Operatorii de telefonie care nu vor informa clienţii cu privire la drepturile lor şi la tarifele de telefonie sau valoarea minimă a contractelor vor fi amendaţi cu până la doi la sută din cifra de afaceri, dacă aceasta depăşeşte cinci milioane lei, potrivit unei decizii a Autorităţii Naţionale pentru Comunicaţii (ANC).
Operatorii vor fi obligaţi, la 90 de zile de la publicarea deciziei în Monitorul Oficial, să se asigure că personalul de vânzări comunică viitorilor clienţi înainte de contract un set minim de informaţii: tarifele şi condiţiile de aplicare (efectuate în ore, conectare), valoarea minimă a contactului, inclusiv costuri care ţin de terminal, durata minimă a contractului şi penalităţile datorate pentru încheierea contractului înainte de termen, condiţiile în care contractul se prelungeşte automat.
De asemenea, cu 15 zile înainte de terminarea contractului vor fi obligaţi să comunice în scris, prin act sau SMS, clienţilor informaţii cu privire la condiţiile de reziliere, penalităţi şi vor fi obligaţi să remită clienţilor contractul-cadru, indiferent dacă sunt sau nu abonaţi.
Totodată, operatorii vor trebui să ofere contractul-cadru gratuit şi orice altă informaţie referitoare la condiţiile contractuale, o procedură de soluţionare a reclamaţiilor la semnarea contactului şi vor afişa în punctele de vânzare drepturile cele mai importante ale utilizatorilor.
"Obligaţiile de a informa clientul prin SMS şi de a pune drepturile sale la ghişee sunt deocamdată unice în Europa. Am dorit ca prin această decizie să protejăm clienţii, care vor şti cât şi de ce plătesc", a spus preşedintele ANC, Liviu Nistoran.
Potrivit reprezentanţilor ANC, dacă operatorii nu respectă aceste prevederi vor fi sancţionaţi. Pentru cei care au o cifră de afaceri sub cinci milioane de lei, amenda va fi între 10.000 şi 100.000 de lei, iar pentru cei cu o cifră de afaceri de peste cinci milioane de lei amenda va fi de doi la sută din cifra de afaceri, respectiv de cinci la sută dacă vor recidiva.
Nistoran a spus că ANC a primit, în 2008, 3.500 de petiţii de la utilizatori, care reclamau refuzarea eliberării contactului-cadru, lipsa de informaţii cu privire la tarife, promoţii şi extra-opţiuni.
Acesta a precizat că operatorii au cerut până la nouă luni pentru aplicarea deciziei, şi că echipele ANC vor verifica modul cum va fi aplicată decizia prin echipele sale de control.