Iulian Iancu cere avizul CSAT la Ordonanţa 64

ANCUŢA STANCIU
Ziarul BURSA #Companii #Energie / 31 octombrie 2017

Iulian Iancu cere avizul CSAT la Ordonanţa 64

Preşedintele Consiliului Concurenţei: "Producătorii de energie regenerabilă şi cei de gaze din Marea Neagră - posibil să fie exceptaţi de la tranzacţionarea pe bursă"

Astăzi, în Comisia de Industrii şi Servicii este programat să se discute proiectul de lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.64/2016

-----

Actualizare 14:06 Iulian Iancu cere avizul Consiliul Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) la Ordonanţa 64

--------

Consiliul Concurenţei este dispus să accepte exceptarea producătorilor de energie regenerabilă şi a celor de gaze din Marea Neagră de la regula privind obligaţia de tranzacţionare pe bursă, a declarat, ieri, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele instituţiei, în cadrul unei conferinţe pe teme energetice. Domnia sa a explicat:

"Problema pe care o avem în România este că producătorii mari de electricitate pe care îi avem sunt de stat şi pe firmele mari de stat le suspectăm de corupţie. De aici şi interdicţia ca aceste companii să poată face contracte bilaterale pe termen lung, pentru că ne e frică de cum le-ar face, ce s-ar întâmpla cu aceste contracte dacă lăsăm marii producători de stat să le încheie".

El s-a referit la faptul că legislaţia obligă toţi producătorii de energie să vândă electricitatea disponibilă pe bursă, după scandalul legat de contractele bilaterale cu aşa-numiţii "băieţi deştepţi" din energie, ceea ce îi afectează puternic pe producătorii din surse regenerabile, în special pe cei mici.

Chiriţoiu susţine, însă, că ar sprijini o iniţiativă de exceptare a micilor producători de la această regulă generală: "Această obligaţie de a tranzacţiona pe bursă o impunem şi operatorilor privaţi. Nu reuşim să separăm problema marilor producători de stat de restul industriei şi pedepsim pe toată lumea cu lucruri care nu sunt neapărat economic raţionale. Mi se pare normal să facem exceptări pentru micii producători. Trebuie să vedem ce înseamnă mici, ce capacitate, pentru a face exceptări, pentru că nu toată lumea poată să tranzacţioneze pe bursă şi-şi poată face un departament de trading. Este un ansamblu economic adaptat pentru marii jucători. Deci din partea mea a existat şi va exista toată deschiderea să găsim exceptări acolo unde această regulă generală nu are sens".

El a mai spus că este dispus să accepte şi o excepţie pe piaţa gazelor, unde, de asemenea, există intenţia de a obliga producătorii să vândă pe bursă 70% din producţie, ceea ce ar afecta proiectele de explorare şi extracţie a gazelor din Marea Neagră (offshore): "Nu mă opun ideii de a face exceptări pentru investiţiile în regenerabile, aşa cum am spus că suntem de acord şi cu exceptări pentru offshore la gaze, dacă ni se spune că investiţiile în offshore sunt de altă natură decât cele din onshore, nu am nimic împotrivă să creăm o regulă specială pentru offshore. Oriunde nu avem firme mari de stat, trebuie să arătăm flexibilitate. Pe de altă parte, pe bună dreptate, încă nu avem suficientă încredere în calitatea guvernanţei în marile firme de stat, ca să le lăsăm libere să se comporte ca orice actor de pe piaţă".

Astăzi, în Comisia de Industrii şi Servicii este programat să se discute proiectul de lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.64/2016 pentru modificarea şi completarea Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr.123/2012, reîntors de Plenul Camerei la Comisie. Sunt invitaţi oficialii Ministerului Energiei şi Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei.

Săptămâna trecută, preşedintele ANRE, Dumitru Chiriţă, a

declarat că Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) şi Consiliul Concurenţei nu şi-au îndeplinit obligaţiile prevăzute de OUG 64/2016, potrivit căreia cele două instituţii ar fi trebui să definească regulile specifice de tranzacţionare pe pieţele centralizate de gaze naturale. "Conform OUG 64/2016, ANRE şi Consiliul Concurenţei aveau obligaţia să stabilească reguli specifice care să fie aplicate pe pieţele centralizate de gaze naturale, în scopul tranzacţionării gazelor naturale în condiţii concurenţiale şi în mod transparent, public şi nediscriminatoriu. Din păcate, astăzi, la ora la care vorbim, aceste reguli specifice nu există", a spus Chiriţă.

Cele două burse de gaze existente, OPCOM şi BRM, au licenţe din 2013, funcţionează în condiţii diferite.

"Asta e cea mai mare bombă", a afirmat preşedintele comisiei de anchetă, Iulian Iancu. Dumitru Chiriţă a continuat spunând că acest lucru a dus la confuzie în piaţă.

"Din punct de vedere legal, până la această oră, ANRE nu şi-a îndeplinit această sarcină prevăzută de OUG 64 şi de aici, după părerea mea, situaţia confuză, neclară - sau cum vreţi s-o spuneţi dumneavoastră - în legătură cu modul în care s-au făcut tranzacţiile pe platformele de tranzacţionare, aşa cum au fost ele autorizate, prin deciziile din 2013", a precizat acesta.

La rândul său, Iulian Iancu a răspuns: "Abia acum înţeleg de ce s-a ajuns la asemenea ciudăţenii de comportament între operatori cu aceeaşi licenţă".

Operatorii pieţelor de gaze din Europa - CEGH, PEGAS şi PowerNext - i-au avertizat, recent, pe oficialii noştri că România este pasibilă de infringement, din cauza amendamentelor aduse legii de aprobare a OUG 64 privind piaţa gazelor, care impun obligaţia de tranzacţionare a 70% din producţie prin bursa OPCOM. Această prevedere este de natură să aibă un impact disruptiv pe pieţele de gaze românească şi adiacente, arată operatorii citaţi, într-o scrisoare adresată, pe 10 octombrie, lui Liviu Dragnea, preşedintele Camerei Deputaţilor, şi lui Iulian Iancu, preşedintele Comisiei de Industrii din Camera Deputaţilor.

Documentul transmis de aceşti operatori precizează: "Cu o asemenea prevedere în vigoare, piaţa gazelor din România ar suferi sever, întrucât producătorii/traderii vor fi privaţi de libertatea de a vinde gaze prin aranjamente stabilite pe o platformă la alegere. În plus, competiţia dintre platformele de tranzacţionare şi burse va fi eliminată de facto. De asemenea, obligaţia unor cote de vânzare de gaze constituie, de asemenea, o distorsiune şi împiedică tranzacţiile peste graniţe şi exporturile".

Semnatarii scrisorii arată că dezvoltarea pieţei de gaze din România spre nivelul pieţei europene nu va fi posibilă, întrucât o asemenea legislaţie este în contradicţie cu practica şi legislaţia europeană.

În această lună, comisarul european pentru energie şi schimbări climatice, Miguel Arias Canete, a transmis o scrisoare către Liviu Dragnea, preşedintele Camerei Deputaţilor, Toma Petcu, ministrul energiei, şi Iulian Iancu, preşedintele Comisiei pentru Industrii, în care spunea că amendamentele la OUG 64/2017 privind piaţa gazelor naturale, aprobate recent de Comisia pentru Industrii din Camera Deputaţilor, ar putea încălca libertăţile fundamentale prevăzute în Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene şi principiile pieţei libere de energie.

Avocat Ianul Alexandra
Apanova
BTPay
Electromagnetica
DIGI
arsc.ro
roovi.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

02 Dec. 2022
Euro (EUR)Euro4.9297
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.6851
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.0142
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7419
Gram de aur (XAU)Gram de aur271.1673

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro