PRIN DEPUNEREA UNEI PROPUNERI DE DECLARAŢIE A PARLAMENTULUISocial-democraţii fac demersuri pentru atragerea investiţiei Volkswagen

Emilia Olescu
Ziarul BURSA #Companii #Auto /

Social-democraţii fac demersuri pentru atragerea investiţiei Volkswagen

Decizia Volkswagen de amânare a construirii fabricii în Turcia a declanşat o nouă rivalitate între statele balcanice, pentru găzduirea investiţiei de 1,3 miliarde euro 

Grupurile PSD, reprezentate de ministrul demis al Mediului de afaceri Ştefan Radu Oprea, au depus, ieri, la Birourile Permanente ale celor două Camere ale Parlamentului, o propunere de Declaraţie a Parlamentului privind sprijinirea demersurilor ţării noastre pentru atragerea investiţiei Grupului Volkswagen, prevăzută, iniţial, pentru Turcia. Gigantul auto a anunţat, recent, că a amânat demararea investiţiei în Turcia, din cauza conflictului cu Siria.

Ştefan Radu Oprea a scris, ieri, pe pagina sa de Facebook: "Avem nevoie de consensul tuturor forţelor politice atunci când discutăm despre interesul strategic al României şi o investiţie ca cea a grupului Volkswagen poate aduce o creştere a competitivităţii, o echilibrare a balanţei comerciale.

Ca ministru al #GuvernuluiDăncilă, am prezentat o strategie de atragere a acestei investiţii finalizată cu prezentarea ofertei de ţară. Confidenţialitatea asupra discuţiilor a fost agreată împreună cu reprezentanţii concernului. Ceea ce pot spune este că am fost în contact cu decidenţii din consiliul de administraţie şi consultanţii înaintea competitorilor noştri".

Conform ministrului demis Oprea, ceea ce lipseşte pentru a avea un proiect de succes este implicarea tuturor actorilor politici din România, care activează aici sau la Bruxelles.

Domnia sa a declarat, ieri: "Am fost extrem de activi, am fost întotdeauna cu cel puţin o lună şi jumătate, dacă nu două, în faţa tuturor competitorilor când am făcut lobby-ul necesar pentru ca această investiţie să fie în România. Procesul de selecţie a locaţiilor a fost unul transparent. Şase locaţii au intrat într-o listă scurtă, apoi două. Şi a fost selectată una. A existat grup de lucru interministerial care a lucrat la oferta de ţară şi dintre statele membre UE vă pot spune că este cea mai competitivă ofertă".

Conform acestuia, reprezentanţii autorităţilor române şi cei ai Volkswagen au avut o şedinţă de lucru la Arad, unde a fost prezentat potenţialul zonei respective, iar Guvernul a transmis oferta de ţară. Ştefan Radu Oprea a menţionat că gigantul auto are o listă scurtă cu amplasamente vizate, iar România şi Bulgaria figurează pe această listă. În cazul nostru, zona luată în calcul este una cu "intensitate a ajutorului de stat, în conformitate cu normele europene", mai mare decât cea din Bulgaria, a mai spus ministrul demis al Mediului de afaceri, adăugând: "Într-o primă etapă a fost selectată Turcia, pentru că au făcut o ofertă care nu putea să fie egalată de către un stat membru. Avem anumite rigori pe care trebuie să le îndeplinim, însă au fost declaraţii publice referitoare la faptul că în acest moment dezvoltarea proiectului în Turcia este îngheţată. Şi atunci, credem că o astfel de declaraţie a Parlamentului, în această etapă în care se află România astăzi din punct de vedere al democraţiei, este foarte utilă, pentru că poate să aducă acea capacitate instituţională de a ne poziţiona, din nou, pentru această investiţie".

Printre altele, proiectul de declaraţie menţionează: "Parlamentul României (...) declară că:

Recunoaşte oportunitatea majoră a investiţiei Grupului Volkswagen pentru dezvoltarea economiei româneşti şi impactul asupra dezvoltării mediului de afaceri şi interconectării pieţei româneşti de profil cu pieţele la nivel european şi internaţional.

Subliniază avantajele competitive şi comparative ale României pentru această investiţie, evocând celelalte experienţe de succes ale altor companii germane în România, aspect care evidenţiază potenţialul de aprofundare a dimensiunii economice şi comerciale a relaţiei speciale dintre România şi Germania.

Susţine în integralitate demersurile pentru finalizarea favorabilă a negocierilor şi identificarea de soluţii optime pentru amplasarea unei unităţi de producţie în ţara noastră a Grupului Volkswagen.

Încurajează un dialog constructiv inter-instituţional cu privire la formularea ofertei naţionale în vederea concretizării în favoarea României.

Sprijină demararea unor eforturi conjugate din partea tuturor actorilor politici la nivel naţional, indiferent de apartenenţa lor politică, în vederea dezvoltării unui cadru legislativ flexibil pentru atragerea marilor investiţii în economia românească şi promovării tuturor măsurilor necesare încurajării investiţiilor în sectorul industriei auto".

Concernul Volkswagen a anunţat, săptămâna trecută, că nu caută locaţii alternative în timp ce îşi evaluează planurile de construire a unei noi fabrici în Turcia.

Investiţia Volkswagen a creat controverse pe scena noastră politică

Deputatul european Siegfried Mureşan (PPE/ PNL) a cerut, la începutul săptămânii trecute, premierului Viorica Dăncilă să spună public ce ofertă a făcut companiei Volkswagen, afirmând că Dăncilă "inventează vinovaţi în loc să admită că Guvernul PSD nu a făcut nimic pentru a atrage compania în România".

Mureşan a afirmat: "Îi solicit public prim-ministrului Dăncilă să spună dacă şi ce ofertă a făcut Guvernul României companiei Volkswagen, dacă a făcut o ofertă mai bună decât oferta Bulgariei. În cazul în care nu a venit cu o ofertă viabilă economic, aştept ca doamna Dăncilă să admită public că Guvernul PSD este singurul vinovat dacă România ratează această investiţie enormă. Este clar că orice dezavantaj pe care România îl are faţă de orice alt stat din regiune este cauzat de lipsa de implicare a actualului Guvern, din cauza atacurilor Guvernului la statul de drept, din cauza modificărilor la Codul fiscal şi din cauză că acest Guvern este izolat pe plan extern. (...) Bulgaria este cu jumătate de picior în zona euro, datorită politicilor fiscale şi monetare mai bune, în timp ce România mai îndeplineşte doar 1 din cele 5 criterii principale de aderare la zona euro. Guvernul Bulgariei este lăudat în raportul Mecanismului pentru Cooperare şi Verificare, în timp ce Guvernul României este criticat. În cei doi ani de când este prim-ministru, Viorica Dăncilă nu a atras niciun investitor major în ţara noastră. Marile investiţii au ocolit România. Compania BMW, spre exemplu, a ales să deschidă o fabrică la Debrecen în Ungaria, la 30 de kilometri de graniţa cu România".

La rândul său, premierul Viorica Dăncilă a spus că au fost făcute demersuri pentru ca Volkswagen să aleagă România pentru investiţia programată: "Noi am discutat despre acest proiect, Ministrul Comerţului a fost în Germania şi a vorbit cu cei de la Volkswagen, avem cele mai avantajoase condiţii, dar, din păcate, nu avem susţinerea necesară. Grupul popularilor susţine Bulgaria, domnul Weber a trimis această scrisoare către Volkswagen şi mă întreb: unde sunt membrii PNL? Ce a făcut preşedintele? Ne reprezintă în Consiliu? Nu putea discuta cu liderul PPE pentru a susţine România? Noi am venit cu propuneri mult mai avantajoase, poate era justificat dacă Bulgaria avea condiţii mai bune, dar condiţiile noastre sunt mult mai bune. (...) O să încerc să vorbesc din nou cu liderii de la Volkswagen, o să ne batem până în ultima clipă. Dacă preşedintele nu vrea să se implice, ne vom implica noi şi sperăm că vom reuşi".

România a avut cea mai bună ofertă de ţară pentru Volkswagen în competiţia pentru deschiderea unei fabrici, însă decizia s-a luat la alt nivel decât cel al Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat (MMACA), a declarat, săptămâna trecută, secretarul de stat Paula Pîrvănescu. Domnia sa a susţinut că România este pregătită să primească un al treilea producător auto: "În ceea ce priveşte zona de automotive, la noi în regiune chiar suntem un real hub din acest punct de vedere. Avem peste 600 de supplieri şi în România doar în zona de automotive, avem doi mari producători de automobile la noi în ţară, Ford şi Renault. (...) În ceea ce priveşte zona de disparităţi regionale sau de lipsă a infrastructurii, nici Renault şi nici Ford nu sunt în Transilvania, nu sunt în zona de vest a ţării, funcţionează aproape foarte bine în Craiova, aproape foarte bine în Argeş. Lipseşte, într-adevăr, această infrastructură rutieră, după cum lipseşte şi infrastructura căilor ferate din România la un nivel pentru a ne bucura de timpul câştigat. Consider că România este pregătită pentru al treilea producător de vehicule".

Ţările baltice se luptă pentru noua investiţie Volkswagen

Decizia Volkswagen de amânare a construirii fabricii în Turcia a declanşat o nouă rivalitate între statele balcanice, pentru găzduirea investiţiei de 1,3 miliarde de euro (1,4 miliarde de dolari).

Volkswagen analizase mai multe posibile locaţii pentru noua sa uzină din Europa de Est, inclusiv România, Serbia şi Bulgaria, dar până la urmă grupul german a optat pentru Turcia.

Volkswagen a amânat, însă, decizia finală privind construirea unei fabrici în Turcia, pe fondul criticilor internaţionale la adresa operaţiunilor militare derulate de Ankara în Siria şi al temerilor legate de efectele potenţiale asupra imaginii VW.

Bulgaria, România şi Serbia speră că Volkswagen va reveni la lista scurtă discutată anterior pentru noua sa fabrică, care cuprindea state din Balcani şi din Africa de Nord (unde sunt prezenţi producători auto importanţi). Ar fi una dintre cele mai mari investiţii realizate în oricare dintre cele trei ţări, care de mult timp se luptă să combată corupţia şi să-şi îmbunătăţească infrastructura, apreciază Bloomberg.

Cel mai mare producător auto din lume nu reuşeşte să-şi depăşească rivalii din Asia din cauza costurilor ridicate cu forţa de muncă la fabricile sale din Europa Occidentală, ceea ce a determinat o schimbare de direcţie, spre Europa de Est.

Volkswagen are uzine în regiune, care produc pentru diferitele sale branduri - în Polonia, Slovacia, Cehia, Ungaria şi Bosnia-Herţegovina.

Bulgaria, România şi Serbia au încă forţă de muncă disponibilă şi sunt relativ stabile faţă de Turcia, care se confruntă acum cu turbulenţe, susţin oficialii.

Investiţia VW în Serbia "ar ajuta la stabilizarea întregii regiuni", pe lângă beneficiile pentru grupul german, în condiţiile în care statul balcanic dispune de forţă de muncă calificată pentru industria auto, a afirmat Marko Cadez, şeful Camerei sârbe de Comerţ.

Spre deosebire de Bulgaria şi România, Serbia nu este stat membru al UE, iar angajaţii săi nu au acces la locurile de muncă din blocul comunitar, subliniază Bloomberg.

Rosen Plevneliev, fostul preşedinte al Bulgariei, care acum conduce echipa de negociatori de la Sofia, a dezvăluit că ţara sa a propus dublarea subvenţiilor oferite grupului Volkswagen până la 260 milioane de euro.

"Bulgaria a pregătit o propunere minunată, care oferă maximul posibil conform legislaţiei Uniunii Europene", a spus Plevneliev.

Acesta şi-a exprimat speranţa că board-ul Volkswagen va amâna luarea unei decizii finale pentru luna noiembrie şi îşi va revizui planurile privind locul în care va fi construită viitoarea sa uzină. Fostul preşedinte a subliniat că autorităţile de la Sofia au mai multe idei cu privire la modul în care pot sprijini Volkswagen cu măsuri suplimentare în domeniul infrastructurii şi educaţiei.

În România, Volkswagen a analizat municipiul Arad ca variantă pentru amplasarea unei fabrici în regiune, după cum a anunţat, recent, fostul primar al Aradului, Gheorghe Falcă. Edilul arădean a menţionat, citat de Agerpres: "Compania Volkswagen a anunţat că întrerupe etapa de negociere cu Turcia pentru realizarea unei fabrici de automobile acolo. Compania analizase mai multe state din Estul Europei, între care şi România. Ţara noastră a făcut două oferte firmei de consultanţă, iar Primăria Arad a făcut o ofertă pentru o locaţie. În final, locaţia propusă de Primăria Arad a fost acceptată de consultant şi am fost în procedură de negociere pe patru direcţii la nivelul municipiului Arad, am avut o asistare a doamnei secretar de stat şi sprijin al ministrului IMM-urilor".

Municipalitatea avea în plan să acorde 1.100 de hectare pentru această investiţie, care ar fi creat 4.000 de locuri de muncă. Domnul Falcă şi-a exprimat speranţa că Aradul va fi luat din nou în calcul: "În acest moment, sper ca cei de la Volkswagen să reia negocierea cu statele şi, evident, la nivelul României, Aradul este locaţia agreată".

Grupul Volkswagen ar putea decide să producă în viitor modelul Passat în Slovacia, în loc să-l fabrice în noua uzină din Turcia, au declarat pentru Automotive News Europe surse care au dorit să-şi păstreze anonimatul, citate de Agerpres.

În prezent, modelul Passat de dimensiuni medii este produs la fabrica din Emden, Germania, dar VW are nevoie de o nouă locaţie, deoarece unitatea este modernizată pentru a fabrica în exclusivitate modele electrice.

Consiliul de Supervizare al Volkswagen ar urma să se întâlnească săptămâna aceasta pentru a decide dacă va merge înainte cu investiţia din Turcia.

O soluţie analizată de conducerea concernului german ar fi mutarea producţiei Passat la gigantica fabrică a VW din Bratislava, Slovacia, au declarat sursele pentru Automobilwoche, o publicaţie care face parte din brandul Automotive News Europe.

În prezent, la uzina din Slovacia sunt fabricate VW Touareg şi Audi Q7, SUV-uri şi VW Up, Seat Mii şi Skoda Citigo. Ultimele două se confruntă cu un declin al vânzărilor şi ar putea fi scoase din producţie, ceea ce ar elibera locul pentru Passat, susţin sursele.

Premierul landului Saxonia Inferioară, care este şi membru al Consiliului de Supervizare al Volkswagen, a declarat că se opune alegerii Turciei pentru noua fabrică VW. Landul Saxonia Inferioară are o poziţie importantă în cadrul grupului auto, deţinând o participaţie de 20%.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

DTLAWYERS
Hidroelectrica
Business Card
BTPay
e-distribuţie
Cotnari
parmafood
smart city industry awards 2019
Calendarul BURSA 2019

ENGLISH SECTION

more articles

Schlumberger
Legestart
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatTMPS