Abonament gratuit
Videoconferinţa “Antreprenoriat fără gen”Videoconferinţa “Antreprenoriat fără gen”

JACK CUTIŞTEANU, PETPROD:"ANRE favorizează un agent economic în defavoarea oricărui altuia"

EMILIA OLESCU
Ziarul BURSA #Companii #Energie /

"ANRE favorizează un agent economic în defavoarea oricărui altuia"

Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) favorizează un agent economic, respectiv OPCOM, în favoarea oricărui altuia, este de părere Jack Cutişteanu, directorul general al Petprod. Afirmaţia domniei sale vine ca urmare a comunicatului transmis, zilele trecute, de Bursa Română de Mărfuri (BRM), care acuză ANRE că blochează tranzactionarea contractelor derivate de tip futures pe bursa de energie.

Jack Cutişteanu ne-a transmis: "Am citit cu atenţie comunicatul BRM. ANRE le refuză «Licenţa de operator de piaţa pentru energie electrică», bursa de tranzacţionare pentru energie electrică, de câţiva ani, fără un motiv clar explicat. Ei sunt o bursă. Este adevarat că în Legea 123, OPCOM este unica platformă de tranzacţionare indicată. Sigur, acesta este un abuz. Astăzi, când avem Regulamentul UE 943 şi Decizia 944 care prevalează reglementărilor naţionale, poziţia ANRE este un abuz de neacceptat. Este un comportament de favorizare a unui agent economic în defavoarea oricărui alt agent economic, un comportament discriminatoriu condamnabil.

Mai mult, Regulamentul 943 prevede că activitatea de agregator poate fi exercitată de către orice persoană fizică sau juridică. Dacă se completează activitatea BRM ca o bursă, ceea ce şi este de drept, cu activitatea de agregator, atunci ANRE face o dublă discriminare. Nu pot să propun BRM să meargă pe calea instanţelor, dar este necesară intervenţia Comisiei pentru industrii a Parlamentului, căreia ANRE îi este subordonată. Sunt convins ca domnul Iulian Iancu, preşedintele acestei comisii, va judeca fără părtinire acest caz".

Comunicatul BRM afirmă că "ANRE săvârşeşte o eroare decizională cu consecinţe grave". Documentul citat explică: "Respectiva eroare împiedică tranzacţionarea bursieră a unor instrumente bursiere extrem de performante şi de utilizate pe pieţele de energie contemporane: contractele derivate de tip futures, având că active de bază produse energetice primare. În lipsa acestor instrumente, piaţa româ-nească de energie riscă să rămână una imatură, neperformantă, provincială.

Agenţii economici din economia românească vor fi lipsiţi, astfel, spre deosebire de concurenţii lor din ţările vecine, de instrumentele necesare implementării strategiilor optime din punct de vedere al managementului ris-cului, iar mediul economic românesc va fi în continuare macroeconomic sărac în atât de necesarele capacităţi de predicţie cu privire la evoluţia preţurilor viitoare. Evident, toate acestea se vor răsfrânge asupra competitivităţii economiei naţionale, în perioada în care şi aşa ţara noastră îşi vede din ce în ce mai mult ameninţată realizarea aspiraţiei sale de a juca un rol important în contextul energetic regional. În final, ca de obicei, nota de plată va fi plătită tot de către consumatori.

Esenţa managementului riscului prin utilizarea contractelor futures rezidă din posibilitatea oferită vânzătorilor/cumpărătorilor cu obiective pur comerciale de a obţine în viitor, indiferent de evoluţia imprevizibilă şi periculoasă a preţurilor, venituri/costuri care să asigure, astfel, rentabilitatea scontată a operaţiunilor lor.

La solicitarea Bursei Română de Mărfuri (BRM), legală şi documentată, în calitatea de operator autorizat de piaţă de energie, adresată ANRE, de a autoriza instrumentele menţionate şi a le include în lista produselor standard, autoritatea a anunţat că refuză să facă acest lucru, în temeiul faptului că instrumentul futures generic propus nu ar fi asimilabil unuia standard".

Conducerea BRM afirmă că poziţia ANRE este atât greşită, cât şi neverosimilă, în calitatea sa de reglementator presupus omniscient în materie, şi că acest acest lucru rezultă din faptul că autoritatea europeană a domeniului (ACER) califică fără ezitare contractele derivate de tip futures ca fiind produse standard. Comunicatul citat subliniază: "Mai mult, tocmai datorită acestei calificări există regula ca tranzacţiile de tip futures să fie raportate autorităţii europene, pentru a putea fi utilizate ca informaţii inclusiv în formarea referinţelor de preţ ale UE (reglementările REMIT)".

BRM menţionează că pieţele internaţionale tratează fără excepţie contractele futures ca fiind contracte standartizate şi - în consecinţă - bursiere: "De fapt, în teoria pieţelor, aceste contracte sunt considerate un model de standardizare, adică produsele standard prin excelenţă. Este de la sine înţeles ce impresie lasă informaţia că, de la înălţimea reglementatorului unei ţări, prezumat de maximă competenţă, se afirmă contrariul!

Dar de ce greşeşte flagrant ANRE? Deoarece invocă o justificare tehnică eronată, pe un aspect pe care se vădeşte că nu îl stăpâneşte: anume că preţul de încheiere al contractului ar fi modificat pe parcursul vieţii acestuia. Acest fapt nu este adevărat: finalmente, după decontările de parcurs, specifice disciplinei respectivelor contracte, totalul cumulat al preţului plătit de cumpărător şi primit de vânzător este exact cel convenit la încheierea înţelegerii.

Aceleaşi interpretări greşite sunt enunţate de către ANRE şi în alte speţe importante pentru funcţionarea pieţei, de exemplu asimilarea contractelor pe termen lung cu cele cu durata de livrare mai mare de un an, afirmaţie contrazisă imediat de către EFET, prin adresa transmisă în data de 5 martie 2020, precum - tot un exemplu - şi includerea fără logică a contractelor flexibile pe bază de formule de preţ în categoria contractelor standard. În primul caz, efectele erorii sunt chiar deosebit de grave pe piaţă, eliminând astfel contractele bilaterale, aşa cum sunt acestea definite începând cu data de 1 ianuarie 2020 prin Regulamentul 943/2019 al UE.

Menirea instituţiilor de reglementare în diferitele sectoare din economia naţională este aceea de a asigura şi fluentiza aplicarea legii şi nu de a bloca iniţiativele de dezvoltare iniţiate de participanţii la piaţă, cu consecinţe contraproductive la nivelul performanţelor şi competitivităţii acestora şi chiar al economiei per ansamblu".

BRM consideră că, în cazul invocat al contractelor futures şi al contextului în care acesta a avut loc, semnalarea anomaliei transcede interesului său propriu şi obligă la semnalarea acesteia în mediul de reflecţie şi de dezbatere publică, pentru a nu se transforma în regulă şi pentru a conduce la schimbarea atitudinii autorităţilor spre un dialog şi o comunicare asertivă cu participanţii la piaţă.

Contactaţi de Ziarul BURSA, reprezentanţii ANRE ne-au transmis că nu comentează opiniile participanţilor la piaţă.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatTMPS