Industria diamantelor traversează o perioadă dificilă, în contextul în care preşedintele SUA Donald Trump ameninţă cu tarife vamale de 10% asupra importurilor, inclusiv a diamantelor şlefuite, relatează CNBC.
SUA reprezintă peste jumătate din cererea globală pentru aceste pietre preţioase, iar incertitudinea privind o eventuală extindere a tarifelor afectează serios o industrie deja vulnerabilă.
Diamantele au un lanţ de aprovizionare complex, traversând mai multe continente - din minele din Africa, prin centrele de tăiere şi comerţ din Orientul Mijlociu şi Europa, până la bijutierii americani. Orice perturbare a comerţului are efecte imediate.
Deşi materiile prime precum aurul sau cuprul au fost exceptate de la taxe, industria cere ca şi diamantele să beneficieze de acelaşi tratament, considerându-le materii prime.
Pe lângă problemele comerciale, sectorul se confruntă cu o schimbare majoră de piaţă: ascensiunea diamantelor sintetice (lab-grown). Acestea sunt identice din punct de vedere chimic, imposibil de deosebit cu ochiul liber şi se vând cu până la 80% mai ieftin. În SUA, peste jumătate dintre inelele de logodnă cumpărate în ultimul an au avut diamante sintetice, potrivit studiului The Knot.
Preţul diamantelor naturale a scăzut cu aproape 60% faţă de vârful din martie 2022. Analiştii spun însă că piaţa se apropie de un punct de echilibru între cele două tipuri de pietre, diferenţele de preţ fiind acum suficient de mari pentru a crea o distincţie clară.
În acest context, unii giganţi îşi regândesc strategia. De Beers, unul dintre cei mai mari jucători din industrie, a anunţat închiderea brandului său de bijuterii cu diamante sintetice, Lightbox, concentrându-se exclusiv pe diamantele naturale.
"Declinul valorii diamantelor sintetice subliniază diferenţierea tot mai mare faţă de cele naturale", a spus CEO-ul Al Cook.
În aceste condiţii, industria diamantelor rămâne prinsă între tarifele americane, incertitudinile economice globale şi schimbările rapide ale preferinţelor consumatorilor.