Abonament gratuit
Videoconferinţa “Antreprenoriat fără gen”Videoconferinţa “Antreprenoriat fără gen”

PLASAMENTE ALTERNATIVEBanana în arta modernă

Marius Tiţa
Ziarul BURSA #Investiţii Personale /

Comedian de Maurizio Cattelan

Comedian de Maurizio Cattelan


Marius Tiţa

Subiectul zilei este, fără îndoială sau ezitare, rolul bananei în arta contemporană. Ca să citez un cântec celebru cu ani mulţi în urmă, banana-i aliment foarte consistent, d-aia toata lumea îl mănâncă permanent, banana nu îngraşă, banana nu slăbeşte, banana africană-n gură se topeşte. Asta aflăm de vreo două decenii, cu vocea gravă a partenerului lui Mihai Trăistariu din istorica trupă Valahia. Dar, de ce vorbim noi despre banane într-un cadru destinat comerţului cu artă? Să lămurim repede, că discuţia a decolat deja, sunt tratări epice care tind să ia locul întâmplării originale, în conştiinţa publică.

Aşadar, totul a pornit când la Art Basel Miami Beach, varianta americano-florideză a târgului de artă din oraşul elveţian Basel, a fost vândută, cu 120 de mii de dolari, lucrarea de artă numită "Comedian" de Maurizio Cattelan. Necunoscătorii susţin că numita lucrare este de fapt o banană bine coaptă, tocmai bună de consum, lipită temeinic cu o bandă adezivă gri şi lată direct pe perete. Autorul, Maurizio Cattelan, este un artist italian, născut în 1960. Este autodidact şi cu o carieră de invidiat. Este şi plin de imaginaţie şi cu o inteligenţă artistică subtilă. În 2011 a avut o retrospectivă la muzeul Guggenheim din New York. Dintre creaţiile sale amintim calul împăiat agăţat de tavan, statuia papei Ioan Paul al II-lea, pusă la pământ şi ţintuită acolo de un pietroi, un meteorit, lucrare numită "La Nona Ora". "Turisti" sunt două mii de porumbei albi împăiaţi, "L.O.V.E." este o palmă strânsă, cu degetul din mijloc ridicat doar pentru că restul degetelor sunt tăiate, "Him" este un personaj cu faţa hiperrealistă a lui Hitler, îngenuncheat într-o pioasă rugăciune, iar "America" este un veceu, unul din aur.

De Maurizio Cattelan am auzit recent, mai exact pe 14 septembrie, când a fost furată "America" dintr-un castel din Anglia. Numita "Americă" este un vas de toaletă realizat din aur masiv de 18 carate de artistul nostru în 2016, pentru a fi expus la Guggenheim. Vasul-operă de artă a fost turnat la Florenţa, după un model american clasic, toaleta Kohler, după numele producătorului, primul care a pus email pe fontă.

În 2017, Casa Albă i-a cerut muzeului să îi împrumute o pictură de Van Gogh pentru camerele preşedintelui Trump. Cererea a fost declinată dar, în schimb, "şefului statului" i-a fost oferită "America". Nu a fost primit niciun răspuns, astfel că se poate înţelege că şi ei au refuzat o ofertă. Treaba lor, dar veceul din aur al italianului este perfect funcţional. Asta au spus şi primii 100 de mii de utilizatori care au stat la coadă din primele zile de expunere. De altfel, furtul vasului de toaletă, în această toamnă, de la castelul Blenheim, a produs pagube materiale udate copios de o inundaţie, pentru că veceul era conectat la utilităţi, când a fost smuls din perete. Astfel, a fost creat şi un mare eveniment, creaţia lui Maurizio Cattelan fiind din categoria "artă participativă", el însuşi fiind încântat de întâmplările produse în jurul propunerilor sale.

Banana lui Cattelan, cea din zilele acestea, nu este nici împăiată, nici din aur, este o banană obişnuită, din magazin, fără istoric şi fără viitor, lipită cu o bandă adezivă în spaţiul galeriei pariziene Perrotin de la Art Basel Miami. A văzut-o cineva şi a dat 120 de mii de dolari pe ea. De fapt, cumpărătorii, Beatrice şi Billy Cox, sunt bogaţi şi colecţionari de artă, nu au generat interesul exploziv mondial prin cumpărătura lor, ci au decis să dea banii pe mult evocata banană văzând ce discuţii a iscat simpla ei expunere. Pentru un preţ acceptabil, cei doi au devenit subiect şi actori într-un moment de rezonanţă al istoriei artei. Consideră că piesa este "un unicorn al lumii artei", vor să fie siguri că va fi accesibilă publicului pentru totdeauna, pentru a alimenta dezbaterea, şi să provoace mereu gânduri şi emoţii în spaţiul public. Ceea ce se şi întâmplă.

"America", veceul de 103 kilograme de aur realizat de Cattelan şi furat, nu ştim de cine, a fost evaluat la şase milioane de dolari, dintre care patru reprezintă preţul aurului brut. Altfel spus, două milioane reprezintă banii lui "Maurizio Cattelan", omul, brandul, momentul. Atunci, 120 de mii de dolari pentru o lucrare de sine stătătoare, cu un potenţial uriaş de vizibilitate, este puţin. Majoritatea celor care au alimentat, cu puternice emoţii, discuţia despre "Comedian", nu se pot dezlipi de partea materială a operei de artă, o banană nu poate fi decât o banană. Astfel, lucrările de artă pe hârtie trebuie să fie mai ieftine mult decât cele pe pânză, cele din lemn decât cele din piatră sau metal, iar o lucrare de artă bazată pe o banană trebuie să coste 1,2 dolari, şi nu 120 de mii. Punând în preţ şi bucăţica de bandă adezivă.

Povestea "bananei" pe piaţa de artă este un proiect profesionist, derulat cu minim de efort şi maxim de eficienţă. Artistul este bun în ceea ce face, galeria este şi ea dintre cele mai bune, prezentă la marile târguri de artă şi într-o relaţie fructuoasă şi de lungă durată cu artistul, iar cumpărătorii sunt şi ei abili şi simţitori, au cumpărat un capitol de istorie a artei pe care mulţi ar fi trebuit să îl înţeleagă. Lucrarea nu este singură, ci sunt trei variante ale sale, una fiind cumpărată la terifiantul preţ. Cattelan nu s-a apucat de lucru cu ce a găsit prin plasele de la supermarket, ci are o preocupare serioasă privind plasticitatea bananieră, lucrând la diferite formule ale sale, inclusiv de bronz. Noii proprietari au promis să schimbe banana la fiecare două zile, pe măsură ce se trece şi peptidele se transformă în zaharuri care se turtesc. Se adaugă, aici, şi o serie de cheltuieli de întreţinere a operei de artă dar, trebuie să subliniem din nou, toate acestea sunt preţuri neimportante faţă de momentul trăit. Cumpărătorii şi-au dat seama, o recunosc ei înşişi, de amploarea pe care o va lua subiectul, că vor deţine epicentrul unei noi dezbateri care va răscoli domeniul plastic, cu eternele întrebări: ce este arta şi de unde ştim cât costă?

Lucrarea de artă "Comedian" de Maurizio Cattelan este o lucrare vie, deci comestibilă. De altfel, un creator de momente şocante, David Datuna, un comediant în carne şi oase, a luat banana de pe perete şi a mâncat-o, desigur, filmându-se în tot acest timp. Este o evoluţie normală, şi "Originea lumii", pictura lui Courbet, a dispărut de pe simeza de la Musee d'Orsay după ce Deborah de Robertis, varianta luxemburgheză a comediantului de la Art Basel Miami, şi-a arătat "originea lumii" chiar în muzeu, în faţa buclucaşei picturi.

De fapt, nici măcar scotchul, banda adezivă din povestea cu banana, nu este nou în viaţa şi cariera lui Maurizio Cattelan. În 1999, chiar în ziua vernisajului, l-a lipit pe curatorul Massimo De Carlo de perete, cu multă bandă adezivă gri, într-un fel de crucificare. Rotunjorul personaj nu părea prea fericit, avea chiar o notă de suferinţă pe chip. A, da, lucrarea se numeşte "A Perfect Day".

Banana lui Cattelan, opera de artă despre care puţini ştiu că se numeşte, de fapt, "Comedian", a realizat deja ce şi-a propus. A ocupat spaţiul de dezbatere pe marile teme şi a generat o cantitate uriaşă de parafrazări, mai ales pe reţelele de socializare, iar pictorul sighişorean Rareş Kerekes a postat o imagine cu banana consumată, desenată chiar, cu mult înainte ca pe cea celebră să o înfulece David Datuna, actorul. Filmul lui a devenit un nou moment artistic, numit "Hungry Artist", un titlu plin de imaginaţie care, în traducere, înseamnă "Artistul flămând". Nu este exclus ca şi acest moment, higienic, de fapt, că tot se strica banana, să fi fost aranjat, să facă parte din proiectul "Banana scumpă". Să ne amintim o vânzare Sotheby's de anul trecut, când un exemplar din legendara "Fetiţa cu balon" a enigmaticului Banksy, cu o ramă mare şi ciudată, a fost vândută cu un pic peste milionul de lire sterline. Cum s-a terminat licitaţia şi piesa a fost adjudecată, rama lucrării a început să vibreze şi hârtia să alunece în afara ramei, în jos, dar nu oricum, ci în franjuri decupate de un tocător de hârtie de mici dimensiuni ce stătuse ascuns în ramă. De milioane de lire sterline, dolari sau euro este fotografia publicată chiar de Banksy, cu publicul, de fapt experţii licitatori, unii cu telefonul la ureche, care urmăresc uimiţi la maximum procesul de remodelare plastică ce are loc la doi paşi de ei, exact sub nasul lor. Concluzia a fost că lucrarea nu a fost distrusă, ci s-a transformat într-o alta, niţel mai scumpă. Fără îndoială, dacă o scoate iar la vânzare, Tocata lui Banksy se va duce la preţuri fabuloase.

În mai 2016, la New York, Chris-tie's ţinea una dintre marile licitaţii ale campaniei de primăvară, umăr la umăr cu Sotheby's. Licitaţia s-a numit "Bound to Fail" şi a adunat 78 de milioane de dolari, în care regăsim nouă recorduri, printre care şi cel pentru o lucrare de Maurizio Cattelan. De fapt, ea a fost cea mai scumpă vânzare dintre cele 38 de piese de artă contemporană. Cu 1,2 milioane de dolari s-a dat o litografie cu Gioconda pe care intervenise, nu prea evident, Marcel Duchamp, cel care în 1917 a dat lumii ceea ce trebuia să fie moartea artei, un pisoar de porţelan pe care se semnase R. Mutt. 1,4 milioane s-a plătit şi pentru un craniu roşu de Andy Warhol şi 15 milioane pentru un exemplar din cele două existente dintr-un fel de acvariu pe picioare ca de şevalet în care pluteşte o minge de baschet, de Jeff Koons.

Lucrarea cu preţ record de Maurizio Cattelan, adjudecată atunci, este "Him", o sculptură în ceară şi răşini care îl reprezintă pe Hitler în genunchi, cu un corp de licean timid, rugându-se cu mâinile împreunate. De fapt, nu putem vorbi de evlavie nici măcar în această poziţie. Faţa îi este cruntă, diavolească, iar mâinile nu sunt împreunate a rugăciune, ci a plictis util. Sunt trei "Him"-uri, trei exemplare din această lucrare, iar cea vândută este a patra, exemplarul de autor. Estimarea maximă era de 15 milioane, dar s-a dus la 17,189 milioane de dolari. La preţul ăsta, 120 de mii pentru o banană devine chilipir.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatTMPS