Carnavalul abuzurilor

Cornel Codiţă
Ziarul BURSA #Editorial /

Cornel Codiţă

Ne-am liniştit! De mîine, poimîine, se va putea circula în voie prin Bucureşti. Nici urmă de aglomeraţie, nici urmă de kilometri de cozi de automobile care se mişcă, ore în şir, ca melcul, de-a lungul sutelor de kilometri de bulevarde şi străzi, nici urmă de blocaje în trafic. Nimic! Autoritatea locală de guvernare, numită Primăria Municipiului Bucureşti, personificată de doamna Firea, a găsit soluţia. A hotărît că afacerea maşini particulare ridicate de pe străzi şi plimbate de colo colo pe cheltuiala grasă a proprietarilor nu mai poate lîncezi. Se apropie mandatul de final şi orice bănuţ băgat la teşcherea de găştile profitorilor, atîrnate ciorchine de poalele primăriei, este mai mult decît bine venit. Este necesar. Dar ce spun eu, este obigatoriu! Nu mai vorbesc despre deficitul şi datoriile cît casa făcute în umbra bugetului local, care ţipă ca din gură de şarpe a puşcărie, chit că nu aude nimeni, dintre cei care au căderea legală să audă şi să verifice. Cumva, trebuie să le mai închizi gura. Cinci sute de lei, minim, de maşină, la o ridicare, nu-i chiar de colea! Dacă n-aţi avut noroc în viaţă, v-o pot ridica şi de două ori într-o zi, şapte zile pe săptămînă. Să zicem, totuşi, că aveţi noroc, iar "norma" stabilită pe sector este minimalistă, doar 100 de maşini în 24 de ore. Va să zică, vreo 600 pe capitală. Hai, să zic numai 500. Cu totul, vreo 50.000 de euro pe zi. Într-o lună se strînge de vreun milion jumătate. În zece, vreo 15 milioane. Bună afacere, mai ales că infrastructura şi cheltuielile de rulare nu au cum să fie mai mult de un sfert din valoarea taxelor pe "unitatea de ridicare". Ca toată lumea să plece mulţumită acasă, cheltuielile firmelor particulare "din lanţul de producţie" vor fi cel mai probabil umflate, astfel încît împărţeala se va face, probabil, juma-juma. Apropo, ale cui or fi aceste firme? Sau, poate, cine ştie, cu sporurile de muncă grea, de noapte şi riscuri de viaţă la locul de muncă, trei sferturi ar putea merge la harnicii hingheri şi numai un sfert la bugetul primăriei. Nu asta contează, ci abuzul cras de putere, jecmăneala ca în codru la care se dedă o instituţie publică, ca şi cînd ar face cel mai normal lucru din lume, ba încă şi în folosul nostru, al locuitorilor bucureşteni. Că nu despre îmbunătăţirea circulaţiei, ci despre jefuirea deţinătorilor particulari de automobile este vorba poate cons-tata oricine, punînd lucrurile în perspectivă. Prima observaţie necesară este aceea că iniţiativa doamnei Firea nu se atinge de automobilele din parcul instituţiilor publice. Iar ele înseamnă mai mult de jumătate din traficul zilnic al Bucureştilor. Doar n-o fi nebună să-i pună pe ăia de la Interne să-şi caute maşinile lăsate alandala prin Bucureşti, iar, pe deasupra, să mai plătească şi taxe de ridicare! A doua observaţie, de bun simţ, este aceea că extragerea dintr-un trafic de peste un milion de autovehicule, care circulă zilnic în Bucureşti, a circa 500 de vehicule, poa-te produce fluidizare, cam tot atît cît te apără de inundaţie o găleată de apa luată din Marea Neagră, dacă marea s-ar revărsa pes-te Bucureşti. La fel şi reducerea poluării, la fel şi toate celelalte aşa zisele argumente de doi bani invocate pentru declanşarea noii operaţiuni "Să mai luăm nişte bani de la proşti, că doar de aia ne-a dat democraţia funcţii şi putere de decizie".

Ca orice cetăţean care înţelege, nu-i aşa, "măreţia spiritului civic" (vorba lui Caragiale!) nu mai stau pe gînduri şi mă bulucesc cu alte cîteva propuneri, iniţiative pe care Primăria Bucureştilor, sub înţeleapta şi atît de luminata păstorire a doamnei Firea, le-ar putea în grabă adopta, pentru a desăvîrşi operaţiunea începută, aceea de fluidizare a circulaţiei în Capitala României şi, mai ales, de jecmănire fără de măsură a acelora dintre cetăţenii săi care se fac vinovaţi de deţinerea în proprietate a unui autovehicul, pe care mai au şi neobrăzarea de a-l pune în circulaţie.

Listă de propuneri:

Circulaţia în Bucureşti a autovehiculelor particulare va fi permisă în fiecare zi a săptămînii, astfel: luni, autovehiculele al căror număr de înmatriculare începe cu 1; marţi, numerele care încep cu 2; miercuri, cele cu 3; joi, cu 4; vineri cu 5. Sîmbăta şi duminica vor putea circula doar autovehiculele cu numere speciale... ştie poliţia care sunt alea; toţi ceilalţi participanţi la trafic vor fi amendaţi în consecinţă pentru încălcarea prezentei dispoziţii, valoarea amenzilor fiind dublă faţă de cea stabilită pentru zilele lucrătoare ale săptămînii;

Circulaţia în Bucureşti a autovehiculelor, funcţie de anotimp şi culoare: primăvara vor putea circula doar autovehiculele vopsite în verde; vara, cele în galben; toamna în arămiu, iar iarna în alb. Vopsirea şi revopsirea autovehiculelor particulare se va putea face doar pe baza unei aprobări speciale emisă de Primăria Bucureştilor în schimbul unei taxe de 1500 de euro, nu mai mult de două ori pe an.

Circulaţia preselectată a automobilelor funcţie de numele străzii şi de cel al posesorului de permis auto. Astfel, în zilele cu soţ, posesorii de autovehicule particulare vor putea circula numai pe străzile al căror nume începe cu iniţiala tatălui, din numele propriu, iar în zilele fără soţ doar pe străzile care încep cu iniţiala mamei. Trecerea iniţialelor părinţilor în permisul de circulaţie este obligatorie şi se va face de către Primăria Bucureştilor în schimbul unei taxe de 2000 de euro;

Circulaţia automobilelor pe trotuar. Întrucît circulaţia pe carosabil a devenit aproape imposibilă, circulaţia automobilelor va fi permisă şi pe trotuar, astfel: luni, marţi şi miercuri pe trotoarele din dreapta, joi, vineri şi sîmbătă, pe cele din stînga străzii. În zilele respective, pietonii vor fi obligaţi să circule numai pe trotuarul celălalt. Contravenienţii vor fi amendaţi cu sume între 500 şi 1000 lei. Deţinătorii de autovehicule care doresc să beneficieze de această înlesnire pot primi autorizaţia specială necesară, eliberată de Primăria Bucureştilor în schimbul unei taxe-abonament de doar 200 de euro pe lună;

Pentru a înlesni ridicarea de către primărie a autovehiculelor parcate neregulamentar, posesorii de autoturisme şi/sau cei care le utilizează vor fi obligaţi să anunţe primăria cu privire la locul şi ora incidentului, ori de cîte ori opresc, staţionează sau parchează neregulamentar, depunînd în acelaşi timp în conturile special deschise pentru ei o amenda fixă, stabilită în sumă de 500 de lei. Costurile ridicării şi ale celorlalte amenzi se adaugă la cele ale amenzii forfetare, dar nu pot depăşi 2000 de lei pe zi, de vehicul. Contravenienţii la această prevedere sunt pasibili de amenzi contravenţionale obişnuite, de 1000 lei, dacă au întîrziat anunţul cu una pînă la trei ore, de amenzi speciale, de 10.000 lei sau mai mult, dacă întîrzierea depăşeşte 10 ore şi de amenzi penale care pot merge pînă la valoarea salariului mediu pe economie, pe un an.

Vehiculele care rulează pe străzile şi bulevardele Bucureştilor cu toate cele patru roţi prevăzute în dotare, din fabricaţie, ar putea plăti o taxă numită de "uzură suplimentară", funcţie de numărul de ore rulate în medie pe zi, săptămînă, lună şi an. Pentru a stabili acest număr de ore şi, pe cale de consecinţă, valoarea taxei de uzură suplimentară, deţinătorii de autovehicule particulare vor trebui să-şi doteze maşinile cu o instalaţie specială, autorizată şi livrată de Primăria Bucureştilor, în valoare fixă de 5000 de euro. Întreţinerea, reparea şi înlocuirea ins-talaţiilor respective se va face pe cheltuiala deţinătorului de autovehicul, în atelierele special autorizate de Primăria Bucureştilor, care vor lucra pe baza tarifelor special instituite de aceeaşi primărie.

Ce ziceţi, doamna Firea? Eu zic că, într-un an-doi, vă scoateţi şi dumneavoas-tră şi mai scade ceva şi din deficitul bugetar al Capitalei. Păi, ce... ar fi rău?!

Opinia Cititorului ( 5 )

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

  1. Cum sa supravietiesti, fara a face haz de necaz?

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

    Ca de obicei, adevarul nu este la extreme ci undeva intre ele (nu neaparat la mijloc cum adesea se sustne).

    Sunt multi nesimtiti care parcheaza masinile aiurea (pe treceri de pietoni, imediat in fata trecerilor de pietoni de le mascheaza iar daca sunt autovehicule inalte ajung sa mascheze chiar si semaforul, parcheaza in buza intersectiilor asa incat daca vrei sa intri pe/de pe o strada laterala nu ai vizibilitatea necesara etc. Exemplele de acest fel sunt multiple si trebuie luate masuri cu prioritate si cat mai drastice in cazurile care de nesimtire maxima. Trebuie inasprita legislatia iar in cazurile celor care mascheaza trecerile de pietoni, semafoarele si strazile laterale (intersectiile) trebuie suspendate permisele pentru 3-6 luni minim. Doar teama ii mai poate "educa" pe nesimtitii astia. Suplimentar ar trebui ca si politia sa fie mai atenta la aceste situatii care abunda si sa isi faca datoria sactionandu-i drastic pe cei ce pun in pericol viata altor oameni (i mai ales pe cea a copiilor care sunt mai usor de macat de autoturismele nesimtitilor). 

    Alte probleme ar fi trecerile de pietoni invizibile noaptea sau amplasate la iesirile din curbe!!! 

    Ar trebui un program national (pus in practica cu fonduri europene) pentru iluminarea trecerilor de pietoni pe timpul noptii (pe toata lungimea lor), pentru marcarea limitelor pana la care pot fi parcate masinile in fata trecerilor de pietoni si a intersectiilor, pentru semnalizarea apropierii de treceri de pietoni prin dungi albe in relief care sa produca zgomot la trecerea peste ele (presemnalizarile cu indicatoare sunt de rahat/ineficiente pentru ca adesea sunt mascate de copaci, de masini iar noaptea NU pot fi vazute). 

    Pot fi gasite solutii eficiente pentru rezolvarea problemelor si nu cele haiducesti precum ridicarea masinilor care produc mai mult haos in trafic decat masinile ce sunt ridicate. 

    O alta problema majora este lipsa de iluminare pe timpul noptilor a localitatilor (satelor si comunelor in principal) traversate de drumuri nationale si europene. Este bezna completa iar daca parcurgi pentru prima data un astfel de drum nu stii daca esti inca in camp sau ai intrat in localitate. Un program national (cu fonduri europene) poate rezolva si aceasta problema.

    Sunt multe de facut in tara, avem oameni (multi si bine platiti) pentru asta (ca asa-i la stat in Romania, se sta) dar nu se face nimic viabil. De ce ii mai avem si mai ales pentru ce ii platim?? Dar ministrii si guvern de ce avem daca nu sunt in stare sa faca ordine in "subordinea" lor? Dar specialisti, dar consilieri, dar programe, dar studii etc.? Avem "de toate" platite din greu, dar nu avem rezultate, lipseste tocmai "produsul/serviciul" final. Pana la urma, nu asta (produsul final) este obiectivul? Daca da, atunci numai pentru el trebuie sa platim. 

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

    1. O alta problema este cea a locurilor de parcare. Toate locurile de parcare construite din banii publici trebuie sa fie NETAXABILE (prin lege). Sunt firme (de cumetrie ca alta explicatie nu exista) care incaseaza bani de pe urma locurilor de parcare pe care nu le-au construit ele, nu le-au cumparat, nu au facut nimic pentru ele ci doar le exploateaza. Prin lege primariile trebuie sa aiba grija de aceste locuri de parcare (asa cum au grija de orice alt spatiu public gen gradini etc.) iar ele trebuie sa fie accesibile oricui si fara taxe, iar firmele daca doresc sa scoata bani din locurile de parcare, mai intai sa le construiasca!

      Mai este si problema responsabilizarii autoritatilor, care nu exista la noi. 

      Pentru orice accident/incident produs pe un drum public care s-a produs ca urmare a unei deficiente legate de acel drum (gropi, indicatoare lipsa au mascate, treceri nesemnalizate etc.) sa fie tras la raspundere in primul rand administratorul acelui drum.

      Si pentru politie trebuie sa existe sanctiuni (nu am vazut inca masina a politiei care sa opreasca pentru a sanctiona autoturism parcat pe trecerea de pietoni sau in intersectie sau in fata trecerii). Aceeasi nesimitire generalizata pe tot lantul!  

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

    Na, domnul Codita a devenit autist. Oare cine i-a cofecionat nacela?

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

    1. Comoditatea e la ea acasa ...bine le face!

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

DTLAWYERS
Apanova
Patria Bank
Business Card
BTPay
smart city industry awards 2019
Calendarul BURSA 2019
Schlumberger
Legestart
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
Real Estate & Construction Forumwww.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.roSCEBSMART TRANSFORMATION 2019
Cabinet de avocatTMPS