Retragerea SUA din ambiţiile sale în domeniul vehiculelor electrice se răspândeşte în întreaga lume, potrivit Wall Street Journal.
În Canada, prim-ministrul Mark Carney a suspendat un decizie privind vânzarea de vehicule electrice care urma să intre în vigoare anul viitor. În Marea Britanie, premierul Keir Starmer a permis un calendar mai flexibil pentru atingerea obiectivelor ţării în domeniul vehiculelor electrice. Iar Uniunea Europeană a cedat luna trecută presiunilor din partea producătorilor de automobile şi a decis să-şi reconsidere, cu un an mai devreme decât era planificat, obiectivul pentru 2035 privind eliminarea emisiilor de dioxid de carbon din maşini.
„Există această conştientizare că «Hei, această transformare nu se desfăşoară atât de repede pe cât ne-am dori»”, a declarat Patrick Schaufuss, partener la firma de consultanţă McKinsey. „Vehiculele electrice nu sunt smartphone-uri.”
Realitatea loveşte puternic în SUA. General Motors a declarat marţi că va suporta o cheltuială de 1,6 miliarde de dolari din cauza scăderii vânzărilor de vehicule electrice, o schimbare pe care a atribuit-o măsurilor recente luate de guvernul SUA pentru a pune capăt subvenţiilor pentru vehicule electrice şi mandatelor de reglementare. Producătorul auto a făcut presiuni intense în acest an pentru a relaxa cerinţele privind vehiculele electrice.
Acesta ar putea fi doar începutul unei evaluări financiare din partea producătorilor auto care au investit miliarde în noi modele electrice - de la maşini sport şi sedanuri la pick-up-uri mari şi vehicule utilitare sport - pentru a încerca să se pregătească pentru deciziile privind vehiculele electrice susţinute de guvern.
Producătorii auto au afirmat că consumatorii nu adoptă vehiculele electrice atât de repede pe cât se aşteptau, iar eforturile guvernului de a răspândi această tehnologie le afectează rezultatele financiare. GM, în anunţul său, a precizat că reevaluează capacitatea vehiculelor electrice şi a avertizat că sunt posibile pierderi suplimentare.
„Există un grad tot mai crescut de conştientizare că vehiculele electrice sunt probabil o soluţie bună în viitor, dar nu vor fi impuse clienţilor”, a declarat Christian Meunier, preşedintele Nissan Americas, referindu-se nu doar la SUA, ci la o mare parte a lumii occidentale. „Este pragmatism.”
Producătorii de automobile susţin că modelul de afaceri al vehiculelor electrice este o propunere neprofitabilă, având în vedere costurile încă ridicate ale bateriilor, reţelele de încărcare a maşinilor incomplete şi subvenţiile guvernamentale în scădere. Programele de stimulare au încetat sau au fost reduse în Europa, SUA şi Canada.
Volkswagen, împovărat de costuri masive de electrificare, a contribuit la accelerarea procesului de evaluare în Europa când a anunţat că va reduce 35.000 de locuri de muncă ca parte a unui acord cu sindicatul său. Măsura a provocat un val de şoc în rândul clasei politice din regiune.
Câteva săptămâni mai târziu, UE a lansat un „dialog strategic” cu industria auto, care a dus la un calendar mai flexibil pentru producătorii de automobile în ceea ce priveşte respectarea normelor de emisii pentru 2025.
După o nouă rundă de discuţii luna trecută, comisarul european pentru industrie, Stephane Sejourne, a declarat că obiectivul de reducere la zero a emisiilor de carbon ale autovehiculelor până în 2035 va fi revizuit cât mai curând posibil, potrivit unui purtător de cuvânt.
Eforturile de lobby ale producătorilor auto europeni pentru a reduce programele privind vehiculele electrice au fost intense la salonul auto de la Munchen de luna trecută, unde aceştia s-au întrecut cu noii veniţi chinezi, precum BYD, XPeng şi GAC, pentru a lansa modele electrice atrăgătoare.
Jean-Philippe Imparato, pe atunci şeful european al Stellantis, care deţine mărci precum Fiat, Peugeot şi Jeep, a declarat într-un interviu la salonul de la Munchen că el consideră obiectivele UE pentru 2030 şi 2035 ca fiind imposibil de atins.
Directorul executiv al Volkswagen, Oliver Blume, a cerut în faţa reporterilor o infrastructură de încărcare mai bună, energie electrică mai ieftină şi subvenţii pentru vehiculele entry-level. „Încă nu am ajuns acolo”, a spus el. „Nu poţi pedepsi industria auto pentru ceva asupra căruia nu a avut o influenţă de 100%.”
Peisajul în schimbare - şi provocarea pe care o reprezintă pentru producătorii de automobile - a fost în centrul atenţiei când Blume, care este şi director executiv al Porsche, a prezentat viitoarele vehicule, conform Wall Street Journal.
El a promovat o familie de vehicule electrice mici, concepute pentru a concura cu noii rivali chinezi pe piaţa internă a companiei. De asemenea, a prezentat cea mai recentă versiune a maşinii sport Porsche 911 Turbo S, semn al interesului reînnoit al industriei pentru motoarele cu ardere internă, în special în segmentul de lux al pieţei.
O notă politică publicată înaintea recentelor discuţii ale UE a enumerat provocările continue ale industriei auto europene, inclusiv tarifele mai mari pentru transporturile către SUA, marjele reduse ale vehiculelor electrice şi ascensiunea mărcilor chinezeşti cu un avantaj din punct de vedere al costurilor.
„Trebuie să ascultăm vocile părţilor interesate care cer mai mult pragmatism în aceste vremuri dificile”, a declarat la începutul acestui an preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen.
Înainte de a deveni prim-ministru al Canadei, Carney a petrecut un deceniu militând pentru combaterea schimbărilor climatice. În momentul în care a preluat funcţia în primăvara acestui an, Canada se confrunta cu o criză mai urgentă: preşedintele Trump impusese tarife debilitante asupra unora dintre cele mai mari industrii ale ţării, inclusiv taxe de 25% asupra autovehiculelor, oţelului şi aluminiului.
Au urmat luni de creştere a şomajului şi de scădere a produsului intern brut. Carney a trecut de la o abordare centrată pe ecologie la una axată pe consolidarea economiei Canadei. Luna trecută, el a suspendat un program privind vânzările de vehicule electrice care urma să intre în vigoare anul viitor, o măsură menită să uşureze situaţia industriei auto afectate de războaiele comerciale ale lui Trump.
„Suntem la începutul unei restructurări a sectorului auto canadian”, a declarat Carney atunci când a anunţat decizia. „Iar suspendarea mandatului privind vehiculele electrice pentru 2026 face parte din eforturile de a contribui la acest proces”.
Carney a afirmat că oficialii vor revizui politica actuală privind vehiculele electrice şi vor căuta modalităţi de a reduce costurile şi de a aduce în Canada vehicule electrice mai accesibile.
Chiar şi China, cea mai dominantă piaţă de vehicule electrice din lume, dă semne de slăbiciune. Vânzările continuă să crească, dar din ce în ce mai mult în detrimentul profitabilităţii, deoarece producătorii de automobile se luptă pentru clienţi într-o piaţă suprasaturată. Firma de consultanţă AlixPartners prevede că majoritatea celor 118 de mărci de vehicule electrice care vor opera acolo în 2023 nu vor mai fi viabile peste cinci ani.
În timp ce China a mizat pe vehiculele electrice, Japonia a evitat în mare măsură tumultul, promovând vehicule care poluează mai puţin, fără a necesita tehnologii specifice. Ţara include vehiculele hibride în obiectivele guvernamentale.
În primele zile ale boom-ului vehiculelor electrice, compania japoneză Toyota Motor a fost criticată pentru că a ignorat în mare măsură vehiculele electrice în favoarea celor hibride. Preşedintele Akio Toyoda s-a descris la acea vreme ca făcând parte dintr-o majoritate tacită care punea la îndoială înţelepciunea promovării globale a vehiculelor electrice. Toyota s-a concentrat în schimb pe vehiculele hibride pe benzină-electricitate, o tehnologie pe care a pionierat-o cu modelul Prius.
Realitatea din restul lumii este mai puţin dramatică decât în SUA, unde vânzările de vehicule electrice au dezamăgit în ultimii ani şi se aşteaptă acum să scadă drastic după ce Congresul şi administraţia Trump au eliminat în mare parte sprijinul federal, de la credite fiscale pentru cumpărători la reglementări care impun vehicule mai curate şi mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil.
GM, care până de curând îşi propusese să aibă o gamă complet electrică până în 2035, şi principalul grup comercial al industriei americane au făcut lobby cu succes în acest an pentru a elimina capacitatea Californiei de a stabili propriile standarde privind emisiile de gaze de eşapament. Victoria a dus la eliminarea cel mai mare motor al investiţiilor în vehicule electrice din ţară.
SUA au eliminat, de asemenea, amenzile pentru producătorii de automobile care nu respectă standardele federale de economie de combustibil şi creditul fiscal de 7.500 de dolari pentru cumpărătorii de maşini electrice.
În SUA, AlixPartners prevede acum că vehiculele electrice vor reprezenta 18% din vânzările de vehicule noi până în 2030, jumătate din ceea ce se aştepta acum doi ani.
Opinia Cititorului