea sectorului cultural a fost prima restricţionată, a rămas restricţionată pe întreaga perioadă şi cel mai probabil va fi ultima care îşi va reporni motoarele, la capacitate maximă. Ţinând cont de aceste lucruri şi de rolul vital pe care cultura şi arta le au în bunăstarea unei societăţi, pentru valorificarea identităţii naţionale, cât şi în dezvoltarea generaţiilor viitoare, trebuie să ne asigurăm că sectorul cultural va supravieţui şi va rămâne competitiv în raport cu produsele culturale din alte state. Pentru acest deziderat, Ministerul Culturii va depune toate diligenţele necesare".

Opinia Cititorului ( 10 )

  1. Au dreptate artiștii. Statul român trebuia să sară cu bani de compensare pentru 2020 nu cu niste promisiuni de bani pentru activități viitoare. E vorba de pierderile înregistrate deja.

    La reluarea activității rămâne de văzut câți mai rămân în această industrie pentru că mulți s-au reprofilat că mureau de foa... 

    1. ca nu pentru artiştii români - care sunt ARTIŞTI - au fost gândite compensările descrise, ci pentru organizatorii unor manifestari de genul celor două zăpăceli zgomotoase menţionate în text.

      este f.bine că oamenii de cultură s+au organizat şi îşi fac public p.d.v. !!! 

      Decat bani de compensare, mai bine sa le dam de lucru.

      Invatamantul are nevoie de documentare de tip-ul Disvovery, Nat Geo, History la materii precum istoria, geogrtafia, religia, biologia, zoologia, anatomia etc. De ce sa predea mii de profesori aceeasi leactie, an de an, cand copiii pot urmari documentare cu lectiile respective, atat la scoala cat si acasa (oricand vor simti nevoia) urmand ca profesorii sa aiba ulterior, la clasa, discutii pe marginea celor vizualizate, pentru o mai buna intelegere si aprofundare a cunostintelor astfel dobandite. In felul acesta usuram munca profesorilor, usuram munca elevilor (care acum sunt scribi si nu elevi, ei fiind nevoiti sa scrie in caiete lectiile in loc ca acestea sa existe deja pe hartie in manuale si in documentare iar ei doar sa le urmareasca si sa le aprofundeze cu profesorii) si le dam de lucru actorilor. In plus, pentru toate acestea exista bani europeni. In felul acesta transformam copii nostri din scribi obositi in elevi moderni care vor veni cu placere la scoala stiind ca vor urmari ceva interesant in loc sa tot scrie in caiete ca salahorii. In plus manualele alternative sunt o prostie pentru ca istoria, geografia, romana, anatomia, zoologia, biologia etc. etc. sunt unice, lipsite de dualism. Carpatii meridionali sunt aceeasi, ca si Stefan cel Mare, ca si fotosinteza si nu vad de ce ar trebui sa poata fi prezentate "alternativ". Manuale alternativa inseamna pregatire alternativa si nu uniforma pentru niste examene unice si deloc alternative. Chiar nici unul dintre ministrii astia, basca tot aparatul ministerial + inspectoratele, nu a trecut prin scoala? Nu s-a saturat niciunul dintre astia de cat a tot scris la orele de curs cand toata informatia aia putea foarte bine sa fie deja scrisa (sau pusa in format electronic) iar la ora elevul sa o parcurga/urmareasca si sa plece de acolo cu lectia aproape invata (si nu obosit de atata scris si fara sa aiba timp ca la orele de curs sa inteleaga si sa asimileze cunostintele dobandite acolo)?

    Statul român nu înțelege că e lume care efectiv moare de foame in țara lasta si care are nevoie de bani cash imediat, să supraviețuiască, nu pentru proiecte, nu pentru capital de lucru, nu pentru evenimente viitoare, la Paștele Cailor ci pentru supraviețuire de pe azi pe mâine.

    Sunt unii care tot anul 2020 au trăit pe credit de la bancă și acum trebuie sa dea banii înapoi.  

    1. Cum se poate muri de foame intr-o tare in care sunt atat de multe de construit si de reparat?

      Poate ca nu se moare de foame ci doar de lene. Avem prea multi prosti cu diploma care visaza sa taie frunza la caini intr-un birou la stat pe un salariu urias. 

      Atat timp cat vor fi anunturi de angajare pe eJobs nu se va muri de foame ci de lene. 

      Nu lipsa locurilor de munca este problema la noi ci discrepanta uriasa intre veniturile celor 2 categorii de angajati - cei de la stat si cei de la privat. La stat sunt multi care plimba hartii (in cel mai rau caz pentru ei) si sunt platiti imparateste iar la privat sunt multi angajati care chiar muncesc si primesc salarii de mizerie. 

      De ce? 

      Pentru ca statul capuseaza mediul privat in favoarea sectorului bugetar (pe care il "hraneste" mult prea bine pe seama angajatului din privat) si pentru ca statul este un angajator si un administrator slab (angajeaza mult si fara rost si plateste, deasemenea, mult si fara rost).  

      Cine a generat, a intretinut si chiar a amplificat aceasta stare?

      Chiar partidul bolsevic pe care il tot pupi in dos cu fiecare ocazie - PSD-ul! 

      Ba desteptule... tu, daca ai fi actor de teatru cu activitatea suspendata de 1 an de zile, te-ai duce sa dai cu bidineaua sau sa maturi strada ??

      Bah capsomane... aici e vorba de oameni cu activitatea suspendata de regimul fascist totalitar din Romania, pe motiv de pandemie. Oamenii aceia trebuiau ajutati cu bani cash de catre guvern, asa cum s-a intamplat in atle tari.  

      Desteptule propagandist rosu, ai abordat situatia generala din tara (e lume care moare de foame) si nu strict pe cea a artistilor (pentru ca nu ai scris sunt artisti care mor de foame) si ai primit raspuns la ceea ce ai postat.

      Referitor strict la artisti, chiar imi este dor de ei si daca eu nu pot sa ajung la ei pentru ca salile de spectacole sunt inchise, cine ii opreste pe ei sa ajunga la mine? Cine ii opreste sa joace piesa de teatru pe scena, in fata camerei de luat vederi (ca si cum ea ar fi publicul) si apoi sa vanda filmarea TVR-ului sau altui post de televiziune (unde chiar m-am plictisit sa tot vad aceleasi filme vechi si repetate la nesfarsit si multe emisuni proaste) si totodata sa posteze filmarea respectiva pe Youtube? Cine ii opreste pe actori sa se intalneasca si sa puna pe scena scheciuri, scenete, interpretari diverse etc. (gen teatru de revista si nu numai) in fata camerei de vederi si sa vanda apoi materialul televiziunilor si totodata sa il puna pe YouTube? Cine ii opreste pe interpretii de muzica (de toate genurile) sa inchirieze o scena mare (de tip concerte Zu sau de revelion) sau o sala mare, sa urce pe ea ca si cum ar avea spectatori, sa performeze si apoi sa vanda inregistrarea televiziunilor + postari pe YouTube? 

      Cine il opreste sa se asocieze si sa deschida un canal tv dedicat strict emisiunilor culturale (cum sunt cele sportive) si sa isi posteze acolo piesele de teatru, concertele etc? Ar putea fi un canal de mare succes. 

      Solutii sunt, dar trebuie sa iesim din letargia in care ne-au adus pe toti pomenile si ajutoarele sociale marca PSD (pentru ca pomana naste pomana, nu performanta si anesteziaza spiritul).

      Noi, publicul, nu putem momentan sa mergem la ei, dar ii asteptam pe ei sa vina la noi in acest fel, prin intermediul filmarilor. 

    Sunt multi oameni talentati in tara dar exista o limita economica pentru cei care aleg sa traiasca din valorificarea talentului artistic propriu. In general artistii de succes si care realizeaza venituri semnificative platesc impozite modice la fel si impresarii si organizatorii de specacole. Spiritul boiem nu prea se impaca cu

    cu cerintele realitatii economice si in general o buna parte din aceste talente nu reusesc sa atenueze riscurile 

    inerente activitatii lor.

    Pe de alta parte statul finanteaza o retea de institutii culturale mult prea larga pt o economie emergenta. 

    1. Limita economica? Tu crezi ca activitatea culturala intr-o societate e un moft, poate desfiintata din pix de neomarxisti asa cum li se scoala ??

      Du-te bah si te impusca ! 

      Acest T CHIRILA globalist neomarxist sa puna osul la munca nu sa ceara pomana De pomeni nu este nevoie Pomenile sunt infierate chiar de ei cand e vorba de alocatii pensii ajutoare de somaj si ajutoare pentru handicapati Tu esti handicapat ?Cred ca da din moment ce intr un stat capitalist condusi de liberalii tai tu astepti pomana La munca Pune mana si fa ceva util!Handicapatule mintal

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Dtlawyers
Apanova
BTPay
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale

Curs valutar BNR

13 Apr. 2021
Euro (EUR)Euro4.9225
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.1367
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.4720
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.6963
Gram de aur (XAU)Gram de aur229.6754

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

FINANCIAL FORUM 2021
Pagini Aurii
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro