Abonament gratuit
Videoconferinţa “Antreprenoriat fără gen”Videoconferinţa “Antreprenoriat fără gen”

Transportul rutier de persoane, doborât de starea de urgenţă

George Marinescu
Ziarul BURSA #Companii /

Aproape 450.000 de angajaţi ai firmelor de transport vor intra în şomaj tehnic  

Vasile Ştefănescu, preşedinte COTAR: "Dacă starea de urgenţă va dura mai mult de trei luni, va fi jale; nu ştiu dacă vom mai putea să reluăm activitatea"

Transportul privat de persoane este la pământ şi, dacă Guvernul nu va adopta soluţii concrete de sprijinire a operatorilor din domeniu şi dacă starea de urgenţă se va prelungi mai mult de trei luni, este greu de crezut că activitatea va mai reveni vreodată la parametri înregistraţi înainte de criza actuală, a declarat, pentru Ziarul BURSA, Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor de Transport Autorizaţi din România (COTAR).

Vasile Ştefănescu ne-a spus: "Nu vorbim doar despre taxiuri, ci şi despre autobuzele şi microbuzele care efectuau curse judeţene, interjudeţene şi locale. În acest moment, după emiterea Ordonanţei militare nr. 3, lucrăm cu doar 10% din parcul auto existent în ţara noastră pentru transportul de persoane. Restul este ţinut înăuntrul autobazelor, deoarece activitatea din acest moment nu ne permite să ne scoatem nici banii pe care îi dăm pe motorină".Preşedintele confederaţiei patronale a menţionat că situaţia este dramatică în privinţa activităţii de taxi, deoarece nu mai sunt comenzi, pentru că oamenilor le este frică şi stau în casă, iar şoferii nu mai vor să lucreze fiindcă se tem pentru sănătatea lor şi a familiilor. Ştefănescu ne-a dat exemplul unei firme de taxi din Capitală, care avea pe stradă 200 de taxiuri, iar acum mai funcţionează doar cu 18 şi a anunţat că se pregăteşte să le retragă şi pe acestea din traficul rutier.Şi angajaţii şcolilor de şoferi stau în această perioadă acasă, deoarece şcolile respective au fost închise din dispoziţia Guvernului, ceea ce înseamnă că nu mai muncesc acum zeci de mii de oameni. Aceeaşi situaţie este şi la centrele de formare profesională. Singurul lucru bun este că atestatele şoferilor profesionişti de pe camioane au fost prelungite cu trei luni.Patronatele din transporturi sunt nemulţumite şi de firmele de asigurări.Vasile Ştefănescu a spus: "Service-urile auto sunt la pământ şi ele. Societăţile de asigurări nu ţin cont de cele 100.000 de dosare în instanţă pe care le au, nu plătesc la timp despăgubirile, iar mai nou se folosesc de situaţia actuală şi nu mai fac nici constatările privind pagubele asigurate. Şoferii sunt chemaţi să se ducă la sediul asigurătorilor, cu autoturismele sau autovehiculele respective, pentru a li se face constatarea necesară acordării despăgubirilor. Firmele de asigurări nu vor să dea banii oamenilor. Drepturile noastre sunt deja plecate, există doar pe hârtie şi nicio autoritate nu îşi face simţită prezenţa în acest domeniu".

Transportatorii, nemulţumiţi de măsurile luate de Guvern pentru sprijinirea IMM-urilor

Liderul COTAR ne-a spus că, după emiterea Ordonanţei militare nr. 3, şi-au încetat sau suspendat activitatea 70.000 de taximetrişti. Lor li se adaugă 40.000 de şoferi de pe autobuze şi microbuze, 30.000 de angajaţi ai şcolilor de şoferi şi alte câteva zeci de mii de angajaţi de la service-urile auto. "În total, între 150.000 şi 200.000 de oameni din domeniul transporturilor sunt nevoiţi să stea acasă. La aceştia se adaugă încă 250.000 din transportul de mărfuri, unde activitatea s-a redus la jumătate. Practic numai cei care transportă alimente şi echipamente medicale mai au de lucru. În rest, nu se mai efectuează alte tipuri de transport de marfă. Vorbim despre aproape 450.000 de oameni ce vor intra în şomaj tehnic", a precizat Vasile Ştefănescu.El a menţionat că firmele care au angajat aceşti oameni nu au apucat să depună dosarele pentru şomajul tehnic despre care vorbesc membrii Guvernului."Nu am depus actele, pentru că la AJOFM nu ne răspunde nimeni care să ne lămurească. Noi nu suntem pregătiţi, aşa cum cere ministrul Muncii, Violeta Alexandru, să plătim şomaj tehnic între o lună şi trei luni şi să recuperăm ulterior banii de la bugetul de stat. Noi nu am făcut provizioane pentru plata salariilor pe termen de 3 luni, deoarece nu ne-a avertizat nimeni că trebuie să punem sute de mii de lei deoparte pentru o astfel de perioadă. Pe de altă parte nici nu vrem să pierdem oamenii, pentru că avem angajaţi cu adevărat profesionişti şi bine pregătiţi.La aceasta se adaugă şi faptul că guvernul a spus că va amâna ratele la bănci, dar nu a spus ce se va întâmpla cu leasing-ul pe care, din cauza încetării sau reducerii drastice a activităţii, ne aflăm în imposibilitate de a-l achita. Referitor la faptul că nu am constituit provizioane pentru plata salariilor pe trei luni, a contat şi leasingul, deoarece trebuie să modernizăm parcul auto prin prisma directivei europene privind liberalizarea pieţei de transport public de persoane. Spre deosebire de noi, multinaţionalele s-au grăbit să depună cererile privind sprijinul legat de plata şomajului tehnic, au închis rapid activitatea şi vor primi banii de la Guvern înaintea companiilor româneşti. De aceea, considerăm că sprijinul privind plata şomajului tehnic este o aberaţie", ne-a spus Vasile Ştefănescu.Reprezentantul COTAR a precizat că, dacă Guvernul nu ia rapid măsuri, soluţii concrete şi la obiect, de ajutorare a IMM-urilor, iar situaţia actuală va dura mai mult decât este preconizat, nu ştie dacă transportatorii vor mai putea relua activitatea."Dacă starea de urgenţă va dura mai mult de trei luni, va fi jale", a conchis Vasile Ştefănescu.Cu toate acestea, membrii COTAR pun în această perioadă la dispoziţie, gratuit, în toată ţara, cadrelor medicale, microbuze care să le asigure transportul către locul de muncă şi către casă."Chiar dacă ne este greu, încercăm să ajutăm şi noi cum putem pe cei care se află în prima linie a luptei împotriva Covid 19, pe cei care se luptă să salveze zilnic vieţile concetăţenilor noştri", a mai spus Vasile Ştefănescu.Am încercat să aflăm care este situaţia şi la alte firme din domeniul transporturilor, dar Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport, a spus că situaţia din teren privind pierderile este în lucru şi că nu ne poate oferi, momentan, alte detalii.

Opinia Cititorului ( 1 )

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

  1. Ce facem nu a venit nici decizia de pensionare taxiul e tras pe dreapta de la firma am 66 ani nu am niciunde venit unde trebuie sa mă adresez?

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatTMPS