CONFLICTUL DIN METROREX, DEPARTE DE A FI STINSMetroul circulă, însă nu se ştie pentru cât timp

George Marinescu
Ziarul BURSA #Politică #Transporturi / 29 martie

Sursa foto: facebook.com/Metrorex

Sursa foto: facebook.com/Metrorex

Conflictul de la metrou este departe de a se fi stins, deşi autorităţile centrale şi locale s-au întrecut în asigurarea bucureştenilor că "trenul galben fără cai" va circula normal de acum înainte şi că nu vor mai exista sincope de genul celei care a avut loc vinerea trecută.

Liderul sindical Ion Rădoi a negat orice implicare în iniţierea conflictului spontan de vineri, deşi toată ţara a auzit mesajul adresat prin intermediul telefonului de către acesta angajaţilor care au ocupat calea de rulare a Magistralei 1 în staţia Piaţa Unirii. Ba mai mult, într-o discuţie avută cu reprezentanţii mass-media care i-au transmis că angajaţii care au protestat îl consideră liderul lor, Rădoi a calificat jurnaliştii drept USR-işti şi a lăsat să se înţeleagă că presa este implicată politic în ceea ce îl priveşte.

Cert este că aşa-zisa grevă spontană de la metroul bucureştean, chit că îi convine sau nu liderului PSD, Marcel Ciolacu, are conotaţii politice. Cauzate în primul rând de toleranţa excesivă pe care social-democraţii i-au arătat-o în mai multe rânduri lui Ion Rădoi, pe care la un moment dat l-au avut chiar coleg de partid, în Parlament, în Camera Deputaţilor.

Sub oblăduirea acestei toleranţe a oricărei acţiuni întreprinse de liderul neschimbat de 31 de ani din funcţia de preşedinte al Unităţii Sindicatul Liber din Metrou (USLM), Ion Rădoi a construit un adevărat imperiu financiar prin compania Sindomet Serv SRL, care aparţine de sindicatul pe care îl conduce.

Iar atunci când statul a dat semne firave că doreşte ca lucrurile să se schimbe în gestionarea Metrorex şi a spaţiilor deţinute de compania de stat, Ion Rădoi şi-a scos oamenii în stradă ameninţând cu oprirea metroului pe oricine, indiferent de partidul din care făcea parte respectivul oponent.

Scandalul privind spaţiile comerciale pe care le administra Sindomet Serv SRL, compania deţinută de USLM, a demarat în august 2018.

La acea vreme, într-un comunicat de presă al Ministerului Transporturilor se arăta: "Principala revendicare a USLM este prelungirea contractului de închiriere a spaţiilor comerciale din staţiile de metrou între Sindomet şi Metrorex, care expiră la finalul lunii septembrie 2018. Ministrul Transporturilor, Lucian Şova consideră că administraţia Metrorex are obligaţia să îşi optimizeze veniturile, inclusiv pe cele obţinute din închirierea spaţiilor comerciale. Discuţiile despre aceste spaţii comerciale sunt încheiate din punctul de vedere al Ministerului Transporturilor" (Angajaţii de la Metrou continuă protestele).

Ion Rădoi, în 2018: "Nu vom renunţa la reînnoirea contractului între Sindomet şi Metrorex"

În replică, sindicaliştii USLM susţineau în august 2018 că reînnoirea contractului de asociere în participaţiune privind spaţiile comerciale din staţiile de metrou este necesară, deoarece o mare parte din suma obţinută de firma Sindomet Serv SRL se duce către întreţinerea unităţii de relaxare şi balneo-climaterică din staţiunea Buşteni, de care beneficiază, în concediu, cei aproape 5000 de salariaţi ai societăţii Metrorex. De asemenea, USLM susţinea, prin vocea lui Ion Rădoi, că doreşte să realizeze o astfel de unitate şi pe litoral.

"Acum ce interese există, cui vrea ministerul să dea acest contract? De ce vrea Ministerul să ia, după 28 de ani, şi să ducă în altă parte, spaţiile comerciale de la metrou? Au pus tot accentul nemulţumirilor noastre pe acest contract. Oricum nu vom renunţa la el", afirma, în august 2018, Ion Rădoi, liderul USLM (Angajaţii Metrorex, tot mai aproape de grevă).

Şi nu au renunţat. Drept dovadă, la trei ani de la protestele declanşate împotriva ministrului social-democrat Lucian Şova, USLM, prin intermediul Sindomet Serv SRL, continuă să încaseze ilegal chiriile pe spaţiile comerciale de la metrou, deşi contractul dintre firma respectivă şi Metrorex a expirat de mult. În tot acest timp, nicio autoritate cu atribuţii de control nu a luat măsuri împotriva ilegalităţii petrecute în staţiile de metrou din Capitală.

După conflictul din august 2018, a urmat un nou conflict cu ministrul Şova în noiembrie 2018, când subalternii lui Rădoi au declanşat grevă de avertisment, pe care ministrul Transporturilor de la acea vreme a considerat-o ilegală, lucru stabilit a doua zi, 15 noiembrie 2018, şi de Tribunalul Bucureşti. Lucian Şova susţinea în 14 noiembrie 2018 că adevăratul motiv al declanşării grevei de avertisment este faptul că Metrorex nu a reînnoit contractul cu Sindomet pentru spaţiile comerciale de la staţiile de metrou, pe care societatea le închiria agenţilor economici. În 2017, chiriile erau de 521 lei metrul pătrat pe an, iar în 2018 - 409 lei metrul pătrat pe an. Lucian Şova considera că preţurile încasate de firma sindicatului sunt foarte mici (Lucian Şova: Greva de la metrou, ilegală< lik3 >).

Nici fostul ministru al Transporturilor în perioada 22 februarie-4 noiembrie 2019, social-democratul Răzvan Cuc, care vinerea trecută s-a transformat în apărător al celor care au ocupat ilegal şinele de metrou din staţia Piaţa Unirii, nu a fost scutit de protestele sindicatului condus de Ion Rădoi, ai cărui membri au pichetat sediul ministerului de mai multe ori în martie 2019. În acele zile, Curtea de Conturi prezenta un raport privind activitatea Metrorex în care arăta că în anul 2017 compania de stat avea venituri mai mari din închirierea a 48% din spaţiile comerciale pe care le administra singură, faţă de veniturile înregistrate în contractul cu Sindomet. Faţă de constatările Curţii de Conturi, Ion Rădoi a arătat, în martie 2019: "Foarte bine că au câştigat mai mulţi bani din închirierea spaţiilor comerciale pe care le-au administrat singuri cei de la Metrorex. Referitor la contractul cu Sindomet, noi am atacat în instanţă decizia Consiliului de Administraţie al Metrorex de a nu reînnoi acest document. Aşteptăm decizia instanţei şi vom acţiona în consecinţă" (Lucian Şova: Greva de la metrou, ilegală).

Şi de atunci au mai trecut încă doi ani, în care USLM, prin Sindomet Serv SRL a continuat să încaseze ilegal chiriile pentru spaţiile comerciale din staţiile de metrou, deşi contractul pe care îl avea cu Metrorex nu a fost reînnoit.

2 aprilie, termen limită pentru eliberarea spaţiilor comerciale de la metrou

După cum puteţi observa, se pare că acţiunea de vinerea trecută, când unii angajaţi ai Metrorex au blocat metroul bucureştean, este rodul atât al incompetenţei miniştrilor PSD ai Transporturilor care nu au reuşit să rezolve conflictul cu Ion Rădoi, cât şi a celor de la PNL care au tolerat ulterior situaţia respectivă. De vină ar mai fi şi alte instituţii ale statului care nu au pus încă în aplicare măsurile dispuse prin rapoartele Curţii de Conturi în care se arată pierderile pe care Metrorex le-a avut din contractul derulat cu Sindomet Serv SRL.

Toate această stare de lucruri nu a mai fost tolerată de noul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, care se bucură şi de sprijinul premierului Florin Cîţu. Iar decizia sa şi a conducerii Metrorex de a notifica toţi chiriaşii spaţiilor comerciale să elibereze spaţiile respective până în 2 aprilie a dus a doua zi la blocarea metroului din Capitală. Restul argumentelor aruncate în presă de Ion Rădoi şi de Marian Artimon (care în 2017 a fost administrator şi director general al Sindomet Serv SRL şi acum este director pe spaţiile de cazare de la Buşteni ale sindicatului de la metrou), referitoare la posibile concedieri de personal sau eventuale reduceri salariale, făcute după ce timp de aproape şase ore nu a existat nicio revendicare din partea greviştilor, reprezintă o perdea de fum pentru a-i reabilita în ochii locuitorilor Capitalei.

Din atitudinea din ultimele zile ale autorităţilor de la Bucureşti, se pare că "mineriada" lui Rădoi a eşuat, dar nimic nu este sigur şi nu se ştie dacă nu ne vom confrunta cu o nouă grevă spontană. Acum rămâne de văzut dacă procurorii însărcinaţi cu cele trei plângeri penale depuse vor stabili rapid, pe baza probelor, cine se face vinovat de încălcarea legii, şi dacă Metrorex va recupera de la Ion Rădoi şi acoliţii săi pagubele înregistrate de compania de stat pentru aşa-zisa grevă spontană de vinerea trecută.

Opinia Cititorului ( 8 )

  1. Avocatul Poporului, CCR, SIIJ, sindicate - nu se poate nega ca au legatura cu peeeseeedeee deci trebuie desfiintate la fel ca si peeeseeedee. Toate aceste institutii de tip mafiot nu lasa gasca penele/usere sa 'conduca' tara.

    "toleranţa excesivă pe care social-democraţii i-au arătat-o în mai multe rânduri" corect. La fel se poate spune despre toleranţa excesivă pe care rusii i-au arătat-o în mai multe rânduri Romaniei si de aici apare si vina rusilor. Mai merge bagat si cu Dracnia si trepanatii vor urla ca nu mai vor sindicate. 

    Daca se va ceda si de aceasta data de catre actualul govern la Metrou precum au procedat si guvernarile anterioare

    incepand cu anul 1991 va urma o intreaga serie de revendicari in toate domeniile esentiale din sectorul de stat si avem sansa unei alunecari in inflatie ridicata cu toate consecintele ce rezulta. 

    La Metroul Bucuresti exista un sindicat de tip mafiot - individual Radoi este conducatorul de facto al Metroului iar toti directorii care s-au perindat au fost numiti numai cu acceptul lui Radoi. Este anecdotica remarca lui Radoi catre fostul director Udriste la o sedinta: " taci ma din gura ai uitat cand stateai la usa mea si ma tot rugai sa te sustin sa ajungi director" Nu sunt un fan al guvernului actual dar daca vor avea

    curajul sa puna capat domniei acestui individ ar fi un pas mare la revenirea catre un stat de drept 

    1. Cum pot niste borfasi sa faca un 'pas mare la revenirea catre un stat de drept'? Poate stat de drepti.

      Niste smecheri au aruncat pe piata tema cu sindicatul mafiot si toti fraierii repeta mantra asta amestecand si abureala cu statul de drept. Daca sindicatul este 'mafiot' trebuie sa se dovedeasca in justitie. Pana atunci este doar abureala. Pe acest model altii pot spune orice despre drula dar fara dovezi e apa de ploaie.

      Borfasii tocmai au pierdut alegerile.

      Din pacate prostii si hotii inca plang dupa ei.

      Borfasii tocmai au ajuns la putere iar idiotii ii aplauda.

    Solutia e simpla: desfiintarea Metrorex, deci terminarea tuturor smecheriilor "sindicatului", si infiintarea unei noi societati, cu contracte noi de reangajare si baze solide pentru reforma. Oricum, o "greva" sarind pe sinele de metrou e clar infractiune!

    1. Orice manifestare contra pnl/usr este infractiune. Solutia de desfiintare e buna iar in locul sindicatului ar fi bine sa se infiinteze un oneghe in care sa activeze ana munteanu de la Timisoara, ciumetele ala care umbla in chiloti, dide, bot si alti activisti din cireada.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Dtlawyers
BTPay
Apanova
anahotels.ro

Curs valutar BNR

17 Sep. 2021
Euro (EUR)Euro4.9473
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.1999
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.5309
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7880
Gram de aur (XAU)Gram de aur238.6026

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Hidroelectrica
Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
Codul comercial român
energynomics.ro
Cotaţii fonduri mutuale
bsenergyweek.com
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Pagini Aurii
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro