Atacul ucrainean cu drone din 1 iunie a avariat, dar nu a distrus mai multe bombardiere ruseşti, iar acestea vor fi reparate, a susţinut viceministrul de externe al Rusiei Serghei Riabkov, citat de Reuters, de la care relatăm cele ce urmează.
Ucraina a lovit duminică aeroporturi din nordul îndepărtat al Siberiei, unde se aflau bombardiere grele componente ale forţelor nucleare strategice ale Rusiei.
Statele Unite au estimat că au fost lovite până la 20 de avioane militare ruseşti, iar aproximativ 10 au fost distruse, conform unor oficiali americani cu care a discutat Reuters. Preşedintele ucrainean Volodimir Zelenski avansase un bilanţ dublu.
Riabkov, şeful diplomaţiei pentru controlul armamentelor, a declarat agenţiei TASS că ''echipamentele respective, aşa cum au comunicat reprezentanţi ai ministerului apărării, nu au fost distruse, ci avariate. Vor fi reparate''.
Încă nu este clar cât de repede vor reuşi ruşii să repare sau să înlocuiască aeronavele avariate sau dacă vor avea vreun succes în acest sens, având în vedere complexitatea tehnologiei, vechimea unora dintre avioanele din perioada sovietică şi sancţiunile occidentale care restricţionează importurile de componente sensibile permise Rusiei.
Imagini luate de sateliţi civili după atacul ucrainean par să prezinte bombardiere strategice ruseşti Tu-95 şi bombardiere Tu-22 Backfire cu rază lungă de acţiune, aparate folosite de Rusia în lovituri cu rachete împotriva Ucrainei.
Preşedintele rus Vladimir Putin i-a declarat omologului său american Donald Trump, cu care a discutat telefonic miercuri, că Rusia este obligată să riposteze; cel care a dezvăluit acest detaliu din dialog a fost Trump.
Rusia dispune de o flotă de 67 de bombardiere strategice, dintre care 52 de Tu-95, numite de NATO Bear-H, şi 15 Tu-160 cu numele de cod aliat Blackjack; 57 dintre aeronave sunt deja desfăşurate, conform organizaţiei non-profit Bulletin of the Atomic Scientists.
În afară de acestea, ruşii mai au 289 de avioane de vânătoare şi bombardament non-strategice, inclusiv Tu-22, Su-24, Su-34 şi MiG-31, estimează aceeaşi sursă.
Rusia nu a dat detalii despre tipurile de avioane deteriorate sau distruse, ci a comunicat doar că Ucraina a vizat cinci baze aeriene, conform sursei citate.
Tu-95 şi Tu-22 sunt avioane de pe vremea Uniunii Sovietice, aflate în uz de zeci de ani. Concernul industrial de stat Rostec a afirmat în 2024 că sunt operaţionale versiuni moderne, îmbunătăţite de Tu-95 şi nu este prevăzută retragerea lor.
Cel mai nou model, Tu-95MSM, este în curs de proiectare şi a efectuat primul zbor de testare în 2020. Rostec susţine că este vorba despre o versiune net superioară, cu eficienţă sporită şi durată de viaţă mai mare.
Filiala Corporaţia Aeronautică Unificată a Rostec, care produce aeronavele respective, a comunicat că Tu-22M3 a fost produs în serie din 1978 şi a intrat în componenţa forţelor aeriene ruse din 1989.
Rostec nu a răspuns imediat întrebărilor Reuters despre problemele care ar putea apărea din punctul de vedere al componentelor avioanelor.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.06.2025, 17:03)
O fi ajuns transportul de bandă scotch pe care l-au comandat pe Temu. Să puneți dublu, nu vă zgârciți.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.06.2025, 22:54)
Prea mult nu e de reparat, au fost cateva avariate, nu cum minte zelea in disperare