Studiu BCG: Consumatorii români se confruntă cu tot mai multă incertitudine economică în 2025, adaptându-şi comportamentul de consum pe criterii de valoare

M.P.
Comunicate de presă / 10 iunie

Studiu BCG: Consumatorii români se confruntă cu tot mai multă incertitudine economică în 2025, adaptându-şi comportamentul de consum pe criterii de valoare

Potrivit celui mai recent sondaj european realizat de Boston Consulting Group (BCG), consumatorii români se numără printre cei mai pesimişti din Europa - 71% exprimă o perspectivă negativă asupra climatului politic, iar 64% sunt îngrijoraţi de evoluţia economiei. BCG a chestionat peste 16.000 de consumatori în aprilie, din nouă ţări europene, inclusiv peste 1.800 de respondenţi din România. Raportul conturează o imagine detaliată a unei populaţii aflate sub presiune financiară, dar hotărâtă să valorifice fiecare achiziţie la maximum, conform unui comunicat transmis redacţiei.

„Consumatorii români nu se retrag - ci se recalibrează,” afirmă György Lakatos-Török, senior project manager la BCG şi coautor al raportului. „Ei adoptă un optimism pragmatic: îşi ajustează bugetele, caută valoare, îşi prioritizează esenţialele, dar rămân conştienţi de branduri şi selectiv optimişti cu privire la situaţia lor personală.” Aproape 60% dintre consumatori anticipează că vor cheltui mai mult în următoarele şase luni pe produse esenţiale precum alimente de bază, medicamente, transport şi locuinţă - subliniind sensibilitatea crescută la costuri.

Inflaţia rămâne principala îngrijorare pentru români (70%), urmată de preţurile la energie (66%) şi tensiunile geopolitice (49%) - toate peste media europeană. Aceste temeri se reflectă în comportamentul de consum: aproape trei din patru români spun că au observat creşteri de preţuri în majoritatea categoriilor, mai ales la bunuri esenţiale precum alimente şi produse de curăţenie. Cheltuielile pentru aceste categorii sunt în creştere - nu din cauza volumelor mai mari, ci ca efect al inflaţiei. Astfel, 53% dintre români se aşteaptă la creşteri suplimentare ale cheltuielilor în următoarele şase luni. Prin contrast, categoriile discreţionare precum îmbrăcămintea, electronicele, divertismentul şi băuturile alcoolice înregistrează scăderi abrupte, atât în cheltuielile actuale, cât şi în cele estimate, potrivit comunicatului.

Sensibilitatea la preţ şi fidelitatea faţă de brand coexistă

România devine una dintre cele mai sensibile pieţe la preţ din Europa. Un procent ridicat - 76% dintre consumatori caută în mod activ reduceri la achiziţionarea de îmbrăcăminte şi electrocasnice. Mai degrabă decât să schimbe brandurile, consumatorii preferă să aştepte promoţii - reflectând o mentalitate conservatoare, orientată spre valoare. Acest comportament este vizibil în toate categoriile şi a devenit o caracteristică definitorie a consumului post-inflaţionist.

În acelaşi timp, brandurile proprii şi etichetele private întâmpină dificultăţi în a câştiga încrederea consumatorilor români. O treime dintre respondenţi declară că preferă în continuare produsele de brand, iar probabilitatea de a alege alternative private label este sub media europeană în majoritatea categoriilor. Comercianţii se confruntă cu o provocare unică: să echilibreze strategiile promoţionale cu percepţia asupra brandului. Peste o treime dintre români consideră că produsele de brand oferă o calitate superioară faţă de mărcile proprii, în special în categoriile de alimente şi îngrijire personală.

Adopţie digitală lentă, dar aşteptări ridicate privind termenii de livrare

În timp ce multe ţări europene accelerează trecerea către comerţul online, România rămâne în urmă - fiind cea mai slab digitalizată dintre ţările analizate. Doar 8% dintre consumatorii români folosesc canalele online ca metodă principală de cumpărături, mult sub media europeană de 12% şi mult în urma Regatului Unit (18%) sau Germaniei (15%). Diferenţele sunt notabile între mediul urban şi cel rural - în zonele rurale adoptarea este mai lentă, din motive demografice şi din lipsa infrastructurii (ex. puţine puncte de livrare, opţiuni reduse de curierat).

Totuşi, aşteptările în privinţa livrării sunt surprinzător de ridicate. Românii cer livrare în ziua următoare pentru categorii precum produse alimentare, gustări şi băuturi, ceea ce pune presiune pe platformele de e-commerce şi pe reţelele logistice pentru a reduce diferenţele dintre aşteptări şi realitate.

Sustenabilitatea - o preocupare în creştere, dar cu limitări de buget

Consumatorii români devin tot mai atenţi la sustenabilitate - 57% declară că iau în calcul impactul asupra mediului în deciziile de cumpărare, cu 13 puncte procentuale peste media europeană. Cu toate acestea, disponibilitatea de a plăti mai mult pentru produse sustenabile rămâne scăzută: doar 16% dintre respondenţi sunt dispuşi să achite un preţ mai mare pentru opţiuni ecologice, în linie cu reticenţa europeană de a plăti un „cost verde”, se precizează în comunicat.

Ce înseamnă toate acestea pentru branduri şi retaileri

Consumatorul român evoluează. Brandurile care vor să aibă succes pe această piaţă trebuie să ofere mai mult decât preţuri competitive - trebuie să livreze valoare reală, să consolideze loialitatea faţă de brand şi să răspundă preocupărilor etice şi de mediu, fără a-i pierde pe consumatorii sensibili la preţ.

„Pentru companiile din domeniul bunurilor de consum, acesta nu este momentul retragerii,” spune Lakatos-Török. „Brandurile trebuie să rămână curajoase în strategie - să se concentreze pe acţiuni care construiesc încredere, transparenţă şi relevanţă.”

În termeni practici, acest lucru presupune: optimizarea portofoliului de produse, ajustarea strategiilor de preţ şi investiţii în experienţe omnichannel care să răspundă consumatorilor acolo unde se află - atât din punct de vedere emoţional, cât şi financiar.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Comanda carte
danescu.ro
eximbank.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

10 Iun. 2025
Euro (EUR)Euro5.0366
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4117
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3709
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9510
Gram de aur (XAU)Gram de aur472.0952

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
letapeseries.com
aiiro.ro
BURSA
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb