Vânzările de telefoane mobile în Rusia au scăzut cu 20% în trimestrul al treilea al acestui an comparativ cu perioada similară a anului precedent, iar cererea s-a îndreptat către produse mai ieftine, se arată într-un articol publicat joi în cotidianul Izvestia, transmite EFE.
Potrivit datelor furnizate de operatorul MTS, în perioada iulie-septembrie 2025 au fost vândute 6,2 milioane de dispozitive mobile în valoare de 140 de miliarde de ruble (peste 1,7 miliarde de dolari), ceea ce înseamnă că vânzările din al treilea trimestru au scăzut cu 19% în termeni de volum şi cu 23% în valoare, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit sursei.
"Piaţa evoluează către un consum raţional, deoarece cererea este concentrată predominant în segmentul mai ieftin, iar interesul pentru mărcile chinezeşti este în continuă creştere", a informat operatorul MTS, citat de Izvestia.
Cea mai populară marcă de telefoane mobile a fost cea chineză Xiaomi, cu o cotă de 21%, urmată de Realme (13%) şi Tecno (13%).
În ceea ce priveşte veniturile din vânzări, primele trei mărci sunt Apple (24%), Samsung (23%) şi Xiaomi (14%).
Experţii explică această schimbare a obiceiurilor de consum prin scăderea generală a cererii şi ratele ridicate ale dobânzilor. Aceştia subliniază că ruşii devin din ce în ce mai reticenţi în a-şi actualiza telefoanele şi că perspectivele pentru sfârşitul anului sunt destul de pesimiste.
Analiştii se aşteaptă ca o creştere a TVA cu oup puncte procentuale în 2026 să dăuneze şi mai mult pieţei.
Ultima dată când situaţia s-a înrăutăţit într-un mod similar a fost în al doilea trimestru al anului 2022, în urma izbucnirii războiului din Ucraina, care a dus la adoptarea unor sancţiuni internaţionale împotriva Rusiei.
În mod tradiţional, trimestrul al treilea este caracterizat ca fiind sezonul produselor noi, însă în acest an a fost un eşec al vânzărilor.
Opinia Cititorului