Ministerul Finanţelor garantează împrumuturi de 600 milioane lei pentru Tarom şi Blue Air

A.I.
Piaţa de Capital / 20 august 2020

Ministerul Finanţelor garantează împrumuturi de 600 milioane lei pentru Tarom şi Blue Air

Din împrumutul garantat de stat, Blue Air va rambursa inclusiv obligaţiunile corporative emise către SIF Banat-Crişana, în valoare rămasă de şase milioane de euro

Până la rambursarea integrală a împrumutului garantat de stat, Ministerul Finanţelor Publice şi Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor vor numi câte un reprezentant al statului în consiliul de administraţie al Blue Air, cu drept de veto

Ministerul Finanţelor Publice va garanta, în numele şi în contul statului, împrumuturi de peste 600 milioane de lei, pentru Tarom şi Blue Air, pe o perioadă de şase ani, cu titlu de ajutor de stat, conform unei Ordonanţe de Urgenţă adoptată ieri de Guvern.

Practic, pentru Tarom, Ministerul Finanţelor va garanta un împrumut de cel mult 312,74 milioane de lei, iar pentru Blue Air garanţia va fi pentru maxim 300,77 milioane de lei, garanţiile urmând să acopere în procent de cel puţin 100% din valorile împrumuturilor, precum şi dobânzile şi comisioanele aferente.

Valoarea exactă a împrumuturilor va fi cea stabilită prin decizia de autorizare a ajutorului de stat si a ajutorului de salvare de către Comisia Europeană, se arată în Ordonanţă.

Ajutoarele de stat sub formă de garanţie se acordă în scopul acoperirii cheltuielilor de exploatare şi de capital necesare susţinerii activităţii celor două companii până la data de 31 decembrie 2020, şi nu vor depăşi valoarea pierderilor suferite ca urmare a pandemiei COVID-19 şi cauzate direct de pandemie.

Pierderile vor fi evaluate de către companii şi stabilite în conformitate cu decizia de autorizare a Comisiei Europene.

"În cazul Blue Air, prin pierderi suferite ca urmare a pandemiei COVID-19 şi cauzate direct de această pandemie se înţeleg şi eventualele pierderi înregistrate până la 31 decembrie 2020 şi pentru acoperirea cărora Comisia Europeană a autorizat acordarea unui ajutor de salvare. Ajutorul de salvare trebuie rambursat în termen de şase luni sau, în situaţia în care nu se realizează acest lucru, Blue Air are obligaţia de a prezenta în acest termen un plan de restructurare care trebuie notificat şi aprobat de către Comisia Europeană", se arată în Ordonanţă.

Evaluarea capacităţii de rambursare, a clasei de risc şi a structurii garanţiilor constituite de fiecare beneficiar în favoarea statului se realizează pe baza unei analize economico-financiare efectuate de către EximBank. Costurile analizei economico-financiare se suportă de către fiecare Beneficiar, din surse proprii.

Garanţiile vor fi instituite în favoarea statului pe baza unui raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat, nu mai vechi de două luni, prin care să se stabilească valoarea de piaţă a bunurilor asupra cărora se constituie garanţii. Valoarea garanţiilor instituite în favoarea statului va acoperi cel putin 100% din valoarea împrumutului şi a dobânzilor şi comisioanelor, se arată în Ordonanţă.

În document se mai menţionează:

"Până la rambursarea integrală a împrumutului garantat de stat şi a plăţii dobânzilor, comisioanelor sau primelor aferente, în cazul companiei Blue Air:

a) acţionarii nu încasează dividende;

b) beneficiarul nu rambursează împrumuturi către acţionari;

c) Ministerul Finanţelor Publice şi Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor vor numi câte un reprezentant al statului în consiliul de administraţie al Blue Air, cu drept de veto;

d) orice contract de achizitie sau vânzare cu impact asupra activelor si pasivelor companiei, încheiat după intrarea în vigoare a prezentei Ordonanţe de urgenţă, se realizează cu aprobarea consiliului de administraţie al Blue Air. În acest sens, consiliul de administraţie poate delega activităţi către conducerea executivă a companiei Blue Air;

e) Blue Air nu poate înstrăina/restitui aeronave sau alte active aferente activităţii de bază decât cu avizul Ministerului Transporturilor Infrastructurii şi Comunicaţiilor;

f) din împrumutul garantat de stat beneficiarul rambursează cu prioritate, datoriile către statul român, împrumutul contractat de la Eximbank, în nume şi cont stat, în valoare de 30,3 milioane lei si accesoriile aferente, precum şi obligaţiunile corporative emise prin plasament privat către Societatea de Investiţii Financiare Banat-Crişana, în valoare rămasă de 6 milioane euro şi accesoriile aferente;

g) după rambursarea împrumutului contractat de la Eximbank S.A., în nume şi cont stat, şi plata accesoriilor aferente, precum şi răscumpărarea obligatiunilor corporative emise către Societatea de Investiţii Financiare Banat-Crişana şi plata accesoriilor aferente, ipotecile prevăzute la art. 4 alin. (2) lit. a), b) şi lit. e) - g) devin ipoteci de rang I;

h) Airline Invest S.A. are calitatea de co-debitor/fidejusor al împrumutului garantat de stat.

De asemenea, până la data de 30 aprilie 2021, Tarom respectiv, Blue Air vor prezenta analize economico-financiare realizate de către un auditor financiar independent din care să reiasă valoarea reală a pagubei cauzate direct fiecărei societăţi de pandemia COVID-19, în perioada menţionată în deciziile de autorizare ale Comisiei Europene.

În cazul în care această valoare este mai mică decât sumele pentru care au fost emise scrisori de garanţie de stat, diferenţa se rambursează de către fiecare beneficiar finanţatorului, în termen de 30 de zile de la rezultatul analizei economico-financiare, iar valoarea garanţiei de stat se diminuează corespunzător.

Suma care trebuie recuperată include şi dobânda calculată de la data virării sumei în contul fiecărui beneficiar şi până la data rambursării acesteia conform alin. (2), calculată la o rată stabilită potrivit prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.

Potrivit notei de fundamentare a Ordonanţei, în lipsa acordării ajutoarelor de stat Tarom şi Blue Air riscă să între în incapacitate de plată şi, în final, în faliment.

Opinia Cititorului ( 6 )

  1. Ați văzut cum v-ați îngrijorat degeaba? Totul e bine, 13% la euro, garanții imobiliare, rambursare garantata de statul roman. Singura problema e ca nu gaseati voi prospectul pe net, dar voi nu contați deloc, așa ca e totul in regula.

    1. Esti sau te faci?

    Ce este in regula ,dai 9mil euro si primesti 6mil euro si astea cine s-or coace.Diferenta de 3mil euro este slags?!!

    1. Pe bune acum, tu crezi sincer ca ei au împrumutat 9 mil și se rambursează doar 6? Doamne ferește, oare de unde ieșiți?

      Sau pur și simplu e in fisa postului sa spuneti cele mai mari aberații de pe pământ?

      Guvernul spune de 9 milioane sau de 6 milioane?

    & Remarcați și că în 1937-1938 a fost și recesune, ?

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

BTPay
ELECTRICA FURNIZARE S.A.
Cotaţii Emitenţi BVBCotaţii fonduri mutuale
E.ON

Curs valutar BNR

26 Ian. 2021
Euro (EUR)Euro4.8746
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.0195
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.5190
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.4869
Gram de aur (XAU)Gram de aur239.1954

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Hidroelectrica
The Diplomat-Bucharest Awards Gala 2021
Video
Pagini Aurii
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro