TradeVille: 2025 - moment de respiro pentru sectorul agricol local

F.A.
Ziarul BURSA #Companii #Agricultură / 20 iunie

TradeVille: 2025 - moment de respiro pentru sectorul agricol local

Anul 2025 se conturează ca un moment de respiro pentru agricultura românească, după o perioadă marcată de provocări majore. În ultimii ani, sectorul a cunoscut un declin vizibil, coborând de la o contribuţie de 5,1% la PIB în 2021 la doar 3,6% în 2024, pe fondul unor condiţii meteorologice nefavorabile şi al presiunilor tot mai mari asupra fluxurilor financiare, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille. Raportul oferă o analiză a principalilor jucători din sectorul agricol românesc, evidenţiind atât poziţionarea acestora pe piaţă, cât şi evoluţiile recente privind rezultatele financiare şi dinamica cotaţiilor bursiere. De asemenea, sunt prezentate perspectivele de dezvoltare a companiilor, aşa cum au fost conturate de conducerea lor în cadrul ediţiei a opta a Conferinţei Quarterly Report.

Agricultura locală a fost puternic afectată de creşterea accelerată a costurilor pentru inputuri esenţiale precum îngrăşăminte, pesticide, carburanţi şi seminţe, care, începând cu 2021, au devenit tot mai dificil de susţinut, mai ales pentru micii fermieri. Blocajele în încasarea plăţilor din vânzări au generat restanţe faţă de furnizori şi dificultăţi în pregătirea următoarelor cicluri agricole. În acelaşi timp, lipsa unui sprijin financiar din partea statului, care să fie competitiv la nivel european, a favorizat pătrunderea produselor din import pe piaţa românească, mai ieftine, care au ajuns să înlocuiască o parte semnificativă din oferta locală, afectând vizibil poziţia fermierilor români pe piaţa internă.

În primul trimestru al anului 2025, agricultura a atras 3,6% din totalul investiţiilor din economie, în creştere faţă de 3,2% în aceeaşi perioadă a anului precedent, contribuind la redresarea structurală a sectorului.

TradeVille: 2025 - moment de respiro pentru sectorul agricol local

Companii reprezentative din sectorul agricol, listate la BVB

Agroland Business Systems SA, grup antreprenorial al cărui principal obiect de activitate este comerţul cu amănuntul, operează cel mai mare lanţ de magazine agricole specializate din România, oferind o gamă largă de produse pentru grădină, fermă şi animale de companie. Agroland deţine cea mai extinsă reţea de magazine din România cu specializare pe gardening, hobby, farming şi pet care, activând într-un sector destul de fragmentat, format preponderent din competitori de talie mică. Compania reuşeşte să se menţină lider de piaţă pentru produsele comercializate, acoperind 32 de judeţe din România, unul dintre principalele avantaje fiind noile magazine tip MEGA, care permit comercializarea tuturor produselor companiei într-un singur punct comercial.

DN Agrar activează în sectorul agricol şi este cea mai mare fermă zootehnică integrată din România, lider de piaţă în producţia laptelui de vacă, având o capacitate anuală de aproximativ 55 de milioane de litri. Compania, fondată în 2008 de Jan Gijsbertus de Boer, îşi desfăşoară activitatea în judeţele Alba, Sibiu şi Hunedoara, printre domeniile sale principale de activitate numărându-se zootehnie, producţie agricolă vegetală, servicii agricole, logistică, transport, turism şi servicii de consultanţă. Grupul are în portofoliul său 11 companii, cu active productive de peste 7.000 de hectare de teren arabil şi peste 16.000 de vaci de lapte şi tineret bovin.

Quarterly Report: perspective

În cadrul evenimentului Quarterly Report, la care TradeVille este partener, compania Agroland a fost reprezentată de Horia Cardoş - fondator şi CEO, iar DN Agrar de Peter de Boer - CEO. Cei doi lideri au oferit perspective asupra situaţiei actuale din sectorul agricol şi au prezentat planurile de dezvoltare ale companiilor pe care le conduc.

Horia Cardoş şi-a exprimat optimismul cu privire la dezvoltarea Agroland şi a sectorului agricol din România în următorii trei ani, anticipând că aceasta va fi o perioadă foarte propice. Horia Cardoş a subliniat că Agroland a finalizat cu succes un proces de rebranding şi reorganizare internă, prezentându-se acum cu trei verticale principale de business: retail, agribusiness şi producţie alimentară, toate înregistrând performanţe foarte bune atât la nivel de vânzări, cât şi de marje. Această evoluţie este atribuită unor investiţii de peste 50 de milioane de lei realizate după accesarea pieţei de capital, în urmă cu patru ani. Agroland intenţionează să îşi extindă reţeaua de retail la 300 de magazine în următorii trei ani, atât prin deschideri noi, cât şi prin achiziţii, valorificând nişa insuficient acoperită a produselor pentru grădină şi animale. CEO-ul Agroland a menţionat şi faptul că divizia de agribusiness are rezultate bune datorită condiţiilor meteo favorabile, anticipând o recoltă foarte bună, care va ajuta fermierii români să îşi revină după dificultăţile din ultimii doi ani. Acesta încurajează şi alte companii româneşti din sectorul agroalimentar să utilizeze piaţa de capital pentru finanţare, considerând că deficitul semnificativ de alimente din România (jumătate din consum fiind acoperit prin importuri) reprezintă o oportunitate majoră de creştere. De asemenea, oficialul Agroland anticipează un val de interes din partea marilor companii agroalimentare pentru listarea la bursă odată ce criza economică actuală din Europa se va atenua. Deşi echilibrul dintre producţia, consumul şi rezervele de cereale este mai bun anul acesta, Cardoş a avertizat că perspectivele pe termen mediu şi lung privind securitatea alimentară globală rămân provocatoare, din cauza dezechilibrelor şi a consumului în creştere, în special dinspre continentele african şi asiatic, subliniind nevoia unor metode mai eficiente de conversie a cerealelor în proteină animală.

Agroland îşi propune să treacă pe piaţa principală a BVB în trei ani, ca un grup cu afaceri solide şi marje puternice, capabil să atragă investitori instituţionali. În primul trimestru din 2025, Agroland a finalizat dotarea a şase hale noi pe platforma Mihăileşti, dublând capacitatea fermei la 105.000 de găini ouătoare, cu o investiţie de două milioane de euro. Tot aici a fost finalizată o nouă staţie de sortare şi ambalare a ouălor (1,5 milioane de euro), care permite procesarea atât a producţiei proprii, cât şi a ouălor achiziţionate local, notează TradeVille.

Peter de Boer a prezentat noua strategie pe cinci ani a companiei, axată pe diversificare, creşterea capacităţii de producţie şi integrarea extinsă a modelului de afaceri. Domnia sa a anunţat că DN Agrar este deja un lider în producţia de lapte din UE, inclusiv Marea Britanie, şi îşi propune să crească producţia de lapte de la 70 de milioane de litri în acest an la între 150 şi 200 de milioane de litri anual până în 2030, consolidându-şi astfel poziţia de lider european. Compania a raportat cel mai bun prim trimestru din istorie, cu un avans de 78% al profitului net în perioada ianuarie - martie 2025, determinat în principal de o creştere cu 20% a preţurilor laptelui şi de optimizarea proceselor, fiind în grafic pentru atingerea bugetului anual de profit net de 38 de milioane de euro, cu posibilitate de actualizare.

DN Agrar se diversifică şi în sectorul de energie verde, cu o unitate mare de producere a biometanului care ar urma să fie operaţională până în 2028, cu venituri anuale estimate între 3,5 şi 4 milioane de euro, şi instalează panouri solare pe fermele proprii pentru reducerea costurilor cu electricitatea şi a emisiilor. A fost inaugurat şi primul centru de compostare, iar planurile vizează extinderea la 40.000 de tone de fertilizator organic produs anual până în 2030, cu un potenţial de 100.000 de certificate de carbon voluntare pe an. Alte proiecte includ agricultura verticală pentru producţia de iarbă de grâu destinată furajarii animalelor, cu o capacitate zilnică ţintă de 40 de tone, lucrările urmând să înceapă în trimestrul întâi al anului viitor.

Compania este afectată de legislaţia locală privind plafonarea preţurilor produselor lactate în România. Extragerea apei din lapte le permite să caute pieţe alternative, unde preţurile sunt mai stabile şi mai favorabile. Acest proces face ca laptele să devină mai concentrat, ceea ce reduce volumul şi greutatea acestuia, făcând transportul mai eficient şi mai rentabil. Dincolo de exportul direct al laptelui concentrat, acest proces poate duce şi la obţinerea altor derivate lactate, precum laptele praf, untul sau componente separate de grăsime şi proteină (smântână), care pot fi ulterior vândute către companii mari precum Unilever sau Nestle.

Peter de Boer a menţionat că DN Agrar are planuri şi pentru sere de mari dimensiuni (15-60 hectare) care să acopere perioadele de deficit din piaţă. Prioritatea companiei rămâne creşterea, iar resursele sunt reinvestite în dezvoltare, în locul distribuirii de dividende în această etapă, sugerând că o decizie viitoare privind alocarea capitalului ar putea fi supusă unui vot democratic, cu recomandarea managementului pentru un program de răscumpărare de acţiuni. Compania îşi vede viitorul în modele de tip cluster, care valorifica sinergiile pentru o creştere eficientă şi scalată.

TradeVille: 2025 - moment de respiro pentru sectorul agricol local

Performanţa bursieră

Atât acţiunile DN Agrar, cât şi Agroland fac parte din indicele BETAeRO care, în ultimele 12 luni, a scăzut cu aproximativ 20%, iar de la începutul anului - cu 1,18%, evoluţia sa surprinzând provocările traversate de sectorul agricol. Deşi acţiunile Agroland Business System au scăzut cu 8,11% în ultimele 12 luni, acestea au reuşit totuşi să performeze mai bine decât indicele BETAeRO. Dinamica pozitivă de la începutul anului, de 21,43%, a cotaţiei, a ajutat acţiunile să recupereze o parte din pierderile anterioare şi să revină la niveluri similare cu cele din octombrie 2024.

În ultimele 12 luni, acţiunile DN Agrar au înregistrat o creştere de aproximativ 3%, iar de la începutul anului, cotaţia s-a apreciat cu circa 15%. În prezent, titlurile companiei s-au stabilizat în zona de suport de 1,675 lei, după un avans accelerat generat de publicarea rezultatelor financiare pentru primele trei luni din 2025 şi de numirea oficială a noului CEO, Peter de Boer, investitorii primind cu entuziasm ultimele noutăţi ale companiei.

Bugetul de venituri şi cheltuieli 2025

Pentru anul 2025, ambele companii vizează creşteri atât ale cifrei de afaceri, cât şi ale profitului net. Agroland anticipează o creştere de 15,07% a vânzărilor nete în 2025 şi un avans de 28,72% al profitului net. În acelaşi timp, DN Agrar şi-a bugetat în 2025 o cifră de afaceri cu 20,4% mai ridicată decât în 2024 şi un rezultat net cu 22,3% peste cel înregistrat în anul 2024.

La finalul primului trimestru din 2024, Agroland realizase 24,59% din totalul vânzărilor bugetate pentru întregul an, reuşind totodată să realizeze 30,92% din profitul net estimat şi 34,50% din rezultatul operaţional planificat, indicând un început solid de an. În perioada ianuarie - martie 2025, DN Agrar a atins 24% din cifra de afaceri estimată în BVC şi 36% din profitul net propus pentru întregul an. Pentru al doilea trimestru din 2025, DN Agrar estimează continuarea tendinţei pozitive din prima parte a anului.

Sursele menţionate de TradeVille în această analiză sunt: raport companie, conferinţa Quarterly Report, BVB.

Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
eximbank.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

19 Iun. 2025
Euro (EUR)Euro5.0317
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.3859
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3674
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8878
Gram de aur (XAU)Gram de aur475.3017

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
letapeseries.com
aiiro.ro
BURSA
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb