O întrunire globală a liderilor din aviaţie, care a început astăzi la Montreal, trebuie să gestioneze tensiuni internaţionale, în timp ce se confruntă cu ameninţări tehnologice, poluarea tot mai mare generată de zboruri şi lipsa de personal, scrie Reuters, de la care menţionăm următoarele.
Tehnologia uşurează operarea aviaţiei mondiale, dar rămâne vulnerabilă la atacuri. Luni, unele dintre cele mai mari aeroporturi europene încă aveau probleme după ce hackerii au paralizat sistemele automate de check-in.
Delegaţii la Adunarea trienală a Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale (ICAO), care are loc între 23 septembrie şi 3 octombrie, au cerut cooperare internaţională pentru contracararea ameninţărilor cibernetice.
Fondată în 1944 pentru a administra spaţiul aerian prin consens, agenţia se confruntă cu tensiuni geopolitice. Consiliul său de conducere, format din 36 de state, a condamnat în trecut invazia Rusiei în Ucraina (2022) şi acţiunile Coreei de Nord, acuzate de perturbarea sistemelor critice de navigaţie prin satelit, încălcând regulile internaţionale în aviaţie.
„Ştiţi, chiar şi în timpul Războiului Rece, după ce URSS a aderat la ICAO, exista cooperare în acest domeniu foarte tehnic, care nu se regăsea în alte zone”, a spus Vincent Correia, co-director al Institutului de Drept Aerian şi Spaţial de la Universitatea McGill din Montreal. „Tind să fiu optimist, dar ... ştiu şi că tensiunile sunt foarte, foarte ridicate în acest moment.”
Într-un document de lucru, Coreea de Nord a acuzat consiliul ICAO de standarde duble pentru că nu a luat măsuri împotriva Coreei de Sud, pe care o acuză de infiltrări militare cu drone.
Rusia, care a pierdut locul în consiliu la ultima adunare din 2022, a anunţat că va promova candidatura sa pentru recâştigarea poziţiei şi a cerut relaxarea boicoturilor aviatice.
Ţările şi companiile aeriene sunt presate să facă progrese în reducerea poluării cauzate de zboruri, însă IATA (Asociaţia Internaţională a Transportului Aerian) a recunoscut că industria nu va atinge obiectivul de reducere a emisiilor cu 5% până în 2030.
„Este clar că unele companii aeriene nu înţeleg cum ne putem permite tranziţia către zero emisii nete”, a spus directorul general al IATA, Willie Walsh, săptămâna trecută. Totuşi, el a subliniat că transportatorii rămân angajaţi în reducerea poluării.
Industria se confruntă şi cu deficit de personal pe măsură ce traficul aerian a crescut după pandemie. India a cerut un cod de conduită pentru angajări, pentru a evita „racolarea” piloţilor săi de către alte companii.
ICAO estimează că traficul global de pasageri va ajunge la 7,2 miliarde în 2035, faţă de 4,6 miliarde în 2024. Doar pentru piloţi, va fi nevoie de încă 670.000 până în 2043.
Brazilia, unde sectorul aviatic este aşteptat să crească cu 10% pe an, încearcă să atragă şi să reţină mai multe femei şi minorităţi, fiind deja în deficit de mecanici şi temându-se de o criză şi mai mare. „51% din populaţia noastră sunt femei, dar doar 3% dintre piloţi sunt femei”, a spus Tiago Faierstein, noul preşedinte al autorităţii braziliene de aviaţie civilă ANAC.
Opinia Cititorului